Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Jellington

Citaat van: Lex op 20/10/2013 | 22:18 uur
Me dunkt, dat er door de Regering aardig wat afgereisd wordt met een delegatie van het bedrijfsleven in hun kielzog.
Zoals: Brazilië/Indonesië/Roemenië/Rusland/India etc.om er een aantal te noemen.
Ook de KM is daar nu weer mee bezig: African winds.
Dus de ondersteuning is er wel degelijk.

Maar waarom worden er dan niet zo veel schepen besteld zoals bij andere (buitenlandse) scheepswerven? want onze schepen zijn toch ook aardig goed?

Lex

Citaat van: jurrien visser op 20/10/2013 | 21:53 uur
Het is mijn overtuiging dat de verkoopafdeling van DSNS/Damen dat zeker doet maar enig politieke ondersteuning is wenselijk!
Me dunkt, dat er door de Regering aardig wat afgereisd wordt met een delegatie van het bedrijfsleven in hun kielzog.
Zoals: Brazilië/Indonesië/Roemenië/Rusland/India etc.om er een aantal te noemen.
Ook de KM is daar nu weer mee bezig: African winds.
Dus de ondersteuning is er wel degelijk.

Jellington

bijvoorbeeld; Singapore: -heeft verouderde korvetten -> SIGMA?
                                  -heeft verouderde LPD's -> Johan de Witt klasse?


Jellington

Citaat van: jurrien visser op 20/10/2013 | 21:53 uur
Het is mijn overtuiging dat de verkoopafdeling van DSNS/Damen dat zeker doet maar enig politieke ondersteuning is wenselijk!

Idd, want uiteindelijk is het doel dan toch dat het zich weer terugbetaalt, maar hoe maken andere landen eigenlijk "reclame"voor hun schepen dan? Gewoon beurzen houden ofzo?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 21:33 uur
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze dan niet gewoon meer "reclame" gaan maken bij andere landen en dan heb ik het niet over België of Portugal maar landen met centen, denk aan Brazilië en Indonesië( ik weet dat ze SIGMA korvetten hebben gekocht maar het is maar een voorbeeld)

Het is mijn overtuiging dat de verkoopafdeling van DSNS/Damen dat zeker doet maar enig politieke ondersteuning is wenselijk!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 20/10/2013 | 21:25 uur
Ze verzinnen wel wat. LCF's die niet voldoen, moeten Sigma's worden. Of de OPV's zijn te langzaam. Whatever, gewoon een studie laten doen of visie formuleren die je goed uitkomt...

Elke keer een stap naar beneden lijkt mij geen goed uitgangspunt!

Beste uitkomst M's vervangen door 4 platformen, waar van de basis gebruikt kunnen worden als LCF vervanger, dus minimaal 8 schepen!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 20/10/2013 | 21:22 uur
Volgens mij zijn de van Speijk fregatten vervangen door de M-fregatten?

Correct! specifiek: wolf klasse en Van Speijk.

De planning was: 10S, 2L, 2 GW en 8M = 22(!!!) Fregatten.

Jellington

Citaat van: Kapitein Rob op 20/10/2013 | 21:25 uur
Ze verzinnen wel wat. LCF's die niet voldoen, moeten Sigma's worden. Of de OPV's zijn te langzaam. Whatever, gewoon een studie laten doen of visie formuleren die je goed uitkomt...

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze dan niet gewoon meer "reclame" gaan maken bij andere landen en dan heb ik het niet over België of Portugal maar landen met centen, denk aan Brazilië en Indonesië( ik weet dat ze SIGMA korvetten hebben gekocht maar het is maar een voorbeeld)

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 20/10/2013 | 21:18 uur
Allemaal waar, echter de "bron" lijkt voor de komende jaren op te drogen...

Ze verzinnen wel wat. LCF's die niet voldoen, moeten Sigma's worden. Of de OPV's zijn te langzaam. Whatever, gewoon een studie laten doen of visie formuleren die je goed uitkomt...

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 20/10/2013 | 20:36 uur
Waarom werden de S-fregatten al in de jaren '90 vervangen worden de M-fregatten?

