Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Jellington

Citaat van: Zeewier op 21/10/2013 | 00:03 uur
Het is niet toevallig dat Frankrijk en Spanje eerst voor hun eigen marine bouwden en daarna pas exporteerden. Er wordt zelden van enkel een blueprint gekocht. Frankrijk heeft 1 vliegdekschip en 3 Mistral klasse LHD's omdat ze het protectoraat hebben over een gigantisch stuk zee van Nieuw-Caledonië tot aan Frans Polynesië. Het gebied is vulkanisch actief waardoor capaciteit nodig is voor evacuatie of humanitaire hulp bij tsunami's.

Waarom Australië twee LHD's van de Juan Carlos klasse aangekocht heeft weet ik eigenlijk niet. Australië voelt zich een soort van USA van het zuidelijk halfrond. De politie agent die de buren in het gareel houdt. Ze hadden al eens twee vliegdekschepen van de Majestic klasse (Karel Doorman was Colossus klasse) om Maleisië en Indonesië uit elkaar te houden.

Volgens mij heeft Australië die LHD's ook gekocht omdat alle landen in dat gebied hun marine aan het uitbreiden zijn, en ze willen niet soort van achterlopen met de rest(zoals NL nu eigenlijk wel doet D:).

Zeewier

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 23:15 uur
En volgens mij doen de Spanjaarden het ook wel aardig goed, maar wat maakt deze Fransen schepen nou zo goed? Ik heb er niet al te veel verstand van dus als je het misschien in Jip en Janneke taal zou willen uitleggen zou ik dat waarderen, tenzij jij er natuurlijk ook niet zo veel van af weet.... Maar weet iemand waarom die Enforcer 30000 niet verkoopt en bijv. de Mistral en de Juan Carlos wel?
Het is niet toevallig dat Frankrijk en Spanje eerst voor hun eigen marine bouwden en daarna pas exporteerden. Er wordt zelden van enkel een blueprint gekocht. Frankrijk heeft 1 vliegdekschip en 3 Mistral klasse LHD's omdat ze het protectoraat hebben over een gigantisch stuk zee van Nieuw-Caledonië tot aan Frans Polynesië. Het gebied is vulkanisch actief waardoor capaciteit nodig is voor evacuatie of humanitaire hulp bij tsunami's.

Waarom Australië twee LHD's van de Juan Carlos klasse aangekocht heeft weet ik eigenlijk niet. Australië voelt zich een soort van USA van het zuidelijk halfrond. De politie agent die de buren in het gareel houdt. Ze hadden al eens twee vliegdekschepen van de Majestic klasse (Karel Doorman was Colossus klasse) om Maleisië en Indonesië uit elkaar te houden.

Jellington

Citaat van: Zeewier op 20/10/2013 | 23:42 uur
Daar hebben ze hier op het forum snel een handje van, de eigen bouw afkraken. De JSS moet een bevoorrader vervangen plus transportcapaciteit leveren waar behoefte aan is binnen de NAVO. Het nieuwe concept heet seabasing.

De Holland klasse OPV is met zijn 22 knopen traag maar was ook ontworpen als zuinig. Het schip kan in een ruk de Atlantische Oceaan oversteken. Het gehuil op het forum komt in mijn ogen vooral door het verlies van de zwaarder bewapende voorgangers waarmee een oneigenlijk vergelijk wordt getrokken.

Taakomschrijving gaat voor het schip uit. Een LHD draagt (dure) helikopters, vaak voor Anti-Submarine Warfare. Momenteel is er binnen Nederland geen discussie om een groot stuk zee te patrouilleren. En ons dreigingsniveau ligt lager dan dat van bijvoorbeeld Zuid-Korea en Japan.

Maar is het niet veel efficienter om 1 losse (gewone) bevoorrader te maken, en daarnaast een LHD maken voor die transportcapaciteit (die nodigis binnen de NAVO). Ik ben totaal niet van eigen bouw afkraken, ik zie alleen het nut van JSS niet.... wie weet breng jij me wel op andere gedachtes ;)


Zeewier

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 23:03 uur
bah ik vind de JSS eigenlijk maar een ***ding ik was eerlijk gezegd blij toen ze zeiden dat die doorverkocht zou worden... ik heb veel liever dat NL
ff een paar jaar wacht tot de crisis voorbij is en dan gewoon een normale bevoorrader maakt en dan als ze nog perse helikoptercapaciteit nodig hebben een LPD vervangen met een LHD..   

