Opvolging P-3C Orion

Gestart door Ace1, 20/11/2012 | 20:38 uur

Ace1

#51
Citaat van: Elzenga op 28/11/2012 | 21:20 uur
De C-295 blijft voor mij dus het ideale toestel de PC-3Cs op te volgen. Met een stuk of 10 moeten we er dan zijn. Nemen ook Kustwachttaken over, ook in Caribbean. Dit is mogelijk te financieren door de Gripen NG of F-16V te kiezen ipv de JSF F-35. Dan blijven de nodige miljarden (in de loop der jaren over). Als dit tenminste een prioriteit krijgt. prioriteiten zijn er meer. Maar daarvoor zal het budget toch echt structureel weer omhoog moeten.

Elzenga met de aanschaf van de  C-295 daar zijn we het in ieder geval  overeens en dat geldt ook voor de kustwachttaken hier in Nederland als ook in in Caribbean. Alleen verschillen wij over de financiering en het aantal van deze toestelen. Nu was het met de P-3C mogelijk om deze ook in Afganistan te gebruiken voor inlichtingen zou dat ook met  C-295 met een wisselpallet systeem kunnen? Verder denk ik dat de een C-295 met een  wisselpallet systeem het te kort van transport heli´s kan helpen verminderen. De foto´s geven aan waar het toestel geschikt voor is.

















Elzenga

#50
De C-295 blijft voor mij dus het ideale toestel de P-3Cs op te volgen. Met een stuk of 10 moeten we er dan zijn. Nemen ook Kustwachttaken over, ook in Caribbean. Dit is mogelijk te financieren door de Gripen NG of F-16V te kiezen ipv de JSF F-35. Dan blijven de nodige miljarden (in de loop der jaren over). Als dit tenminste een prioriteit krijgt. prioriteiten zijn er meer. Maar daarvoor zal het budget toch echt structureel weer omhoog moeten.

Lex


Ace1

#48
Citaat van: Elzenga op 21/11/2012 | 19:02 uur
Ja....en vind het prima dat naast C-295 MPA ook de transport- en tanktoestellen daar hun thuisbasis zouden vinden (als ze al niet EUropees worden ingezet)....maar vind het minder handig als snel-inzetbare eenheden helemaal naar Leeuwarden moeten afreizen om op weg te kunnen naar een crisisgebied. Dus als Deelen een nieuwe asfalt-toplaag krijg kunnen de eenheden daar worden opgepikt. Of men moet daarvoor Eindhoven blijven gebruiken, ook als dat primair een civiele luchthaven is geworden.

Elzenga in plaats van Eindhoven en Deelen kan men ook Woensdrecht daarvoor gebruiken.  De commando´s zitten in Roosendaal en de mariniers zitten straks in Vlissingen.

Elzenga

Genoeg redenen om dus voor de C-295 te kiezen. De tankerfunctie kende ik nog niet, maar zou ook handig kunnen zijn.

dudge

Citaat van: Ace1 op 22/11/2012 | 18:13 uur
Chrisis, ik heb ergens op internet gelezen dat een C-27J  veel duurder in gebruik is dan een C295. Het heeft er mee te maken dat een C-27J  schadelijker is met brandstof dan een C295 en daardoor een minder ver bereik heeft.

jup, schijnt in Exploitatie een prijzig beestje te zijn.

Ace1

#45
Citaat van: Chrisis op 22/11/2012 | 17:02 uur
Grappig, fabrikant C-27 verkoopt weer als dat de C-27 grotere ramp heeft, breder toestel waardoor ook voertuigen kan vervoeren. Dat van die pallets wist ik niet, blijkbaar heeft C295 een langere romp.

Chrisis, ik heb ergens op internet gelezen dat een C-27J  veel duurder in gebruik is dan een C295. Het heeft er mee te maken dat een C-27J  schadelijker is met brandstof dan een C295 en daardoor een minder ver bereik heeft.

Chrisis

Citaat van: jurrien visser op 22/11/2012 | 17:33 uur
Citaat van: Ace1 op 22/11/2012 | 17:20 uur
Flyguy  heb  je hier op Defensieforum ook gelezen dat binnen nu en de komende 10 jaar wereldwijd 150 onderzeeers gaan gebouwd worden? Dat is de reden dat ik deze topic ben gestart.

ASW schepen en vliegtuigen zullen per jaar belangrijker worden, zelfs aan de noord zijde van het Afrikaanse continent, ook wel onze zuid grens, neemt het aantal staten met subs gestaag toe...

Ik moet er niet aan denken dat in 2020 (of eerder) het Moslim Broederschap de contole over een groot deel van het gebied heeft en daarbij kan beschikken over (redelijk) moderne subs.

En dan hebben we het nog niet over de rest van de wereld gehad.

Daar zeg je wat.... Straks omvat het vanaf Turkije tot aan Marokko onze grenzen. Dat kan Israël gewoon niet volhouden. oeps!
Het is echt net als in de tijd van de kruistochten.... toen de tempeliers op een gegeven moment Acco hadden verlaten, en zich terugtrokken op Malta..... En kijk eens met welk een sneltreinvaart het gaat....

