Opvolging P-3C Orion

Gestart door Ace1, 20/11/2012 | 20:38 uur

Ace1

#771
Citaat van: Parera op 07/02/2018 | 20:30 uur
Mijn keuze zou zijn om vanaf 2019 een 2 tal C-295 MPA's te verwerven en deze in te zetten vanaf Curacao met nog een optie voor 2 extra toestellen. Daarbij kan je kiezen om een ''palatized'' MPA pakket te plaatsen waarmee er dus ook gekozen kan worden om dit te verwijderen en de toestellen in te zetten voor (noodhulp) transport en/of MEDEVAC taken. Tijdens de transport taken blijven wel de Radar en FLIR in gebruik. Verder kunnen er op de cargo ramp 2 vlotten geplaatst worden die kunnen worden afgeworpen tijdens SAR acties. Het systeem is al ingezet bij een aantal landen dus proven concept en een laag risico. Ook kunnen de 2 Dorniers in Nederland op termijn door dezelfde kisten vervangen worden.



De afbeelding die jij laat zien is van de C-295 MPA-Persuader daar zitten 4 sonar operators in en in de C295 MPA Palletized Version zitten maar 2 sonar operators en voor anti submarine warfare heb je toch echt 4 sonar operators  nodig.




Parera

#770
Citaat van: Ace1 op 07/02/2018 | 19:38 uur
Tot 2000 vlogen er in de West 2 Fokker F27-200MAR Friendships daarna werd deze rol overgenomen door 2  P-3C Orions.

Na de P-3C's is de taak in 2005 overgenomen door 2 Fokker F60's maar ook deze zijn uiteindelijk weg bezuinigd en werden in 2007 alweer vervangen door de 2 huidige Dash-8's deze toestellen worden geleased van Provincial Airlines (Canada) en zullen zeker tot 2019 in dienst blijven.


Mijn keuze zou zijn om vanaf 2019 een 2 tal C-295 MPA's te verwerven en deze in te zetten vanaf Curacao met nog een optie voor 2 extra toestellen. Daarbij kan je kiezen om een ''palatized'' MPA pakket te plaatsen waarmee er dus ook gekozen kan worden om dit te verwijderen en de toestellen in te zetten voor (noodhulp) transport en/of MEDEVAC taken. Tijdens de transport taken blijven wel de Radar en FLIR in gebruik. Verder kunnen er op de cargo ramp 2 vlotten geplaatst worden die kunnen worden afgeworpen tijdens SAR acties. Het systeem is al ingezet bij een aantal landen dus proven concept en een laag risico. Ook kunnen de 2 Dorniers in Nederland op termijn door dezelfde kisten vervangen worden.



Ace1

Citaat van: Lex op 07/02/2018 | 17:57 uur
En als aanvulling hierop; ik zou voor de Carib kiezen voor de P-8 of A320MPA. Het gebied wat daar bestreken moet worden heeft een fikse omvang.

Tot 2000 vlogen er in de West 2 Fokker F27-200MAR Friendships daarna werd deze rol overgenomen door 2  P-3C Orions.




Parera

#768
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/02/2018 | 18:03 uur
Heeft ook mijn voorkeur zeker als je bij Carib ook Highway 10 rekent.
Voor de West zou ik eerder kiezen voor een serie van C-295's waarvan er 2 in kleuren van de DCCG als vervanging van de huidige dash-8's en nog eens 2 stuks in KLU/ KM kleuren.
1 basis versie welke ook inzetbaar moet zijn voor transport van materiaal na bijvoorbeeld een orkaan passage, de 2 dash toestellen hebben hun nut bewezen na orkaan Irma.

Deze toestellen zijn ook goed om de samenwerking met de USCG, Mexico, Colombia en Brazilië te verbeteren. Daarnaast is het voordeel ook dat propeller toestellen op kortere banen kunnen landen dan de jet toestellen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 07/02/2018 | 17:57 uur
En als aanvulling hierop; ik zou voor de Carib kiezen voor de P-8 of A320MPA. Het gebied wat daar bestreken moet worden heeft een fikse omvang.

