Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 22/12/2020 | 21:37 uur
Ik vind het ook hartstikke vervelend dat het het in België een totaal onverkoopbaar idee is maar dat kan vooruitgang niet in de weg staan. Een 'ASW' gat is niet zo erg als een luchtmacht QRF bijvoorbeeld, het is namelijk geen oorlog. We zijn niet in conflict, er zijn geen onderzeeërs uit het diep te kelderen en te bestrijden, hold your horses.
We zijn niet in oorloog, niet in conflict. Vreemd dit te noemen.
Maar de zinsnede' Een 'ASW' gat is niet zo erg als een luchtmacht QRF' dat is wel een vergelijk waarbij de vraagstelling ter sprake komt of vraagsteller wel weet/idee heeft over dit geheel.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 22/12/2020 | 07:07 uur
Zelf een gat van een klein decennium veroorzaken in de nauwelijks nog aanwezige ASW-capaciteit om daarna met droge ogen te komen beweren dat je minstens 6 vervangers nodig hebt? Terwijl je zelf ziet hoe moeilijk het is om van geen tanks over leentanks terug naar eigen tanks te gaan?

Ik vind het ook hartstikke vervelend dat het het in België een totaal onverkoopbaar idee is maar dat kan vooruitgang niet in de weg staan. Een 'ASW' gat is niet zo erg als een luchtmacht QRF bijvoorbeeld, het is namelijk geen oorlog. We zijn niet in conflict, er zijn geen onderzeeërs uit het diep te kelderen en te bestrijden, hold your horses.

We zitten in de NAVO, Griekenland heeft deze Fregatten nodig om haar werk te kunnen doen, het kan bij NL terecht, en dus ook indirect BE, om een gat te dichten wat bij hen een stuk relevanter is dan bij ons.

Het verkopen van 2 NL M-fregatten met ASW capaciteit is slaat een overbrugbaar gat in de militaire capaciteit om de doodeenvoudige reden dat in ieder geval NL weer 2x ASW fregat krijgt. Indien met de deal met de grieken een afname van ook 2x M vervanger fregat is geborgd is dit helemaal verdedigbaar. Het drukt kosten en maakt het ontwerp meer relevant. Daar moeten we echt niet om gaan zeiken en met alle respect, al helemaal de Belgen niet.

Er is m.b.v de onderzeeërs en de NH-90's ook een ASW capaciteit voorhanden, wordt even druk maar voor een zeer goed doel.
De optie om 1x BE en 1x NL fregat te verkopen in plaats van 2x NL fregat is prima, maar niet ten koste van, maar ten bate. Als de samenwerking en operationaliteit wordt geborgd in het oog van morgen. Is dat wat bij betreft een prima keus, dat hangt alleen van de grieken af. De M-fregatten verkoop gaat om veel meer dan alleen die 2 schepen namelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1468
Citaat van: Ace1 op 22/12/2020 | 19:40 uur
Gewoon dat België BNS Louise-Marie (F931) ook verkoopt dat men een  Sigma Korvet 8313 bestelt. Alleen de motoren komen dan van Anglo Belgian Corporation (ABC) in Gent.


Dat is natuurlijk een zinloze actie als we er vanuit gaan dat onze Zuiderburen 2 vMFF aan de sterkte toevoegen. Als je het als aanvulling ziet op de capaciteiten dan is één Sigma natuurlijk weer niet zo handig, laat ze dan een 3e vMFF bestellen.

Ik heb zo het vermoeden dat het bij 2 vMFF zal blijven.

Ace1

#1467
Citaat van: StrataNL op 22/12/2020 | 12:33 uur
Dat is totaal niet logisch. Of bedoel je dat Nl en BE beide 1 fregat verkopen? Zit BE ook niet op te wachten want de NL industrie profiteert ervan en niet de Belgische.

Gewoon dat België BNS Louise-Marie (F931) ook verkoopt dat men een  Sigma Korvet 8313 bestelt. Alleen de motoren komen dan van Anglo Belgian Corporation (ABC) in Gent.

Op de onderstaande link valt te lezen.

WEAPON SUITE
• 2 x smaller calibre guns;

https://products.damen.com/en/ranges/sigma-frigate-and-corvette/sigma-corvette-8313#ProductFormLocation


Er staan naast de hangaar 2 automatische wapens die vanaf de brug of de commando centrale bedient kunnen worden deze zullen waarschijnlijk bij Leonardo vandaan komen alleen op de 2 afbeeldingen kan ik niet zien of het om 2x MARLIN - WS's of het om 2x HITROLE's gaat als het om HITROLE's gaat kun je deze vervangen door de 2x FN Herstal Sea deFNders.




Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/12/2020 | 13:42 uur
We lopen stevig voor de muziek uit, eerst maar eens zien wat de BV Nederland meer te bieden heeft versus de Amerikaanse en Franse aanbieding(en).

Maar als het de Nederlandse optie wordt, dan mag ik hopen dat het operationele gat en stevig gecompenseerd zal worden met mensen en middelen.
Eens

En ik vind het redelijk triest en onverantwoordelijk dat we straks nog maar 4 fregatten zouden hebben in deze constructie. Ik vertrouw onze regering niet op hun blauwe ogen dat we dan van 4 naar >6 fregatten gaan. 30% afschaling van fregatten capaciteit betekent ook dat elders in de keten dan overcapaciteit is, deze zal ook worden terug gebracht.

We weten allemaal hoe het gegaan is met de tanks. De uitverkoop daarvan was binnen een paar maanden geregeld, het nu weer opstarten van die capaciteit, ben je jaren, zo niet decennia weer mee bezig. 

Dat er te weinig mankracht is, is een klein beetje BS. Ik denk dat er zat jongeren zijn die echt wel een paar jaar willen gaan varen bij de marine, maar gewoon terughoudend zijn ten eerste voor het salaris en ten tweede als er schaars materieel is, wat ga je dan doen?

Stel dat de deal wel door zou gaan, zou dan het vMMF project wel een hogere prioriteit krijgen en er meer vaart achter komen?
Deze deal met de Grieken was ideaal geweest voor beide partijen als het vMMF project niet zo traag als dikke stront een helling op was gegaan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1465
Citaat van: Stoonbrace op 22/12/2020 | 12:55 uur
Voor alle duidelijkheid: ik hou de 4 M-fregatten liever binnen BeNeSam. Mijn voorstellen gaan ervan uit dat de verkoop een gedane zaak blijkt. Het enige voordeel van 'elk 1 verkopen' is in dat geval dat we elk nog een minimale en weinig operationele stop gap hebben tot de nieuwe schepen er zijn.

We lopen stevig voor de muziek uit, eerst maar eens zien wat de BV Nederland meer te bieden heeft versus de Amerikaanse en Franse aanbieding(en).

Maar als het de Nederlandse optie wordt, dan mag ik hopen dat het operationele gat stevig gecompenseerd zal worden met mensen en middelen.


Stoonbrace

Citaat van: StrataNL op 22/12/2020 | 12:33 uur
Dat is totaal niet logisch. Of bedoel je dat Nl en BE beide 1 fregat verkopen? Zit BE ook niet op te wachten want de NL industrie profiteert ervan en niet de Belgische.

Voor alle duidelijkheid: ik hou de 4 M-fregatten liever binnen BeNeSam. Mijn voorstellen gaan ervan uit dat de verkoop een gedane zaak blijkt. Het enige voordeel van 'elk 1 verkopen' is in dat geval dat we elk nog een minimale en weinig operationele stop gap hebben tot de nieuwe schepen er zijn.

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 21/12/2020 | 22:37 uur
Misschien kan Nederland een deal maken dat België  Louise-Marie (F931) ook voor €115 miljoen kan verkopen en dat België bij Damen een Sigma Korvet 8313 kan bestellen.
Zodat België  een extra schip beschikbaar  heeft voor missies binnen Europa en UNIFIL Maritime Task Force (MTF) , EU missie Atlanta, EUNAVFOR MED operation Sophia.
Dat is totaal niet logisch. Of bedoel je dat Nl en BE beide 1 fregat verkopen? Zit BE ook niet op te wachten want de NL industrie profiteert ervan en niet de Belgische.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 22/12/2020 | 00:55 uur
Waarom?
Als er een bouwprogramma tegenover ligt en een te verdedigen winst voor het ontwerp en bouw van onze eigen fregatten (en die van BE) is dat een aardig goed verhaal.

Zelf een gat van een klein decennium veroorzaken in de nauwelijks nog aanwezige ASW-capaciteit om daarna met droge ogen te komen beweren dat je minstens 6 vervangers nodig hebt? Terwijl je zelf ziet hoe moeilijk het is om van geen tanks over leentanks terug naar eigen tanks te gaan?

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 21/12/2020 | 12:44 uur
Dat maakt de roep om meer fregatten en het benadrukken van het belang van ASW natuurlijk wel compleet ongeloofwaardig.

