Onder Vuur: Het onderofficierenkorps

Gestart door guest1400, 06/06/2012 | 12:22 uur

guest1400

Citaat van: A.J. op 06/06/2012 | 15:19 uur
Die getallen ken ik zo ondertussen wel een beetje. Deze getallen zeggen vrij weinig over een functie met de daar aan gekoppelde rang.

nee maar het zegt wel wat over het personeelsbestand wat voor geen meter klopt en dat is nou het punt dat ik probeer te maken

Citaat van: A.J. op 06/06/2012 | 15:19 uur
Jaja, het schijnt en hear say enz... Tuurlijk.

RUMINT maat ook daar zitten af en toe waarheden tussen

Citaat van: A.J. op 06/06/2012 | 15:19 uur
En ik zie niet zo in hoe kennis verloren kan gaan als de kpls toch al opbokten na hun 35e, met of zonder FPS. Om vervolgens een kpl stoel sgt stoel te maken waarbij de sgt hooguit (2X bijtekenen) 5 jaar op stoel kan blijven zitten.

kun je dat niet inzien? wat dacht je wat er gebeurt als een GNK'er die 10 jaar bij dit bedrijf heeft gewerkt en diverse uitzendingen heeft gedraaid wordt vervangen voor een VEVA'er die net echt 18 jaar oud is? of een TD'er die al 15 jaar aan voertuigen sleutelt in een keer de burger in gaat? Dat is vakkennis en ervaring die verloren gaat.

Citaat van: A.J. op 06/06/2012 | 15:19 uur
Wat wil je nou zeggen? BOT kpl's (KL) kennen we sinds het afschaffen van de kpl rij instructeurs eind 80 begin 90 al niet meer. Dat de kpl niet voor eeuwig kpl kan blijven is al een tijdje bekend, slechts een jaar of 25 ofzo...  

ik heb niet alleen over de kpl maar ook over kaderleden die denken dat ze gebakken zitten

Citaat van: A.J. op 06/06/2012 | 15:19 uur
En hoe zie jij dat voor je dat een kaderlid een stoel bezet houdt? 2/ 3 Jaar op functie en hij kan weg, simpel zat.

je moet niet alleen denken in stoelen maar ook in aantallen. Zolang er een overschot aan onderofficieren is zijn mijn kansen als PAX zeer klein om me door te ontwikkelen binnen dit bedrijf ongeacht hoeveel moeite, tijd en geld ik er ook in zal steken

onderofficier

Citaat van: guest1400 op 06/06/2012 | 14:40 uur
http://www.prodef.nl/pdf/NF_Bijlage_1_bij_Startbrief.pdf

kijk en reken maar even mee:

3697 sgt/sgt1
1358 sm
1359 aoo
---------------
6414 onderofficieren tegenover 8296 soldaten/korporaals. En jij wil mij nog gaan vertellen dat die verhoudingen kloppen?

bij de KLU is het zelfs nog erger:

1989 sgt/sgt1
1123 sm
680 aoo
---------------
3792 onderofficieren tegenover 1238 soldaten/korporaals. Mijn god wat zijn de verhoudingen zoekgeraakt :omg:

klinkt misschien een beetje verrot om te horen maar de cijfers liegen er niet om.


De cijfers liegen er inderdaad niet om maar je vergeet wel één ding namelijk de opleidingen die moet hebben gehad om een functie te kunnen doen.
Dat men (met name de KLu) veel onderofficieren heeft in verhouding met de soldaten / korperaals is dat er een hoop technische functies zijn.
Mensen met MBO / HBO opleidingen wil je soldaat / korperaal  maken?  

Het heeft daarnaast ook met verantwoording te maken.  Wil je een soldaat dan groepscommandant maken  en jij denk dan dat de overige soldaten naar betrokkene luisteren?  Dat deze wel geschikt is om leiding te geven  Lekker functioneel meerdere er van maken .......

