NAVO missie in Afghanistan, deel 2

Gestart door Lex, 24/11/2012 | 14:50 uur

Ros

'ISAF wint oorlog in Afghanistan'

KABUL - De internationale troepenmacht in Afghanistan (ISAF) en het Afghaanse leger zijn goed op weg de oorlog in het land te winnen. 

Dat heeft vertrekkend ISAF-commandant John Allen zondag gezegd.

Volgens hem heeft het Afghaanse leger de afgelopen anderhalf jaar veel vooruitgang geboekt en geeft het inmiddels leiding aan de meeste operaties.

De vooruitgang is volgens hem te danken aan de inspanning van buitenlandse troepen in Afghanistan. Die hebben de Afghanen getraind en rebellen verdreven uit veel bewoonde gebieden.

Victorie


''Afghaanse troepen verdedigen het Afghaanse volk en maken het voor de regering van dit land mogelijk om haar burgers te dienen. Dit is victorie. Dit is hoe een overwinning eruit ziet'', aldus Allen tijdens zijn afscheidsspeech. Opvallend genoeg was de Afghaanse president Hamid Karzai afwezig, hoewel hij wel was uitgenodigd.

Allen was ISAF-bevelhebber sinds juli 2011. De Amerikaanse generaal der mariniers Joe Dunford is sinds zondag de nieuwe commandant. Onder zijn bevel zal de gevechtsmissie van de Amerikanen en andere buitenlandse militairen in 2014 eindigen. Allen zelf is voorgedragen als bevelhebber van de NAVO in Europa.

Allen was ISAF-commandant in een cruciale periode van de oorlog, waarin het Afghaans leger steeds meer taken van de internationale troepenmacht overnam. De oorlog in Afghanistan begon in oktober 2001.

www.nu.nl

andré herc

5 feb 2013, 17:14     
Nederlandse F-16 gooit bom in Afghanistan DEN HAAG - Een Nederlandse F-16 in Afghanistan heeft dit weekeinde een bom afgeworpen om Amerikaanse en Afghaanse grondtroepen te helpen. Dat meldde het ministerie van Defensie dinsdag.

Het kamp van de coalitiegenoten werd zaterdag aangevallen waarna twee Nederlandse gevechtsvliegtuigen te hulp schoten. Zij gooiden een bom af op de plaats waarvandaan het kamp onder vuur werd genomen.

In de Noord-Afghaanse provincie Kunduz is een Nederlandse politiemissie actief. Om de ruim 540 Nederlanders te beschermen zijn onder meer vier F-16's in Mazar-e-Sharif gestationeerd.

telegraaf.nl

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Elzenga

Ik hoop dat zijn beveiligers alert blijven...want ook weer thuis in Groot-Brittannië zal de Taliban waarschijnlijk pogen hem wat aan te doen...

dudge

Prins Harry doodde Taliban

Prins Harry keert terug uit Afghanistan, heeft het Britse ministerie van defensie maandag meegedeeld. Hij was daar twintig weken gedetacheerd als helikopterpiloot van het Britse leger. Hij vloog Apaches en bediende regelmatig de boordwapens, waarbij hij ook Talibanstrijders heeft gedood.

In interviews in Afghanistan zei de prins, die derde in lijn is voor de troonsopvolging, dat hij graag 'een van de jongens' is. "Mijn vader probeert mij er steeds aan te herinneren aan wie ik ben. Maar het is voor mij erg gemakkelijk om te vergeten wie ik ben als ik in het leger ben. Iedereen draagt hetzelfde uniform en is met hetzelfde bezig."

Captain Wales, zoals hij in het leger heet, heeft tientallen missies gevlogen ter ondersteuning van grondtroepen. Daarbij heeft hij ook Taliban gedood. "Een leven nemen om een leven te redden, daar draait het om, denk ik. Als mensen onze jongens kwaad proberen te doen, schakelen wij ze uit."

Prins Harry was al eerder in Afghanistan. Hij werd toen al na tien weken teruggehaald, nadat details over de plaats waar hij gelegerd was waren uitgelekt. Britse media hadden toegezegd een nieuwsstop in acht te nemen om veiligheidsredenen. Deze keer kregen de media beperkt toegang tot de prins, mits ze geen operationele details onthulden.

Veel leden van het Britse koningshuis hebben als militair gevechtstaken vervuld. Harry's oom, prins Andrew, was helikopterpiloot bij de marine in de Falklandsoorlog van 1982. Zijn grootvader, prins Philip, diende in de Tweede Wereldoorlog op oorlogsschepen van de Royal Navy. Zijn oudere broer, prins William, vliegt reddingshelikopters van de Royal Air Force. William zou ook graag aan het front willen dienen, maar dat wordt door leden van de regering te riskant geacht.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/582235/1/1/100/prins-harry-doodde-taliban.html

Lex

'VS mogelijk helemaal weg uit Afghanistan'

WASHINGTON - De Verenigde Staten sluiten niet uit dat na 2014 geen Amerikaanse militairen meer in Afghanistan overblijven.

Dat heeft het Witte Huis dinsdag laten weten, enkele dagen voor het bezoek van de Afghaanse president Hamid Karzai aan president Barack Obama.

