Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Harald

Citaat van: jurrien visser op 21/10/2013 | 11:24 uur
Handig is anders.... wellicht een overweging om alle Cougars toch te behouden of in te wisselen voor Black Hawks  :angel:

NHI heeft NL eens aangeboden om (toen er diverse tech. en leveringsproblemen in het nieuws waren) om NH90 om te ruilen voor de goedkopere EC725.
Ik heb dit al wel vaker gepost, maar waarom niet onze bestaande Cougars en de 8 stuks NH90 voor transport inruilen voor ca. 12 stuks EC725 voor maritiem gebruik.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#60
Citaat van: Harald op 21/10/2013 | 11:22 uur
dus straks LPD, JSS (?) maar geen maritieme transportheli's  

Handig is anders.... wellicht een overweging om alle Cougars toch te behouden of in te wisselen voor Black Hawks  :angel:

Om op Jellington terug te komen: ik zou graag zien dat het JSS behouden blijft en dat men tzt een Enforcer 30000 besteld (ter vervanging van de Rotterdam bijvoorbeeld) ;D

Harald

Citaat van: jurrien visser op 21/10/2013 | 11:10 uur
Het JSS is in staat op 6 NH90 mee te nemen, dat is dus het probleem niet, dat we onvoldoende maritieme helies krijgen is een ander verhaal (slechts 12).

Met aangepaste spelregesl bedoel ik o.a. da het schip in staat is om tanks te transporteren.... maar dat verhaal is bekend.... het schip kan met 2 maritiem geschikte Chinook opereren, maar die hebben we niet... etc

alle NH90 (vind ik) zijn beschikbaar voor de fregatten, OPV's

Helaas hebben wij geen maritiem inzetbaar transportheli's, Chinooks zijn idd niet aangepast, Apache's ook niet.
We hebben dan eigenlijk alleen de Cougar welke voldoet, maar helaas worden deze in 2017 uitgefaseerd

dus straks LPD, JSS (?) maar geen maritieme transportheli's   

Jellington

Citaat van: jurrien visser op 21/10/2013 | 11:10 uur
Het JSS is in staat op 6 NH90 mee te nemen, dat is dus het probleem niet, dat we onvoldoende maritieme helies krijgen is een ander verhaal (slechts 12).

Met aangepaste spelregesl bedoel ik o.a. da het schip in staat is om tanks te transporteren.... maar dat verhaal is bekend.... het schip kan met 2 maritiem geschikte Chinook opereren, maar die hebben we niet... etc

Ja maar zo ver ik weet zijn er 2 helispots dus het lijkt mij niet slim om al die 6 NH90's achter elkaar de lucht in te sturen, want het doel was toch om mariniers ook met heli's op het land neer te zetten? heb je dan zoveel aan die 2 extra chinooks? :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 11:05 uur
Hoe bedoel je?

Maar als Nederland meer helikoptercapaciteit wil, hebben ze het dan over 2 heli's of over een stuk of 10? want als ze opzoek naar 2 dan voldoet de JSS wel ja..

Het JSS is in staat op 6 NH90 mee te nemen, dat is dus het probleem niet, dat we onvoldoende maritieme helies krijgen is een ander verhaal (slechts 12).

Met aangepaste spelregesl bedoel ik o.a. da het schip in staat is om tanks te transporteren.... maar dat verhaal is bekend.... het schip kan met 2 maritiem geschikte Chinook opereren, maar die hebben we niet... etc

Jellington

Citaat van: jurrien visser op 21/10/2013 | 10:56 uur
Ook daar is niets mis mee, ruim voldoen voor maritieme helies.

Met het schip is niets mis hooguit met veranderende, tussentijds, aangepaste "spelregels"

Hoe bedoel je?

Maar als Nederland meer helikoptercapaciteit wil, hebben ze het dan over 2 heli's of over een stuk of 10? want als ze opzoek naar 2 dan voldoet de JSS wel ja..

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#55
Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 10:49 uur
Nouja het bevoorraden kan die dan waarschijnlijk wel goed, maar qua helikoptercapaciteit lijkt die niet echt een uitblinker

Ook daar is niets mis mee, ruim voldoen voor maritieme helies.

Met het schip is niets mis hooguit met veranderende, tussentijds, aangepaste "spelregels"

Jellington

Citaat van: Thomasen op 21/10/2013 | 10:08 uur
Hoezo beide taken maar half?
Hoewel het JSS een duur prestige project lijkt, is het ding er nu (bijna), en zal uit operationele testen moeten blijken hoe goed het functioneert. Ik heb geen reden om aan te nemen dat het schip slecht is in het bevoorraden van andere schepen, danwel dat het moeite heeft met transport van materieel.

