Bosbranden Griekenland: te weinig geld om goed te blussen

Gestart door Enforcer, 19/07/2012 | 13:23 uur

5m@sh_1up

Citaat van: dudge op 28/07/2012 | 17:34 uur
In een eerder seizoen stuurden we heli s naar israël. Het zou zomaar kunnen dat er iets wordt vrijgemaakt.

Citaat van: 5m@sh_1up op 21/07/2012 | 09:31 uur
Érg kleine kans dat onze heli's daar naartoe gaan schat ik zo. Ze zoeken het maar lekker uit.

Zoals ik al zei, het gaat niet gebeuren. Wij hebben de capaciteit er niet meer voor op dit moment. Israel was destijds ook een grote mislukking.

Lex

Citaat van: Ace1 op 30/07/2012 | 22:20 uur
In Frankrijk werd het vroeger ook gedaan maar de laatse 20 jaar hoor je daar niets meer over, men heeft de wet daar aangepast en de dader kan  rekenen op een zware straf.
Niet helemaal correct. De verbrande gebieden kwamen ten goede van "urbanisation", oftewel huizenbouw. De wet daaromtrent is in 2002 aangepast.

Ace1

Citaat van: onderofficier op 30/07/2012 | 19:59 uur
Dat heb ik ook wel eens gehoord... een slechte manier maar dat schijnt in meer landen te gebeuren oa voor landbouwgrond.
Het ligt er natuurlijk ook aan waar de brand is.

In Frankrijk werd het vroeger ook gedaan maar de laatse 20 jaar hoor je daar niets meer over, men heeft de wet daar aangepast en de dader kan  rekenen op een zware straf.

onderofficier

Citaat van: Ace1 op 30/07/2012 | 19:52 uur
Overigens worden de bosbranden in Griekenland vaak aangestoken om grond voor huizen te krijgen, dat is mij in het verleden verteld toen ik in Griekenland op vakantie was.

Dat heb ik ook wel eens gehoord... een slechte manier maar dat schijnt in meer landen te gebeuren oa voor landbouwgrond.
Het ligt er natuurlijk ook aan waar de brand is.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ace1

Overigens worden de bosbranden in Griekenland vaak aangestoken om grond voor huizen te krijgen, dat is mij in het verleden verteld toen ik in Griekenland op vakantie was.

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 19/07/2012 | 15:08 uur
Van mij part brand dat hele Griekenland....dat het maar goed mag fikken daar !!!!!!!!!!!!!!! :devil:

Rare reactie: de gemiddelde Griek kan niets aan deze situatie doen. 

Maar stel dat het hele Griekenland (af)brand dan wordt het echt wel opgebouwd. Wat is duurder helpen met blussen of helpen met opbouwen?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

IPA NG

Ik denk niet dat de Grieken over een vergelijkbaar aantal lobbyisten beschikken.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

dudge

In een eerder seizoen stuurden we heli s naar israël. Het zou zomaar kunnen dat er iets wordt vrijgemaakt.

Citaat van: 5m@sh_1up op 21/07/2012 | 09:31 uur
Érg kleine kans dat onze heli's daar naartoe gaan schat ik zo. Ze zoeken het maar lekker uit.

5m@sh_1up

Érg kleine kans dat onze heli's daar naartoe gaan schat ik zo. Ze zoeken het maar lekker uit.

Ros

Weer een bevestiging dat de Grieken niet in staat ziijn om de financiien op orde te krijgen. Op deze situaties moet je toch voorbereid zijn. Het is toch niet de eerste keer dat zij te maken hebben met deze grote natuurbranden ?.

Europa zal wel te hulp schieten en met gesloten beurs de problemen oplossen. En de Grieken maar lachen onder het genot van een fles Ouzo........"we hebben ze weer gepakt op z'n Grieks".

Oorlogsvis

Van mij part brand dat hele Griekenland....dat het maar goed mag fikken daar !!!!!!!!!!!!!!! :devil:

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 19/07/2012 | 13:45 uur
Dat niet, maar je weet dat dat niet gaat gebeuren.

Laat ze aankloppen bij hun Middellandse zeebroeders. Wat mij betreft zoeken ze het maar uit. Ze hebben wel geld voor hun defensie dus schuiven ze maar met hun budgetrestanten. Of verkopen ze een S-fregat....

Gozo

Dank Lex. Las er overheen. Meestal staat de bronvermelding aan het einde van het bericht, voor mijn gevoel.

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 19/07/2012 | 13:43 uur
Een bliksemschicht of een achteloos weggegooide peuk doen de rest.

Je bedoelt een asociaal weggegooide peuk. Zoals in ons land de (meeste) rokers ook de straat als openbare asbak beschouwen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 19/07/2012 | 13:42 uur
Gewoon "nee" verkopen, zo moeilijk is dat niet....

Dat niet, maar je weet dat dat niet gaat gebeuren.

Kan wellicht uit de pot OWS  :angel:

Lex


Enforcer

Citaat van: Gozo op 19/07/2012 | 13:33 uur
Wat is de bron van de bosbranden en de inzetproblemen?

Inzetproblemen: geen geld meer voor onderhoud. Meer dan de helft kan niet meer vliegen.

Het is erg droog in Zuid-Europa. Een bliksemschicht of een achteloos weggegooide peuk doen de rest.

KapiteinRob

Gewoon "nee" verkopen, zo moeilijk is dat niet....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 19/07/2012 | 13:35 uur
Krijgen we nu een periode waarbij we allerhande "materiële hulp" gaan geven omdat de Griekse broeders geen geld meer hebben om het zelf op te lossen?

Het lijkt er van te komen, hoe dan ook, het zal ons weer extra budget vragen.

KapiteinRob

Krijgen we nu een periode waarbij we allerhande "materiële hulp" gaan geven omdat de Griekse broeders geen geld meer hebben om het zelf op te lossen?

Gozo

Wat is de bron van de bosbranden en de inzetproblemen?

Lex

In Spanje waren aanwezig 2x Chinook & 1x Cougar. De oefening is teneinde.

Enforcer

19 juli 2012 13:07  nu.nl

Griekse blusvliegtuigen aan de grond

RION - De Griekse brandweer heeft moeite om bosbranden te bestrijden, omdat elf van de 21 blusvliegtuigen door onderhoudsproblemen niet inzetbaar zijn. Dat heeft een woordvoerder donderdag gezegd.

De Griekse regering liet eerder deze week weten dat noodzakelijke bezuinigingen gevolgen hebben voor de mogelijkheden om bosbranden te bestrijden.

Griekenland heeft daarom om assistentie bij de burgerbescherming gevraagd van de Europese Unie.

Sinds woensdag zijn in Griekenland 75 bosbranden gemeld. De grootste branden deden zich voor in het zuiden en op het eiland Kreta. Ten minste zes dorpen zijn wegens brandgevaar ontruimd.



Ben benieuwd wanneer de KLu wat heli's mag sturen. Alhoewel er 2 mee zijn met de RDAM en er een aantal in Spanje aan het oefenen zijn.