Vervanging CH47D door CH47F

Gestart door StrataNL, 16/05/2012 | 18:17 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 02/08/2012 | 19:46 uur
Alles kan. Heeft echter een prijs. En aangezien ik "frequent hoor" dat de KLu-ers zo ver mogelijk van schepen vandaan willen blijven (snurken natuurlijk liever in een hotel), zou het me verbazen als ze de Chinook scheepwaardig willen hebben.

Ze weten niet wat ze missen!

KapiteinRob

Alles kan. Heeft echter een prijs. En aangezien ik "frequent hoor" dat de KLu-ers zo ver mogelijk van schepen vandaan willen blijven (snurken natuurlijk liever in een hotel), zou het me verbazen als ze de Chinook scheepwaardig willen hebben.

StrataNL

Citaat van: Kapitein Rob op 02/08/2012 | 17:37 uur
Ik zeg ook niet dat-ie niet kan landen (of opstijgen). De NL-Chinook kan niet vanaf zee opereren. Ik kan mijn bron niet onthullen, maar die is nauwer bij deze order betrokken geweest dan de gemiddelde DHC-piloot.

Als die bron zo betrouwbaar is kan ik ook wel vragen of ze misschien wel maritiem gemaakt kunnen worden?? ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Ik heb het wel over de cougars voor de bezuinigingen en niet de 7 welke nu tijdelijk voor SAR taken/brandbestrijding en op de Rotterdam operationeel gehouden worden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Strata op 02/08/2012 | 18:06 uur
Nou ja, wat de cougar nu doet zal de chinook moeten doen toch?
Wat doet de Cougar nu?  :angel:

StrataNL

Citaat van: Lex op 02/08/2012 | 17:58 uur
Wat krijgen zij in de toekomst aardig meer te doen?

Nou ja, wat de cougar nu doet zal de chinook moeten doen toch?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Strata op 02/08/2012 | 16:49 uur
Bovendien krijgen de chinooks wel aardig wat meer te doen in de toekomst dus wat dat betreft terecht dat we nieuwe krijgen.
Wat krijgen zij in de toekomst aardig meer te doen?

KapiteinRob

Ik zeg ook niet dat-ie niet kan landen (of opstijgen). De NL-Chinook kan niet vanaf zee opereren. Ik kan mijn bron niet onthullen, maar die is nauwer bij deze order betrokken geweest dan de gemiddelde DHC-piloot.

StrataNL

Citaat van: Kapitein Rob op 02/08/2012 | 17:02 uur

Ook deze 6 nieuwe NL-Chinooks kunnen niet vanaf schepen opereren.

"kunnen niet" is een beetje kort. Elke chinook kan immers vanaf land op een schip landen (welke hem kan dragen). Het gaat meer om het transporteren van de heli van binnen het schip naar het dek. Maargoed deze discussie is al gevoerd.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

KapiteinRob

Citaat van: Strata op 02/08/2012 | 16:53 uur
Hier staat overigens wel dat de nieuwere chinooks een blade folding kit hebben. Of dat bij de NL'ers ook is weet ik niet. http://www.ingeniumtech.com/services/design/details/?id=4


Ook deze 6 nieuwe NL-Chinooks kunnen niet vanaf schepen opereren.

StrataNL

Hier staat overigens wel dat de nieuwere chinooks een blade folding kit hebben. Of dat bij de NL'ers ook is weet ik niet. http://www.ingeniumtech.com/services/design/details/?id=4
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: fly3rguy op 02/08/2012 | 16:44 uur
Jammer van die low visibility roundels  ;D

Welke twee van die drie zijn nieuw?

Ene is geloof ik testmodel oid en nog niet overgedragen..
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 02/08/2012 | 15:43 uur
5m@sh_1up zit nu vast te watertanden....alleen ik geloof dat ook deze F's geen extra voorzieningen hebben voor operaties vanaf schepen...toch?

Nee, geen geld voor en geen zin in denk ik.

Tja de Britten en de Amerikanen doen het wel, in principe kan de F het net zo goed als de D. De F heeft zelfs nog betere motoren maar het probleem blijft bij het vouwen van de rotorbladen en geldgebrek, want er is wel een systeem om te vouwen maar niemand gebruikt het.
De bladen kunnen wel handmatig geforceerd gevouwen worden maar dat is een tijdrovende klus en dus niet geschikt als snelheid van belang is.

Iemand zal de eerste moeten zijn. Zelfde als apache. De chinook is wel te zwaar voor de Rdam maar JWItt en KD zou geen probleem moeten zijn qua landen.

Afstoting van de cougars (en dus minder maritieme capaciteit) + vertraging NH90 opent misschien de ogen om geld in het maritiem opereren van de chinook en apache te steken maar hier droom ik een beetje door vrees ik. Bovendien krijgen de chinooks wel aardig wat meer te doen in de toekomst dus wat dat betreft terecht dat we nieuwe krijgen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

Jammer van die low visibility roundels  ;D

Welke twee van die drie zijn nieuw?

Elzenga

5m@sh_1up zit nu vast te watertanden....alleen ik geloof dat ook deze F's geen extra voorzieningen hebben voor operaties vanaf schepen...toch?