Ik ben benieuwd hoe je de invulling er dan in ziet:    Noem eens een paar functies op waarvan jij vind dat die wel door soldaten / korperaals gedaan kunnen worden die nu door sergeanten wordt gedaan (en graag ook even motiveren)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: guest1400 op 06/06/2012 | 14:40 uur
Nu zie je kaderleden die of niet geschikt zijn als sergeant of gewoon keiharde drukkers zijn gewoon lekker op hun stoel blijven zitten en de kansen voor de nieuwe generatie verkloten.  

3 jaar op functie geldt ook voor hén.......  dus gewoon lekker op hun stoel blijven is een onwaarheid.   
(behalve die beroepskorperaals die sgt zijn gemaakt, maar die ontkomen ook niet aan deze reorganisatie-ronde) 

Alsof de nieuwe generatie zo top is.......  Wat is er mis mee dat alle mensen hun kans grepen / grijpen? 


Ik vraag me af waarop jij je baseert of een kaderlid niet geschikt is of wel.     
Volgens mij is zijn/haar leidinggevende de enige die bepaalt of iemand geschikt of ongeschikt is. 
Iedereen blinkt ergens in uit of juist niet maar om te roepen dat iemand daardoor totaal ongeschikt is vind ik nogal wat.
Defensie wil dat elke onderofficier verschillende functies doet.  En ja iemand dat het op één functie wat minder doen   is deze dan meteen ongeschikt als zijn onderofficier? 


Het probleem is dat ondergeschikte(n) te veel bemoeien met allerlei zaken waar ze zich niet mee zouden mee bemoeien. 
Maar deze gaan zelf niet naar de KMS omdat....... 

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

A.J.

Citaat van: guest1400 op 06/06/2012 | 14:40 uur

Mijn god wat zijn de verhoudingen zoekgeraakt :omg:

Die getallen ken ik zo ondertussen wel een beetje. Deze getallen zeggen vrij weinig over een functie met de daar aan gekoppelde rang.


Citaat
denk je nou serieus dat dit ooit op papier is gezet of dat ik uberhaupt inzicht heb in dat soort gegevens? Tuurlijk niet maar het is wel degelijk gebeurt. Het schijnt ook voornamelijk te zijn voorgekomen bij de materiaalprojecten, geneeskundige troepen en bij de technische dienst. Hier dreigde een hoop kennis verloren te gaan met het nieuwe systeem.

Jaja, het schijnt en hear say enz... Tuurlijk.

En ik zie niet zo in hoe kennis verloren kan gaan als de kpls toch al opbokten na hun 35e, met of zonder FPS. Om vervolgens een kpl stoel sgt stoel te maken waarbij de sgt hooguit (2X bijtekenen) 5 jaar op stoel kan blijven zitten.

Citaat
nee klopt en daar gaat het mis, want waarom zou de klp niet gewoon korporaal kunnen blijven? en heeft die korporaal zich in zijn carriere niet voldoende doorontwikkeld om ook buiten defensie aan de gang te kunnen? velen denken dat ze een baan voor het leven hebben bij defensie maar ik kan je nu al vertellen dat dat sinds de afschaffing van de dienstplicht en de series bezuiningen van de afgelopen 20 jaar al niet meer zo is. Dat is (hoort teminste) alleen nog weggelegd voor de lucky few.  Nu zie je kaderleden die of niet geschikt zijn als sergeant of gewoon keiharde drukkers zijn gewoon lekker op hun stoel blijven zitten en de kansen voor de nieuwe generatie verkloten.  

Wat wil je nou zeggen? BOT kpl's (KL) kennen we sinds het afschaffen van de kpl rij instructeurs eind 80 begin 90 al niet meer. Dat de kpl niet voor eeuwig kpl kan blijven is al een tijdje bekend, slechts een jaar of 25 ofzo...

