Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Huzaar1

"Uiteraard heeft de Nederlandse Marine in haar gelederen schepen die direct interessant zijn voor de Griekse marine, zoals de twee Karel Doorman klasse F / G maar ook andere schepen (zoals mijnenvegers) en het blijft aan de laatste om belangstelling te tonen voor de overdracht. van sommigen van hen onder een bredere overeenkomst."

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1588
Citaat van: Harald op 15/03/2021 | 09:11 uur
Het klopt wat je zegt, een SIGMA model was als vervanging voor de M-fregatten ongeschikt verklaard, maar .... zou een SIGMA 11515HN niet beter passen als vervanger van de OPV's  ?
En ja met wel enige aanpassen voor NL.

No brainer.

Als dat tot de mogelijkheden zou behoren dan ben ik voor een 1 op 1 vervanging al zou mijn voorkeur gaan naar een bestelling van 4 ASWF als M fregatvervanger en op termijn een 2e batch van 4 als OPV vervanger aangevuld met 4 vLCF.


Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/03/2021 | 22:55 uur
Ik niet, het is een interessant fregat voor Griekse wensen en eisen maar zeker geen expeditionair- en ASW schip.

De KM heeft serieus een SIGMA model onderzocht als vervanger voor het MFF, de conclusie: voldoet niet aan de wensen en eisen.

Het klopt wat je zegt, een SIGMA model was als vervanging voor de M-fregatten ongeschikt verklaard, maar .... zou een SIGMA 11515HN niet beter passen als vervanger van de OPV's  ?
En ja met wel enige aanpassen voor NL.

Parera

#1586
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/03/2021 | 22:55 uur
Ik niet, het is een interessant fregat voor Griekse wensen en eisen maar zeker geen expeditionair- en ASW schip.

De KM heeft serieus een SIGMA model onderzocht als vervanger voor het MFF, de conclusie: voldoet niet aan de wensen en eisen.

Je hebt gelijk dat het heen expeditionair ASW fregat is maar als ik kijk naar de specs dan komt het verdomd dicht in de buurt van het ASWF/vMFF wat wij gaan krijgen. En wat zijn de grootste verschillen?
- Afmetingen: 119 x 15,5 m | 133 x 17,1 m
- Tonnage: 4400 t | 5700 t
- Snelheid: 28-30 kts | 26 - 28 kts
- Aandrijving: Combined diesel or gas| Diesel Electric

Beide schepen zijn voorzien van een hangaar voor een medium helikopter (NH-90 / SH-60) & hebben daarnaast nog een ruimte voor een medium UAV. Beide zijn voorzien van een Rhibbay voor een 9 m lange Rhib. Wat betreft het bereik vraag ik me af welk schip er beter uitgerust word, het SIGMA heeft een bereik van 5500 zeemijl  op 14 knopen. Van het ASWF is dit nog niet (openbaar) bekend voor zo ver ik weet maar het LCF komt uit op 4000 op 18 knopen en het OPV op 5000 op 15 knopen. Ik zie niet dat het ASWF veel meer bereik krijgt dan het OPV dus ook daar zijn beide schepen redelijk gelijkwaardig.

Op gebied van ASW bewapening zijn beide schepen zo goed als gelijk waardig uitgerust (2x2 torpedo buizen voor ASWF en 2x3 voor SIGMA 11514) maar het grootste verschil gaat zitten in de boeg sonar waarbij de boegsonar BlueHunter (kingklip) het aflegt op bereik t.o.v. de BlueMaster van 10 km verschil in detectie. Beide (kunnen) worden aangevuld door een gesleepte sonar zoals de CAPTAS.

Waar mogelijk een groot verschil zit is het radar systeem waarbij beide schepen de APAR 2.0 zouden kunnen krijgen maar de zoek radar is wel compleet anders. Het Griekse voorstel beschikt over een NS-110 of NS-200 met het respectievelijke bereik van 280 km en 400 km. Het radar systeem op het ASWF is nog niet bekend maar er is wel bekend gemaakt dat het afgeleid is vanaf de SM-400 plates van het JSS / OPV's met een bereik van 250 km. Ik ga er vanuit dat het bereik van de vernieuwde platen ongeveer gelijk ligt met die van de NS-200 dus rond de 400 km. Wat het verschil gaat maken wat mij betreft is het AWWS van Thales waar de ASWF's mee uitgerust gaan worden.

Dan blijft als laatste over de bewapening, waarbij (helaas) het SIGMA ontwerp het met gemak wint (in meest uitgebreide uitvoering) met maar liefst 32 Mk41 Strike Length VLS cellen tegen over 16 stuks op het ASWF.

De prijs van beide schepen ligt waarschijnlijk ook relatief gelijk, volgens het Griekse artikel kost de standaard variant minder dan 550 miljoen Euro per schip en de AAW variant minder dan 600 miljoen per schip. Een klein verschil in prijs maar een groot verschil in capaciteiten.

