Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Jellington



jurrien visser (JuVi op Twitter)

TenCate presenteert actieve bescherming voor voertuigbodems tegen explosies

23 oktober 2013

Tijdens de AUSA-conferentie heeft TenCate Advanced Armor USA de eerste beschikbare, actieve bodembescherming tegen explosies gepresenteerd. Dit TenCate ABDS(TM) active blast countermeasure system beperkt het aantal ongevallen en verwondingen onder manschappen in voertuigen die worden getroffen
door geimproviseerde mijnen (IED's).

Testen door derden bevestigen dat het TenCate ABDS(TM) active blast countermeasure system de dodelijke versnellingseffecten van een IED-ontploffing drastisch kan beperken. De overlevingskansen van de bemanning worden verbeterd omdat het systeem zorgt voor minimalisering van de nietsontziende
lanceringsenergie van het voertuig en de verwoestende klap op de grond die een voertuig ondergaat als het wordt getroffen door een explosie.

Verhoogde IED-bescherming
TenCate werkt samen met verschillende instanties van het Amerikaanse ministerie van Defensie (DoD) en Amerikaanse fabrikanten van militaire voertuigen om het systeem te beoordelen op gebruik op een breed scala van voertuigplatforms. Daaronder is een meerjarig Cooperative Research and
Development Agreement (CRADA) bij het US Army Research, Development and Engineering Command (RDECOM). `Ons team van getalenteerde technici heeft hiermee in de industrie de lat voor IED-bescherming hoger gelegd', zegt Mark Edwards, directeur van TenCate Advanced Armor USA. `Het TenCate ABDS(TM)
active blast countermeasure system is 's werelds eerste praktische actieve oplossing voor beperking van de kracht van explosies op de voertuigbodem. Het is klaar om levens te redden.'

Het systeem voelt digitaal welk effect een IED heeft op een grondvoertuig. Het detecteert, analyseert en zet een krachtige actieve tegenkracht in om het voertuig en de manschappen aan boord te beschermen. Dat gebeurt in de fractie van een seconde waarin een IED ontploft. Het systeem vermindert
op effectieve wijze de versnellingskracht die het voertuig lanceert en de vlucht van het voertuig, die een belangrijke bijdrage levert aan verwondingen, en de vernietigende klap van het voertuig terug op de grond.

Retrofit-oplossing
Het TenCate ABDS(TM) active blast countermeasure system is een direct beschikbare, kosteneffectieve oplossing. Dit overlevingssysteem is licht in gewicht, vereist nominaal vermogen en heeft weinig ruimte nodig. Het TenCate ABDS(TM) active blast countermeasure system kan worden geintegreerd en
achteraf worden aangebracht in voertuigen als de Textron ASV (Armored Security Vehicle), Oshkosh M-ATV (MRAP - All Terrain Vehicle), AM General MECV-HMMWV (up-armored Hummer), GDLS Stryker, GDLS-C LAV (Light Armored Vehicle), Navistar MAXXPRO Dash en de FMTV (Family of Medium Tactical
Vehicles) en Bradley-producten van BAE.

Antropomorfe testen
TenCate heeft samengewerkt met het DoD en Amerikaanse fabrikanten van legervoertuigen en voerde van 2011 tot en met 2013 meerdere testen uit bij het Southwest Research Institute in San Antonio (Texas). Dat gebeurde met een model op volledige schaal, met echt vuur en door gebruik te maken van
de allernieuwste testpoppen (Hybrid III Anthropomorphic Test Devices, ATD's), om kritische indicatoren voor overlevingskansen vast te leggen.

Met ATD's die vooraf en achteraf in zware, vierwielaangedreven voertuigen werden geplaatst, werden 35 belangrijke verwondingparameters gemeten. Daarbij werden hoofd, borst, bekken, nek, rug, dijbeen, bovenkant van het onderbeen, scheenbeen, voet en enkel betrokken. Met het TenCate ABDS(TM)
active blast countermeasure system uitgeschakeld, werden tijdens de testen meerdere verwondingen geregistreerd die gezamenlijk voor alle inzittenden dodelijk bleken. Met het TenCate ABDS(TM) active blast countermeasure system ingeschakeld, bleken de verwondingen aanzienlijk verminderd - in
veel gevallen met maar liefst 40-70% - en was geen ervan dodelijk.