En hoe zie jij dat voor je dat een kaderlid een stoel bezet houdt? 2/ 3 Jaar op functie en hij kan weg, simpel zat.

guest1400

http://www.prodef.nl/pdf/NF_Bijlage_1_bij_Startbrief.pdf

kijk en reken maar even mee:

3697 sgt/sgt1
1358 sm
1359 aoo
---------------
6414 onderofficieren tegenover 8296 soldaten/korporaals. En jij wil mij nog gaan vertellen dat die verhoudingen kloppen?

bij de KLU is het zelfs nog erger:

1989 sgt/sgt1
1123 sm
680 aoo
---------------
3792 onderofficieren tegenover 1238 soldaten/korporaals. Mijn god wat zijn de verhoudingen zoekgeraakt :omg:

klinkt misschien een beetje verrot om te horen maar de cijfers liegen er niet om.

CitaatHoe kom je aan die lulkoek? Wil jij nu met droge ogen beweren dat men kpl's functie opgewaardeerd heeft ten faveure van de sgt'en? Dan mag jij mij die VTE'n aanwijzen.

denk je nou serieus dat dit ooit op papier is gezet of dat ik uberhaupt inzicht heb in dat soort gegevens? Tuurlijk niet maar het is wel degelijk gebeurt. Het schijnt ook voornamelijk te zijn voorgekomen bij de materiaalprojecten, geneeskundige troepen en bij de technische dienst. Hier dreigde een hoop kennis verloren te gaan met het nieuwe systeem.

CitaatEn dat kpl's naar de KMS gingen en bevorderd werden tot sgt is niets vreemds aan. Als je verder wilt krijg je vanzelf te maken met het meetmoment. Na je 35e geen rang hoger of geen plaats in de herberg tot ziens.

nee klopt en daar gaat het mis, want waarom zou de klp niet gewoon korporaal kunnen blijven? en heeft die korporaal zich in zijn carriere niet voldoende doorontwikkeld om ook buiten defensie aan de gang te kunnen? velen denken dat ze een baan voor het leven hebben bij defensie maar ik kan je nu al vertellen dat dat sinds de afschaffing van de dienstplicht en de series bezuiningen van de afgelopen 20 jaar al niet meer zo is. Dat is (hoort teminste) alleen nog weggelegd voor de lucky few.  Nu zie je kaderleden die of niet geschikt zijn als sergeant of gewoon keiharde drukkers zijn gewoon lekker op hun stoel blijven zitten en de kansen voor de nieuwe generatie verkloten.  

A.J.

Citaat van: guest1400 op 06/06/2012 | 13:52 uur

Ja ik snap de noodzaak van onderofficieren ook wel maar het punt is dat (in ieder geval bij de KL) de verhoudingen compleet zoek zijn. Pak de numerus fixus er maar bij, dan zul je zien dat ik gelijk heb. Wil um zelf ook wel uploaden maar dat fokkin internet hier functioneert weer eens niet. Weet je hoe dat komt? FPS. Het bijt gewoon terug. In een keer moest iedereen die wou blijven sergeant of hoger worden. Waardevolle ervaring die bij korporaals lag zou verloren gaan en dat wou de KL niet laten gebeuren dus werden korporaalsfuncties verhoogd naar sergeant en nu zit je met de gebakken peren. En ga die lui nu maar eens vertellen dat ze mogen degraderen of oprotten, doen ze niet. Ze blijven allemaal lekker zitten waar ze zitten want de mindset om binnen dit bedrijf te blijven is al gezet bovendien zijn sommige te oud om op de arbeidsmarkt geplaatst te worden.

Hoe kom je aan die lulkoek? Wil jij nu met droge ogen beweren dat men kpl's functie opgewaardeerd heeft ten faveure van de sgt'en? Dan mag jij mij die VTE'n aanwijzen.

En dat kpl's naar de KMS gingen en bevorderd werden tot sgt is niets vreemds aan. Als je verder wilt krijg je vanzelf te maken met het meetmoment. Na je 35e geen rang hoger of geen plaats in de herberg tot ziens.

guest1400

Citaat van: Marc66 op 06/06/2012 | 13:10 uur
Dudge: +1

Guest1400: Wat is dat nu voor een grote onzin, dat er TE veel onderofficieren zouden bestaan!? Onderofficieren zijn DE ruggegraat van defensie!

