Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Zeewier

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 21:33 uur
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze dan niet gewoon meer "reclame" gaan maken bij andere landen en dan heb ik het niet over België of Portugal maar landen met centen, denk aan Brazilië en Indonesië( ik weet dat ze SIGMA korvetten hebben gekocht maar het is maar een voorbeeld)
Vorig jaar was een massieve (handels)delegatie richting Brazilië van het Nederlands koningshuis met in hun gevolg veel Nederlandse bedrijven. Een van de recepties was op het achterdek van speciaal voor dat doel heen gevaren LCF-fregat. Het gehannes van de Brazilianen met hun fregatten tender, vliegdekschip tender en hun gevechtsvliegtuig tender laat zien dat Brazilianen niet makkelijk zijn in het definitief knopen doorhakken. Dat heeft ook deels te maken met de machtswisseling van Dilma Rousseff die veel nationalistischer is in haar industriepolitiek. Buitenlandse bedrijven moeten de kennis leveren, investeerders het geld en zoveel mogelijk in Brazilië gebouwd.

Aan het begin van afgelopen zomer was een Indonesische delegatie aan boord van de Holland klasse OPV om de geavanceerde brug in actie te zien. Dat heeft zoals we inmiddels weten vruchten afgeworpen in de vorm van 2 nieuwe (dus niet die 4 eerdere) geleide fregatten.
http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=469

De tender van Vietnam is ook binnengehaald. Ik denk wel dat ze fifty-fifty in Vlissingen en op een Aziatische werf van Damen gebouwd worden.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/22/nederlandse-werf-bouwt-twee-oorlogsschepen-voor-vietnam/

Rond het Caribisch gebied is Damen marktleider.
http://www.nautica.nl/bootnieuws/7914/damen-bouwt-schip-voor-mexicaanse-kustwacht/
http://www.damen.com/en/news/2013/04/patrol-vessels-for-royal-bahamas-defence-force

Lex

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 22:25 uur
Maar waarom worden er dan niet zo veel schepen besteld zoals bij andere (buitenlandse) scheepswerven? want onze schepen zijn toch ook aardig goed?
Voor een politiek correct antwoord zou het bijv. de prijsstelling kunnen zijn.  ;)
Maar veelal is er reeds veel voorwerk verricht in het "lobby-circuit".

Jellington

Citaat van: Lex op 20/10/2013 | 22:18 uur
Me dunkt, dat er door de Regering aardig wat afgereisd wordt met een delegatie van het bedrijfsleven in hun kielzog.
Zoals: Brazilië/Indonesië/Roemenië/Rusland/India etc.om er een aantal te noemen.
Ook de KM is daar nu weer mee bezig: African winds.
Dus de ondersteuning is er wel degelijk.

Maar waarom worden er dan niet zo veel schepen besteld zoals bij andere (buitenlandse) scheepswerven? want onze schepen zijn toch ook aardig goed?

Lex

Citaat van: jurrien visser op 20/10/2013 | 21:53 uur
Het is mijn overtuiging dat de verkoopafdeling van DSNS/Damen dat zeker doet maar enig politieke ondersteuning is wenselijk!
Me dunkt, dat er door de Regering aardig wat afgereisd wordt met een delegatie van het bedrijfsleven in hun kielzog.
Zoals: Brazilië/Indonesië/Roemenië/Rusland/India etc.om er een aantal te noemen.
Ook de KM is daar nu weer mee bezig: African winds.
Dus de ondersteuning is er wel degelijk.

Jellington

bijvoorbeeld; Singapore: -heeft verouderde korvetten -> SIGMA?
                                  -heeft verouderde LPD's -> Johan de Witt klasse?


Jellington

Citaat van: jurrien visser op 20/10/2013 | 21:53 uur
Het is mijn overtuiging dat de verkoopafdeling van DSNS/Damen dat zeker doet maar enig politieke ondersteuning is wenselijk!

