Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Harald

Citaat van: Parera op 09/04/2024 | 10:50 uurKSK: New reconnaissance and combat vehicles handed over
https://soldat-und-technik.de/2024/04/mobilitaet/37667/ksk-neue-aufklaerungs-und-gefechtsfahrzeuge-uebergeben/

Toch een interessant traject om te volgen ook voor NL, met de Duitse plannen om een aantal voertuigen uit te voeren met 20 mm snelvuurkanon mogelijk ook interessant voor de NL SOF. Uiteraard dan uitgevoerd met de 30 mm van de Apache zoals we die eerder zagen op een Vector ;)

Het zou voor de KSK gaan om ca. 80 voertuigen in 2 typen.
Idd voor NL best interessant, ten eerste, omdat de nieuwe Mammoth nu beproeft wordt en na goed bevonden te zijn ook aangeschaft wordt door de Duitsers. Dus voor NL een vervolgorder een "van de plank" aanschaf is.
Ten tweede, we nog een tender hebben lopen voor wielvoertuigen voor onze Mariniers, de Mammoth zou dan best een goede keuze kunnen zijn.
Ook 30mm Apache kanon als RWS is interessant, zeker omdat de eenheden steeds meer opzich zelf zijn aangewezen.

Onderstaande afbeelding Vector met 30mm werd tentoongesteld in Duitsland bij het Bundeswehr Special Forces symposium in september 2022


Zo'n nieuwe Mammoth is net weer wat groter, robuuster dan de Vector.

Parera

#2146
KSK: New reconnaissance and combat vehicles handed over

As the BAAINBw reports, on April 4th the manufacturer Defenture handed over four new reconnaissance and combat vehicles (AGF 2) in different variants as so-called proof samples to the military technical department for land-based vehicle systems, pioneer and troop technology (WTD 41) in Trier. They are now being put through their paces there and at other military technical departments. The handover took place with considerable delay.



The AGF 2 is based on the Defenture Mammoth platform, a 9-ton vehicle. S&T has reported on the project several times in the past .

The new vehicles are intended to replace the AGF Serval reconnaissance and combat vehicles. (Photo: Bundeswehr/Reiner Strack) During the upcoming tests, the vehicles must prove that they meet all the requirements placed on them and are fully suitable for use in the troops, according to the BAAINBw in its report.

With the sub-aspects of mobility examination, weapons qualification, IT integration and technical-logistical operational testing, each of the four evidence models has a different focus of investigation. In this way, parallel and therefore overall faster testing is made possible at the specialized defense technology departments in the Equipment, Information Technology and Usage (AIN) organizational area.

Two basic variants for the special forces
In the future, the new vehicle types are intended to replace the reconnaissance and combat vehicles (AGF), which have been used as the main weapon system by the Special Forces Command (KSK) for land-based operations since 2003.

The slightly modified vehicle variant "Medium Tactical Support Vehicle Special Forces Command" (UFK) will then be used to transport personnel, materials and ammunition. It follows the AGF 2 in action to ensure the required supply. More about this here .

By removing the modular seats and removing the rear roll bar, motorcycles, ammunition, food or other equipment can be carried here, according to the AIN.

What can the new vehicles do?
The AGF 2/UFK vehicle system is a highly mobile, off-road basic platform. The powerful drivetrain and four-wheel steering ensure agility and easy handling. This means users can concentrate fully on their task.

The integrated protection components against ballistic and mine threats offer modular protection and are an essential feature of a tactical combat vehicle. The very high payload capacity of around 3.5 tons allows the troops to use the vehicle system flexibly.

The AGF 2/UFK vehicle system is equipped with up to four different main weapons (including MG .50 BMG, MG 6, GraMaWa) on a base mount with a uniform, electrical rotating ring. The vehicle also offers additional secondary mounts to accommodate additional weapons.

For the capabilities of leadership, communication and reconnaissance, a network was created in the AGF 2/UFK vehicle system that combines various means of communication, sensors and reconnaissance systems.

The current tests will be followed by early operational tests together with the KSK in El Paso (USA), Panama and Alaska.

https://soldat-und-technik.de/2024/04/mobilitaet/37667/ksk-neue-aufklaerungs-und-gefechtsfahrzeuge-uebergeben/

Toch een interessant traject om te volgen ook voor NL, met de Duitse plannen om een aantal voertuigen uit te voeren met 20 mm snelvuurkanon mogelijk ook interessant voor de NL SOF. Uiteraard dan uitgevoerd met de 30 mm van de Apache zoals we die eerder zagen op een Vector ;)

Harald

𝗘𝘅𝘁𝗿𝗮 𝘀𝗻𝗲𝗹𝗹𝗲 𝗹𝗲𝘃𝗲𝗿𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 𝗹𝗲𝗴𝗲𝗿𝗴𝗿𝗼𝗲𝗻𝗲 𝗗𝗔𝗙'𝘀  (nieuwe "gewone" trucks voor algemene transporttaken)

