Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Parera

#2019
Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2023 | 14:46 uurMaakt niet uit, ze wilden een sub paradijs in NL neerzetten stond me bij.

Ja, maar volgens mij is dat plan al los gelaten daar staat me iets van bij.

* Edit: Ik heb even een zoekertje op google gedaan maar als ik het zo lees staat dit plan nog wel. Opvallend is dat de staatssecretaris in 2022 ook precies de benaming gebruikte van TKMS in een schrijven naar de tweedekamer. Hij benoemde dat Den Helder een ''submarine maintenance valley'' moet worden, dat is toch bijzonder omdat alleen TKMS dat aan bied. Saab bied ook wel onderhoud in Den Helder aan maar niet met die term.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2023 | 14:46 uurMaakt niet uit, ze wilden een sub paradijs in NL neerzetten stond me bij.
Dat is voor mijn gevoel een worst van de Duitsers die ons wordt voorgehouden. Komt niks van.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 27/10/2023 | 14:24 uurHoezo? De Duitsers hebben geen Nederlandse partner dus onze eigen industrie heeft niks aan de bouw van de boten en dat is juist waar dit document over gaat het versterken van onze marine/maritieme bouw capaciteit.

Nog een interessant stuk in het document zijn de plannen voor het ontwikkelen van een Small Modular Reactor (SMR) voor de marine/ maritieme industrie.

Maakt niet uit, ze wilden een sub paradijs in NL neerzetten stond me bij.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2023 | 13:10 uurNee want de plannen van de Duutsers versterken juist de nationale scheepsindustrie. Zij het niet direct in de boot, wel in de instandhouding.

Hoezo? De Duitsers hebben geen Nederlandse partner dus onze eigen industrie heeft niks aan de bouw van de boten en dat is juist waar dit document over gaat het versterken van onze marine/maritieme bouw capaciteit.

Nog een interessant stuk in het document zijn de plannen voor het ontwikkelen van een Small Modular Reactor (SMR) voor de marine/ maritieme industrie.

Huzaar1

Nee want de plannen van de Duutsers versterken juist de nationale scheepsindustrie. Zij het niet direct in de boot, wel in de instandhouding.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2014
Not guts, no Hollands Glorie! - sectoragenda maritieme maakindustrie

De sectoragenda geeft aan hoe belangrijk de scheepsbouw is voor Nederland. Er wordt gekeken waar de kansen liggen. Hoe de maritieme sector weer versterkt kan worden. En hoe onwenselijke afhankelijkheden op bijvoorbeeld veiligheidsgebied voorkomen kunnen worden.

Download (.pdf)

Ik denk dat er een heel belangrijk stukje tekst in het document staat:

''De Koninklijke Marine gaat een groot deel van haar vloot vervangen. Opdrachten vanuit het belang van nationale veiligheid houdt Nederland in eigen huis.''

Dit zou in theorie betekenen dat TKMS afvalt voor de vWalrus en de 2 kandidaten Saab-Damen & Naval Group-IHC over blijven.

Parera

Overheid en industrie investeren flink in innovatie scheepsbouw

Bedrijven en toeleveranciers in onder meer de scheepvaart en scheeps- en marinebouw vormen de maritieme maakindustrie. Die sector is van groot belang voor de veiligheid, de energietransitie en de economie van Nederland. De industrie staat echter onder druk. De overheid en sector investeren daarom onder meer € 60 miljoen in innovatie in 2024 en 2025.

Dit melden de betrokken bewindspersonen vandaag aan de Tweede Kamer. Namens Defensie is dat staatssecretaris Christophe van der Maat. Daarnaast zijn dat de ministers Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) en Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat).

Sectoragenda
Nederland is een sterke internationale speler in de maritieme maakindustrie. Dat moet zo blijven om uitdagingen aan te kunnen, onder meer op het gebied van verduurzaming, digitalisering en veiligheid. Daarom heeft Marja van Bijsterveldt samen met de overheid en sector de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie opgesteld, die ze vandaag presenteren. Van Bijsterveldt is kabinetsgezant voor het samenstellen hiervan.

De agenda geeft aan in hoeverre Nederland voor scheepsbouw afhankelijk mag zijn van het buitenland gezien de vitale nationale belangen, zoals veiligheid. Azië, en recent met name China, neemt de industrie stap voor stap over. De kritieke ondergrens is in zicht, zo valt te lezen. Nederland heeft bijvoorbeeld onvoldoende concurrerende bouwcapaciteit voor marineschepen. Om die capaciteit te laten groeien, is innovatie in de scheepsbouw nodig. Het kabinet en de sector trekken hier ieder € 30 miljoen voor uit in de komende 2 jaar. Ze gaan aan de slag met maatregelen voor 25 knelpunten.

Van der Maat: "Stilzitten is voor geen van de partijen een optie. Defensie investeert niet voor niets jaarlijks € 50 miljoen in maritieme innovatie, zoals robotisering en verduurzaming. Ook samenwerken is een onderdeel van de sectoragenda. Bijvoorbeeld bij de werving van reservisten en het uitwisselen van gekwalificeerd personeel."

