Opvolging P-3C Orion

Gestart door Ace1, 20/11/2012 | 20:38 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 20/01/2013 | 16:12 uur

Ik zie die mix eerder binnen de EU-lidstaten. Grote landen leveren een toestel in de P8 klasse (ik denk aan de Airbus 319 MPA http://www.naval-technology.com/projects/a319mpa/) en kleinere landen als Nederland leveren de C-295 MPA. Geen mix binnen de Nederlandse strijdkrachten zelf dus maar een niveautje hoger. Dat vind ik een verantwoorde wijze van EUropese taakspecialisatie/taakverdeling.

Een taakspecialistie zou in deze gedachte passen alleen waarom Nederland elke keer als klein land wegzetten, de voormalige vloot van 13 P3C werd immers ook niet als te groot ervaren.

Als we blijven roepen dat we Calimero zijn dan gaan we het zelf ook nog een keertje geloven.

Elzenga

#65
Citaat van: jurrien visser op 20/01/2013 | 15:57 uurMisschien bied een gezonde mix (6-8 x 2) een flexible oplossing, de C295 voor activiteiten in brown water gebieden en de P8 meer voor blue water een langdure patrouille missies.

De eventuele thuisbasis Leeuwarden zou wat mij betreft ook het meest voor de hand liggen.
Ik zie die mix eerder binnen de EU-lidstaten. Grote landen leveren een toestel in de P8 klasse (ik denk aan de Airbus 319 MPA http://www.naval-technology.com/projects/a319mpa/) en kleinere landen als Nederland leveren de C-295 MPA. Geen mix binnen de Nederlandse strijdkrachten zelf dus maar een niveautje hoger. Dat vind ik een verantwoorde wijze van EUropese taakspecialisatie/taakverdeling.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 20/01/2013 | 16:05 uur

Valkenburg.  8)

Is er nog iets over van die locatie ander dan een theater hangaar :'(

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 20/01/2013 | 14:52 uur
Nu Den Haag nog.... daarna is het een kwestie van een basis uitkiezen... (Leeuwarden of De Kooy)?
Valkenburg.  8)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 20/01/2013 | 15:57 uur
Citaat van: jurrien visser op 20/01/2013 | 15:34 uur
Dat begrijp, de vraag is wat de extra kosten zullen zijn voor de benodigde baanverlenging.
Dat behelst aan de NO zijn het Noordhollands kanaal en de N250 en aan de ZW zijde de spoorlijn.

Dat wordt wat lastiger dan enkele honderden meters asfalt storten en wat baanverlichting aanbrengen begrijp ik hieruit.

Lex

Citaat van: jurrien visser op 20/01/2013 | 15:34 uur
Dat begrijp, de vraag is wat de extra kosten zullen zijn voor de benodigde baanverlenging.
Dat behelst aan de NO zijn het Noordhollands kanaal en de N250 en aan de ZW zijde de spoorlijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 20/01/2013 | 15:38 uur
De keuze zou voor mij de C-295 MPA blijven. Met dan Leeuwarden als thuisbasis.

Misschien bied een gezonde mix (6-8 x 2) een flexible oplossing, de C295 voor activiteiten in brown water gebieden en de P8 meer voor blue water een langdure patrouille missies.

De eventuele thuisbasis Leeuwarden zou wat mij betreft ook het meest voor de hand liggen.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 20/01/2013 | 15:34 uur
Dat begrijp, de vraag is wat de extra kosten zullen zijn voor de benodigde baanverlenging.

Leeuwarden (als aanname) zou gecompenseerd kunnen worden voor het verlies van haar F16's/F35's en het stationeren van de MLD (MPA's en NH90).
De keuze zou voor mij de C-295 MPA blijven. Met dan Leeuwarden als thuisbasis.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 20/01/2013 | 15:24 uur
Citaat van: jurrien visser op 20/01/2013 | 14:52 uur
.... daarna is het een kwestie van een basis uitkiezen... (Leeuwarden of De Kooy)?
Mocht het ooit zover komen, dan valt de Kooy af, tenzij men bereid is veel geld uit de geven om de baan te verlengen. ;D

Dat begrijp, de vraag is wat de extra kosten zullen zijn voor de benodigde baanverlenging.

Leeuwarden (als aanname) zou gecompenseerd kunnen worden voor het verlies van haar F16's/F35's en het stationeren van de MLD (MPA's en NH90).

Lex

Citaat van: jurrien visser op 20/01/2013 | 14:52 uur
.... daarna is het een kwestie van een basis uitkiezen... (Leeuwarden of De Kooy)?
Mocht het ooit zover komen, dan valt de Kooy af, tenzij men bereid is veel geld uit de geven om de baan te verlengen. ;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ukarmedforcescommentary.blogspot.it Vandaag om 02:45
The P8 Poseidon and the UK


Als ze in de UK weer realiseren dat het verkwanselen van MPA capaciteit niet zo handig is wellicht dringt het dan ook een keertje door in Den Haag. Wellicht tegen het zere been van een aantal forum leden die wellicht weer gaan brullen: te duur, te groot, niet Europees etc, etc...

Ik zie absoluut iets in een gezamelijk order UK/NL, laten we zeggen 8 tot 12 voor Nederland dan kan het logistieke traject vast gedeeld worden met de buren.

Nu Den Haag nog.... daarna is het een kwestie van een basis uitkiezen... (Leeuwarden of De Kooy)?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Sunday, January 20, 2013The P8 Poseidon and the UK

NOTE: the following article starts by mentioning the MOD's White Board. This is an element of the 10-years budget plan for defence, and it is important to read the following article not as a purely technical review or, worse, as a fantasy fleet exercise. This article is meant to be a realistic analys of the best way to close the Maritime Patrol Aircraft gap as part of the future investments in the 10-year budget.
It is important, as a consequence, that you have an idea of what the White Board is, and how the MOD is planning for the future financial years. If you haven't read about it, or do not remember the details, check the budget explanation.  


Voor de reste van het uitgebreide verhaal zie: link

http://ukarmedforcescommentary.blogspot.it/2013/01/the-p8-poseidon-and-uk.html

Ace1

Ik kwam nog een mooie artist impression van een palletised mission system van de C295 tegen

Lex

Heren, daar waar u refereert aan de Orion, is het geen PC3, maar een P-3C.  ;)

Ace1

#52
Vertrek Finse C-295 van vliegbasis Eindhoven.



Landing Finse C-295 op Vliegbasis Leeuwarden