Volgens mij zijn de van Speijk fregatten vervangen door de M-fregatten?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 20/10/2013 | 20:36 uur
Het NMC moet niet zitten klagen. Waarom denken ze dat de KM 4 nieuwe OPV's kreeg waarvoor uitstekende M-fregatten de deur uit moesten? Waarom werden de S-fregatten al in de jaren '90 vervangen worden de M-fregatten? Waarom moet het JSS doorverkocht worden maar komt er wel weer een simpele bevoorrader? Waarom zijn de OPV's uitgerust met een sensorenpakket wat voor patrouilletaken als overdone gekwalificeerd mag worden? Idemdito m.b.t. het JSS.

Allemaal waar, echter de "bron" lijkt voor de komende jaren op te drogen... we gaan het zien, de lobby is machtig!

KapiteinRob

Het NMC moet niet zitten klagen. Waarom denken ze dat de KM 4 nieuwe OPV's kreeg waarvoor uitstekende M-fregatten de deur uit moesten? Waarom werden de S-fregatten al in de jaren '90 vervangen worden de M-fregatten? Waarom moet het JSS doorverkocht worden maar komt er wel weer een simpele bevoorrader? Waarom zijn de OPV's uitgerust met een sensorenpakket wat voor patrouilletaken als overdone gekwalificeerd mag worden? Idemdito m.b.t. het JSS.

Harald

Citaat van: jurrien visser op 20/10/2013 | 13:58 uur

JSS'en voor Canada is een gepasseerd station.


Ja en Nee ....
Ja, ze hebben gekozen voor een ontwerp als Berlin klasse en de JSS deed (volgens mij) niet eens mee in de vergelijking.

Nee, gezien er nog geen definitief contract getekend is en er grote vertragingen zijn en de kosten de pan uit vliegen, gaan er steeds meer stemmen op in Canada om opnieuw te kijken naar de plannen. Er gaan ook stemmen op voor het NL-ontwerp JSS.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ridivek op 20/10/2013 | 13:41 uur
Volgens mij heeft de marinebouw industrie in Nederland niets te klagen aan opdrachten van de overheidskant.
Niet alleen de marine is afnemer van schepen ook de Rijksrederij (valt onder Verkeer en waterstaat) heeft een flinke vloot.

Nu is de rijksrederij (die zo'n 150 schepen/boten heeft bezig met een vervangingsprogramma.
Ook de marine heeft nog steeds projecten lopen. Ik weet er zeker twee die spoedig gaan lopen:
- Nieuwe LCU's
- nieuwe cutters voor kustwacht carieben.

Dit zijn kleine schepen maar de marinebouw moet niet zo zeuren. (is mijn mening)

Wel mag er van de overheid uit meer gelobbyd worden voor projecten uit het buitenland. Laat Damen maar een paar JSS'en bouwen voor Australië en Canada (waarbij ze natuurlijk hier het ontwerp doen [de kennis ontwikkeling] en in die landen onder licentie bouwen). Wat sensoren erbij van Thales en de NL marine industrie heeft zijn zin (zonder dat de Nederlandse belastingbetaler ervoor opdraait)

Het gaat niet om de kleine schepen, het gevaar is dat kennis en innovatie verdwijnen uit Nederland als het gaat om de grote(re) schepen.

Ik ben het met jou eens dat er vanuit overheidswege meer gelobbyd zou kunnen worden om ook kapitale schepen te slijten bij potentiële afnemers, we hebben immers prima innovatieve producten.

JSS'en voor Canada is een gepasseerd station.


ridivek

Volgens mij heeft de marinebouw industrie in Nederland niets te klagen aan opdrachten van de overheidskant.
Niet alleen de marine is afnemer van schepen ook de Rijksrederij (valt onder Verkeer en waterstaat) heeft een flinke vloot.

Nu is de rijksrederij (die zo'n 150 schepen/boten heeft bezig met een vervangingsprogramma.
Ook de marine heeft nog steeds projecten lopen. Ik weet er zeker twee die spoedig gaan lopen:
- Nieuwe LCU's
- nieuwe cutters voor kustwacht carieben.

Dit zijn kleine schepen maar de marinebouw moet niet zo zeuren. (is mijn mening)

Wel mag er van de overheid uit meer gelobbyd worden voor projecten uit het buitenland. Laat Damen maar een paar JSS'en bouwen voor Australië en Canada (waarbij ze natuurlijk hier het ontwerp doen [de kennis ontwikkeling] en in die landen onder licentie bouwen). Wat sensoren erbij van Thales en de NL marine industrie heeft zijn zin (zonder dat de Nederlandse belastingbetaler ervoor opdraait)