Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Sparkplug

De Multi-role Aviation Training Vessel gebouwd door Damen in Vietnam voor Australië.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Ace1 op 25/04/2017 | 22:21 uur
Misschien is dit een poging van General Atomics Aeronautical om Nederland over te halen om als nog 4 MQ-9 Reapers aan te schaffen?

De 1ste compensatie order is binnen ...  ;) ;D
ooo ja, we moeten nog bestellen ... of hebben we ze eigenlijk alwel onofficieel besteld ?

In officiële publicaties zegt Defensie dat het droneprogramma met zeven jaar is uitgesteld en dat 'van trainingsprogramma's voor het personeel' pas sprake is 'na een definitief besluit' over hoe verder. Maar Amerikaans luchtmachtpersoneel op Holloman Air Force Base vertelt dat de Nederlanders daar volgend voorjaar met de Reaper zullen trainen.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/defensie-snoert-luchtmacht-de-mond-over-nederlands-droneprogramma~a4283380/

GA-ASI Extends Partnership with Fokker to Develop Predator B Landing Gear Systems (bericht uit juni 2016)
http://www.ga.com/ga-asi-extends-partnership-with-fokker-to-develop-predator-b-landing-gear-systems

Ace1

#462
Citaat van: Lex op 25/04/2017 | 18:53 uur
Ik ben wel benieuwd of en hoe er roet in het eten gegooid gaat worden in relatie tot: "America First".

Misschien is dit een poging van General Atomics Aeronautical om Nederland over te halen om als nog 4 MQ-9 Reapers aan te schaffen?

Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 25/04/2017 | 18:53 uur
Ik ben wel benieuwd of en hoe er roet in het eten gegooid gaat worden in relatie tot: "America First".
Ja..ik ook. Misschien de "made in China" of beter gezegd "copied in China" strategie hier toepassen en de nieuwe Europese MALE drone en concurrent van de Reaper met volledig hetzelfde landingsgestel uitrusten :angel:

Lex

Citaat van: Telegraaf op 25/04/2017 | 18:15 uur
Producent General Atomics Aeronautical maakte de onderstellen tot nu toe in huis. Het is voor het eerst dat de Amerikanen zo’n groot onderdeel van hun toestel extern laten bouwen. Volgens directeur Linden Blue is de keuze op Fokker gevallen vanwege de goede internationale reputatie en uitgebreide ervaring met landingsgestellen.
Ik ben wel benieuwd of en hoe er roet in het eten gegooid gaat worden in relatie tot: "America First".

Lex

Grote defensieorder voor Fokker 

Fokker heeft een grote nieuwe defensieorder binnengehaald. De vliegtuigbouwer die toeleverancier werd, bouwt vanaf nu alle landingsgestellen voor de MQ-9 Reaper. Dit is de meest verkocht militaire drone ter wereld.

Producent General Atomics Aeronautical maakte de onderstellen tot nu toe in huis. Het is voor het eerst dat de Amerikanen zo'n groot onderdeel van hun toestel extern laten bouwen. Volgens directeur Linden Blue is de keuze op Fokker gevallen vanwege de goede internationale reputatie en uitgebreide ervaring met landingsgestellen.

25 kisten per jaar

In de Helmondse productiefaciliteit bouwt Fokker ook de onderstellen voor de F-16 en de NH-90 en Apache helikopters. De order voor de Reaper is voor zo'n 25 kisten per jaar. Voor het betrokken bedrijfsonderdeel wordt het een zeer substantieel onderdeel van de omzet.

Nederland was van plan Reapers aan te schaffen. In 2013 maakte Defensie bekend vier kisten plus grondapparatuur te kopen. De geplande koop ging de ijskast in toen het leger in 2015 met een acuut geldgebrek werd geconfronteerd.

Telegraaf, 25-04-2017, 18:03

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 20/04/2017 | 12:57 uur
Kwetsbaar omdat we gevoelig zijn. dwz, we roepen het m.i. wel over onszelf af.
En onze buddies ook. Als EU kunnen de Chinezen ons niks maken. Maar ze weten dat de landen individueel in hun broek schijten, en grotendeels terecht. Nederland is veel te klein om het tegen China op te nemen.
Ja..inderdaad. Ook dit is vrees ik een uphill battle. Het vele Chinese geld doet principes en eigen kernwaarden bij veel van onze bepalende politici, regeringen en politieke partijen verdampen. Ze kunnen er ook zo mooi het eigen falen mee verbloemen. Iets wat vrees ik alleen maar erger wordt als de EU verder verzwakt en investeren in onze veiligheid en bescherming strategische belangen elders uit blijft.