Wie had twee jaar geleden gedacht dat de Arabische "lente" zou uitbreken en dit hele gebied op zijn kop zou staan?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#43
Citaat van: Ace1 op 22/11/2012 | 17:20 uur
Flyguy  heb  je hier op Defensieforum ook gelezen dat binnen nu en de komende 10 jaar wereldwijd 150 onderzeeers gaan gebouwd worden? Dat is de reden dat ik deze topic ben gestart.

ASW schepen en vliegtuigen zullen per jaar belangrijker worden, zelfs aan de noord zijde van het Afrikaanse continent, ook wel onze zuid grens, neemt het aantal staten met subs gestaag toe...

Ik moet er niet aan denken dat in 2020 (of eerder) het Moslim Broederschap de contole over een groot deel van het gebied heeft en daarbij kan beschikken over (redelijk) moderne subs.

En dan hebben we het nog niet over de rest van de wereld gehad.

Ace1

Citaat van: Flyguy op 21/11/2012 | 20:00 uur
Hoe realistisch is het touwens dat de PC3 überhaupt wordt vervangen? Gaat er een gerucht rond, of heeft defensie het ooit op de langere termijn planning gegooid?

Flyguy  heb  je hier op Defensieforum ook gelezen dat binnen nu en de komende 10 jaar wereldwijd 150 onderzeeers gaan gebouwd worden? Dat is de reden dat ik deze topic ben gestart.

Chrisis

Citaat van: Harald op 22/11/2012 | 16:44 uur
vergelijkingen C-27J Saprtan versus C-295

http://www.c295.ca/wp-content/uploads/C295-Comparison-Chartmay26.pdf - -

http://omnipol.cz/js/ckeditor/plugins/filemanager/userfiles/casatiskovematerialy/Srovnani_C-295_CASA_a_C-27J_Spartan.pdf - -

You Tube filmpje van ombouwen C-295 MPA naar transport-versie :
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=P475t_uZUUI

Artikel over C-27J (bladzijde 6 t/m 20) :
http://www.scribd.com/doc/50587051/Asian-Defence-and-Diplomacy-Vol-17-Dec-2010-Jan-2011

Grappig, fabrikant C-27 verkoopt weer als dat de C-27 grotere ramp heeft, breder toestel waardoor ook voertuigen kan vervoeren. Dat van die pallets wist ik niet, blijkbaar heeft C295 een langere romp.


Chrisis

Citaat van: Strata op 22/11/2012 | 13:58 uur
Citaat van: Chrisis op 22/11/2012 | 09:08 uur
En de C-27J Spartan?

Die optie had de USCG ook, c-295 of de spartan (naast de HC-144). Al zou dat wel een leuke aanvulling zijn op de C-130's gezien de technische overeenkomsten wat het onderhoud makkelijker maakt.

Ja en naar ik begrepen heb kan die ook normale pallets vervoeren en parachuteren. De klep en de hoogte bij de C-295 is net niet ruim genoeg daarvoor. Jammer voor C-295 maar werkelijkheid.

Verder lijkt de C-295 me wel hele goede kist. Vermoedelijk wat voordeliger in O&S. Maar aan de andere kant idd techinische overeenkomsten (ook zelfde cockpit systemen etc + motoren identiek) bij de C-27J.

Ook kan het een pluspunt zijn dat deze via FMS vanuit de VS gekocht kan worden. Weet iemand wat daar precies de voordelen van kunnen zijn ten opzichte van direct kopen in Italië?


StrataNL

#38
Citaat van: Chrisis op 22/11/2012 | 09:08 uur
En de C-27J Spartan?

Die optie had de USCG ook, c-295 of de spartan (naast de HC-144). Al zou dat wel een leuke aanvulling zijn op de C-130's gezien de technische overeenkomsten wat het onderhoud makkelijker maakt.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Mourning

Ik snap en begrijp de wil, maar ik acht deze discussie, helaas, weinig realistisch/zinvol.

Zelfs al zou er een luchtbasis worden afgestoten en de daarbij behorende grond worden verkocht dan nog zie ik op de lange termijn een groot probleem. Het jaarlijks beschikbare Defensiebudget. De financiering van dergelijke toestellen door eenmalige verkopen lijkt mij een tijdbom en ik geloof niet dat verkoop van relatief goedkope toestellen (in onderhoud) erg veel jaarlijks budget zal gaan opleveren om het al zwaar onder druk staand Defensiebudget genoeg te kunnen ontlasten om een dergelijke aanschaf te kunnen verantwoorden. En al helemaal niet als er meerdere taken (VIP bijv.) mee moeten worden uitgevoerd waardoor er dus ook meerdere modules moeten worden aangeschaft.

Sympathiek idee, maar ik denk onrealistisch en ik denk dat we het karige geld wat er nu is beter op andere zaken kunnen inzetten en concentreren.

Indien men zich meer zou willen richten op een maritiem expeditionaire krijgsmacht, waar ik overigens volledig achter zou staan, dan zou ik er om mijn moverende redenen (sterk) voorstander van zijn om de KM te versterken en de grootste klappen bij m.n. de KLU te laten vallen en in mindere mate de KL.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).