Vervanging CH47D door CH47F

Gestart door StrataNL, 16/05/2012 | 18:17 uur

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

@ariejandewaard (14-01-2021)

CitaatFirst two of 14th new-build CH-47F #Chinook arrived in Antwerp harbour. Will be transported to @VlbWoensdrecht for final assembly and delivered to @Kon_Luchtmacht. Important step in modernising our Airforce @Defensie_DMO @BoeingDefense







https://twitter.com/ariejandewaard/status/1349617382738849795
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

In de zojuist verschenen Onze Luchtmacht nummer 6 - december 2020 is te lezen dat vier CH-47D's en vier reservemotoren zijn verkocht aan het Amerikaanse bedrijf Unical Aviation. Dit bedrijf wil de Chinooks ombouwen tot blushelikopters. Hiervoor kan dan gebruik worden gemaakt van de grote waterzak (bambi bucket) of het RADS-L-systeem. Dit laatste heeft een interne tank voor 3.000 gallon (13.638 liter) water of brandvertragend middel. Via twee deuren onderin de romp kan de tankinhoud worden geloosd. Voor het vullen van deze tank met oppervlaktewater is er een intrekbaar snorkelsysteem.

Afwachten wat er met de overige zeven CH-47D's gaat gebeuren. Op dit moment zijn D-661 en D-663 al buiten dienst gesteld.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Eerst alleen op Twitter en nu ook op Youtube via het Boeing kanaal.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

@Kon_Luchtmacht (08-12-2020)

CitaatWeer een mooie stapje naar een gemoderniseerde luchtmacht. De nieuwe Chinooks zijn in aantocht. Nog even geduld, 2021 in NL. Samen met o.a. @Defensie_DMO en @BoeingDefense werken we aan een steeds modernere en innovatievere luchtmacht.

https://twitter.com/Kon_Luchtmacht/status/1336321788893007879

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: artemivanov op 08/12/2020 | 15:27 uur
wanneer komt e.e.a. naar Nederland?

Volgens de infographic in reactie #669 (klik op afbeelding voor vergroting) komt de eerst nieuw gebouwde deze maand naar Nederland. Schema is onder voorbehoud.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

artemivanov

wanneer komt e.e.a. naar Nederland?

Sparkplug

@BoeingDefense (07-12-2020)

CitaatWe recently delivered the 14th new-build CH-47F #Chinook to @Kon_Luchtmacht. Watch as we take you from airframe to full aircraft!

Zie filmpje via de weblink.

https://twitter.com/BoeingDefense/status/1335969915807920128
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Filmpje uit voorgaande reactie staat nu ook op Youtube.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

@302SqnFtHood (20-08-2020, D-476 en D-477)

CitaatYesterday we welcomed 2 brand-spanking new CH-47F MY II CAAS aircraft (nr. 3 & 4). Exciting times for us at @302SqnFtHood and all our partners in the future @dhcluchtmacht @11Luchtmobiel #5thgen

Zie onderstaande link voor het filmpje.

https://twitter.com/302SqnFtHood/status/1296449118609580033
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Ik vind het een beetje een kont conclusie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

De webistei M136.de heeft een artikel met een aantal foto's van de oefening waarbij te zien is welke voertuigen er gebruikt zijn tijdens de oefening;
- MB's
- Mungo ESK's
- BV 206S's
- Wiesel's

Nederlandse voertuigen
- LSV's
- MB's
- Quads

Het grootste verschil in voertuigen transport zit in het verschil dat de CH-47 1 slingload Wiesel kan dragen waar de CH-53 er 2 kan meedragen (intern). Het totaal verschil in maximaal gewicht wat de CH-53E kan meenemen t.o.v. de CH-47F is een kleine 5400 kg (12000 lbs), waar je alleen gaat kijken naar interne lading de CH-53E slechts 2700 kg meer kan meenemen dan de CH-47F.
Het aantal troepen is ongeveer gelijk maar wint de CH-47F het met 33 volgepakte troepen tegenover 30 van de CH-53E.

