Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur


Parera

Citaat van: Lynxian op 25/03/2023 | 23:24 uur
Nou, afgaande op de bedragen die zijn gevallen in het topic over de Australische SSNs mag hij het budget nog wel even laten verdriedubbelen, om mee te beginnen.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/03/2023 | 00:01 uur
AUKUSNL... ik ben voor, maar dat gaat 'm niet worden.

Dat was natuurlijk ook geen serieuze vraag maar door het artikel zou je het wel kunnen denken. Maar het is zo onwaarschijnlijk dat de kans eigenlijk 0,00000001 is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Umbert op 26/03/2023 | 10:45 uur
Toch  een dingetje dat actieve geheugen van onze politieke top.

In dit geval begrijp ik wel, het wachten op antwoorden uit de offerte aanvraag. Ik had gekozen voor een onderhandse aanbesteding maar dat is dan weer een ander verhaal.

Aanname en vooruitlopend op de uitkomt:

TKMS haakt af, de vraag is of ze ?berhaupt een offerte zullen uitbrengen.
Naval Group: wordt te duur en ze kunnen niet profiteren van onderhoudsfacturen gedurende de exploitatiefase.

Conclusie: Had men de order onderhands gegund aan Saab Damen dan dit jaren gescheeld in de aflevering van de eerste nieuwe boot voor de KM,

Umbert

Citaat van: Parera op 25/03/2023 | 11:18 uur
Staatssecretaris Defensie in Zeeland: over samenwerking, onderzee?rs en werkgelegenheid

Van samenwerking op het nucleaire vlak tot de overslag van Amerikaans oorlogsmaterieel. Christophe van der Maat (VVD), staatssecretaris Defensie, bezocht vandaag de werf van Damen en Verbrugge Terminals in Vlissingen-Oost. Maar of er ook gesproken was over de bouw van nieuwe onderzee?rs waar Damen voor in de race is, dat kon de staatssecretaris zich niet goed herinneren.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/15455518/staatssecretaris-defensie-in-zeeland-over-samenwerking-onderzeeers-en-werkgelegenheid


Hint v/d Maat hier nu naar SSN's?  :devil:

Toch  een dingetje dat actieve geheugen van onze politieke top.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lynxian op 25/03/2023 | 23:24 uur
Nou, afgaande op de bedragen die zijn gevallen in het topic over de Australische SSNs mag hij het budget nog wel even laten verdriedubbelen, om mee te beginnen.

AUKUSNL... ik ben voor, maar dat gaat 'm niet worden.

Lynxian

Citaat van: Parera op 25/03/2023 | 11:18 uur
Hint v/d Maat hier nu naar SSN's?  :devil:
Nou, afgaande op de bedragen die zijn gevallen in het topic over de Australische SSNs mag hij het budget nog wel even laten verdriedubbelen, om mee te beginnen.

Parera

#1991
Staatssecretaris Defensie in Zeeland: over samenwerking, onderzee?rs en werkgelegenheid

Van samenwerking op het nucleaire vlak tot de overslag van Amerikaans oorlogsmaterieel. Christophe van der Maat (VVD), staatssecretaris Defensie, bezocht vandaag de werf van Damen en Verbrugge Terminals in Vlissingen-Oost. Maar of er ook gesproken was over de bouw van nieuwe onderzee?rs waar Damen voor in de race is, dat kon de staatssecretaris zich niet goed herinneren.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/15455518/staatssecretaris-defensie-in-zeeland-over-samenwerking-onderzeeers-en-werkgelegenheid


Hint v/d Maat hier nu naar SSN's?  :devil:

Citaat"Zo hebben de Zeeuwse bestuurders goed aangegeven wat de ambities en innovaties zijn op het nucleaire vlak en wat het voor Defensie zou kunnen betekenen. En we hebben het uitvoerig gehad over de samenwerking in de maritieme bouw en het onderhoud ervan."

Lynxian

#1990
Citaat van: Parera op 09/03/2023 | 08:32 uur
Mooi artikel met goede uit.
Zeker een goede uit! Voor x miljard aan munitie kopen is geen kattenpis. Ik kijk er naar uit.

Voor de mensen die geen zin hebben het hele artikel te lezen:
Citaat van: NRC
Lukt het de komende jaren 5 miljard extra uit te geven?

?Ja, absoluut. Dat betekent niet dat we vijftien jaar aan achterstanden in een jaar wegwerken. Het betekent wel programmeren op welke momenten we straks het geld kunnen gaan uitgeven. En als het eerder kan, doen we dat. Zo hebben we vorig jaar een half miljard euro voor munitie naar voren gehaald. En over een maand of wat brengen we een bericht naar buiten dat we weer voor x miljard gaan investeren in munitie.?

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/08/van-der-maat-koopt-defensiespullen-ik-wil-de-beste-boot-voor-de-beste-prijs-a4158998
Citaat van: Staatssecretaris Van der Maat

Parera

Citaat van: Harald op 09/03/2023 | 07:50 uur
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/08/van-der-maat-koopt-defensiespullen-ik-wil-de-beste-boot-voor-de-beste-prijs-a4158998

Interview
Staatssecretaris Van der Maat: ?We verwachten meer samenwerking van grote Nederlandse defensiebedrijven in andere landen?

Mooi artikel met goede uit.

