Opvolging P-3C Orion

Gestart door Ace1, 20/11/2012 | 20:38 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Saab Swordfish to Redefine Maritime Patrol Aircraft (See in Action, Videos)

https://americansecuritytoday.com/saab-swordfish-redefine-maritime-patrol-aircraft-see-action-videos/ via @American Security Today

Lex

Citaat van: Parera op 07/02/2018 | 22:02 uur
Ik sprak over de vervanging van de Dash-8's, eventuele ASW / ASuW taken zullen ook onder iets anders vallen. 2x C-295 MPA/SAR onbewapend als vervanging voor de Dash-8's + eventueel aangevuld door een andere MPA met wapens. Al zie ik het voorlopig niet gebeuren dat als er weer MPA's in Nederlandse dienst komen deze ook voor langere periode / permanent in de West gestationeerd worden. Daarnaast is er nauwelijks ruimte op HATO voor uitbreiding van het militaire deel zonder dat hiervoor het hele kustwacht steunpunt op de schop moet.
Het eerste deel lat ik voor wat het is, want het verschil van mening zal blijven verstaan, maar wat betreft HATO is er zeker nog ruimte. Stel dat de BV-NL overgaat tot de aanschaf van MPA's  en dat deze ook beschikbaar worden gesteld aan de Carib, dan zal de FOL ruimte beschikbaar stellen, omdat zij dan een deel van hun toestellen kunnen terugtrekken.


Parera

Citaat van: Lex op 07/02/2018 | 21:48 uur
Eigenlijk niet. Gezien de problematieken/uitdagingen in de AOR, waar velen zich vergissen in de omvang/taakstelling en dat deze de kustwacht inzet overschrijden, kan men niet anders komen dan tot deze conclusie.
Ik sprak over de vervanging van de Dash-8's, eventuele ASW / ASuW taken zullen ook onder iets anders vallen. 2x C-295 MPA/SAR onbewapend als vervanging voor de Dash-8's + eventueel aangevuld door een andere MPA met wapens. Al zie ik het voorlopig niet gebeuren dat als er weer MPA's in Nederlandse dienst komen deze ook voor langere periode / permanent in de West gestationeerd worden. Daarnaast is er nauwelijks ruimte op HATO voor uitbreiding van het militaire deel zonder dat hiervoor het hele kustwacht steunpunt op de schop moet.

Lex

Citaat van: Poleme op 07/02/2018 | 21:41 uur
Interessante keuze Lex.
Eigenlijk niet. Gezien de problematieken/uitdagingen in de AOR, waar velen zich vergissen in de omvang/taakstelling en dat deze de kustwacht inzet overschrijden, kan men niet anders komen dan tot deze conclusie.

Poleme

Citaat van: Lex op 07/02/2018 | 17:57 uur
En als aanvulling hierop; ik zou voor de Carib kiezen voor de P-8 of A320MPA. Het gebied wat daar bestreken moet worden heeft een fikse omvang.
Interessante keuze Lex.

Tot in de eerste helft van de jaren 80 vlogen er nog P2 Neptune's vanaf Hato.  De KM ging op zoek naar een vervanger, maar kwam niet met de P-3C Update II Orion's zoals toen ingevoerd werden op Valkenburg.  De KM wilde eigenlijk in de Carib de ... S-3 Viking, was volgens hen de beste, maar bleek ... te duur.
Dus kwam er een goedkope oplossing in de vorm van de Fokker F27 Maritime.  Een totaal andere kist dan de S-3 Viking (o.a.) onderzeebootbestrijder (ASW) en ASuW kist.

De Area Of Responsibility (AOR) in de West heeft inderdaad een fikse omvang.
Maar de Russen hebben sinds 2012 een "deep strategic alliance" met het regime van (eerst Chavez) nu Maduro.  Houden ook oefeningen met Venezuela en Nicaragua.
De Chinezen hebben niet voor niets grote interesse in de raffinaderij EN haven van Curacao, gezien de nabij gelegen strategische waterwegen.

Op het eerste gezicht lijkt een P-8A Poseidon of A319 / 320 MPA dan overkill voor deze AOR, maar is het echter niet.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Citaat van: Ace1 op 07/02/2018 | 21:10 uur
Als het dezelfde cockpit is hoeft dat geen probleem te zijn. Een praktijkvoorbeeld de Boeing 737 en de Boeing 767 hebben dezelfde cockpit alleen de grote van het toestel verschilt behoorlijk maar de piloten die voor een 737 bevoegd zijn om te vliegen zijn ook bevoegd om op een 767 te kunnen vliegen.
Is dat zo? Volgens mij moet een piloot voor elk type vliegtuig een separate opleiding volgen om daarvoor gecertificeerd te worden.

Lex

Citaat van: Parera op 07/02/2018 | 21:06 uur
Dan is dat helaas dus geen optie, ik weet dat ze x aantal uren moeten vliegen om te mogen vliegen op dit toestel type. Zou de combinatie civiele A330 bij KLM / reservist A330MRTT wel mogelijk zijn?
Goede vraag. Het zal waarschijnlijk onderwerp van onderzoek worden/zijn.

Lex

Heren, dit topic gaat over de 'Opvolging P-3C Orion', mocht deze er ooit komen.
En ja, het betreft hier dus een militaire kist en om daar de nadruk op te leggen GEEN kustwacht kist.
In het verleden heeft de KM in het verlengde van het Carib schip op semi-permanente basis een P-3C gestationeerd op HATO.
Deze vervulde als neventaak een inzet voor de lokale kustwacht.
Laat het duidelijk zijn, dat er een giga verschil is tussen de vliegende eenheden van deze kustwacht en de inzet van van de P-3C.
De inzet van de toenmalige P-3C betrof een andere dimensie.

