Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Huzaar1

Citaat van: Ronald Elzenga op 31/03/2017 | 16:30 uur
Op papier deels ja..want type 26 vaart nog niet en F100 model ook niet in de beoogde uitvoering. Zouden de Duitsers met hun MKS180 ook mee kunnen doen (al lees ik dat die MEKO 400 aanboden eerder), in combinatie met hun onderzeeboot-aanbod. Helemaal interessant als Nederland en België daar ook voor hadden gekozen. Maar ik vermoed zo dat zowel Frankrijk als Spanje..mede door hun economische problemen..een veel scherpere prijsstelling hebben aangeboden dan de Duitsers. Waar de Australiërs gewoon niet aan voorbij konden gaan. Jammer, want hier lag denk ik een flinke order voor ook de Nederlandse marinebouw. Mogelijk maakt Damen nog kans bij de beoogde nieuwe klasse van 20 Offshore Combatant Vessels. Zijn ze wel voor geselecteerd.

Ga toch eens lekker vissen met die scheit duitse boten van je man.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

walter leever

#449
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/04/2017 | 13:21 uur
Heeft iemand al een (voorlopig)ontwerp gezien?

Als ik 't goed begrepen heb gaat 't iets in deze trend worden(van de Aussies op DT meegekregen.),maar zal voor de zekerheid nog eens luisteren later.

http://products.damen.com/-/media/Products/Images/Clusters-groups/Naval/Offshore-Patrol-Vessel/OPV-1800-Sea-Axe/Offshore_Patrol_Vessel_1800_Sea_Axe.jpg?h=767&la=en&w=1300


Waarbij gezegd moet worden dat 't met grote zekerheid geen 76mm gaat worden.(meer iets in de richting van 35mm/57mm)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 11/04/2017 | 11:37 uur
Damen submits Aussie OPV bid


Heeft iemand al een (voorlopig)ontwerp gezien?

Harald

Damen submits Aussie OPV bid

Damen Shipyards has submitted its tender for Australia's SEA 1180 Phase 1 project, the company announced on 5 April.

Damen has teamed with ASC Forgacs Shipbuilding in its bid to deliver twelve Offshore Patrol Vessels (OPVs) to the Royal Australian Navy. The request for tender was released in November 2016.

Damen's bid includes a commitment to build the initial two ships in South Australia and further ten in Western Australia, to support Australia's continuous naval shipbuilding enterprise. The joint venture is already investing in infrastructure at the Henderson Shipbuilding Precinct in Western Australia in preparation for the OPV construction to move to WA.

Key tenets of the bid include maximising investment in local industries and businesses to establish a long term capability; investment in the training of a future workforce including those transitioning from other industries; and assisting the Australian government to prepare to build future frigates and submarines in SA.

The Damen design being offered uses innovative technology to improve seakeeping, reduce running costs and decrease whole of life sustainment costs.

https://www.shephardmedia.com/news/imps-news/damen-submits-aussie-opv-bid/

walter leever

#446
Citaat van: Ronald Elzenga op 31/03/2017 | 16:30 uur
Op papier deels ja..want type 26 vaart nog niet en F100 model ook niet in de beoogde uitvoering. Zouden de Duitsers met hun MKS180 ook mee kunnen doen (al lees ik dat die MEKO 400 aanboden eerder), in combinatie met hun onderzeeboot-aanbod. Helemaal interessant als Nederland en België daar ook voor hadden gekozen. Maar ik vermoed zo dat zowel Frankrijk als Spanje..mede door hun economische problemen..een veel scherpere prijsstelling hebben aangeboden dan de Duitsers. Waar de Australiërs gewoon niet aan voorbij konden gaan. Jammer, want hier lag denk ik een flinke order voor ook de Nederlandse marinebouw. Mogelijk maakt Damen nog kans bij de beoogde nieuwe klasse van 20 Offshore Combatant Vessels. Zijn ze wel voor geselecteerd.

