NAVO missie in Afghanistan, deel 2

Gestart door Lex, 24/11/2012 | 14:50 uur

dudge

Oh, natuurlijk, daar zijn wij ook de aangewezen partner voor, wij hebben immers al ervaring met het trainen van Afghanen.

Lex

NAVO hoopt op Nederlandse steun Afghanistan

DEN HAAG - NAVO-topman Anders Fogh Rasmussen hoopt dat Nederland vanaf 2015 een bijdrage levert aan de trainingsmissie die de NAVO gaat opzetten in Afghanistan. Dat wordt de opvolger van de huidige ISAF-missie, die dit jaar afloopt. Rasmussen hoopt ook op een financiële bijdrage van ons land voor de trainingsmissie.

Rasmussen zei dat donderdag na een gesprek met premier Mark Rutte. Rasmussens bezoek aan Den Haag is onderdeel van zijn voorbereiding voor de NAVO-top begin september in Wales. Op die top wordt onder meer gesproken over het vervolg op de huidige NAVO-operatie in Afghanistan.

Rasmussen sprak donderdag behalve met premier Rutte ook met de ministers Frans Timmermans (Buitenlandse Zaken) en Jeanine Hennis (Defensie). Rasmussen houdt later donderdag nog een toespraak voor studenten.

ANP, 30 januari 2014 16:23

Lex

Gelezen op de sire van het EATC:

Termez/Uzbekistan, 1:00 local

It's one o'clock local at this German logistic hub, not far away from the border to Afghanistan. Airport lights illuminate the German air transport hub, where a German Airbus A310 MRTT waits for patients who have been flown in with a  C-160 ESS Transall aircraft from Mazar-e Sharif just a few moments ago. The injured soldiers had a traffic accident and are now transported back to the Netherlands by the German Airbus A310.
The Airbus A310 MRTT with its MedEvac-kit is often called a "flying hospital" because it is surely one of the most advanced aircraft world-wide with regard to Aeromedical Evacuation. With the help of the AECC – the Aeromedical Evacuation Center which consists of four flight surgeons and two flight assistants (flight nurses) – an evacuation mission is set up immediately after the AECC has chosen the appropriate aircraft. In order to save time and to carry out the AeroMedEvac mission as quickly as possible, the AECC communicates directly with Mission Control who are only a few steps away inside the same building.


Zie: http://eatc-mil.com/45/Articles/News%20&%20Press%20updates/186/24+hours+at+Mission+Control

Lex

25e F-16 detachement gaat naar Afghanistan 

DEN HAAG -
Voor de 25e keer vertrekt een F-16 detachement naar Afghanistan. Dat meldde het ministerie van Defensie maandag. Tot medio dit jaar blijven vier F-16's operationeel in het noorden van het land om vooral coalitiegenoten in nood te hulp te schieten.
   
Dinsdag vertrekken de meer dan 90 militairen vanaf Eindhoven naar Mazar-e-Sharif waar de gevechtsvliegtuigen sinds november 2011 zijn gestationeerd. Nederlandse F-16's zijn al ruim twaalf jaar actief in Afghanistan. Eerder vlogen ze vanaf Kandahar in het zuiden van het land.

De meeste militairen die vertrekken, zijn werkzaam op vliegbasis Volkel.

Telegraaf,
ma 13 jan 2014, 17:26

Elzenga

Citaat van: bergd op 02/12/2013 | 11:28 uur
Ja klopt, 1 van de 2 is naar beneden gekomen las ik net... Miscchien toch niet helemaal goeie keuze :mad:
Het bevestigt in ieder geval wat Poleme hier steeds stelt..grote kans op crash e.d. Ik kan me voorstellen dat een piloot in dat soort gevallen nog het 1 en ander kan redden...waar dat met afstandbediening minder makkelijk gaat. Maar goed...de crash ziende net in Engeland is dat ook niet altijd het geval.

bergd

Citaat van: Elzenga op 02/12/2013 | 11:06 uur
Was er recent niet eentje gecrasht?!

Ja klopt, 1 van de 2 is naar beneden gekomen las ik net... Miscchien toch niet helemaal goeie keuze :mad:

Elzenga

Was er recent niet eentje gecrasht?!

bergd

http://www.mcclatchydc.com/2013/05/06/190332/drone-cargo-helicopters-prove.html

Drone cargo helicopters prove worth in Afghanistan, leading way to civilian uses


CAMP BASTION, AFGHANISTAN — In January a small group of U.S. Marines at a remote base near the village of Shurakay in northern Helmand province was running low on ammunition after fighting fiercely for days. The road in was too dangerous for a resupply convoy, and there were so many Taliban fighters that a helicopter crew trying to fly in would have been at serious risk.