Ja ik snap de noodzaak van onderofficieren ook wel maar het punt is dat (in ieder geval bij de KL) de verhoudingen compleet zoek zijn. Pak de numerus fixus er maar bij, dan zul je zien dat ik gelijk heb. Wil um zelf ook wel uploaden maar dat fokkin internet hier functioneert weer eens niet. Weet je hoe dat komt? FPS. Het bijt gewoon terug. In een keer moest iedereen die wou blijven sergeant of hoger worden. Waardevolle ervaring die bij korporaals lag zou verloren gaan en dat wou de KL niet laten gebeuren dus werden korporaalsfuncties verhoogd naar sergeant en nu zit je met de gebakken peren. En ga die lui nu maar eens vertellen dat ze mogen degraderen of oprotten, doen ze niet. Ze blijven allemaal lekker zitten waar ze zitten want de mindset om binnen dit bedrijf te blijven is al gezet bovendien zijn sommige te oud om op de arbeidsmarkt geplaatst te worden.

CitaatBlijkbaar heb jij verstand van zaken doen met het bedrijfsleven en/of weet je hoe de levering van goederen gaat en, tja, dan houdt het op om over te gaan naar een tenue! Vwb de traditie etc., wie zegt dat de traditie verdwijnt wanneer iedere militair in een en hetzelfde werkpak loopt, dit gebeurt toch ook nu in Afghanistan? En ook dan is alles groen/bruin/geel en, althans, voor zover ik weet is daar nog niet over geklaagd dat de marine liever alles in het blauw uitgevoerd wil zien en de luchtmacht alles in grijs-blauw wil hebben, toch?  :confused:

wie heeft het hier over complete tenue's? ik niet en jij ook niet. Eerst praat je over plakplaatjes en nu complete tenues?  Traditie gaat niet verloren bij het pak want dat is tig keren verwisseld, eenheidpatches daarintegen wordt een ander verhaal. Daar zitten tradities en geschiedenis aan vast. En waar stel je de grens? allemaal zelfde kleur baret? zelfde baretembleem? zelfde rangonderscheidingstekens? moet je de jongens in doorn, schaarsbergen, assen en roosendaal eens gaan vertellen. Die hebben bloed, zweet en tranen in hun opleiding gestoken om zichzelf te onderscheiden van de rest. Snap dat het bij de KM allemaal wat makkelijk is aangezien jullie allemaal in hetzelfde teneu lopen maar hier zit dat een stuk ingewikkelder in elkaar.

Marc66

Dudge: +1

Guest1400: Wat is dat nu voor een grote onzin, dat er TE veel onderofficieren zouden bestaan!? Onderofficieren zijn DE ruggegraat van defensie!
Blijkbaar heb jij verstand van zaken doen met het bedrijfsleven en/of weet je hoe de levering van goederen gaat en, tja, dan houdt het op om over te gaan naar een tenue! Vwb de traditie etc., wie zegt dat de traditie verdwijnt wanneer iedere militair in een en hetzelfde werkpak loopt, dit gebeurt toch ook nu in Afghanistan? En ook dan is alles groen/bruin/geel en, althans, voor zover ik weet is daar nog niet over geklaagd dat de marine liever alles in het blauw uitgevoerd wil zien en de luchtmacht alles in grijs-blauw wil hebben, toch?  :confused:

guest1400

ik heb nog wel een goede, herziening van het complete personeelsbestand en beleid over wie er binnen dit bedrijf mag blijven en niet. Het begint me op te vallen hoeveel onderofficieren hier wel niet rondlopen. Het onderofficierenkorps loopt te spuigaten uit en is compleet te danken aan het oude FPS. Vraag jezelf maar eens af hoeveel sergeanten er wel niet op een stoel zitten die vroeger bestemd was voor een korporaal. Dat niet alleen maar er lopen een paar slechte paxen bij die slechte functioneringsgesprekken hebben gehad en nog steeds bij defensie zitten en plekjes bezet houden voor goede paxen.