Beetje rare veronderstelling dit. :dead:

Te pas en te onpas haal je de Duitse "kaart"boven alsof die iets magisch in huis hebben wat wij niet hebben? :dead:

Het is meer zoals Harald 't zei;waren we eerder begonnen met de ontwikkeling en aanschaf van de nieuwe VMFF dan had(den)de 1e of misschien zelfs meerdere al in aanbouw kunnen zijn(misschien voer er al wel eentje,en dus een bestaand ontwerp) ;) en dan praat ik over eigen ontwikkelde schepen(Nederland),denk trouwens niet dat dat iets had uitgemaakt als wij,zoals jij graag wilt,gekozen hadden voor een Duits ontwerp.(alsof de Aussies dan in 1 keer ook die zouden kiezen.) :glare:

Probleem is echter voor ons dat o.a wij (en de duitsers)nu APAR gebruiken en de Aussies"geilen" op Spy(Aegis),de duitse versie van onze LCF(F-124 of Sachsen,zo je wilt)was in de running ten tijde van 't vervangen van de Adelaide vervanging,maar was o.a te duur(achteraf gezien viel dat wel mee  :devil: )

Damen is idd nog in de running(samen met Lurssen) voor de 12,sorry 20, OPV's,en heeft goede kansen,werken samen met oa Forgacs en ASC.
Laten we hopen op een goede afloop,zou een schitterende order zijn. ;)

Ronald Elzenga

#445
Citaat van: Harald op 31/03/2017 | 12:38 uur
.....

Tja... maar Australie wil hun fregatten op basis van een bestaand ontwerp ...  :hrmph:
Op papier deels ja..want type 26 vaart nog niet en F100 model ook niet in de beoogde uitvoering. Zouden de Duitsers met hun MKS180 ook mee kunnen doen (al lees ik dat die MEKO 400 aanboden eerder), in combinatie met hun onderzeeboot-aanbod. Helemaal interessant als Nederland en België daar ook voor hadden gekozen. Maar ik vermoed zo dat zowel Frankrijk als Spanje..mede door hun economische problemen..een veel scherpere prijsstelling hebben aangeboden dan de Duitsers. Waar de Australiërs gewoon niet aan voorbij konden gaan. Jammer, want hier lag denk ik een flinke order voor ook de Nederlandse marinebouw. Mogelijk maakt Damen nog kans bij de beoogde nieuwe klasse van 20 Offshore Combatant Vessels. Zijn ze wel voor geselecteerd.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/03/2017 | 15:21 uur
Bij het vMFF hou ik op dit moment nog rekening met +/- €500mjn per schip, bij de LCF vervanger, eind jaren twintig - begin jaren dertig zou €1 mjd mij niet vreemd in de oren klinken.

ja klopt,
DDG-51 heeft een tonnage van 9800 ton => 2 miljard USD = 1,87 miljard Euro
vMFF => tonnage van 4500 ton => 0,5 miljard Euro
vLCF => tonnage van 6/7000 ton => 1 miljard Euro

Sea5000 fregat => 6/7000 ton
budget totaal = 30 miljard Aussie dollar = 21,5 miljard Euro voor 9 schepen
30% aankoop, 70% exploitatie => aankoop 6,45 miljard Euro voor 9 schepen => 0,717 miljard per stuk

Lees onderstaand stuk, met de eisen en wensen van de Aussie's maar eens ; interessant stuk !
http://navalinstitute.com.au/sea5000-cep-critical-capability-considerations-for-the-future-frigates/

Jammer dat de NL industrie niet in dit programma mee doet.
Als de, door de bezuinigingen doorgeschoven, vervangingsprogramma eerder waren opgestart, dan had de NL industrie misschien wel een goede kans gehad om mee te doen. Tevens voor de NL KM / Damen een mooie samenwerking om een nieuw fregat te bouwen.     

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 31/03/2017 | 13:50 uur
Ik dacht gelezen te hebben dat de USN rekent met hun nieuwe fregatten programma op 1 miljard USD per stuk, een USS Arleigh Burke (DDG-51) klasse zou 2 miljard kosten ...
Dus dat opzicht zijn de NL ontwerpen "goedkoop"

Bij het vMFF hou ik op dit moment nog rekening met +/- €500mjn per schip, bij de LCF vervanger, eind jaren twintig - begin jaren dertig zou €1 mjd mij niet vreemd in de oren klinken.