Idd, want uiteindelijk is het doel dan toch dat het zich weer terugbetaalt, maar hoe maken andere landen eigenlijk "reclame"voor hun schepen dan? Gewoon beurzen houden ofzo?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 21:33 uur
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze dan niet gewoon meer "reclame" gaan maken bij andere landen en dan heb ik het niet over België of Portugal maar landen met centen, denk aan Brazilië en Indonesië( ik weet dat ze SIGMA korvetten hebben gekocht maar het is maar een voorbeeld)

Het is mijn overtuiging dat de verkoopafdeling van DSNS/Damen dat zeker doet maar enig politieke ondersteuning is wenselijk!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 20/10/2013 | 21:25 uur
Ze verzinnen wel wat. LCF's die niet voldoen, moeten Sigma's worden. Of de OPV's zijn te langzaam. Whatever, gewoon een studie laten doen of visie formuleren die je goed uitkomt...

Elke keer een stap naar beneden lijkt mij geen goed uitgangspunt!

Beste uitkomst M's vervangen door 4 platformen, waar van de basis gebruikt kunnen worden als LCF vervanger, dus minimaal 8 schepen!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 20/10/2013 | 21:22 uur
Volgens mij zijn de van Speijk fregatten vervangen door de M-fregatten?

Correct! specifiek: wolf klasse en Van Speijk.

De planning was: 10S, 2L, 2 GW en 8M = 22(!!!) Fregatten.

Jellington

Citaat van: Kapitein Rob op 20/10/2013 | 21:25 uur
Ze verzinnen wel wat. LCF's die niet voldoen, moeten Sigma's worden. Of de OPV's zijn te langzaam. Whatever, gewoon een studie laten doen of visie formuleren die je goed uitkomt...

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze dan niet gewoon meer "reclame" gaan maken bij andere landen en dan heb ik het niet over België of Portugal maar landen met centen, denk aan Brazilië en Indonesië( ik weet dat ze SIGMA korvetten hebben gekocht maar het is maar een voorbeeld)

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 20/10/2013 | 21:18 uur
Allemaal waar, echter de "bron" lijkt voor de komende jaren op te drogen...

Ze verzinnen wel wat. LCF's die niet voldoen, moeten Sigma's worden. Of de OPV's zijn te langzaam. Whatever, gewoon een studie laten doen of visie formuleren die je goed uitkomt...

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 20/10/2013 | 20:36 uur
Waarom werden de S-fregatten al in de jaren '90 vervangen worden de M-fregatten?

Volgens mij zijn de van Speijk fregatten vervangen door de M-fregatten?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 20/10/2013 | 20:36 uur
Het NMC moet niet zitten klagen. Waarom denken ze dat de KM 4 nieuwe OPV's kreeg waarvoor uitstekende M-fregatten de deur uit moesten? Waarom werden de S-fregatten al in de jaren '90 vervangen worden de M-fregatten? Waarom moet het JSS doorverkocht worden maar komt er wel weer een simpele bevoorrader? Waarom zijn de OPV's uitgerust met een sensorenpakket wat voor patrouilletaken als overdone gekwalificeerd mag worden? Idemdito m.b.t. het JSS.

Allemaal waar, echter de "bron" lijkt voor de komende jaren op te drogen... we gaan het zien, de lobby is machtig!

KapiteinRob

Het NMC moet niet zitten klagen. Waarom denken ze dat de KM 4 nieuwe OPV's kreeg waarvoor uitstekende M-fregatten de deur uit moesten? Waarom werden de S-fregatten al in de jaren '90 vervangen worden de M-fregatten? Waarom moet het JSS doorverkocht worden maar komt er wel weer een simpele bevoorrader? Waarom zijn de OPV's uitgerust met een sensorenpakket wat voor patrouilletaken als overdone gekwalificeerd mag worden? Idemdito m.b.t. het JSS.

Harald

Citaat van: jurrien visser op 20/10/2013 | 13:58 uur

JSS'en voor Canada is een gepasseerd station.


Ja en Nee ....
Ja, ze hebben gekozen voor een ontwerp als Berlin klasse en de JSS deed (volgens mij) niet eens mee in de vergelijking.

Nee, gezien er nog geen definitief contract getekend is en er grote vertragingen zijn en de kosten de pan uit vliegen, gaan er steeds meer stemmen op in Canada om opnieuw te kijken naar de plannen. Er gaan ook stemmen op voor het NL-ontwerp JSS.