Heeft ook mijn voorkeur zeker als je bij Carib ook Highway 10 rekent.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/02/2018 | 17:49 uur
Vrienden: beter lezen: ik heb het niet over Swordfish als speelgoed maar het "speelgoed" wat de kisten kunnen meenemen! (lees: sonarboeien en bewapening)
"Ga je richting de grote plassen waarbij langdurige inzet gewenst/vereist is met veel "speelgoed" dan kunnen we denk ik beter kijken naar de P-8 of A320"
Toch aanzienlijk anders.
En als aanvulling hierop; ik zou voor de Carib kiezen voor de P-8 of A320MPA. Het gebied wat daar bestreken moet worden heeft een fikse omvang.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 07/02/2018 | 17:43 uur
Jurrien Visser is begonnen met door de Saab Swordfish Global  6000 speelgoed te noemen, dat is dus de dader en niet ondergetekende.

Vrienden: beter lezen: ik heb het niet over Swordfish als speelgoed maar het "speelgoed" wat de kisten kunnen meenemen! (lees: sonarboeien en bewapening)

"Ga je richting de grote plassen waarbij langdurige inzet gewenst/vereist is met veel "speelgoed" dan kunnen we denk ik beter kijken naar de P-8 of A320"

Toch aanzienlijk anders.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 07/02/2018 | 17:41 uur
'SPeelgoed' Dergelijke Groen-Links termen  doen geen recht aan het meerendeel van de militaire uitrusting. En zeker ook niet aan de door jou genoemde toestellen. Die beschikken over een enorme endurance, sterke sensoren en goede exploitability and deployability.

Jurrien Visser is begonnen met door de Saab Swordfish Global  6000 speelgoed te noemen, dat is dus de dader en niet ondergetekende.

Ace1

#763
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/02/2018 | 15:06 uur
Ik zou gaan voor de blue water capaciteit maar misschien is een pool mix van P8 of A320 en Swordfish een gedachte, het zal mede afhankelijk zijn van het aantal.

Swordfsh lijkt me prima voor o.a. de Oost zee, Middellandse zee, Carib en een stuk Noordzee.... Ga je richting de grote plassen waarbij langdurige inzet gewenst/vereist is met veel "speelgoed" dan kunnen we denk ik beter kijken naar de P-8 of A320.

De Swordfish Global  6000 vindt ik persoonlijk geen speelgoed, de C-295 MPA of de ATR 72 MP dat is wel speelgoed. Het glas bij jou is half leeg en bij mij is het glas half vol.
En Saab kan natuurlijk gaan voor een  Swordfish Global 8000 waardoor je de endurance kunt uitbreiden. Vergeet niet dat de  Swordfish Global  6000  meer sonoboeien kan vervoeren dan de P-3C Orion.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/02/2018 | 16:30 uur
Bij 1 type zou bij mij de Swordfish afvallen en de Polen zie ik niet een focus leggen op een regio buiten de Oost zee. (zou wel een prima Swordfish gebruiker kunnen zijn)
Ik heb gekeken naar de EATC  / A330 samenwerking en de Polen maar inderdaad dat zou de eerste partner zijn die zou afvallen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 07/02/2018 | 16:21 uur
Bij 1 toestel mogen we al blij zijn, mijn voorkeur gaat dan uit naar A-320 of P-8.
In de Carib zie ik voorlopig geen MPA's terugkeren op vaste basis, misschien zo af en toe een oefening met bijvoorbeeld een van de eigen onderzeeboten.

En een pool van MPA's zou bestaan uit?
- Nederland  4 - 6 stuks
- Duitsland   6 - 8 stuks
- Belgie         0 stuks (crew only/support)
- Polen          4 - 6 stuks
- Portugal     4 - 6 stuks
- Spanje      4 - 6 stuks

Dat zou een aantal van ongeveer 22 tot 32 toestellen opleveren wat opzich een prima aantal is uitgegaan van de A-320 MPA. Zou de keuze op de P-8 vallen kan de groep een stuk groter worden uitgebreid tot misschien wel 50 toestellen in Europa. Frankrijk heb ik er uit gelaten omdat ik die niet snel in die pool zie stappen, als ze aansluiten zullen ze zeker een eigen basis eisen. En misschien is de groep wel veel te groot en moeten we ons beperken tot een samenwerking tussen Nederland-Duitsland-Frankrijk-Belgie.