Still, the Marines soon heard the soft thwack of rotor blades. They looked up as a glimpse into the future of aviation eased into a hover, then gently descended until a pallet of ammunition dangling beneath it touched the ground. The cargo hook released itself and the unmanned K-MAX helicopter rose again, turned and flew off.

The K-MAX, which is the only drone cargo helicopter in the U.S. military's fleet, made two more runs to the embattled outpost, dropping off more supplies each time.

It wasn't a stunt: Over the past 16 months, two K-MAX helicopters that were sent to Afghanistan as an experiment have delivered 3.2 millions of pounds of cargo across Helmand and flown more than 1,000 missions. That's reduced the number of supply convoys needed on the province's bomb-infested roads, eased the workload and risk for helicopter and Osprey crews, saved money and provided real-world proof that drones are practical for much more than surveillance and missile strikes.

The combat-zone test was supposed to last just six months, but in March the Marine Corps extended it indefinitely, citing the K-MAX's success in delivering cargo and keeping Marines in trucks off dangerous roads.

In the fast-growing world of unmanned aircraft, the K-MAX's success is a significant step toward what's expected to be a host of new military and civilian roles for cargo drones, said Peter Singer, the director of the 21st Century Defense Initiative at the Brookings Institution research center and the author of "Wired for War: The Robotics Revolution and Conflict in the 21st Century."

"Everyone has framed discussion of drones as being about surveillance, and that's one of the models, but they won't be only that," he said.

Indeed, surveillance seems likely to become no more than a niche for drones. Last year, Congress ordered the Federal Aviation Administration to open the airways to the commercial use of drones by 2015. The FAA foresees that there'll be 10,000 commercial drones flying by 2020. Predicted uses include carrying cargo, lifting construction materials into place, undertaking rescue missions in remote mountains or stormy seas, evacuating the wounded from battlefields and even, some experts half-joke, delivering pizza.

Analysts' estimates of the commercial market for unmanned aircraft range as high as $94 billion in the next few years.

"The national airspace will be opened, and now that's not an if, it's when," Singer said. "The importance of the K-MAX is that it provides proof of concept that there is a potential commercial use, not just a military one. It's the best current example of cargo movement by an unmanned aircraft. It's working a lot, working well and doing so in a pretty tough environment."

The implications, Singer said, may be extrapolated by looking back at the history of manned aviation. That started with wartime surveillance, then moved onto carrying improvised, then standard, armaments in World War I. After the war, airplanes expanded into moving freight and passengers. The K-MAX and similar competitors are the first shift for drones away from surveillance and air-delivered weapons into freight and the rest of the future for drones, he said.

The Marines also think it's breaking ground for new drone uses, inside and outside the military.

"It might take some time in the United States for a civilian application, but the crews here are proving it works and that it's incredibly reliable and cost-effective," said Maj. Daniel Lindblom, of Alexandria, Va., who oversees the various unmanned-aircraft programs the Marines run in Afghanistan. "It's just a matter of time."

The K-MAX looks a little odd, with its side-by-side rotors, narrow fuselage and lack of a tail rotor, but it isn't startlingly futuristic. That's because it was based on a manned civilian cargo helicopter that had proved itself for years as Lockheed Martin searched for a simple way to meet the requirements of the test without a vast investment in research and development to build a drone from scratch. It joined forces with the original builder of the K-MAX to convert the helicopter to work by remote operation and automation.

It still has a cockpit, and a pilot can taxi it into place before the cargo is attached or fly it around for maintenance checks. When it's time to lift the cargo, the pilot flicks a switch to NOLO – "no local operator" – steps out of the cockpit and walks away.

In a converted shipping container nearby, an operator at the helm of a Sony PlayStation video-game console takes over, and a crew hooks on the cargo, which dangles on a sling about 75 feet below the K-MAX as it flies off.

The PlayStation is simple, cheap, reliable and already familiar to many people, members of the K-MAX ground crew said. If a controller gums up or breaks, someone drives over to the Marine PX and buys another one, said Phil Melton, a pilot from Priest River, Idaho, who works for Oregon's Swanson Group Aviation. Swanson has the contract to maintain and operate the K-MAX here.

After takeoff, much of the helicopter's flight is automated. K-MAX uses GPS satellite navigation to follow a preset path that's filed with air traffic controllers. There isn't a video camera aboard, which is one reason it's important that its routes be carefully coordinated in advance with air traffic controllers and others, such as combat air controllers on the ground. Also that means the ground crew can't see approaching thunderstorms, so they're careful to fly only when there's little chance of a surprise in the weather.

It can travel about 80 miles each way, but it's best at distances of 58 miles or less because then it can be controlled by a line-of-sight radio system. If it goes farther, the crew has to switch to a less-reliable satellite telephone to control it.

