Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Jellington

Citaat van: Zeewier op 20/10/2013 | 23:12 uur
De Fransen met hun La Fayette klasse en FREMM klasse fregatten zijn momenteel onverslaanbaar in het high end segment. Ook de Duitsers, Engelsen en Amerikanen bijten in het stof. Daar onder zit Damen vrij goed. Marokko kocht Franse bodems in het high end segment en Nederlands in het midden segment.

En volgens mij doen de Spanjaarden het ook wel aardig goed, maar wat maakt deze Fransen schepen nou zo goed? Ik heb er niet al te veel verstand van dus als je het misschien in Jip en Janneke taal zou willen uitleggen zou ik dat waarderen, tenzij jij er natuurlijk ook niet zo veel van afweet.... Maar weet iemand waarom die Enforcer 30000 niet verkoopt en bijv. de Mistral en de Juan Carlos wel?

Zeewier

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 23:00 uur
Oh, das veel meer dan ik had verwacht, ik dacht eerlijk gezegd dat Damen vooral schepen voor de KM maakte en af en toe wat schepen voor het buitenland. Maar zijn er nog andere soort van landen die interesse hebben in schepen van Damen? Want zover ik zie is het alleen maar patrol vessel hier korvetje daar, niet echt grote fregatten (150m+) die uiteindelijk het meest opleveren. Ook heb ik iets gehoord van LHD Enforcer of zoiets maar dat weet ik niet al te veel vanaf...
De Fransen met hun La Fayette klasse en FREMM klasse fregatten zijn momenteel onverslaanbaar in het high end segment. Ook de Duitsers, Engelsen en Amerikanen bijten in het stof. Daar onder zit Damen vrij goed. Marokko kocht Franse bodems in het high end segment en Nederlands in het midden segment.

Jellington

Citaat van: Zeewier op 20/10/2013 | 22:59 uur
Het aanblijven van JSS KD (hoera!) zal waarschijnlijk afstoting van de De Rotteram of de Johan de Witt betekenen. Het krappe budget is meedogenloos.

Het rijke Singapore voelt zich al te goed voor ouwe "meuk" maar andere Aziatische landen zullen er zeker blij mee zijn. Filipijnen, Vietnam, Taiwan, Maleisië?

bah ik vind de JSS eigenlijk maar een ***ding ik was eerlijk gezegd blij toen ze zeiden dat die doorverkocht zou worden... ik heb veel liever dat NL
ff een paar jaar wacht tot de crisis voorbij is en dan gewoon een normale bevoorrader maakt en dan als ze nog perse helikoptercapaciteit nodig hebben een LPD vervangen met een LHD..   

En met Singapore bedoelde ik dat ze misschien een nieuwe Johan de Witt konden bestellen bij Damen, maar was de naam van de klasse kwijt dus noemde ik het voor mijn gemak maar Johan de Witt... en waarom zou Singapore geen nieuwe korvetten van ons willen kopen? ik zelf vind de Sigma die bijv ook naar Indonesië gaat wel een mooi ding..

Jellington

Citaat van: Zeewier op 20/10/2013 | 22:41 uur
Vorig jaar was een massieve (handels)delegatie richting Brazilië van het Nederlands koningshuis met in hun gevolg veel Nederlandse bedrijven. Een van de recepties was op het achterdek van speciaal voor dat doel heen gevaren LCF-fregat. Het gehannes van de Brazilianen met hun fregatten tender, vliegdekschip tender en hun gevechtsvliegtuig tender laat zien dat Brazilianen niet makkelijk zijn in het definitief knopen doorhakken. Dat heeft ook deels te maken met de machtswisseling van Dilma Rousseff die veel nationalistischer is in haar industriepolitiek. Buitenlandse bedrijven moeten de kennis leveren, investeerders het geld en zoveel mogelijk in Brazilië gebouwd.

Aan het begin van afgelopen zomer was een Indonesische delegatie aan boord van de Holland klasse OPV om de geavanceerde brug in actie te zien. Dat heeft zoals we inmiddels weten vruchten afgeworpen in de vorm van 2 nieuwe (dus niet die 4 eerdere) geleide fregatten.
http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=469

De tender van Vietnam is ook binnengehaald. Ik denk wel dat ze fifty-fifty in Vlissingen en op een Aziatische werf van Damen gebouwd worden.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/22/nederlandse-werf-bouwt-twee-oorlogsschepen-voor-vietnam/

Rond het Caribisch gebied is Damen marktleider.
http://www.nautica.nl/bootnieuws/7914/damen-bouwt-schip-voor-mexicaanse-kustwacht/
http://www.damen.com/en/news/2013/04/patrol-vessels-for-royal-bahamas-defence-force


Oh, das veel meer dan ik had verwacht, ik dacht eerlijk gezegd dat Damen vooral schepen voor de KM maakte en af en toe wat schepen voor het buitenland. Maar zijn er nog andere soort van landen die interesse hebben in schepen van Damen? Want zover ik zie is het alleen maar patrol vessel hier korvetje daar, niet echt grote fregatten (150m+) die uiteindelijk het meest opleveren. Ook heb ik iets gehoord van LHD Enforcer ofziets maar dat weet ik niet al te veel vanaf...

Zeewier

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 22:09 uur
bijvoorbeeld; Singapore: -heeft verouderde korvetten -> SIGMA?
                                  -heeft verouderde LPD's -> Johan de Witt klasse?
Het aanblijven van JSS KD (hoera!) zal waarschijnlijk afstoting van de De Rotteram of de Johan de Witt betekenen. Het krappe budget is meedogenloos.

Het rijke Singapore voelt zich al te goed voor ouwe "meuk" maar andere Aziatische landen zullen er zeker blij mee zijn. Filipijnen, Vietnam, Taiwan, Maleisië?