Harald

Citaat van: StrataNL op 31/03/2017 | 13:26 uur
Die vervolgens meer kosten dan een nieuw ontwikkeld fregat (in het  geval van de Hobart...)  :hrmph:

Tsja.. dat is het risico dat erin zit als je een bestaand ontwerp over de kop gaat gooien met bijvoorbeeld andere systemen en andere bewapening. En helemaal als je afmetingen, lengte en breedte gaat wijzigen, dan ben je gewoon bij af ! Dan moet alles opnieuw berekend worden.

Ik dacht gelezen te hebben dat de USN rekent met hun nieuwe fregatten programma op 1 miljard USD per stuk, een USS Arleigh Burke (DDG-51) klasse zou 2 miljard kosten ...
Dus dat opzicht zijn de NL ontwerpen "goedkoop"

StrataNL

Citaat van: Harald op 31/03/2017 | 12:38 uur
Tja... maar Australie wil hun fregatten op basis van een bestaand ontwerp ...  :hrmph:
Die vervolgens meer kosten dan een nieuw ontwikkeld fregat (in het  geval van de Hobart...)  :hrmph:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Future Frigates RFT released to shortlisted designers (Australie)

The Request for Tender (RFT) for the SEA 5000 Future Frigate program has been released to the shortlisted designers: BAE Systems, Fincantieri and Navantia.

http://adbr.com.au/future-frigates-rft-released-to-shortlisted-designers/

Hier had NL (regering) misschien meer moeten inspelen op het samen ontwikkelen van een fregat, gezien ook de M-fregat vervanging.
En Damen meer naar voren moeten schuiven..

https://www.aspi.org.au/__data/assets/pdf_file/0017/26504/Elliot-Options-for-the-Future-Frigate-slides.pdf

Tja... maar Australie wil hun fregatten op basis van een bestaand ontwerp ...  :hrmph:

Ace1


Harald

Eight Damen Interceptors for Panama: Ultra-fast vessels to be part of anti-drug trafficking operations in Caribbean

While taking delivery of eight Damen Interceptor fast boats, Panama's Servicio Nacional Aeronaval signed an order for four additional boats

The National Air and Naval Service of Panama (Servicio Nacional Aeronaval - SENAN) has taken delivery of four Interceptor 1102 vessels from Damen Shipyards Group. The President of Panama, Juan Carlos Varela, performed the christening ceremonies of all four vessels on 6 February 2017.

Coinciding with the vessel handover, SENAN also signed a second contract with Damen for an additional batch of four Interceptors. Both contracts include a comprehensive after-sales package that consists of training, spare parts and maintenance.

Talking about the inaugural contract with SENAN, Damen Sales Manager Americas Pieter Becker states: "We are happy and very proud to welcome SENAN as a new client. This is a very professional organisation with whom we are looking forward to building a strong relationship."

SENAN will mobilise the four new vessels from its Fort Sherman Naval Base located at the Caribbean end of the Panama Canal. The vessels' primary function will be to combat illegal drug-trafficking activities in the surrounding area.

.../...

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/182232/damen-delivers-8-high_speed-interceptors-to-panama.html

Huzaar1

Hopelijk gaat dit balletje als maar harder rollen. Damen doet het echt goed, zou pas echt leuk worden als die Afrikaanse landen aan de onderzeeërs gaan.  8)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

walter leever

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/03/2017 | 12:46 uur
;D Mooi zo houden... al is het wel de hoogste tijd voor wat Nederlandse en Belgische schepen!

Hangt wel helemaal niet van Damen af,die zijn er wel klaar voor,denk ik.Meer wanneer de hamer de tafel raakt,oftewel punt goedgekeurd wordt en die "bal"ligt in Den Haag. ;)

Maar ik ben met je eens dat 't de hoogste tijd is daarvoor.