Vervanging huidige F-16's, deel 8

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 15/01/2013 | 12:58 uur

Zeewier

Citaat van: jurrien visser op 18/04/2013 | 09:42 uur
Generaal Bogdan  bied aan om de NL F35A's toe te voegen aan zijn test programma (lightning en noice testing) in ruil voor de opslagkosten.
Maar dan niet later klagen dat ze "gebruikt" zijn.

Harald

Generaal Bogdan : de Japanner bouwen een eigen fabriek voor de productie van de F-35 in Japan !

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Generaal Bogdan : in 2020 in 2020 USD de F35A 85 mjn in huidige USD zou dat zijn 75 mjn

Harald

De generaal houdt Nederland een worst voor, voor de 2 testtoestellen in de motteballen tot 2015 !

Hij wil proberen ze zo snel mogelijk in te zetten in o.a. geluidstesten en vliegen in onweer als Nederland er aan toe is en over de kosten voor opslag wil hij praten.

Als NL direct mee gaat doen nu met het testen, dan is de kans op bestellen van de F-35 groter  

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Generaal Bogdan  bied aan om de NL F35A's toe te voegen aan zijn test programma (lightning en noice testing) in ruil voor de opslagkosten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 18/04/2013 | 09:36 uur
Even tussendoor: of ze nou voor of tegen de F-35 is, Angelien Eijsink is een beter politica dan ik dacht. Jasper van Dijk (SP) is er niet eens.

De rest schittert door afwezigheid

Zeewier

Even tussendoor: of ze nou voor of tegen de F-35 is, Angelien Eijsink is een beter politica dan ik dacht. Jasper van Dijk (SP) is er niet eens.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Volgens Generaal Bogdan  zijn de vlieguurkosten van de:

F16C block 40+ USD 21.500,-
F35A USD 23.900,-

Het gaat hier om nog NIET gepubliceerde cijfers maar dit gaat volgens Generaal Bogdan  medio mei 2013 gebeuren (hij realiseert zich dat de nieuwe getallen nu openbaar zijn)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Chrisis op 18/04/2013 | 09:03 uur
Kom maar op met je positieve punten over de JSF.... We worden er door de industrie ingerommeld, door onwaarheden en verdraaingen. Waarop baseert VOllebregt bijvoorbeeld dat Saab en Dassault meer dan 100% compensatie nooit kunnen halen? terwijl de fabrikanten dat aangeven wel te kunnen + dat in andere gevallen feitelijk hebben gedaan?

Waar Vollebregt zijn zijn uitspraken op gebaseerd zijn moet je aan Vollebregt vragen.

Bij jou is het glas altijd vol bij Saab en volledig leeg bij LM, het is mijn overtuiging dat het F35 programma volledig op de rails komt al was het maar vanwege het gewicht achter het programma en het ontbreken van een alternatief (voor de Amerikanen).

De kosten zullen naar beneden moeten wil het in het beoogde aantal een succes worden. Laat duidelijk zijn: voor mij is de F35 zeker niet heilig en mijn alternatief is bekend.

Harald

Citaat van: Zeewier op 18/04/2013 | 00:33 uur
Donderdag van 09:00 - 10:00 uur  Generaal Bogdan (F-35 Joint Program Office) over opvolging F-16.
Via deze link:
http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen/live_debatten_commissiezalen/player.jsp?zaal=N%20006&title=Suze%20Groenewegzaal&analoog=Encoder07_SuzeGroeneweg_Extern350k&adsl=Encoder07_SuzeGroeneweg_Extern500k

Waarom moeten de Amerikanen met de F-35 2x komen om uitleg te geven, gisteren LM en nu Generaal Bogdan.

Gisteren kregen de kamerleden niet antwoord op alle vragen ivm goverment to goverment agrement en zou de Generaal daar nu wel antwoorden op willen/kunnen/mogen geven ?? ... zoals wat de vaste prijs en de vlieg-uur-kosten zijn ..... let op , veel gedraai en gepraat, maar geen rechtsstreeks antwoord.