De Nederlandse maritieme maakindustrie is van wezenlijk belang voor Defensie. "Niet alleen vanwege de kennis en kunde, maar ook voor de militaire veiligheid", aldus Van der Maat. "Ik ben daarom blij met deze extra impuls. De samenwerking tussen de sector en de overheid versterkt het maritieme ecosysteem. Van de industrie vraagt dit om zich beter te verenigen. Zo kan ze meer uit de nieuwbouwopdrachten en het onderhoud van de Koninklijke Marine halen."

Veiligheid op zee
5 grote projecten uit de agenda geven een impuls aan het vergroenen van de scheepvaart en het vergroten van de veiligheid op zee. Maar ook aan bijvoorbeeld het toepassen van nucleaire technologie voor het aandrijven van schepen en het moderniseren van de productie. Ook komt er een Rijksregiebureau Maritieme Maakindustrie. Daarin wordt de nu versnipperde en beperkte kracht en kennis van de ministeries gebundeld en versterkt.

Voorbeeld: modern landingsvaartuig
Tijdens de presentatie van de sectoragenda nam de staatssecretaris het voortouw bij het te water laten van een gereviseerd landingsvaartuig. Volgens Van der Maat maakt dit bij uitstek de sectoragenda en het belang van samenwerking tussen Defensie, industrie en kennisinstellingen zichtbaar en tastbaar. "Nu zijn de landingskleppen vervangen, maar het vaartuig wordt nog verder gemoderniseerd en aan de uitdagingen van de huidige tijd aangepast. Er komen nog veel meer opdrachten aan, waarbij Defensie en een sterke nationale industrie niet zonder elkaar kunnen."

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/10/26/overheid-en-industrie-investeren-flink-in-innovatie-scheepsbouw

Parera

Klinkt als een prima plan, maar dit ruikt behoorlijk naar een flinke lobby vanuit Royal IHC als ik deze termen zo hoor.

Verder niks op tegen natuurlijk, het zou geweldig zijn als we straks weer 2 grote marine werven hebben in Nederland. In het verleden is al gebleken dat het samen bouwen van fregatten en tankers prima gaat en hierdoor veel snelheid te behalen is in de levering van de schepen.

Twee mooie voorbeelden waren de S-fregatten en de Hr.Ms. Amsterdam. Bij de S-fregatten werden het grootste deel van de schepen (10 stuks) gebouwd door de Schelde en 2 stuks door Wilton-Feyenoord. Bij de Amsterdam waarbij het Casco gebouwd werd door Merwede (Royal IHC) en de afbouw plaatsvond bij de Schelde (Damen Naval).

Ik ben groot voorstander van op deze manier samenwerken tussen de twee bedrijven in Nederland waarbij de manier van de Amsterdam nog misschien de beste keuze is om te gebruiken.

Parera

Kabinet wil dat Nederland weer zelf belangrijke schepen gaat bouwen


Als het aan het kabinet ligt, komen de oude tijden van Nederland als grote scheepsbouwnatie weer terug. Samen met de sector wordt er de komende twee jaar 60 miljoen euro geïnvesteerd in innovatieve scheepsbouw. Voor de bouw van bijvoorbeeld marinevaartuigen en baggerschepen zijn we veel te afhankelijk geworden van het buitenland, vinden kabinet en sector.

In Rotterdam heeft de speciale kabinetsgezant voor de maritieme maakindustrie, oud-minister Van Bijsterveldt, een plan gepresenteerd met daarin 25 maatregelen om de scheepsbouw te versterken. Het heeft als titel No guts, no Hollands Glorie! Om het tij te keren, is afgesproken direct te beginnen met actief industriebeleid.

Het bouwen van Nederlandse schepen moet groener en goedkoper worden, staat in het plan. Als de Rijksoverheid een nieuw schip laat bouwen, zouden Nederlandse bouwers een streepje voor moeten krijgen. En scheepswerven die op een aantrekkelijke plek liggen, moeten beter beschermd worden tegen plannen om daar woningen te bouwen.

Veel goedkoper in Azië
Reders zeggen dat het bouwen van een schip in Nederland inmiddels 20 tot 40 procent duurder is dan in Azië. Met name China heeft de laatste jaren met veel overheidssteun een groot deel van het marktaandeel van de Europese scheepsbouw overgenomen. In de jaren 80 was het marktaandeel van Europa nog 45 procent, nu is dat nog maar 4 procent.

Een kritieke ondergrens is daarmee in zicht, stelt Van Bijsterveldt. We hebben onvoldoende concurrerende bouwcapaciteit om zelf onze marineschepen en specialistische werkschepen te produceren, maar die zijn wel cruciaal voor onze veiligheid en voor het houden van droge voeten.

Om de concurrentiekracht terug te brengen moet er vooral ingezet worden op verduurzaming. Met digitalisering en het gebruik van robots moet het 10 tot 15 procent goedkoper worden om een Nederlands schip van stapel te laten lopen. Ook komt er een 'koploperproject' om te verkennen of het mogelijk is om schepen te bouwen die, aangedreven door kernenergie, langer op zee kunnen blijven.

Demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken noemt de investeringen in de scheepsbouw "noodzakelijk om Nederland leefbaar, welvarend, veilig en concurrerend te houden". Haar collega Harbers van Infrastructuur en Waterstaat zegt dat het belangrijk is dat ons land zelf de schepen bouwt die nodig zijn voor onze veiligheid. "Denk aan sleephopperzuigers: zij spuiten zand op om Nederland te beschermen tegen overstromingen."

https://nos.nl/artikel/2495450-kabinet-wil-dat-nederland-weer-zelf-belangrijke-schepen-gaat-bouwen

silvester herc

Van oudsher is 🇳🇱 een sterke internationale speler in de maritieme maakindustrie. Dat houden we graag zo! Vanavond staken overheid en sector weer de koppen bij elkaar voor een plan van aanpak. Voor een toekomstbestendige industrie is samenwerking essentieel. Eind oktober meer.foto's zie link
https://x.com/DefensieStas/status/1709647041486348641?s=20

Parera

Damen Launches Pakistan Navy's First OPV 2600 In Romania



On 12 September 2023, Damen Shipyards Galati in Romania held a launching ceremony for the PNS Hunain, one of a series of Offshore Patrol Vessels (OPV) 2600 that Damen is constructing for the Pakistan Navy. Damen was awarded the contract to build the vessel, following its successful delivery of the first two vessels, PNS Yarmook and PNS Tabuk in 2020.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/09/damen-launches-pakistan-navys-first-opv-2600-in-romania/

Parera

Damen Triton and British Royal Navy announce collaboration



Damen Digital Solutions, the digital services division of Damen Shipyards Group, and the British Royal Navy's innovation programme NavyX are pleased to announce an active collaboration. The parties are working together on the development of new solutions to enhance maritime operations based on the Damen Triton data platform.

Under the arrangement, Damen will provide NavyX with its industry-leading Triton remote monitoring system and perform associated data collection. Damen delivered a digital twin model of the Damen Fast Crew Supplier (FCS) 4008 XV Patrick Blackett that the shipbuilder delivered to NavyX in July 2022. With this, the NavyX team will be able to explore future technologies in a safe environment, prior to onboard testing.

Combining Damen's expertise in digitalisation and data analysis with NavyX's knowledge of naval vessels, operation and exploration, the collaboration will pave the way to innovative solutions. This element of the partnership will aid NavyX to demonstrate the support advantage that can be gained from accurate and up to date engineering data compared to the predicted model which will in turn inform how Engineering Support is transformed across the Ministry of Defence to increase the overall effectiveness and efficiency.



"We are delighted to be working with NavyX to develop innovative solutions that will enhance operational capabilities," said Toine Cleophas, Managing Director of Damen Digital Solutions. "With our combined expertise, we will be able to work towards cutting-edge solutions tailored to the specific needs of NavyX. The NavyX team will additionally benefit from the intensive warranty and technical support from the Damen UK Service Hub."

Col Tom Ryall, Head of NavyX, said, "It is exciting to be partnering with Damen Digital Solutions on this project to explore new ways of enhancing both our, and future, capabilities. By working together, we can leverage the latest technologies we can closely monitor XV Patrick Blackett's performance and maintenance conditions and inform concepts for the future Royal Navy fleet."

The collaboration started at the end of 2022. The next stage will be Damen's delivery of the Triton remote monitoring platform and the digital twin model of XV Patrick Blackett. The two organisations are looking forward to exploring new opportunities for innovation and growth.

https://www.damen.com/insights-center/news/damen-triton-and-british-royal-navy-announce-collaboration

Parera

Meer gedoe rondom scheepsbouw met de Roemeense overheid. Damen trekt zich terug uit de werf in Magnalia.

Damen blijft in Roemenië in Galati waar het slagschepen bouwt, maar de beslissing over Mangalia is onomkeerbaar, de overeenkomst wordt geschonden


Damen kondigde onlangs aan zich terug te trekken uit de Mangalia-scheepswerf, nadat het de Roemeense staat had beschuldigd van contractbreuk.

https://www.defenseromania.ro/damen-ramane-in-romania-la-galati-unde-construieste-nave-de-lupta-dar-decizia-privind-mangalia-e-ireversibila-acordul-fiind-incalcat_624018.html

Sparkplug

Citaat van: Harald op 07/08/2023 | 11:05 uurhttps://m.limburger.nl/cnt/dmf20230806_96490409

Windmolens verstoren militaire radar bij bedrijf Thales: probleem met testen

Helaas artikel achter betaalmuur

Onderstaand artikel zit gelukkig niet achter de betaalmuur.

Thales-radars zitten windmolenplannen mogelijk in de weg: eerst extra onderzoek

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2251111/thales-radars-zitten-windmolenplannen-mogelijk-in-de-weg-eerst-extra-onderzoek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20230806_96490409

Windmolens verstoren militaire radar bij bedrijf Thales: probleem met testen

Helaas artikel achter betaalmuur