Heel veel zal het niet schelen maar met het aantal helikopters van deze oefening is het gewoon onmogelijk om dit te doen binnen 1 a 2 waves, wil je dat wel kunnen moet je simpelweg meer helikopters en andere transport middelen ter beschikking hebben.

Het foto album van de oefening https://m136.de/green-griffin-2019/

RTB

Citaat van: Harald op 17/08/2020 | 11:09 uur
A 2019 exercise highlighted the challenge if using the Chinooks to move capability into the corridor. In the Green Dagger exercise held in Germany, the goal was to move a German brigade over a long distance to support an allied engagement. The Dutch Chinooks were used by the German Army to do the job. But it took them six waves of support to get the job done.

Obviously, this is simply too long to get the job done when dealing with an adversary who intends to use time to his advantage. In contrast, if the CH-53K was operating within the German Army, we are talking one or two insertion waves.

And the distributed approach which is inherent in dealing with peer competitors will require distributed basing and an ability to shape airfields in austere locations to provide for distributed strike and reduce the vulnerabilities of operating from a small number of known airbases.


een gedeelte uit onderstaand artikel omtrent Chinook CH-47F versus CH-53K
https://sldinfo.com/2020/08/german-platform-decisions-ch-53k-versus-the-chinook/

wordt omschreven de inzet van NL Chinook voor transport van Duitse Brigade eenheden.... 6x heen en weer ... is dus voor de militaire strategie / tijdspanne dus te lang !

1/2 waves ipv 6 met een CH-53K? Lol het is wel duidelijk wie er door Sikorsky betaald wordt.

Parera

#671
De oefening Green Dagger is een oefening van de Britse Royal Marines gehouden in de Mojave woestijn samen met de USMC. De oefening die het artikel bedoeld was ''Green Griffin'' gehouden in Mei 2019 in Nedersaksen.

Het ging hierbij om 2500 troepen van de Division Schnelle Kräfte (DSK) en 11 LMB. In het scenario moest de brigade binnen 72 uur gereed zijn voor een operatie voor de NAVO, de oefening werd ondersteund door 5 Nederlandse CH-47's + 10 NH90's van de Duitsers met daarnaast nog 6 AH-64's + 6 Tigers. Ook vloog er minimaal 1 Nederlandse C-130 mee.

In 2005 heeft defensie onderzoek gedaan naar de maritieme inzet van een luchtmobiel bataljon vanaf de eventuele vervanger van de Zuiderkruis (het latere JSS). Om dit in 1 transportslag te verplaatsen is berekend dat er 21 CH-47's + 14 NH90's/Cougars nodig waren. Hiermee moest een deel van de voertuigen en uitrusting met slingloads vervoerd worden naar het land en de rest met landingsvaartuigen of via andere routes aangevoerd worden (C-130 of over land). Aanvullend had men ook nog 12 AH-64's nodig voor het ondersteunen van de landing.

Wilde men diezelfde inzet doen in twee of drie transportslagen dan kwamen ze uit op 10 CH-47's + 14 NH90's/Cougars + 12 AH-64's. De voertuigen en uitrusting bleef op dezelfde manier via luchtbrug of land aangevoerd.

Om te beginnen hadden ze tijdens de oefening dus al veel te weinig helikopters, alleen het aantal aanvals helikopters was voldoende.

Reinier

Citaat van: Harald op 17/08/2020 | 11:09 uur
wordt omschreven de inzet van NL Chinook voor transport van Duitse Brigade eenheden.... 6x heen en weer ... is dus voor de militaire strategie / tijdspanne dus te lang !
Hangt er vanaf wat je wilt doen en hoeveel heli's er beschikbaar zijn.
Maar om een hele brigade van A naar B te brengen per heli, lijkt mij ook een hele opgave.