Gisteren zei LM nog dat er nu met 60 toestellen 10.000 uur getest was en dat er pas bij 200.000 testuren sprake was van een "volwassen" testprogramma, waarmee je iets kunt zeggen over de testresulataten. Dus we hebben nog een lange weg te gaan., vooral als men zegt dat het testprogramma voor block 3 pas start in 2015 of later en 2 tot 4 jaar gaat duren. Stel start in 2015, 4 jaar dan zit je in 2018.
Productieduur van een vliegtuig is ca. 3 jaar dus als onze F-35 in 2019 geleverd zouden worden, dan zijn de toestellen in productie als de testfase in volle gang is.  Dan is het logisch dat je een toestel ontvangt welke nog niet de volledige capaciteiten en software heeft, dus zullen de toestellen de nodige upgrades moeten ontvangen in 2020 tot 2024.


Chrisis

Citaat van: jurrien visser op 18/04/2013 | 08:53 uur
Hier heb je een punt, daar in tegen zal het een veelvoud zijn van een handjevol Gripens.

Er zijn ook positieve punten te benoemen rondom de F35 net zoals er negatieve punten te benoemen zijn rond de Gripen E en het grappige is: in beide gevallen hoor ik hier vrijwel niemand over.

Kom maar op met je positieve punten over de JSF.... We worden er door de industrie ingerommeld, door onwaarheden en verdraaingen. Waarop baseert VOllebregt bijvoorbeeld dat Saab en Dassault meer dan 100% compensatie nooit kunnen halen? terwijl de fabrikanten dat aangeven wel te kunnen + dat in andere gevallen feitelijk hebben gedaan?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1422
Citaat van: Chrisis op 18/04/2013 | 08:48 uur
SChande! Ook omdat de hele presentatie van Vollebregt vol leugens en verdraaingen staat, zoals van ouds. De gebruikte aantallen toestellen zijn onwaar. van de JSF bijvoorbeeld het planaantal waaronder dus 86 Nederlandse JSF, de Deense en Canadese geplande aantallen, Italiaanse nog het oude aantal... tja zo komen we ook bij de 3100 toestellen. Overigens interessant detail. volgens O'Bryan had hij nog nooit over het planaantal van 4.500 gehoord..... interessant dus....


Hier heb je een punt, daar in tegen zal het een veelvoud zijn van een handjevol Gripens.

Er zijn ook positieve punten te benoemen rondom de F35 net zoals er negatieve punten te benoemen zijn rond de Gripen E en het grappige is: in beide gevallen hoor ik hier vrijwel niemand over.

Chrisis

Citaat van: jurrien visser op 18/04/2013 | 07:44 uur
do 18 apr 2013, 07:01   

'Kabinet solt met JSF-bedrijven' 

door Roy Klopper en Niels Rigter

DEN HAAG - Het kabinet solt met de belangen van bedrijven en werknemers nu het de deur voor de concurrentie van de F-35 Joint Srike Fighter (JSF) heeft opengezet. Dat verwijt komt van de Nederlandse vliegtuigindustrie.

Ondernemingen die onderdelen maken voor de beoogde opvolger van de F-16 voorzien dat de keuze voor een alternatief gevechtsvliegtuig desastreus uitpakt voor de werkgelegenheid; binnen twee jaar verdwijnen dan 650 banen omdat producent Lockheed Martin alleen samenwerkt met firma's uit landen die participeren in het project.

Momenteel werken 1100 mensen binnen het Nederlandse bedrijfsleven aan de JSF, van wie de helft direct.

Onbetrouwbaar

Commercieel directeur Reinout Siezen van Aeronamic uit Almelo, dat onderdelen voor de airco van het nieuwe toestel bouwt, kenschetst de Nederlandse overheid als 'onbetrouwbare partner'. ,,We hebben de afgelopen tien jaar veel investeringen gedaan in de wetenschap dat Nederland voor de JSF gaat. De verantwoordelijke politici, te beginnen bij toenmalig PvdA-premier Kok, waren daar weinig dubbelzinnig over."

Volgens Siezen zal het huidige aantal van 25 werknemers dat bij zijn firma aan de JSF werkt snel verdubbelen. Maar als het kabinet een ander toestel kiest, verdwijnen die betrekkingen als sneeuw voor de zon. Hij acht het onverantwoord dat concurrenten hun toestellen nu weer mogen aanprijzen in de Tweede Kamer, terwijl ons land eerder twee JSF-testtoestellen kocht: ,,Je kunt als politiek en overheid niet op deze manier sollen met bedrijven en hun werknemers".