Jammer..mooie kansen op orders lopen we zo mis.

walter leever

Citaat van: Harald op 20/04/2017 | 11:54 uur
Wij hebben geen ballen !
Geldt hetzelfde in onderzeeboot- verhaal

Hoeven niet altijd in de pas mee te lopen ! en ja en amen te zeggen

Is ook zo,maarrrrr in dit soort beslissingen(defensieaankopen/ontwerpen,etc)hebben wij niet alleen de "eind"beslissing,denk dat er ook nog andere factoren meespelen.(o.a. China,maar ik denk ook aan de USA bijv.) :P

Harald

Citaat van: Thomasen op 20/04/2017 | 10:12 uur
Wat denk je zelf?
Wij zijn nog veel te kwetsbaar voor China.
Wij hebben geen ballen !
Geldt hetzelfde in onderzeeboot- verhaal

Hoeven niet altijd in de pas mee te lopen ! en ja en amen te zeggen

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 20/04/2017 | 10:12 uur
Wat denk je zelf?
Wij zijn nog veel te kwetsbaar voor China.
kwetsbaar of te aardig en meegaand?! Dit zou anders een prima opdracht voor Damen kunnen zijn. Gemiste kans wat mij betreft!

Ace1

Citaat van: Zander op 20/04/2017 | 10:23 uur
Misschien een constructie via Indonesië. Zij hebben toch ook met behulp van Damen eigen LPDs gebouwd?

Dat klopt niet dat is met behulp van een scheepsbouwer uit Zuid-Korea gedaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Makassar-class_landing_platform_dock

Zander

Misschien een constructie via Indonesië. Zij hebben toch ook met behulp van Damen eigen LPDs gebouwd?
People are sheep

Harald

Zou Damen ook een offerte hebben ingeleverd ? Een LPD is voor hun niet onbekend, misschien een Enforcer 10000 ?
http://products.damen.com/-/media/Products/Images/Clusters-groups/Naval/Enforcer/Enforcer-LPD-10000/Documents/Product-Sheet_Enforcer_10000_02_2015.pdf

Taiwan's Navy seeks first indigenous landing platform dock

Taiwan has issued a request for tender to build a new amphibious ship for its Navy, according to local media.

The Liberty Times, quoting unnamed Taiwanese naval officials, reported that bids were solicited on April 12 for local shipbuilders to construct the first landing platform dock, or LPD, for the island's Navy, with $207 million allocated up to 2021 for the project, including $42.75 million in 2017. 

It also reported that the tender will close May 10, with the first of what is expected to be two such ships to enter service in 2021.

.../...

http://www.defensenews.com/articles/taiwans-navy-seeks-first-indigenous-landing-platform-dock

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: walter leever op 11/04/2017 | 14:19 uur
Als ik 't goed begrepen heb gaat 't iets in deze trend worden(van de Aussies op DT meegekregen.),maar zal voor de zekerheid nog eens luisteren later.

http://products.damen.com/-/media/Products/Images/Clusters-groups/Naval/Offshore-Patrol-Vessel/OPV-1800-Sea-Axe/Offshore_Patrol_Vessel_1800_Sea_Axe.jpg?h=767&la=en&w=1300


Waarbij gezegd moet worden dat 't met grote zekerheid geen 76mm gaat worden.(meer iets in de richting van 35mm/57mm)

Het zal me benieuwen, hopelijk zijn ze kansrijk, het zou een mooie overwinning zijn.

Huzaar1

Citaat van: Ronald Elzenga op 31/03/2017 | 16:30 uur
Op papier deels ja..want type 26 vaart nog niet en F100 model ook niet in de beoogde uitvoering. Zouden de Duitsers met hun MKS180 ook mee kunnen doen (al lees ik dat die MEKO 400 aanboden eerder), in combinatie met hun onderzeeboot-aanbod. Helemaal interessant als Nederland en België daar ook voor hadden gekozen. Maar ik vermoed zo dat zowel Frankrijk als Spanje..mede door hun economische problemen..een veel scherpere prijsstelling hebben aangeboden dan de Duitsers. Waar de Australiërs gewoon niet aan voorbij konden gaan. Jammer, want hier lag denk ik een flinke order voor ook de Nederlandse marinebouw. Mogelijk maakt Damen nog kans bij de beoogde nieuwe klasse van 20 Offshore Combatant Vessels. Zijn ze wel voor geselecteerd.

Ga toch eens lekker vissen met die scheit duitse boten van je man.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"