De NAVO-gevechtsmissie in Afghanistan eindigt in 2014, maar de VS hebben steeds laten doorschemeren dat daarna waarschijnlijk nog duizenden Amerikaanse militairen in het land blijven. Zij moeten het Afghaanse leger ondersteunen.

Volgens veiligheidsadviseur Ben Rhodes is het voor Obama geen doel om troepen in Afghanistan te houden. De strijd tegen terreurorganisatie al-Qaeda en het trainen en uitrusten van het Afghaanse leger zijn daarentegen wel belangrijk.

In Irak besloot Obama, na lange onderhandelingen, om in 2011 alle Amerikaanse troepen terug te trekken.

ANP
8 januari 2013 23:39

Elzenga

With U.S. Set to Leave Afghanistan, Echoes of 1989
By THOM SHANKER
Published: January 1, 2013 79 Comments

WASHINGTON — The young president who ascended to office as a change agent decides to end the costly and unpopular war in Afghanistan. He seeks an exit with honor by pledging long-term financial support to allies in Kabul, while urging reconciliation with the insurgency. But some senior advisers lobby for a deliberately slow withdrawal, and propose leaving thousands of troops behind to train and support Afghan security forces.

......lees verder....
http://www.nytimes.com/2013/01/02/world/asia/us-war-in-afghanistan-has-echoes-of-soviet-experience.html?smid=tw-share

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 02/01/2013 | 21:14 uur
Je zou bijna denken dat het een frisch und fröhlicher oorlog is daar ;)

Camp Bastion fris en vrolijk?

Elzenga

Je zou bijna denken dat het een frisch und fröhlicher oorlog is daar ;)

http://www.guardian.co.uk/music/video/2012/dec/20/british-soldiers-afghanistan-gangnam-style-video

(met dank aan mijn Twittercontacten die me hierop wezen...)

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 24/12/2012 | 15:58 uur
Ik heb vernomen dat Prins Harry helemaal geen Apachepiloot is, maar "gunner and navigator".....  ;)
Dat klopt ook volgens beschikbaar beeldmateriaal..de voorste stoel. Maar kan hem ook vliegen als co-pilot in case of emergency. Heeft ook piloten-opleiding gedaan.





KapiteinRob

#24
Ik heb vernomen dat Prins Harry helemaal geen Apachepiloot is, maar "gunner and navigator".....  ;)

Ros

Citaat van: Tanker op 24/12/2012 | 14:22 uur
Dan kunnen mensen zeggen "dat kan niet" want hij is de kroonprins, hij heeft nog broers en neven die dat zouden kunnen doen zoals Harry dat doet.....

Wij hebben geen behoefte aan een Oranje die zonodig de militair uit moet hangen, en daarmee een groot veiligheidsrisico zou zijn. Laat hem ook maar net als Opa B. het pak aan de wilgen hangen en fijn met water gaan spelen..... Voor de Engelsen zou dat ook een goed plan zijn.

Voor dit soort mensen is een klein legertje aan beveiliging nodiig en inzetten is bijna niet te doen. Ik vraag mij af de "big kill" van prins Harry wel zo echt is, en alleen een grote PR stunt is.

Tanker

Die gasten zijn wel militair betrokken, prins WA lopt af en toe rond in zijn kloffie met een zooitje medailles maar echt iets spannends heeft hij niet gedaan.
Dan kunnen mensen zeggen "dat kan niet" want hij is de kroonprins, hij heeft nog broers en neven die dat zouden kunnen doen zoals Harry dat doet.....

Ros

#21
Moet je vooral dit soort boulevardpers berichten publiceren. Koninklijke "kill" publiekelijk claimen. Doen ze dat ook met Peter of John uit London of Sheffield die een Taliban strijder hebben uitgeschakeld ?. En nu lopen janken dat deze prins nog meer op de hitlijst staat. Dat hier andere Britten meer risico mee lopen dan de prins is ze zeker ontgaan. Straks een aanslag ergens in Engeland.......vreemd he ?.

Ros

'Prins Harry schakelt commandant Taliban uit'

LONDEN - De Britse prins en helikopterpiloot Harry is nu nog meer in het vizier van de extremistische Taliban, want hij heeft in oktober ''zijn eerste Talibancommandant gedood''.


Dit meldden Britse media maandag.

Volgens de Daily Mirror zijn de Taliban die eerder al 30.000 euro op het hoofd van Harry hadden gezet, nu nog meer op jacht naar Britse militair die een kleinzoon van koningin Elizabeth II is.


The Mirror berichtte dat ''Doelwit Harry'' in oktober deel was van een Apache-helikopterbemanning, die ''boven de Afghaanse provincie Helmand met een Hellfire-raket een Talibancommandant uitschakelde''.

Er is volgens een door de Daily Mirror geraadpleegde veiligheidsbron ''geen twijfel mogelijk dat jihadisten in Afghanistan nu hun inspanningen om de prins te beschadigen gaan opvoeren''

www.nu.nl

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 21/12/2012 | 23:55 uurNu heb je mijn opzetje in de war geschopt, ik probeerde Elzenga op de kast te jagen :-*
Jammer hè ;). De Fransen noemde hem in 1995 tijdens de onderhandelingen ook gewoon de Tiger. Alleen MinDef bleef stug volhouden dat het om de Tigre ging...goed als ze wisten dat Frans klinkende wapens een negatieve associatie opriepen wat betreft kwaliteit (denk aan Atlantique ervaring...).