Harald

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/08/van-der-maat-koopt-defensiespullen-ik-wil-de-beste-boot-voor-de-beste-prijs-a4158998

Interview
Staatssecretaris Van der Maat: ?We verwachten meer samenwerking van grote Nederlandse defensiebedrijven in andere landen?

silvester herc

#1987
Om het beste materieel & IT te kunnen leveren is innovatie een belangrijk speerpunt. Zeker onder de huidige uitdagende omstandigheden. Om innovatie waar te kunnen maken, werken we samen met het bedrijfsleven, kennisinstituten en nationale & internationale strategische partners. Daar horen ook onze bondgenoten bij. Dit is de reden dat vandaag een innovatiereis naar de VS van start is gegaan.

De Directeur Defensie Materieel Organisatie Arie Jan de Waard bezoekt tijdens deze reis met een delegatie verschillende bedrijven in de VS, met als doel om inspiratie op te doen t.a.v. nieuwe technologie?n en aanpak van innovatie. Zij zullen tijdens deze reis met name kennis opdoen hoe de VS innovatie omzetten in implementatie, de toepassing van innovatie. Ook wordt tijdens deze reis aan het netwerk gebouwd door initi?le contacten te leggen en waar mogelijk samenwerking op te zetten.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0hd6YhfYjwPpyrjGkzsTLnUT4HFgCosin83CaQdT9yGBTbdZdRFJkFAGLuq3YzfNUl&id=100064602166936

#WijzijnDMO #Innovatiereis #Innovatie #Inspiratie #Netwerken #Kennisdelen Facebook

Parera

#1986
Citaat van: Master Mack op 28/01/2023 | 10:19 uur
Mee eens Parera en je brengt zelf al de nuance welke ik ook zou willen maken. Er is een start up in Nederland A.I armaments BV welke compleet zelfstandig munitie ik meen tot en met 35mm wil gaan produceren in NLD.
De enige steun welke gevraagd wordt van de politiek is afname garantie dus lang lopende contracten. Nee eigen tanks of gevechtsvliegtuigen niet maar maritiem nog weldegelijk volledige bouw van eigen middelen. En van de eerste twee zijn we wel toeleverancier van onderdelen. Dus er valt nog steeds wat te verdienen voor BV Nederland.
Fijn weekend

+1

Vergeet ook niet dat er een hele nieuwe markt opent door de verschillende nieuwe technologie?n zoals lasers maar ook onbemande systemen. Ik denk dat dat 2 nieuwe takken kunnen zijn waar onze industrie een mooie rol in kan spelen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar maritiem is dat iets waar we onze focus op zouden kunnen leggen omdat we dat nog zelfstandig kunnen produceren maar ook in de toekomst kan dat zowel op de oppervlakte als onderwater onbemand gebeuren. Maritiem is wat mij betreft ons sterke punt, dat we daarnaast nog wel een kleinere land systemen en lucht systemen industrie opzetten/behouden is ook nodig. En die sterke maritieme industrie hoeven we ook niet 100% zelf te dragen, maar met onze partners van bijvoorbeeld northern naval shipbuilding is dat heel goed mogelijk.

Die munitie fabriek is precies wat ik bedoel, laat ons gewoon munitie tot 35 / 50 mm produceren, veelal voor eigen gebruik maar deels ook voor de export naar EU/NAVO partners de vraag zal hoog blijven de komende jaren.

Master Mack

Mee eens Parera en je brengt zelf al de nuance welke ik ook zou willen maken. Er is een start up in Nederland A.I armaments BV welke compleet zelfstandig munitie ik meen tot en met 35mm wil gaan produceren in NLD.
De enige steun welke gevraagd wordt van de politiek is afname garantie dus lang lopende contracten. Nee eigen tanks of gevechtsvliegtuigen niet maar maritiem nog weldegelijk volledige bouw van eigen middelen. En van de eerste twee zijn we wel toeleverancier van onderdelen. Dus er valt nog steeds wat te verdienen voor BV Nederland.
Fijn weekend

Parera

#1984
'Nederland gaat echt geen munitie, jachtvliegtuigen of tanks maken'
Ondanks het streven naar strategische autonomie gaat Nederland geen eigen tanks of vliegtuigen maken. In Europees verband optrekken lijkt de enige weg voorwaarts. 'Een Europees leger zal er nooit komen, maar het is natuurlijk hartstikke slim om na te denken over het in Europees verband inzetten van hetzelfde materieel.'

https://fd.nl/samenleving/1465365/nederland-gaat-echt-geen-munitie-jachtvliegtuigen-of-tanks-maken

Ik denk dat het artikel voor een deel wel gelijk heeft, ik zie ons geen vervangers van de F-35 of het MGCS bouwen. Maar bepaalde soorten munitie en/of (onder)delen van toekomstige systemen dat gaat geen probleem zijn.

Ook dit stukje kan ik me volledig in vinden, de banken en pensioenfondsen willen niet investeren in de defensie industrie. Maar dan zou Den Haag dat moeten doen, maak de industrie maar (weer) deels onder overheidsvlag. Kijk naar hoe Frankrijk dit doet met haar industrie, natuurlijk moeten we dat niet op hetzelfde formaat willen maar wel een vergelijkbare structuur waarbij de staat een x% van de aandelen koopt en hiermee het bedrijf ondersteund. Dit vraagt een compleet vernieuwde visie op de industrie vanuit de politiek maar dat is wel in het belang van onze eigen veiligheid en autonomie. Hierbij zouden we naast een kleine munitie productie capaciteit ook onze niche kennis mee kunnen veiligstellen t.o.v. de grote defensie reuzen in de wereld.

CitaatASN belegt wel in staatsobligaties, zegt Sprengers. 'Dat lijkt mij de juiste weg. Cre?er daarmee een soort defensiebank, vergelijkbaar met de ontwikkelingsbank FMO voor duurzame projecten in het buitenland. De wapenfabrikanten leveren niet aan Oekra?ne, dat doen landen.'