En met Singapore bedoelde ik dat ze misschien een nieuwe Johan de Witt konden bestellen bij Damen, maar was de naam van de klasse kwijt dus noemde ik het voor mijn gemak maar Johan de Witt... en waarom zou Singapore geen nieuwe korvetten van ons willen kopen? ik zelf vind de Sigma die bijv ook naar Indonesië gaat wel een mooi ding..
Daar hebben ze hier op het forum snel een handje van, de eigen bouw afkraken. De JSS moet een bevoorrader vervangen plus transportcapaciteit leveren waar behoefte aan is binnen de NAVO. Het nieuwe concept heet seabasing.

De Holland klasse OPV is met zijn 22 knopen traag maar was ook ontworpen als zuinig. Het schip kan in een ruk de Atlantische Oceaan oversteken. Het gehuil op het forum komt in mijn ogen vooral door het verlies van de zwaarder bewapende voorgangers waarmee een oneigenlijk vergelijk wordt getrokken.

Taakomschrijving gaat voor het schip uit. Een LHD draagt (dure) helikopters, vaak voor Anti-Submarine Warfare. Momenteel is er binnen Nederland geen discussie om een groot stuk zee te patrouilleren. En ons dreigingsniveau ligt lager dan dat van bijvoorbeeld Zuid-Korea en Japan.

Jellington

Citaat van: Ace1 op 20/10/2013 | 23:22 uur
Het rijke Singapore  heeft zelf een marinebouw en die gaan dat echt niet doen.

http://www.stengg.com/products-solutions/products/endurance-160-multi-role-support-ship

http://www.stengg.com/products-solutions/products/fearless-series-patrol-vessels

Aah, vandaar...

Maar waarom hebben ze dan Franse fregatten en Duitse korvetten? Nouja wieweet klopt het niet wat ik zeg, ik vertrouw wikipedia voor geen meter....

Ace1

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 23:15 uur
En volgens mij doen de Spanjaarden het ook wel aardig goed, maar wat maakt deze Fransen schepen nou zo goed? Ik heb er niet al te veel verstand van dus als je het misschien in Jip en Janneke taal zou willen uitleggen zou ik dat waarderen, tenzij jij er natuurlijk ook niet zo veel van afweet.... Maar weet iemand waarom die Enforcer 30000 niet verkoopt en bijv. de Mistral en de Juan Carlos wel?

heel simpel er is er geen gebouwd voor de KM dan is het veel makkelijker om ze dan te verkopen.

Ace1


Jellington

Citaat van: Zeewier op 20/10/2013 | 23:12 uur
De Fransen met hun La Fayette klasse en FREMM klasse fregatten zijn momenteel onverslaanbaar in het high end segment. Ook de Duitsers, Engelsen en Amerikanen bijten in het stof. Daar onder zit Damen vrij goed. Marokko kocht Franse bodems in het high end segment en Nederlands in het midden segment.

En volgens mij doen de Spanjaarden het ook wel aardig goed, maar wat maakt deze Fransen schepen nou zo goed? Ik heb er niet al te veel verstand van dus als je het misschien in Jip en Janneke taal zou willen uitleggen zou ik dat waarderen, tenzij jij er natuurlijk ook niet zo veel van afweet.... Maar weet iemand waarom die Enforcer 30000 niet verkoopt en bijv. de Mistral en de Juan Carlos wel?

Zeewier

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 23:00 uur
Oh, das veel meer dan ik had verwacht, ik dacht eerlijk gezegd dat Damen vooral schepen voor de KM maakte en af en toe wat schepen voor het buitenland. Maar zijn er nog andere soort van landen die interesse hebben in schepen van Damen? Want zover ik zie is het alleen maar patrol vessel hier korvetje daar, niet echt grote fregatten (150m+) die uiteindelijk het meest opleveren. Ook heb ik iets gehoord van LHD Enforcer of zoiets maar dat weet ik niet al te veel vanaf...
De Fransen met hun La Fayette klasse en FREMM klasse fregatten zijn momenteel onverslaanbaar in het high end segment. Ook de Duitsers, Engelsen en Amerikanen bijten in het stof. Daar onder zit Damen vrij goed. Marokko kocht Franse bodems in het high end segment en Nederlands in het midden segment.

Jellington

Citaat van: Zeewier op 20/10/2013 | 22:59 uur
Het aanblijven van JSS KD (hoera!) zal waarschijnlijk afstoting van de De Rotteram of de Johan de Witt betekenen. Het krappe budget is meedogenloos.

Het rijke Singapore voelt zich al te goed voor ouwe "meuk" maar andere Aziatische landen zullen er zeker blij mee zijn. Filipijnen, Vietnam, Taiwan, Maleisië?

bah ik vind de JSS eigenlijk maar een ***ding ik was eerlijk gezegd blij toen ze zeiden dat die doorverkocht zou worden... ik heb veel liever dat NL
ff een paar jaar wacht tot de crisis voorbij is en dan gewoon een normale bevoorrader maakt en dan als ze nog perse helikoptercapaciteit nodig hebben een LPD vervangen met een LHD..   

En met Singapore bedoelde ik dat ze misschien een nieuwe Johan de Witt konden bestellen bij Damen, maar was de naam van de klasse kwijt dus noemde ik het voor mijn gemak maar Johan de Witt... en waarom zou Singapore geen nieuwe korvetten van ons willen kopen? ik zelf vind de Sigma die bijv ook naar Indonesië gaat wel een mooi ding..

Jellington

Citaat van: Zeewier op 20/10/2013 | 22:41 uur
Vorig jaar was een massieve (handels)delegatie richting Brazilië van het Nederlands koningshuis met in hun gevolg veel Nederlandse bedrijven. Een van de recepties was op het achterdek van speciaal voor dat doel heen gevaren LCF-fregat. Het gehannes van de Brazilianen met hun fregatten tender, vliegdekschip tender en hun gevechtsvliegtuig tender laat zien dat Brazilianen niet makkelijk zijn in het definitief knopen doorhakken. Dat heeft ook deels te maken met de machtswisseling van Dilma Rousseff die veel nationalistischer is in haar industriepolitiek. Buitenlandse bedrijven moeten de kennis leveren, investeerders het geld en zoveel mogelijk in Brazilië gebouwd.

Aan het begin van afgelopen zomer was een Indonesische delegatie aan boord van de Holland klasse OPV om de geavanceerde brug in actie te zien. Dat heeft zoals we inmiddels weten vruchten afgeworpen in de vorm van 2 nieuwe (dus niet die 4 eerdere) geleide fregatten.
http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=469

De tender van Vietnam is ook binnengehaald. Ik denk wel dat ze fifty-fifty in Vlissingen en op een Aziatische werf van Damen gebouwd worden.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/22/nederlandse-werf-bouwt-twee-oorlogsschepen-voor-vietnam/

Rond het Caribisch gebied is Damen marktleider.
http://www.nautica.nl/bootnieuws/7914/damen-bouwt-schip-voor-mexicaanse-kustwacht/
http://www.damen.com/en/news/2013/04/patrol-vessels-for-royal-bahamas-defence-force


Oh, das veel meer dan ik had verwacht, ik dacht eerlijk gezegd dat Damen vooral schepen voor de KM maakte en af en toe wat schepen voor het buitenland. Maar zijn er nog andere soort van landen die interesse hebben in schepen van Damen? Want zover ik zie is het alleen maar patrol vessel hier korvetje daar, niet echt grote fregatten (150m+) die uiteindelijk het meest opleveren. Ook heb ik iets gehoord van LHD Enforcer ofziets maar dat weet ik niet al te veel vanaf...

Zeewier

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 22:09 uur
bijvoorbeeld; Singapore: -heeft verouderde korvetten -> SIGMA?
                                  -heeft verouderde LPD's -> Johan de Witt klasse?
Het aanblijven van JSS KD (hoera!) zal waarschijnlijk afstoting van de De Rotteram of de Johan de Witt betekenen. Het krappe budget is meedogenloos.

Het rijke Singapore voelt zich al te goed voor ouwe "meuk" maar andere Aziatische landen zullen er zeker blij mee zijn. Filipijnen, Vietnam, Taiwan, Maleisië?

Lex

Citaat van: jurrien visser op 20/10/2013 | 22:45 uur
.... wat is er eigenlijk gebeurt met de functie van onze (ex) export admiraal (Wim Nagtegaal)?
Heroverwogen ikv de recente herstructureringen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 20/10/2013 | 22:18 uur
Me dunkt, dat er door de Regering aardig wat afgereisd wordt met een delegatie van het bedrijfsleven in hun kielzog.
Zoals: Brazilië/Indonesië/Roemenië/Rusland/India etc.om er een aantal te noemen.
Ook de KM is daar nu weer mee bezig: African winds.
Dus de ondersteuning is er wel degelijk.

Die is er ook, maar ja Nederlandse politiek en gewicht.... wat is er eigenlijk gebeurt met de functie van onze (ex) export admiraal (Wim Nagtegaal)?

Flyguy

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 22:25 uur
Maar waarom worden er dan niet zo veel schepen besteld zoals bij andere (buitenlandse) scheepswerven? want onze schepen zijn toch ook aardig goed?
Iedereen loopt elkaar constant uit de weg te ellenbogen. Lobby hier, lobby daar, dealtje hier, dealtje daar. Het is niet zo zwart-wit als jij denkt.