Waarom?
Als er een bouwprogramma tegenover ligt en een te verdedigen winst voor het ontwerp en bouw van onze eigen fregatten (en die van BE) is dat een aardig goed verhaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 20/12/2020 | 14:48 uur
Adequaat bemand. Volledig tijdens Ops.

Misschien kan Nederland een deal maken dat België  Louise-Marie (F931) ook voor €115 miljoen kan verkopen en dat België bij Damen een Sigma Korvet 8313 kan bestellen.
Zodat België  een extra schip beschikbaar  heeft voor missies binnen Europa en UNIFIL Maritime Task Force (MTF) , EU missie Atlanta, EUNAVFOR MED operation Sophia.


https://products.damen.com/en/ranges/sigma-frigate-and-corvette/sigma-corvette-8313#ProductFormLocation







ARM-WAP

Citaat van: Stoonbrace op 21/12/2020 | 12:44 uur
Dat maakt de roep om meer fregatten en het benadrukken van het belang van ASW natuurlijk wel compleet ongeloofwaardig.
Niet alleen dat... op de Grieken moeten "we" niet echt rekenen...
Die zijn een windvaan...:
- jaren geleden wilden ze al FREMM, met extra VLS aan de bakboordzijde van de helo-hangaar voor short-range ASM. Geen geld.
- een tijdje geleden waren ze al eerste kandidaat voor de Belh@ras... 
- nu kijken ze ook weer naar wat anders: de Amerikaanse Multi-Mission Surface Combatant. Die kunnen netjes de MH-60R in een of andere deal gooien. Met nog wat missiles erbij...

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 21/12/2020 | 00:59 uur
Hoeveel ik ook bi-nationaal denk en zie dat we gezien onze samenwerking met Belgie hun liever op dit vlak zie slagen dan falen 100x dit.

Dit zijn Nederlandse aangelegenheden, de ondersteuning en integratie van Belgische vloot in Nederlands maritiem goed is verzekerd en geborgd. Het is geen 1834. DMI en Damen staan daarvoor garant en dit is ook contractueel vastgelegd.

Geen enkele zorg nodig, maar voor zowel Be als NL zou het het beste zijn als de huidige  M's een 2e huis vinden en Damen een al huidige afnemer van BV NL aan zich weet te binden. Hiervan worden tevens militaire samenwerking beter en intenser.

Als de Grieken slim zijn haken ze aan op het Vm fregat.

Dat maakt de roep om meer fregatten en het benadrukken van het belang van ASW natuurlijk wel compleet ongeloofwaardig.

Huzaar1

Citaat van: Zander op 20/12/2020 | 15:20 uur
Dit is toch een deal tussen de Nederlandse overheid de industrie en de Grieken?
Dan heeft België hier niets in te zoeken. Puur een Nederlands industrieel economische move. Het gaat om de verkoop van Nederlands materiaal en de bouw van Nederlandse schepen geen idee waarom wij België hierin tegemoet zouden moeten komen. Wij worden ook niet meegenomen in de verkoop van wapens door FN.

Hoeveel ik ook bi-nationaal denk en zie dat we gezien onze samenwerking met Belgie hun liever op dit vlak zie slagen dan falen 100x dit.

Dit zijn Nederlandse aangelegenheden, de ondersteuning en integratie van Belgische vloot in Nederlands maritiem goed is verzekerd en geborgd. Het is geen 1834. DMI en Damen staan daarvoor garant en dit is ook contractueel vastgelegd.

Geen enkele zorg nodig, maar voor zowel Be als NL zou het het beste zijn als de huidige  M's een 2e huis vinden en Damen een al huidige afnemer van BV NL aan zich weet te binden. Hiervan worden tevens militaire samenwerking beter en intenser.

Als de Grieken slim zijn haken ze aan op het Vm fregat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Stoonbrace op 20/12/2020 | 21:13 uur
Die jullie er gaan afhalen. Hadden we maar 2 fregatten zonder gesleepte sonar binnen de gezamenlijke vloot...
Dat is nog de vraag, misschien worden ze wel gewoon mee verkocht. Al is dat niet mijn verwachting aangezien ze vrij nieuw zijn en daarnaast flink wat geclassificeerde tech bevatten. De intentie was in eerste instantie meen ik om ze over te zetten naar de nieuwe M-fregatten, maar aangezien die opleverdata een aantal jaren naar achter is geschoven kan het maar zo zijn dat de plannen voor de LFAPS ook zijn gewijzigd, who knows.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation