Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Ace1

#1261
Citaat van: Huzaar1 op 10/12/2019 | 13:30 uur
Was iets voor Nederland. I.p.v. die domme mijnenjagers. Op 6 LST-100's hadden we ook kunnen mijnenvelden, en met een druk op de knop heb je ineens gigantische ondersteunde AMF. Cap. Erbij.

Voor mijnenjagen is een LST niet geschikt maar misschien moet Damen eens kijken naar de Poolse Lublin-class wat naast een LST is het ook geschikt  om ingezet te worden als mijnenlegger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lublin-class_minelayer-landing_ship

Parera

#1260
Citaat van: Huzaar1 op 10/12/2019 | 17:30 uur
Vertel..waarom is dit niets voor de mijnenjagers? Wat kunnen die boten wat een LST niet kan?

De LST is in mijn ogen veel capabeler dan wat je nodig hebt voor de MCM taken. Het schip is volgens Damen wel geschikt voor die taak en het ter water laten en het ophalen van USV's en UUV's. Maar ik ben van mening dat het echt zonde is van zo'n LST om ze daar voor in te zetten.

Wat jij bedoeld kan met een nog simpeler schip zoals de MRAV's van Damen.

De beste optie was het originele plan van de KM om de MCM's, HOV's, Mercuur, van Kinsbergen en Pelikaan te vervangen door 1 klasse schepen maar dat plan is helaas van de baan door de grote wens voor het samenwerken met de Belgen.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 10/12/2019 | 14:28 uur
Dat ben ik niet met je eens, dat die mijnenjagers anders hadden gemoeten daar heb je gelijk in.

Dit is meer iets voor het vervangen van de Pelikaan. Maar ook dat zit er waarschijnlijk niet in want daar ligt al een compleet ander plan voor op tafel.

Vertel..waarom is dit niets voor de mijnenjagers? Wat kunnen die boten wat een LST niet kan?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 10/12/2019 | 15:18 uur
Lekker makkelijk, schrijven dat je het niet eens bent, maar waar blijft je onderbouwing ?

Kom Parera, we gaan eens kijken naar een vorige LST Pelikaan in Surabaja:
https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto-s/detail/08fbd54e-e621-a788-2d39-e69238c295a2

En hier nog wat ander foto materiaal: https://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getadvancedsearch&shipname=Landing+Ship+Tanks

Dat is een heel praktisch schip !

Zo een LST heeft een enorm sterke en robuuste bodem om te kunnen "beachen".  Kom daar maar eens om bij die aangepaste off-shore werkschepen van de Naval Group.
Zo een versterkte bodem komt ook goed van pas bij de mijnen bestrijding.  Want ik geloof er niets van dat men ALTIJD op veilige afstand van een mijnenveld kan blijven.
Er zitten al 2 grote davits op, een 25 tons kraan en een 2,5 tons kraan.  En het is een Roll-on Roll-off schip, dus ook 2 'stalen stranden' om allerlei RHIB's en Unmanned Surface of Underwater Vessels te em- / debarkeren.

Bedankt voor je onderbouwing. Precies wat je beschrijft was mijn motivatie om LST te kiezen i.p.v die franse scheepjes. Mijn 'aannames' klopten dus en de kranen (met name die om 2 kleinere landingsschepen) af te kunnen zetten zijn dan prima voor die boot drone en het helidek voor de dronecopter. Klaar ben je! Zo van de plank, prima schepen.
W.s retegoedkoop ook nog.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Poleme op 10/12/2019 | 15:18 uur
Lekker makkelijk, schrijven dat je het niet eens bent, maar waar blijft je onderbouwing ?

Kom Parera, we gaan eens kijken naar een vorige LST Pelikaan in Surabaja:
https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto-s/detail/08fbd54e-e621-a788-2d39-e69238c295a2

En hier nog wat ander foto materiaal: https://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getadvancedsearch&shipname=Landing+Ship+Tanks

Dat is een heel praktisch schip !

Zo een LST heeft een enorm sterke en robuuste bodem om te kunnen "beachen".  Kom daar maar eens om bij die aangepaste off-shore werkschepen van de Naval Group.
Er zitten al 2 grote davits op, een 25 tons kraan en een 2,5 tons kraan.  En het is een Roll-on Roll-off schip, dus ook 2 'stalen stranden' om allerlei RHIB's en Unmanned Surface of Underwater Vessels te em- / debarkeren.

Als PELI vervanging is het een geweldige optie maar naar mijn mening niet voor wat Huzaar voorstelde als vMCM.