De landmacht neemt 19 nieuwe legergroene vrachtwagens van DAF Trucks NV  in gebruik. Door een andere manier van aanbesteden heeft het Materieellogistiek Commando de vrachtwagens extra snel beschikbaar voor de militairen van het Bevoorrading- en Transportcommando.
Na de overdracht van de trucks bij de DAF-fabriek in Eindhoven en een gebruikerstraining op de testbaan van de Nederlandse leverancier in Sint-Oedenrode, namen de chauffeurs hun voertuigen mee naar hun standplaatsen in Eindhoven, Harskamp, Havelte, Woensdrecht en Den Helder.
De nieuwe vrachtwagens zijn aangeschaft ter vervanging van verouderde trucks en worden gebruikt voor goederenvervoer in vredesomstandigheden. De vloot voor dit type transport was sinds 2017 wit uitgevoerd, maar de vrachtwagens zijn op ons verzoek nu weer groen. De trucks zijn daardoor weer herkenbaar als legervoertuigen.

https://www.facebook.com/landmacht/posts/pfbid0vuuoZUkfHdin2NjYEahNGELdPNgs1iLzwTDo18HZeqwhNDxpg48nECuhTixVPW3Sl


Parera

Damen Naval verwelkomt Japans Maritime Self Defense Force

Damen Naval verwelkomde onlangs een bijzondere delegatie van het Japanse Maritime Self Defense Force (JMSDF). De Japanse Defensie-attaché, Kolonel Tanimura Yuya, Director of Ship Systems Planning Division, Captain Tatsuro Yoshida, Commander to the Logistic System Project Team Yoshida Yuichi en TFD Global CEO Allan Goody brachten een bezoek aan het hoofdkantoor in Vlissingen.

"Het bezoek bood een unieke gelegenheid om kennis te maken met de expertise van Damen Naval", vertelt Dan Moerdijk, Senior Design Engineer ILS die namens Damen Naval optrad als een van de gastheren. De dag begon met een ontvangst door Ric Dekkers, die de delegatie meenam in de geschiedenis van Damen Naval, de huidige projecten en de plannen voor de toekomst.

Dan gaf een presentatie over de innovaties op het gebied van maritieme logistiek en Damen Navals vooruitstrevende benadering van data. "JMSDF heeft interesse in onze expertise op het gebied van Integrated Logistics Support (ILS) en datastandaardisatie. Mijn presentatie illustreerde hoe Damen Naval een cruciale brug slaat tussen de verschillende schakels van de maritieme supply chain en haar klanten op het gebied van data-uitwisseling."

Daarna volgde een presentatie over de A2M (Autonomous Asset Management) Solution die Damen Naval samen met Ilias Solutions heeft ontwikkeld. "A2M wekte belangstelling bij de JMSDF, aangezien dit een nieuwe dimensie van mogelijkheden biedt waar de JMSDF nog niet eerder mee in aanraking is gekomen", legt Dan uit. "A2M is een software voor het digitaal managen van het onderhoud aan boord van militaire schepen zonder dat er een connectie nodig is met de wal. Zodra de connectie met de wal mogelijk is, kan er data worden uitgewisseld. De software is al gereed voor het gebruiken van geavanceerde algoritmen om met de scheepsgegevens het benodigde onderhoud te kunnen detecteren en zelfs te voorspellen."

Het was een succesvolle dag waarin veel waardevolle informatie werd uitgewisseld, aldus Dan. "Het bezoek is tot stand gekomen als gevolg van ons strategisch partnerschip met ILIAS Solutions. Het was een inspirerende ervaring."


Harald

Citaat van: Parera op 27/03/2024 | 17:06 uurDoor gebruik te maken van de standaard highcube containers heb je voldoende ruimte om de munitie toevoer te plaatsen (2,896 m i.p.v. 2,591 m)

Opgelost  ;D  :big-smile:

Parera

Citaat van: Harald op 27/03/2024 | 17:03 uurDat zou ik ook het liefst hebben, had ik ook al voorstelt maar kwam er gelijk achter dat de GK te hoog is om op een voertuig te zetten.
Daarom mijn voorstel om er een statische "container" versie ervan te maken, maar dan zal ook de munitie aanvoer veranderd moeten worden.     


Door gebruik te maken van de standaard highcube containers heb je voldoende ruimte om de munitie toevoer te plaatsen (2,896 m i.p.v. 2,591 m)

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2024 | 16:46 uurGaan we  weer: hoe diep is de dek penetratie van een GK?

Liefst zou je dat op een boxer of een G5 zetten.
Citaat van: Parera op 27/03/2024 | 16:56 uur2,500 m onderdeks + 3,712 m boven dek. Daarnaast heeft de toren incl. munitie een gewicht van 6372 kg + 3530 kg buiten om de toren aan gewicht van kasten en computers.

Dat zou ik ook het liefst hebben, had ik ook al voorstelt maar kwam er gelijk achter dat de GK te hoog is om op een voertuig te zetten.
Daarom mijn voorstel om er een statische "container" versie ervan te maken, maar dan zal ook de munitie aanvoer veranderd moeten worden.     

Parera

#2140
Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2024 | 16:46 uurGaan we  weer: hoe diep is de dek penetratie van een GK?