Ace1

Citaat van: Parera op 07/02/2018 | 21:06 uur
Dan is dat helaas dus geen optie, ik weet dat ze x aantal uren moeten vliegen om te mogen vliegen op dit toestel type. Zou de combinatie civiele A330 bij KLM / reservist A330MRTT wel mogelijk zijn?

Als het dezelfde cockpit is hoeft dat geen probleem te zijn. Een praktijkvoorbeeld de Boeing 737 en de Boeing 767 hebben dezelfde cockpit alleen de grote van het toestel verschilt behoorlijk maar de piloten die voor een 737 bevoegd zijn om te vliegen zijn ook bevoegd om op een 767 te kunnen vliegen.

Parera

Citaat van: Lex op 07/02/2018 | 21:02 uur
Bijna ondoenlijk. Voor current certificatie is het jaarlijks noodzakelijk een groot aantal uren in de praktijk te voldoen, naast de trainer.
Dan is dat helaas dus geen optie, ik weet dat ze x aantal uren moeten vliegen om te mogen vliegen op dit toestel type. Zou de combinatie civiele A330 bij KLM / reservist A330MRTT wel mogelijk zijn?

Lex

Citaat van: Parera op 07/02/2018 | 20:55 uur
Piloten moeten uit te wisselen zijn, specifieke mission crew zal lastiger worden inderdaad. Het nadeel van burgers vliegers is dat geen nederlandse vliegmaatschappij met dit toestel vliegt (A320) voor de A330 is het wel te doen. Ik weet niet of het mogelijk is om (reserve)piloten op beide toestellen te certificeren en operationeel te houden?
Bijna ondoenlijk. Voor current certificatie is het jaarlijks noodzakelijk een groot aantal uren in de praktijk te voldoen, naast de trainer.

Parera

#774
Citaat van: Enforcer op 07/02/2018 | 20:49 uur
Wanneer je kijkt naar uitwisselbaarheid zou het beter zijn om met de 320 en de 330 te vliegen. Uitwisselbaarheid qua personeel, trainingen en onderhoud. Ja, uiteraard zijn er nog wel een aantal verschillen, maar die zijn kleiner als met andere opties. Daarnaast als je het hebt over de Adaptieve Krijgsmacht is het makkelijker om burgervliegers als reservist te laten vliegen op de 320/330, wanneer zij in hun reguliere werkzaamheden ook met dit soort kisten vliegen. Zowel de werkgever als Defensie kunnen profiteren van de hoeveelheid vlieguren beiderzijds.
Piloten moeten uit te wisselen zijn, specifieke mission crew zal lastiger worden inderdaad. Het nadeel van burgers vliegers is dat geen nederlandse vliegmaatschappij met dit toestel vliegt (A320) voor de A330 is het wel te doen. Ik weet niet of het mogelijk is om (reserve)piloten op beide toestellen te certificeren en operationeel te houden?

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/02/2018 | 20:53 uur
Indien we ooit weer MPA's mogen toevoegen aan de Nederlandse defensiegereedschapskist. laten we het dan goed doen en niet halfbakken met een C-295 variant of vergelijkbaar toestel.

Zolang wij de Oceaan als werkgebied zien moet je niet met een kustwater oplossing komen en ja... het kost geld.

Overigens.... we verzanden weer in een oude discussie de al veelvuldig in dit topic de revue is gepasseerd.
Ik heb het over MPA's voor de West, daar kunnen de C-295's prima hun werk doen voor kustwacht / SAR taken en ook noodhulp. Al zou het maar gaan om 2 toestellen als vervanging van de Dash-8 ( die in verre afstand ook vervangers waren van de P-3C's). Ik denk dat de A320 MPA / P-8 prima zijn voor het ''vaste land'' Nederland maar voor de eilanden zijn dat vrij grote toestellen zeker als je kijkt naar Saba/ St. Eustatius, de C-295 kan niet eens landen/stijgen op Saba laat staan de andere 2 opties. Ook de 2 dorniers zouden prima door dit toestel vervangen kunnen worden in de patrouille / SAR rol maar ze zullen niet in staat zijn om ASW taken opzich te nemen maar de wat simpelere taken zijn prima te doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#773
Indien we ooit weer MPA's mogen toevoegen aan de Nederlandse defensiegereedschapskist. laten we het dan goed doen en niet halfbakken met een C-295 variant of vergelijkbaar toestel.

Zolang wij de Oceaan als werkgebied zien moet je niet met een kustwater oplossing komen en ja... het kost geld.

Overigens.... we verzanden weer in een oude discussie de al veelvuldig in dit topic de revue is gepasseerd.

Enforcer

Wanneer je kijkt naar uitwisselbaarheid zou het beter zijn om met de 320 en de 330 te vliegen. Uitwisselbaarheid qua personeel, trainingen en onderhoud. Ja, uiteraard zijn er nog wel een aantal verschillen, maar die zijn kleiner als met andere opties. Daarnaast als je het hebt over de Adaptieve Krijgsmacht is het makkelijker om burgervliegers als reservist te laten vliegen op de 320/330, wanneer zij in hun reguliere werkzaamheden ook met dit soort kisten vliegen. Zowel de werkgever als Defensie kunnen profiteren van de hoeveelheid vlieguren beiderzijds.