Lex

Citaat van: jurrien visser op 20/10/2013 | 22:45 uur
.... wat is er eigenlijk gebeurt met de functie van onze (ex) export admiraal (Wim Nagtegaal)?
Heroverwogen ikv de recente herstructureringen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 20/10/2013 | 22:18 uur
Me dunkt, dat er door de Regering aardig wat afgereisd wordt met een delegatie van het bedrijfsleven in hun kielzog.
Zoals: Brazilië/Indonesië/Roemenië/Rusland/India etc.om er een aantal te noemen.
Ook de KM is daar nu weer mee bezig: African winds.
Dus de ondersteuning is er wel degelijk.

Die is er ook, maar ja Nederlandse politiek en gewicht.... wat is er eigenlijk gebeurt met de functie van onze (ex) export admiraal (Wim Nagtegaal)?

Flyguy

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 22:25 uur
Maar waarom worden er dan niet zo veel schepen besteld zoals bij andere (buitenlandse) scheepswerven? want onze schepen zijn toch ook aardig goed?
Iedereen loopt elkaar constant uit de weg te ellenbogen. Lobby hier, lobby daar, dealtje hier, dealtje daar. Het is niet zo zwart-wit als jij denkt.

Zeewier

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 21:33 uur
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze dan niet gewoon meer "reclame" gaan maken bij andere landen en dan heb ik het niet over België of Portugal maar landen met centen, denk aan Brazilië en Indonesië( ik weet dat ze SIGMA korvetten hebben gekocht maar het is maar een voorbeeld)
Vorig jaar was een massieve (handels)delegatie richting Brazilië van het Nederlands koningshuis met in hun gevolg veel Nederlandse bedrijven. Een van de recepties was op het achterdek van speciaal voor dat doel heen gevaren LCF-fregat. Het gehannes van de Brazilianen met hun fregatten tender, vliegdekschip tender en hun gevechtsvliegtuig tender laat zien dat Brazilianen niet makkelijk zijn in het definitief knopen doorhakken. Dat heeft ook deels te maken met de machtswisseling van Dilma Rousseff die veel nationalistischer is in haar industriepolitiek. Buitenlandse bedrijven moeten de kennis leveren, investeerders het geld en zoveel mogelijk in Brazilië gebouwd.

Aan het begin van afgelopen zomer was een Indonesische delegatie aan boord van de Holland klasse OPV om de geavanceerde brug in actie te zien. Dat heeft zoals we inmiddels weten vruchten afgeworpen in de vorm van 2 nieuwe (dus niet die 4 eerdere) geleide fregatten.
http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=469

De tender van Vietnam is ook binnengehaald. Ik denk wel dat ze fifty-fifty in Vlissingen en op een Aziatische werf van Damen gebouwd worden.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/22/nederlandse-werf-bouwt-twee-oorlogsschepen-voor-vietnam/

Rond het Caribisch gebied is Damen marktleider.
http://www.nautica.nl/bootnieuws/7914/damen-bouwt-schip-voor-mexicaanse-kustwacht/
http://www.damen.com/en/news/2013/04/patrol-vessels-for-royal-bahamas-defence-force

Lex

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 22:25 uur
Maar waarom worden er dan niet zo veel schepen besteld zoals bij andere (buitenlandse) scheepswerven? want onze schepen zijn toch ook aardig goed?
Voor een politiek correct antwoord zou het bijv. de prijsstelling kunnen zijn.  ;)
Maar veelal is er reeds veel voorwerk verricht in het "lobby-circuit".

Jellington

Citaat van: Lex op 20/10/2013 | 22:18 uur
Me dunkt, dat er door de Regering aardig wat afgereisd wordt met een delegatie van het bedrijfsleven in hun kielzog.
Zoals: Brazilië/Indonesië/Roemenië/Rusland/India etc.om er een aantal te noemen.
Ook de KM is daar nu weer mee bezig: African winds.
Dus de ondersteuning is er wel degelijk.

Maar waarom worden er dan niet zo veel schepen besteld zoals bij andere (buitenlandse) scheepswerven? want onze schepen zijn toch ook aardig goed?

Lex

Citaat van: jurrien visser op 20/10/2013 | 21:53 uur
Het is mijn overtuiging dat de verkoopafdeling van DSNS/Damen dat zeker doet maar enig politieke ondersteuning is wenselijk!
Me dunkt, dat er door de Regering aardig wat afgereisd wordt met een delegatie van het bedrijfsleven in hun kielzog.
Zoals: Brazilië/Indonesië/Roemenië/Rusland/India etc.om er een aantal te noemen.
Ook de KM is daar nu weer mee bezig: African winds.
Dus de ondersteuning is er wel degelijk.

Jellington

bijvoorbeeld; Singapore: -heeft verouderde korvetten -> SIGMA?
                                  -heeft verouderde LPD's -> Johan de Witt klasse?


Jellington

Citaat van: jurrien visser op 20/10/2013 | 21:53 uur
Het is mijn overtuiging dat de verkoopafdeling van DSNS/Damen dat zeker doet maar enig politieke ondersteuning is wenselijk!

Idd, want uiteindelijk is het doel dan toch dat het zich weer terugbetaalt, maar hoe maken andere landen eigenlijk "reclame"voor hun schepen dan? Gewoon beurzen houden ofzo?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 21:33 uur
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze dan niet gewoon meer "reclame" gaan maken bij andere landen en dan heb ik het niet over België of Portugal maar landen met centen, denk aan Brazilië en Indonesië( ik weet dat ze SIGMA korvetten hebben gekocht maar het is maar een voorbeeld)

Het is mijn overtuiging dat de verkoopafdeling van DSNS/Damen dat zeker doet maar enig politieke ondersteuning is wenselijk!