Nouja het bevoorraden kan die dan waarschijnlijk wel goed, maar qua helikoptercapaciteit lijkt die niet echt een uitblinker

dudge

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 00:13 uur
Ik ben het met je eens dat je liever één boot hebt dan geen boot. Maar was het niet veel slimmer geweest om nu een gewone bevoorrader te maken, en dan over een tijdje (wanneer de crsis voorbij is) een LHD te maken ipv de Rotterdam, want als we nu de JSS maken en over een paar jaar gaat het weer goed met de economie en we besluiten weer wat meer geld uit te geven aan defensie(zeer onwaarschijnlijk maar alsnog) zitten we met zon ding dat allebei ze taken maar half doet....

Hoezo beide taken maar half?
Hoewel het JSS een duur prestige project lijkt, is het ding er nu (bijna), en zal uit operationele testen moeten blijken hoe goed het functioneert. Ik heb geen reden om aan te nemen dat het schip slecht is in het bevoorraden van andere schepen, danwel dat het moeite heeft met transport van materieel.

Jellington

Citaat van: Zeewier op 21/10/2013 | 00:37 uur
Nee, alleen aan de in Nederland afgedragen belasting. De Fransen bezitten bijna alle technieken om een multi-purpose fregat te bouwen, bezijden het Italiaanse Melara dat het geschut levert. Ze bezitten de kennis om snelle schepen te bouwen, dat is een kunst op zich. En de Franse staat helpt wel met staatssteun om de arbeidskosten laag te houden. Zo laag dat anderen in de tender die het "eerlijk" spelen het verliezen. En de Fransen houden van militaire invloed over de wereld. Dat heb je wanneer je alle kennis (denk aan sonar en radar) bezit over de vloten van andere naties.


Mmmm, slimme Franzen.... goed voorbeeld voor NL?

Zeewier

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 00:23 uur
Nog een vraagje,

verdient de Nederlandse staat geld als Damen een bestelling binnen krijgt (vanuit het buitenland natuurlijk)? En wat maakt de Franse schepen zo goed?
Nee, alleen aan de in Nederland afgedragen belasting. De Fransen bezitten bijna alle technieken om een multi-purpose fregat te bouwen, bezijden het Italiaanse Melara dat het geschut levert. Ze bezitten de kennis om snelle schepen te bouwen, dat is een kunst op zich. En de Franse staat helpt wel met staatssteun om de arbeidskosten laag te houden. Zo laag dat anderen in de tender die het "eerlijk" spelen het verliezen. En de Fransen houden van militaire invloed over de wereld. Dat heb je wanneer je alle kennis (denk aan sonar en radar) bezit over de vloten van andere naties.

Jellington

Nog een vraagje,

verdient de Nederlandse staat geld als Damen een bestelling binnen krijgt (vanuit het buitenland natuurlijk)? En wat maakt de Franse schepen zo goed?

Zeewier

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 00:06 uur
Volgens mij heeft Australië die LHD's ook gekocht omdat alle landen in dat gebied hun marine aan het uitbreiden zijn, en ze willen niet soort van achterlopen met de rest(zoals NL nu eigenlijk wel doet D:).
Van alle landen in Zuid-Oost Azië heeft Australië het meeste economische groei meegemaakt door de gigantische vraag aan kool en ijzerertsen van uit China (ik zeg meegemaakt omdat het economisch al op zijn retour is in Australië, China, Indonesië en India). Het zal er zeker mee te maken hebben dat de meeste verantwoordelijke van het stel liefst meer kwaliteit en capaciteit bezit.

Jellington

Citaat van: Zeewier op 21/10/2013 | 00:09 uur
Van twee schepen één maken is een noodmaatregel & innovatief denken. Het vergt minder bemanning, minder officieren en toch behoudt van bepaalde capaciteiten. Dat ziet men met de bezuinigingen door heel Europa; men schrapt liever op het aantal koppen aan boord dan dat ze van een wapenplatform af ziet. Liever één boot dan geen boot.

Ik ben het met je eens dat je liever één boot hebt dan geen boot. Maar was het niet veel slimmer geweest om nu een gewone bevoorrader te maken, en dan over een tijdje (wanneer de crsis voorbij is) een LHD te maken ipv de Rotterdam, want als we nu de JSS maken en over een paar jaar gaat het weer goed met de economie en we besluiten weer wat meer geld uit te geven aan defensie(zeer onwaarschijnlijk maar alsnog) zitten we met zon ding dat allebei ze taken maar half doet....

Zeewier

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 23:46 uur
Maar is het niet veel efficienter om 1 losse (gewone) bevoorrader te maken, en daarnaast een LHD maken voor die transportcapaciteit (die nodigis binnen de NAVO). Ik ben totaal niet van eigen bouw afkraken, ik zie alleen het nut van JSS niet.... wie weet breng jij me wel op andere gedachtes ;)
Van twee schepen één maken is een noodmaatregel & innovatief denken. Het vergt minder bemanning, minder officieren en toch behoudt van bepaalde capaciteiten. Dat ziet men met de bezuinigingen door heel Europa; men schrapt liever op het aantal koppen aan boord dan dat ze van een wapenplatform af ziet. Liever één boot dan geen boot.