Het eerste gebruik van het TenCate ABDS(TM) active blast countermeasure system luidt een tijdperk in van verbeterde veiligheid en overlevingskansen voor alle militaire en commerciele grondvoertuigen en voor de bemanningen en soldaten die elke dag onder gevaarlijke omstandigheden moeten werken.
Mark Edwards concludeert: 'TenCate Advanced Armor ziet uit naar voortzetting van de samenwerking met Amerikaanse en geallieerde defensieorganisaties en fabrikanten van militaire voertuigen om de mogelijkheden en de overlevingskansen te beoordelen die het systeem op hun platforms kan bieden'.
Download: PDF persbericht armour ausa 131023

http://www.netherlandscorporatenews.com/archive/inp/2013/10/23/T053.htm

Jellington

Citaat van: Lex op 21/10/2013 | 15:43 uur
En dat is de Seahawk.  ;) 


oja dat is m, mooi ding 2x zo goedkoop dan NH90 ,geen kinderziektes en heeft zichzelf idioot vaak bewezen in oorlogen en dergelijke...

KOPEN DIE HANDEL

Lex

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 13:06 uur
en als oplossing voor het tekort aan helikopters moeten ze gewoon een aantal Black Hawks kopen (maar dan de marine uitvoering)
En dat is de Seahawk.  ;)

Jellington

#70
Citaat van: Flyguy op 21/10/2013 | 13:20 uur
Lees even wat Strata zegt en kijk dan weer naar je reactie.


Ooooh ik snap m dank je :)

Maar is het dan niet verstandiger om dan gewoon wat extra helikopters te kopen zodat elk schip er eentje heeft en je niet hele schepen hiervoor hoeft te bouwen?

Flyguy

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 13:06 uur
waarom geven ze dan in hemelsnaam de JSS 2 heli spots als het 100% zeker is dat je deze niet gaat vullen -.-
en als oplossing voor het tekort aan helikopters moeten ze gewoon een aantal Black Hawks kopen (maar dan de marine uitvoering)
Lees even wat Strata zegt en kijk dan weer naar je reactie.

Jellington

Citaat van: Strata op 21/10/2013 | 12:57 uur
Omdat je een schip op missie het liefst een heli mee wil sturen. We hebben gewoon te weinig helis om al onze schepen op missie van 1 of meerdere boordhelikopters te voorzien.

waarom geven ze dan in hemelsnaam de JSS 2 heli spots als het 100% zeker is dat je deze niet gaat vullen -.-
en als oplossing voor het tekort aan helikopters moeten ze gewoon een aantal Black Hawks kopen (maar dan de marine uitvoering)

StrataNL

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 12:46 uur
Ik bedoel dat er wordt gezegd dat er meer helikoptercapaciteit nodig is binnen de marine (vandaar ook de JSS met 2 heli spots) maar waarvoor is deze capaciteit nodig dan?

Omdat je een schip op missie het liefst een heli mee wil sturen. We hebben gewoon te weinig helis om al onze schepen op missie van 1 of meerdere boordhelikopters te voorzien.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Jellington

Citaat van: Thomasen op 21/10/2013 | 12:40 uur
We hebben toch nog steeds Mariniers en LPD's?
Die beide heel wat meer taken hadden dan alleen met heli's aan land gaan, maar dat is een van de opties van een LPD.

Ik bedoel dat er wordt gezegd dat er meer helikoptercapaciteit nodig is binnen de marine (vandaar ook de JSS met 2 heli spots) maar waarvoor is deze capaciteit nodig dan?

dudge

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 12:36 uur

Maar als mariniers via heli's het land opbrengen een taak was van de LPD's, waarom heeft NL dan nog steeds zo veel helikoptercapaciteit voor nodig?

We hebben toch nog steeds Mariniers en LPD's?
Die beide heel wat meer taken hadden dan alleen met heli's aan land gaan, maar dat is een van de opties van een LPD.