Liefst zou je dat op een boxer of een G5 zetten.

2,500 m onderdeks + 3,712 m boven dek. Daarnaast heeft de toren incl. munitie een gewicht van 6372 kg + 3530 kg buiten om de toren aan gewicht van kasten en computers.


Huzaar1

Gaan we  weer: hoe diep is de dek penetratie van een GK?

Liefst zou je dat op een boxer of een G5 zetten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Harald op 27/03/2024 | 10:35 uurDe Goalkeepers zouden idd een 2de leven kunnen krijgen door ze te gebruiken als een soort "container" SHORAD versie om "vaste doelen" te beschermen, bijvoorbeeld belangrijke industrie, havens, knooppunten, maar dat zouden dan ook militaire installaties, gebouwen en/of tijdelijk militaire kampementen kunnen zijn.

Enigzins gelijk aan de testopstelling van de Goalkeeper


2de leven voor de GK's zou niet gek zijn.

Harald

Citaat van: Ace1 op 26/03/2024 | 23:01 uurWas dit de CIWS die gebaseerd was op de twee boord kanonnen van de Cheeta. Daar heb ik over gehoord en dat bleek geen succes te zijn.
Citaat van: Parera op 26/03/2024 | 23:21 uurNee dat was de voorganger van dit idee.


Harald

Citaat van: Huzaar1 op 26/03/2024 | 23:11 uurDit apparaat is uiteindelijk de goalkeeper geworden bedoelde ik.

N.m.m. nog steeds relevant en met drones misschien nog relevanter. Wellicht toepassingen voor CLAS.
De Goalkeepers zouden idd een 2de leven kunnen krijgen door ze te gebruiken als een soort "container" SHORAD versie om "vaste doelen" te beschermen, bijvoorbeeld belangrijke industrie, havens, knooppunten, maar dat zouden dan ook militaire installaties, gebouwen en/of tijdelijk militaire kampementen kunnen zijn. 

Enigzins gelijk aan de testopstelling van de Goalkeeper

Parera

Citaat van: Ace1 op 26/03/2024 | 23:01 uurWas dit de CIWS die gebaseerd was op de twee boord kanonnen van de Cheeta. Daar heb ik over gehoord en dat bleek geen succes te zijn.

Nee dat was de voorganger van dit idee.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 26/03/2024 | 21:08 uurDie is nog steeds goed ..  ;)
Misschien onze GK op een G5 onderstel monteren, GK SPAAG ..  :hrmph:

 :omg: oeps ... dat wordt em niet.
Hoogte van GK is al 3,71 meter bovendeks.


Dit apparaat is uiteindelijk de goalkeeper geworden bedoelde ik.

N.m.m. nog steeds relevant en met drones misschien nog relevanter. Wellicht toepassingen voor CLAS.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Parera op 26/03/2024 | 19:46 uurEen stukje terug in de tijd qua defensie industrie

The SEM-30 (Signaal-Emmerson-Mauser) was a CIWS investigated by the Netherlands for Goalkeeper that used 4 Mauser 30mm guns. It lost out to the GAU-8 solution (SGE-30) on grounds of accuracy and fire rate:

During the Assist investigation, various combinations of sensors, fire-control systems and weapons were evaluated. The easiest task, according to Signaal, was to select the radar and fire-control system.
The choice of weapon proved more difficult. Studies had shown that a gun with a calibre of at least 30mm and a high rate of fire was necessary. A twin 35mm mount was investigated at first but was found to have an insufficient firing rate: analysis had shown that a rate of at least 3,000 rounds/min, coupled with a very low dispersion, would be needed to counter the projected threat from supersonic missiles.
The second concept, designated SEM-30, was based on an Emerson Electric mount carrying four Mauser 30mm single-barrelled cannon. Problems of focussing the barrels to a single optimised aiming point, together with the relatively low MRBF (mean rounds between failure) of reciprocating guns, were however foreseen for this solution. In addition, further analysis had revealed that a firing rate even higher than 3,000 rounds/min was desirable against a manoeuvring target.
Signaal and the RNeth N therefore selected the General Electric GAU-8/A seven-barrel 30mm Gatling as the best overall weapon
for Goalkeeper, and this combination was designated SGE-30. The GAU-8/A has the advantages of a 4,200 rounds/min firing rate combined with low dispersion and high reliability.




SEM-30 is designed to 'kill' target missiles by direct hit, having a design dispersion of only 1.5 mrad. Each rigidly-mounted barrel fires at a rate of 800 rpm and a muzzle velocity of 1,400 m/sec. Mount elevation and azimuth training velocities are 80°/sec and
100°/sec, respectively, and accelerations in these axes are 125°/sec² and 200°/sec². Weight of mount is 5,416 kg and system weight totals 7,463 kg.


https://www.secretprojects.co.uk/threads/naval-gun-projects.1672/page-7#post-666257

Was dit de CIWS die gebaseerd was op de twee boord kanonnen van de Cheeta. Daar heb ik over gehoord en dat bleek geen succes te zijn.