Oorlogsvis

Citaat van: Poleme op 10/12/2019 | 14:16 uur
Helemaal mee eens Huzaar1. 
O.a. de Australische marine en diverse Aziatische marines hebben dit LST-100 schip bekeken en waren er zeer te spreken over.
Als Nederland dan zorgt voor een binnenlandse markt van 6 schepen.  Dan is ook het gehele onderhoud, reparatie en overhaling (revisie) / modificatie en modernisering verhaal goed gedekt en heb je in je productie een leer-curve te pakken.  En dat maakt de export kansen alleen maar groter.
wat kost zo'n LST-100 dan ? ...met 4 stuks heb je evenveel roro cap als met een LPD en je zet in een keer een lading voertuigen op het strand

Poleme

#1255
Citaat van: Parera op 10/12/2019 | 14:28 uur
Dat ben ik niet met je eens, dat die mijnenjagers anders hadden gemoeten daar heb je gelijk in.

Dit is meer iets voor het vervangen van de Pelikaan. Maar ook dat zit er waarschijnlijk niet in want daar ligt al een compleet ander plan voor op tafel.
Lekker makkelijk, schrijven dat je het niet eens bent, maar waar blijft je onderbouwing ?

Kom Parera, we gaan eens kijken naar een vorige LST Pelikaan in Surabaja:
https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto-s/detail/08fbd54e-e621-a788-2d39-e69238c295a2

En hier nog wat ander foto materiaal: https://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getadvancedsearch&shipname=Landing+Ship+Tanks

Dat is een heel praktisch schip !

Zo een LST heeft een enorm sterke en robuuste bodem om te kunnen "beachen".  Kom daar maar eens om bij die aangepaste off-shore werkschepen van de Naval Group.
Zo een versterkte bodem komt ook goed van pas bij de mijnen bestrijding.  Want ik geloof er niets van dat men ALTIJD op veilige afstand van een mijnenveld kan blijven.
Er zitten al 2 grote davits op, een 25 tons kraan en een 2,5 tons kraan.  En het is een Roll-on Roll-off schip, dus ook 2 'stalen stranden' om allerlei RHIB's en Unmanned Surface of Underwater Vessels te em- / debarkeren.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Damen heeft 6 Stan Patrols 5009's in aanbouw voor Venezuela maar nu de betalingen achter blijven worden ze door verkocht aan andere landen.

Twee van de schepen zijn gebouwd in Vietnam en zouden nu naar de UAE gaan.

https://www.infodefensa.com/latam/2019/12/10/noticia-patrulleros-damen-construidos-venezuela-parten-oriente-proximo.html

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 10/12/2019 | 13:30 uur
Was iets voor Nederland. I.p.v. die domme mijnenjagers. Op 6 LST-100's hadden we ook kunnen mijnenvelden, en met een druk op de knop heb je ineens gigantische ondersteunde AMF. Cap. Erbij.

Dat ben ik niet met je eens, dat die mijnenjagers anders hadden gemoeten daar heb je gelijk in.

Dit is meer iets voor het vervangen van de Pelikaan. Maar ook dat zit er waarschijnlijk niet in want daar ligt al een compleet ander plan voor op tafel.

Poleme

Helemaal mee eens Huzaar1. 
O.a. de Australische marine en diverse Aziatische marines hebben dit LST-100 schip bekeken en waren er zeer te spreken over.
Als Nederland dan zorgt voor een binnenlandse markt van 6 schepen.  Dan is ook het gehele onderhoud, reparatie en overhaling (revisie) / modificatie en modernisering verhaal goed gedekt en heb je in je productie een leer-curve te pakken.  En dat maakt de export kansen alleen maar groter.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Was iets voor Nederland. I.p.v. die domme mijnenjagers. Op 6 LST-100's hadden we ook kunnen mijnenvelden, en met een druk op de knop heb je ineens gigantische ondersteunde AMF. Cap. Erbij.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Oorlogsvis op 10/12/2019 | 12:57 uur
Wel een mooi schip ..hoeveel tanks kunnen er ook daadwerkelijk mee vervoerd worden ?

Dat hangt af van welke tank maar even snel zoeken kom je bij de T-72 uit. Mits alles geschikt is voor het gewicht.

De T-72 is 6,95 m lang ( zonder loop) en 3,59 m breed. Dat komt uit op 24,95 m2 ruimte per stuk , de roro ruimte is volgens Damen 540 m2 dat zou dan zo'n 21 MBT's zijn.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Oorlogsvis

Citaat van: Parera op 10/12/2019 | 08:17 uur
Damen heeft een LST-100 verkocht aan Nigeria. De bouw is al gestart en gebeurd op de Damen werf in de UAE.

Het schip moet in mei 2020 klaar zijn.


Navy to get new landing ship tank, 40 years after

https://thenationonlineng.net/navy-to-get-new-landing-ship-tank-40-years-after/amp/
Wel een mooi schip ..hoeveel tanks kunnen er ook daadwerkelijk mee vervoerd worden ?

Parera

#1247
Damen heeft een LST-100 verkocht aan Nigeria. De bouw is al gestart en gebeurd op de Damen werf in de UAE.

Het schip moet in mei 2020 klaar zijn.


Navy to get new landing ship tank, 40 years after

https://thenationonlineng.net/navy-to-get-new-landing-ship-tank-40-years-after/amp/