Once it reaches its destination, the ground crew at Camp Bastion is in communication with the troops at the other end, who tell them when the helicopter is in position to ease the cargo down safely. The operator at the PlayStation console hits a "deliver" button and the K-MAX descends automatically at a controlled rate to about 90 feet, then slows the descent to a crawl. When the cargo settles to the ground, a weight sensor triggers the release of the cargo hook, and the K-MAX automatically climbs into the sky again and follows the preset path back to the air base at Camp Bastion, the British side of the massive joint base that includes the main Marine base in Afghanistan, Camp Leatherneck.

All the automation at the delivery end is necessary because the helicopter can dip below the horizon when it descends, meaning the line-of-sight control system no longer works. But it will still automatically set down its cargo and rise back to the point where it's controllable again.

The program isn't secret, but it's almost unknown on base. The helicopters fly from a remote corner of Bastion, mainly at night, when the weather's usually better and the air cooler and more dense, so the rotor blades are more efficient.

The aircraft now fly six days a week, and up to six flights a day. Often they fly cargoes of water or food, but they also have delivered crucial replacement parts for the improvised bomb-defeating system on a damaged truck and fuel to a small base that was running out.

In Helmand, they've built an enviable record of reliability and cost-effectiveness, Lindblom said. The aircraft need only about 1.3 man-hours of maintenance for every hour of flight, and they cost little more than $1,300 an hour to operate, he said. That compares with nearly 23 man-hours for each hour of flight for the CH-53E heavy-lift helicopter and more than $11,000 an hour to operate it, according to statistics supplied by the Marine Corps.

The CH-53E can carry four times as much cargo – the K-MAX is allowed to carry no more than 4,500 pounds per run – and it's faster, but it also has to fly in pairs for security reasons. That requires a total of 10 crew members and puts them at risk.

The cost savings, performance and reduction in the risk and drudgery mean that the wider use of such helicopters, inside and outside the military, is inevitable, Lindblom said.

"This is the wave of the future, and there's just no question about it," he said. "About the only problem with it is that we don't have 20 or 30 more of them."

(misschien iets voor Mali, qua vliegbereik schiet hij helaas nog wel tekort)

Ros

Kortom.....Afghanistan gaat gewoon weer terug naar de tijd voor de inval van het westen. Een veilige haven voor extremistische (geloof) organisaties, allen iets beter geregeld om uit het zicht te blijven. Mensenrechten, en specifiek dan van vrouwen, is weer terug bij af. Grootste overwinning op de westerse landen ooit behaald alleen al door de economische klappen die gevallen zijn. Het Afghanistan avontuur heeft vele miljarden gekost en aardig wat landen behoorlijk in de problemen gebracht.

Lessons learned ?. Ik hoop het maar geloof er niet al te vast in. De volgende VS president zou zo maar weer een republikein kunnen zijn die zich maar al te graag in de geschiedenisboeken terug wil zien als "hawk".

dudge

Citaat van: Ros op 26/11/2013 | 11:48 uur
Karzai moet kiezen tussen onder de juk van de Amerikanen of die van de Taliban. Onder welke partner in crime heeft hij de meeste kans om te overleven ?.

Hij neigt de kant van de Taliban op te gaan. Het weer invoeren van steniging als straf geeft ook al aardig de koers aan.

Evengoed kan het zijn dat hij de Taliban zoveel mogelijk wil paaien, in de hoop op een 'vredesakkoord' met hen.
Betekend nog niet gelijk dat hij ook hun kant kiest. Ik verwacht dat er teveel Afghanen zijn die dat niet accepteren. De stamoudsten doen die oproep niet voor niets, zij hebben blijkbaar ook eea te winnen bij amerikaanse aanwezigheid. Money vooral.

Ros

Karzai moet kiezen tussen onder de juk van de Amerikanen of die van de Taliban. Onder welke partner in crime heeft hij de meeste kans om te overleven ?.

Citaat
Ook eist hij dat Afghaanse terreurverdachten uit het detentiekamp Guantanamo Bay worden vrijgelaten

Hij neigt de kant van de Taliban op te gaan. Het weer invoeren van steniging als straf geeft ook al aardig de koers aan.

Ros

Karzai riskeert breuk volgens VS
De Afghaanse president Hamid Karzai riskeert een breuk met de Verenigde Staten als hij blijft weigeren een veiligheidspact te ondertekenen.

''Als hij niet snel tekent, hebben de VS geen keus behalve het voorbereiden van een toekomst waarin na 2014 geen Amerikaanse of NAVO-troepen aanwezig zijn in Afghanistan'', dreigde nationale veiligheidsadviseur Susan Rice.

Karzai en het Witte Huis steggelen al enige tijd over het veiligheidspact, waar Karzai verscheidene voorwaarden aan stelt. Zo wil de president dat Amerikaanse militairen geen huizen van Afghanen meer binnendringen.

Ook eist hij dat Afghaanse terreurverdachten uit het detentiekamp Guantanamo Bay worden vrijgelaten. Volgens Washington weigert Karzai dan ook het pact te tekenen.

Kerry

Diverse hoge Amerikaanse functionarissen, zoals minister John Kerry (Buitenlandse Zaken), hebben gezegd dat het pact voor het einde van het jaar moet zijn ondertekend om de aanwezigheid van Amerikaanse troepen na 2014 te kunnen voorbereiden. Ook vanuit Afghanistan wordt druk uitgeoefend. De Loya Jirga, een vergadering van Afghaanse stamoudsten, geestelijken en politici, riep Karzai eind vorige week op het samenwerkingsverband snel te tekenen.

Als Karzai niet tekent, is een volledige uittocht van Amerikaanse troepen niet ondenkbaar. Zo brak de Amerikaanse president Barack Obama in oktober 2011 gesprekken af met de regering van Irak, waar op dat moment nog 40.000 Amerikaanse troepen aanwezig waren. Voor het einde van het jaar waren alle militairen vertrokken.


www,nu.nl


Lex

Timmermans pikt herinvoeren steniging niet 

DEN HAAG -
Als Afghanistan steniging opnieuw invoert als sanctie op overspel, heeft dat gevolgen voor de relatie van Nederland met dat land. Minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken zei dat maandag in het tv-programma Nieuwsuur.

Hij reageerde op berichten dat een werkgroep van het Afghaanse ministerie van Justitie steniging heeft opgenomen in een reeks van voorstellen om het strafrecht te hervormen. Tijdens het bewind van de Taliban was dit een gebruikelijke straf. Nu komt deze vorm van doodstraf soms nog voor buiten het officiële rechtssysteem om. De mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch noemt de mogelijke herinvoering schokkend

Telegraaf,
ma 25 nov 2013, 22:46

Lex

Afghanistan overweegt herinvoeren steniging 

KABUL -
Overspel moet weer als vanouds met steniging worden bestraft, vindt een werkgroep van het Afghaanse ministerie van Justitie. De werkgroep heeft deze vorm van de doodstraf opgenomen in een reeks voorstellen om het strafrecht te wijzigen. Dat stelt mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW), die het voorstel heeft ingezien.
 
Getrouwde mensen die betrapt worden op overspel, moeten volgens het voorstel in het openbaar gestenigd worden. Seks buiten het huwelijk is sowieso niet de bedoeling, maar als beide betrokkenen nog niet met iemand anders zijn getrouwd, kan worden volstaan met 100 zweepslagen.

HRW noemde het maandag schokkend dat 12 jaar nadat de fundamentalistische Taliban van de macht werden verdreven, serieus over herinvoering van steniging wordt gesproken. De organisatie riep de regering in Kabul op het voorstel resoluut van de hand te wijzen. Ook internationale donoren moeten duidelijk maken dat ze ,,geen blanco cheques" uitschrijven, vindt HRW.

Tijdens het bewind van de Taliban, van de tweede helft van de jaren 90 tot de westerse inval in 2001, was steniging een gebruikelijke straf. Sindsdien komt het incidenteel nog voor buiten het officiële rechtssysteem om.

Overigens werd maandag bekend dat in het noordoosten van het land een jong stel is vermoord vanwege hun relatie. De politie is op zoek naar de vader van het meisje. Hij zou zijn dochter en haar vriend hebben doodgeschoten, nadat een stammenraad daartoe had besloten. De slachtoffers hadden nog geprobeerd er samen vandoor te gaan, maar ze werden gevonden.

Stammen maken in een groot deel van het land de dienst uit; het centrale gezag is zeer zwak. In 2014 vertrekken bovendien de meeste nog aanwezige NAVO-troepen uit Afghanistan en staan de Afghaanse veiligheidsdiensten er grotendeels alleen voor.

De Verenigde Staten willen wel een troepenmacht in het land houden. Stamoudsten, politici en hoge geestelijken stemden zondag voor een 'veiligheidspact' met de VS waarin dat geregeld wordt. President Hamid Karzai moet dat nog ondertekenen.

Telegraaf,
ma 25 nov 2013, 09:34

Elzenga

Citaat van: Ros op 13/11/2013 | 11:47 uur
De Afghaanse economie is zich in ieder geval aan het herstellen  :devil:
;)....en dan moeten er nog miljarden bij... :sick: