Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur


Huzaar1

Citaat van: StrategNL op 14/09/2018 | 14:44 uur
Wat een jankverhaal!! En dan DE defensieslachter Hans Hillen nog aan het woord laten. :dead: Als we het hier van moeten hebben gaan we die export-orders ook niet binnen hengelen. Nederland is geen eiland ergens in het midden van de oceaan!! Grow up!! En ga meer samenwerken in Europa!!

JIj frikandel. Wanneer knoop je het nou eens in je harses dat dit een hele gesloten gedifferentieerde markt is die helemaal niet WIL samenwerken tenzij ze er beter van worden en dat is vaak ten koste van de partner. Die organisaties zijn geen staatseigendommen. Je kunt dat helemaal niet zo verwachten, roepen, of twitteren. Ja dat kan wel maar zo werkt de Defensie industrie niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: StrategNL op 14/09/2018 | 14:44 uur
Wat een jankverhaal!! En dan DE defensieslachter Hans Hillen nog aan het woord laten. :dead: Als we het hier van moeten hebben gaan we die export-orders ook niet binnen hengelen. Nederland is geen eiland ergens in het midden van de oceaan!! Grow up!! En ga meer samenwerken in Europa!!
Nee hoor. Meer uitgaan van je eigen kracht!
Minder afhankelijk van anderen en meer investeren in eigen industrie en technologie.
People are sheep

Parera

#867
En een nog wat ouder bericht van 20 Juli

Citaat
The Royal Dutch Navy and Coast Guard have jointly placed an order for the delivery of a number of RH4 'Spyder' multicopter systems from Delft Dynamics. These systems will be deployed operationally on board of their ships. @Kustwacht_nl @kon_marine @DefensieOnline @marineschepen



Via de website van Delft Dynamics een foto van de RH4 'Spyder', er is een website voor de drone HIER.






Het hele verhaal i.c.m. de KW en KM begrijp ik niet want het lijkt mij geen nuttig systeem om in te zetten maritiem.

Parera

#866
via twitter.com @DelftDynamics

Citaat
Soon first launch! Stay tuned... #RocketDrone #rocket #drone #fasteyesontarget @Defensie


StrategNL

#865
Citaat van: DiepFries op 14/09/2018 | 13:22 uur
Artikel Gelderlander van vandaag mbt Nederlandse defensie industrie en laagste bieder/Europese aanbesteding tob eigen industrie, vanuit Defenture:

https://www.gelderlander.nl/binnenland/tielse-droom-van-militairen-in-gevaar~a30512a7/
Wat een jankverhaal!! En dan DE defensieslachter Hans Hillen nog aan het woord laten. :dead: Als we het hier van moeten hebben gaan we die export-orders ook niet binnen hengelen. Nederland is geen eiland ergens in het midden van de oceaan!! Grow up!! En ga meer samenwerken in Europa!!

DiepFries

#864
Artikel Gelderlander van vandaag mbt Nederlandse defensie industrie en laagste bieder/Europese aanbesteding tob eigen industrie, vanuit Defenture:

https://www.gelderlander.nl/binnenland/tielse-droom-van-militairen-in-gevaar~a30512a7/


Parera

#863
Via twitter.com @ @josecerva Een interessante video en foto's van de plaatsing van de brug module van de eerste Mexicaanse Sigma. De video laat duidelijk zien hoe makkelijk deze bouw methode is als het goed is uitgevoerd natuurlijk.

Citaat
Mexican Navy SIGMA 10514 FF being assembled at Salina Cruz, Oaxaca. The most advanced vessel in #LATAM https://vimeo.com/288198712/50d9312eb7




Parera

Citaat van: Ace1 op 11/09/2018 | 10:17 uur
Dat is niet nieuw ook bij het SIGMA 10514 PKR is de Brug/Commandocentrale/radarmast module gebouwd in Vlissingen.

https://www.dutchfleet.nl/showthread.php/2663-SIGMA-klasse-korvetten-voor-de-Indonesische-Marine/page3

Damen doet dit al jaren ook bij de Hollands is een deel in Vlissingen gemaakt.  Toch blijft dit iets bijzonders en nu is ook de Franse werf Naval Group overgestapt op een zelfde systeem.
voor de Egyptische Gowinds bouwen de Fransen zelf de radar mast. Het is ook heel effectief want het schip is zoals we hier zien in record tempo klaar, nu heeft dit ook wel te maken met het land waar gebouwd word want bij Indonesië duurde de bouw veel langer dan bij de Mexicanen.

Ace1

Citaat van: Parera op 04/09/2018 | 13:17 uur




[Bron: Damen Shipyards ]

Dat is niet nieuw ook bij het SIGMA 10514 PKR is de Brug/Commandocentrale/radarmast module gebouwd in Vlissingen.

https://www.dutchfleet.nl/showthread.php/2663-SIGMA-klasse-korvetten-voor-de-Indonesische-Marine/page3


Parera

Citaat van: ARM-WAP op 10/09/2018 | 22:28 uur
Zo ver zou ik niet durven gaan. Je gaat los over volgende feiten:
- DCNS/Naval group leverde tot nog toe alle subs voor de Franse Marine,
- Zowel Chili als Maleisie hebben Scorpenes in hun vloot,
- De Indiers hebben er ook besteld,
- De Franse overheid staat garant voor dit bedrijf (en kan, "indien nodig", ook goedkoop krediet verstrekken - niet te verwaarlozen voor regimes die het niet al te breed hebben).
- De Brazilianen hebben tot nog toe voor oppervlakte-eenheden tweedehands geshopt (vooral bij de Britten) OF varen rond met lokaal gebouwde of destijds nieuw gekochte buitenlandse ontwerpen. En dat gaat op voor nagenoeg alle landen in die regio: "Westerse afdankertjes" zijn goed genoeg.
We zien wel wat het wordt :)

Ik doelde alleen op de Franse subs voor Brazilie in die post, dat de Franse subs het over het algemeen goed doen op de export markt is een ander verhaal en dat word deels uitgelegd in het rapport dat Lex hieronder gepost heeft.


Citaat
De Franse marinebouw is voor wat betreft scheepsbouw sterk geconcentreerd in de Naval Group, een bedrijf met 13.000 werknemers, dat gezamenlijk eigendom is van de Franse overheid (circa 60%) en Thales (35%). De innovatie gebeurt binnen de staatsorganisatie van de Direction-Génerale de l'Armement (DGA), vergelijkbaar met een combinatie van TNO en DMO. Nederlandse bedrijven geven aan dat veel van de componenten die in de Nederlandse situatie door een netwerk van toeleveranciers worden geleverd in de Franse marinebouw worden geproduceerd door de Naval Group zelf.

Citaat
De competitiviteit van de Nederlandse marinebouwcluster moet worden bezien tegen de achtergrond van de consoliderende markt waarop ze opereert. Er zijn in Europa nog 7 nationale zelfscheppende marinebouwclusters13. Deze zijn soms geheel of gedeeltelijk in overheidshanden en kunnen soms rekenen op een orderstroom van hun nationale overheid. Het nationaal aanbesteden van marinebouw-werk is eerder regel dan uitzondering: DSNS schat dat van de globale markt voor marineschepen daardoor zo'n 80% voor haar niet toegankelijk is. Van de 20% van de markt die wel toegankelijk is is DSNS naar eigen zeggen concurrerend met haar positieve prijs/kwaliteitverhouding.

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 10/09/2018 | 19:25 uur
Naval Group is hofleverancier maar ook alleen maar omdat ze ook de nucleaire tech wilde delen met Brazilië. Qua nieuwbouw oppervlakte hebben ze nog niets mogen leveren tot op heden.
De eis van de Roemenen is dat het in eigen land gebouwd word dus daar heeft Damen een voordeel, ook onderzeeboten is iets waar de Roemenen naar opzoek zijn dat kan Damen ook met Saab.
Zo ver zou ik niet durven gaan. Je gaat los over volgende feiten:
- DCNS/Naval group leverde tot nog toe alle subs voor de Franse Marine,
- Zowel Chili als Maleisie hebben Scorpenes in hun vloot,
- De Indiers hebben er ook besteld,
- De Franse overheid staat garant voor dit bedrijf (en kan, "indien nodig", ook goedkoop krediet verstrekken - niet te verwaarlozen voor regimes die het niet al te breed hebben).
- De Brazilianen hebben tot nog toe voor oppervlakte-eenheden tweedehands geshopt (vooral bij de Britten) OF varen rond met lokaal gebouwde of destijds nieuw gekochte buitenlandse ontwerpen. En dat gaat op voor nagenoeg alle landen in die regio: "Westerse afdankertjes" zijn goed genoeg.
We zien wel wat het wordt :)

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 10/09/2018 | 18:28 uur
Voor de Braziliaanse korvetbestelling is ook hun hofleverancier voor subs in de running: Naval Group. En die hebben ook al orders binnen voor hun GoWind korvetten (Egypte).
't Kan dus nog best spannend worden... zowel om de Roemeense als de Braziliaanse orders binnen te rijven
Naval Group is hofleverancier maar ook alleen maar omdat ze ook de nucleaire tech wilde delen met Brazilië. Qua nieuwbouw oppervlakte hebben ze nog niets mogen leveren tot op heden.
De eis van de Roemenen is dat het in eigen land gebouwd word dus daar heeft Damen een voordeel, ook onderzeeboten is iets waar de Roemenen naar opzoek zijn dat kan Damen ook met Saab.

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 10/09/2018 | 12:12 uur
Damen is in de race om de Braziliaanse korvetten te mogen bouwen maar ook om 4 korvetten + 2 fregatten voor Roemenië te mogen bouwen met een totaal waarde van 1,6 miljard Euro.
Naast Damen doen ook TKMS en Fincantieri mee in deze aanbesteding, waarin het besluit verwacht word op 26 Oktober. Ook de Italianen hebben ook 2 werven in Roemenië via een dochteronderneming ''Vard'' (uit Noorwegen) Vard Braila & Vard Tulcea.

Voor de Braziliaanse korvetten word het besluit wie er geshortlist worden eind Oktober en de keuze voor de bouwer word verwacht aan het eind van 2018.
Voor de Braziliaanse korvetbestelling is ook hun hofleverancier voor subs in de running: Naval Group. En die hebben ook al orders binnen voor hun GoWind korvetten (Egypte).
't Kan dus nog best spannend worden... zowel om de Roemeense als de Braziliaanse orders binnen te rijven

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 10/09/2018 | 17:46 uur
Interessant rapport, ik ga het eens doorlezen.

Eerste dat mij opvalt is dat de keuze voor de onderzeeboten nog niet gevallen is wie het gaat bouwen op het moment van het schrijven van dit rapport (of het is niet gedeeld met de schrijvers).

Aangezien, volgens verwachting, de selectie van de 2 resterende kandidaten pas eind 2018 valt te verwachten is dat niet zo verrassend.