Jellington

Citaat van: Thomasen op 21/10/2013 | 12:26 uur
Het JSS Kan sowieso nauwelijks mariniers meenemen, dat is een taak de LPD's.  Een SF detachement past wel.
Die tanks hebben wij misschien niet meer, maar bondgenoten wel, en in het kader van samenwerking kunnen we hen daar dus in ondersteunen. Genoeg landen die wel tanks hebben, maar de transportcapaciteit missen, dat is in militaire uitvoering nog steeds een schaars goed. Daarbij hebben we ook nog voertuigen die qua gewicht wel tankachtig zijn, denk aan de genie- en bergingsvoertuigen en de PzH2000.

En de Chinooks, ok, we hebben geen Maritieme Chinooks, voor zover die überhaupt bestaan, want ik kan ze me zo niet echt voor de geest halen, zou je eerder gaan denken aan CH53's. Echter, het moet mogelijk zijn om ook met niet maritieme Chinooks vanaf het schip te vliegen. We hebben het dan niet over een amfibische capaciteit, maar wederom over een transportcapaciteit. We kunnen de Chinooks nu dus ook makkelijk per schip vervoeren, moet je alleen in een haven liggen of mooi weer hebben om ze te ontschepen.

Maar zowel de transportcapaciteit voor zware voertuigen als voor zware heli's is dus niet per se weggegooid.


Maar als mariniers via heli's het land opbrengen een taak was van de LPD's, waarom heeft NL dan nog steeds zo veel helikoptercapaciteit voor nodig?

dudge

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 11:14 uur
Ja maar zo ver ik weet zijn er 2 helispots dus het lijkt mij niet slim om al die 6 NH90's achter elkaar de lucht in te sturen, want het doel was toch om mariniers ook met heli's op het land neer te zetten? heb je dan zoveel aan die 2 extra chinooks? :angel:

Het JSS Kan sowieso nauwelijks mariniers meenemen, dat is een taak de LPD's.  Een SF detachement past wel.
Die tanks hebben wij misschien niet meer, maar bondgenoten wel, en in het kader van samenwerking kunnen we hen daar dus in ondersteunen. Genoeg landen die wel tanks hebben, maar de transportcapaciteit missen, dat is in militaire uitvoering nog steeds een schaars goed. Daarbij hebben we ook nog voertuigen die qua gewicht wel tankachtig zijn, denk aan de genie- en bergingsvoertuigen en de PzH2000.

En de Chinooks, ok, we hebben geen Maritieme Chinooks, voor zover die überhaupt bestaan, want ik kan ze me zo niet echt voor de geest halen, zou je eerder gaan denken aan CH53's. Echter, het moet mogelijk zijn om ook met niet maritieme Chinooks vanaf het schip te vliegen. We hebben het dan niet over een amfibische capaciteit, maar wederom over een transportcapaciteit. We kunnen de Chinooks nu dus ook makkelijk per schip vervoeren, moet je alleen in een haven liggen of mooi weer hebben om ze te ontschepen.

Maar zowel de transportcapaciteit voor zware voertuigen als voor zware heli's is dus niet per se weggegooid.

Jellington

Citaat van: jurrien visser op 21/10/2013 | 11:24 uur
Om op Jellington terug te komen: ik zou graag zien dat het JSS behouden blijft en dat men tzt een Enforcer 30000 besteld (ter vervanging van de Rotterdam bijvoorbeeld) ;D
+1, en dan een aanzienlijk aantal Black Hawks voor de luchtmacht ter ondersteuning van de landmacht (misschien in het geheim meewerken aan het stealth hawk project, zeer onwaarschijnlijk maar je weet maar nooit) en voor de maritieme luchtvaart dienst of wat ze het ook noemen. Ik vind het altijd wel grappig, mensen zitten te zeiken dat een LHD veel te duur is voor NL maar zo groot is het verschil qua kosten tussen een LPD en een LHD toch niet? en als NL die Enforcer maakt en als die bevalt willen andere landen misschien ook wel zon mooi ding hebben :)

Harald

Citaat van: jurrien visser op 21/10/2013 | 11:24 uur
Handig is anders.... wellicht een overweging om alle Cougars toch te behouden of in te wisselen voor Black Hawks  :angel:

NHI heeft NL eens aangeboden om (toen er diverse tech. en leveringsproblemen in het nieuws waren) om NH90 om te ruilen voor de goedkopere EC725.
Ik heb dit al wel vaker gepost, maar waarom niet onze bestaande Cougars en de 8 stuks NH90 voor transport inruilen voor ca. 12 stuks EC725 voor maritiem gebruik.