Wat mij betreft is het SIGMA 11515HN wat nu op tafel ligt in de Extended AAW uitvoering een zeer capabel fregat en iets waar de KM ook zeker mee uit de voeten had gekund qua uitrusting. Helaas is de conclusie van de KM anders geweest maar wat mij betreft bouwen we hier een order van 2 + 2 + 4 (+ 2 optioneel NL) waarmee we een serie van 8 a 10 schepen krijgen. En misschien zou het zelfs nog zo kunnen dat de Grieken er ook meer dan 4 willen in de toekomst. 4 Standaard + 4 AAW voor de Grieken is ook geen verkeerde combi.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 14/03/2021 | 20:27 uur
Via https://navaldefence.gr/fregata-sigma-11515hellenic-navy-i-ollandiki-protasi-sto-pn-apokalypsi-tora/

Jaloers!

Ik niet, het is een interessant fregat voor Griekse wensen en eisen maar zeker geen expeditionair- en ASW schip.

De KM heeft serieus een SIGMA model onderzocht als vervanger voor het MFF, de conclusie: voldoet niet aan de wensen en eisen.

Parera

#1584
Via https://navaldefence.gr/fregata-sigma-11515hellenic-navy-i-ollandiki-protasi-sto-pn-apokalypsi-tora/

Jaloers! :cute-smile: Interessant in het artikel spreekt men over de levering van de SIGMA 10514 aan Mexico waarbij er tot op heden 1 geleverd is maar het contract zou kunnen oplopen tot 8 schepen voor de Mexicaanse marine.






DiepFries

(Modulaire) opbouw op een 4x4 zoals de Spanjaarden dat doen op Toyotas en Vamtacs met verschillende systemen als mortieren en we willen SUAV verwerven saampjes met 120mm, toch? Zou ideaal zijn, m.i.

Niet dat dit met EU tenderproces een reële uitkomst is.. :sick: (?)


Huzaar1

Citaat van: Parera op 12/03/2021 | 05:13 uur
Toch denk ik dat als we kijken naar de mariniers dat een 120 mm mortier beter past op de vervanger van de Bv206 / BvS10.


Bingo
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1581
Citaat van: Ace1 op 11/03/2021 | 22:13 uur
Ik mis nog steeds bij Defenture een mortier carrier versie.

En volgens mij heeft Hirtenberger  ook een 120mm mortier systeem wat ook op vierwiel voertuig gebruik kan worden?

Ik verwacht niet dat Defenture daar uit zich zelf mee gaat komen maar dat dat alleen komt als een klant daar naar vraagt.  Maar als ik zo kijk moet dat geen probleem zijn met de basis variant met een 2 zitplaatsen en achterop een mortier. Daarbij een tweede voertuig met munitie voorraad & een troep transport variant indien nodig voor extra personeel.

Er zijn meerdere 4x4 systemen die gebruikt worden met een 120 mm mortier, zo ook de SPEAR van Elbit Systems. Toch denk ik dat als we kijken naar de mariniers dat een 120 mm mortier beter past op de vervanger van de Bv206 / BvS10.

Ace1

Citaat van: Parera op 11/03/2021 | 14:49 uur
Misschien toch iets voor het KMARNS als voertuig ? Een licht voertuig dat dus ook minder impact heeft op de LCU's / LCVP's als die in een nieuwe model sneller varen.

https://www.defenture.com/defenture-richt-vizier-op-internationale-samenwerking/

Ik mis nog steeds bij Defenture een mortier carrier versie.



En volgens mij heeft Hirtenberger  ook een 120mm mortier systeem wat ook op vierwiel voertuig gebruik kan worden?


Ace1

#1579
Citaat van: DiepFries op 11/03/2021 | 16:39 uur


Die 3 ''nieuwe'' varianten/concepten, dus min de linker-middelste; logistiek, korter kontje en een die ik niet kan plaatsen, pick-up voor voertuig of pallet lift?

Pick up versie.


Parera

Citaat van: Kornet43 op 11/03/2021 | 16:56 uur
Dat is de pick-up waar de modules op geplaatst kunnen worden bijvoorbeeld ambulance.

Ik heb het idee dat het toch meer richting de logistieke kant gaat dan ambulance module, ik zie de armen niet terugkomen bij de ambu variant.

Citaat van: Flyguy op 11/03/2021 | 17:24 uur
Dit is meer in het straatje van het korps dan b.v. de anaconda naar mijn mening. Je kan rond deze concepten een complete lichte infanterie eenheid bouwen (plus wat trucks en BVs)

+ 1

De anaconda is een prachtig voertuig voor de eenheden in o.a. de West waarbij pantser niet nodig is maar men wel over een goede 4x4 moet beschikken voor noodhulp operaties. De bewapening zit er puur op voor defensie van de eigen eenheden en eventueel (voedsel) transporten.

Flyguy

Dit is meer in het straatje van het korps dan b.v. de anaconda naar mijn mening. Je kan rond deze concepten een complete lichte infanterie eenheid bouwen (plus wat trucks en BVs)

Kornet43

#1576
Citaat van: DiepFries op 11/03/2021 | 16:39 uur


Die 3 ''nieuwe'' varianten/concepten, dus min de linker-middelste; logistiek, korter kontje en een die ik niet kan plaatsen, pick-up voor voertuig of pallet lift?

Dat is de pick-up waar de modules op geplaatst kunnen worden bijvoorbeeld ambulance.

DiepFries



Die 3 ''nieuwe'' varianten/concepten, dus min de linker-middelste; logistiek, korter kontje en een die ik niet kan plaatsen, pick-up voor voertuig of pallet lift?