Bij 1 type zou bij mij de Swordfish afvallen en de Polen zie ik niet een focus leggen op een regio buiten de Oost zee. (zou wel een prima Swordfish gebruiker kunnen zijn)

Parera

#760
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/02/2018 | 15:06 uur
Ik zou gaan voor de blue water capaciteit maar misschien is een pool mix van P8 of A320 en Swordfish een gedachte, het zal mede afhankelijk zijn van het aantal.

Swordfsh lijkt me prima voor o.a. de Oost zee, Middellandse zee, Carib en een stuk Noordzee.... Ga je richting de grote plassen waarbij langdurige inzet gewenst/vereist is met veel "speelgoed" dan kunnen we denk ik beter kijken naar de P-8 of A320.
Bij 1 toestel mogen we al blij zijn, mijn voorkeur gaat dan uit naar A-320 of P-8.
In de Carib zie ik voorlopig geen MPA's terugkeren op vaste basis, misschien zo af en toe een oefening met bijvoorbeeld een van de eigen onderzeeboten.

En een pool van MPA's zou bestaan uit?
- Nederland  4 - 6 stuks
- Duitsland   6 - 8 stuks
- Belgie         0 stuks (crew only/support)
- Polen          4 - 6 stuks
- Portugal     4 - 6 stuks
- Spanje      4 - 6 stuks

Dat zou een aantal van ongeveer 22 tot 32 toestellen opleveren wat opzich een prima aantal is uitgegaan van de A-320 MPA. Zou de keuze op de P-8 vallen kan de groep een stuk groter worden uitgebreid tot misschien wel 50 toestellen in Europa. Frankrijk heb ik er uit gelaten omdat ik die niet snel in die pool zie stappen, als ze aansluiten zullen ze zeker een eigen basis eisen. En misschien is de groep wel veel te groot en moeten we ons beperken tot een samenwerking tussen Nederland-Duitsland-Frankrijk-Belgie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 07/02/2018 | 14:53 uur
Protecting maritime territories with Maritime Patrol Aircraft   Saab Swordfish 
(ook nog een optie ? kleiner en goedkoper dan P-8 of A320. Maar een Pool of gezamelijke aankoop van P-8 of A320 zal op langere termijn goedkoper zijn)


Ik zou gaan voor de blue water capaciteit maar misschien is een pool mix van P8 of A320 en Swordfish een gedachte, het zal mede afhankelijk zijn van het aantal.

Swordfsh lijkt me prima voor o.a. de Oost zee, Middellandse zee, Carib en een stuk Noordzee.... Ga je richting de grote plassen waarbij langdurige inzet gewenst/vereist is met veel "speelgoed" dan kunnen we denk ik beter kijken naar de P-8 of A320.

Harald

Protecting maritime territories with Maritime Patrol Aircraft   Saab Swordfish 
(ook nog een optie ? kleiner en goedkoper dan P-8 of A320. Maar een Pool of gezamelijke aankoop van P-8 of A320 zal op langere termijn goedkoper zijn)

https://saabgroup.com/Media/stories/stories-listing/2018-01/protecting-maritime-territories-with-maritime-patrol-aircraft/


ANTI-SUBMARINE WARFARE –ACHIEVING MORE WITH LESS

https://saabgroup.com/Media/stories/stories-listing/2018-02/anti-submarine-warfare--achieving-more-with-less/

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 07/02/2018 | 13:12 uur
...Zou Belgie in staat zijn om een klein aantal MPA's te opereren?
Nah, dat komt er niet aan, eigen toetellen.

Wat mettertijd mss een "optie" is: BE personeel opleiden zodat deze deel kunnen uitmaken van een MPA-MLD-afdeling.
Er zijn nu ook piloten en bemanning voor de E3-A AWACS.