Massaontslagen

Ook Fokker, dat onder meer vleugeldelen, het landingsgestel en de volledige bedrading voor de JSF levert, voorziet massaontslagen als ons land alsnog een ander toestel kiest. Vicepresident Michel van der Maat: "De F-35 zorgt momenteel voor 500 werkplekken bij vestigingen in Hoogeveen, Helmond, Woensdrecht en Papendrecht. Zodra die opdracht verdwijnt, lopen we een kennisachterstand op. Dan zijn we ook de civiele luchtvaart kwijt als klant, hetgeen nog meer arbeidsplaatsen kost."

Volgens Yves Robin van de Franse vliegtuigbouwer Dassault, fabrikant van de Rafale, betekent stoppen met de JSF geenszins dat Nederland voor niks miljoenen in het JSF-project heeft gestopt. ,,De kennis blijft. Bovendien kunnen wij ook een prima aanbod doen voor de Nederlandse industrie."

Aanbod

Pierre Farkas van Saab, gisteren eveneens in de Tweede Kamer voor een presentatie, doet een soortgelijk aanbod: ,,Als Nederland 4,5 miljard euro uitgeeft om Gripens te kopen, zorgen wij voor hetzelfde bedrag aan orders voor het Nederlandse bedrijfsleven." Volgens Fokker-directeur Sjoerd Vollebregt kunnen Saab en Dassault dat nooit waarmaken.

Onderzoeksbureau SEO becijferde vorig jaar dat de Nederlandse deelname aan het JSF-project op korte termijn 1350 extra arbeidsjaren oplevert en op lange termijn €24 tot €38 miljard aan extra omzet voor Nederlandse bedrijven. fsleven. De JSF niet aanschaffen, zou 12 tot 20 miljard minder omzet betekenen. Op de lange termijn voorziet SEO overigens geen extra werkgelegenheid door deelname aan het JSF-project.

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/21488735/___Kabinet_solt_met_JSF-bedrijven___.html

Dit is toch wel het toppunt:  Men beweerde ooit (nog niet zo lang geleden....) dat stoppen met de JSF 15000 banen zou kosten.... En wat lezen we nu, rond de 1100 banen direct, en als we de JSF kiezen rond 2020 nog zo'n 1100 banen (samen dus 2200....)  En sorry dat ik het zeg maar dit aantal zal door de keuze voor alternatieven zeker ook gehaald worden... 15.000 dat geloof ik niet... Maar VVD is toch zo tegen ontwikkelingshulp? Waarom dan proberen op deze manier banen te creëren? Ik begrijp dat Vollebregt graag de JSF zo duur mogelijk ziet, watnt het is inderdaad zo dat er dan ook meer richting zijn bedrijf verdwijnt, maar dat is uitgerekend niet het doel van een regering/defensie. Opdrachten aan de industrie zou op de 2e of zelfs 3e plaats moeten komen. En nu, zo blijkt uit deze opmerkingen staat het op de eerste plaats.

SChande! Ook omdat de hele presentatie van Vollebregt vol leugens en verdraaingen staat, zoals van ouds. De gebruikte aantallen toestellen zijn onwaar. van de JSF bijvoorbeeld het planaantal waaronder dus 86 Nederlandse JSF, de Deense en Canadese geplande aantallen, Italiaanse nog het oude aantal... tja zo komen we ook bij de 3100 toestellen. Overigens interessant detail. volgens O'Bryan had hij nog nooit over het planaantal van 4.500 gehoord..... interessant dus....

Zeewier

Citaat van: Mourning op 18/04/2013 | 01:01 uur
Zijn deze vergaderingen ergens terug te bekijken?
Normaliter alleen de plenaire debatten in de Tweede Kamer en speciale onderzoekscommissies. Niet de kleinere commissies.  :neutral:
http://debatgemist.tweedekamer.nl/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

do 18 apr 2013, 07:01   

'Kabinet solt met JSF-bedrijven' 

door Roy Klopper en Niels Rigter

DEN HAAG - Het kabinet solt met de belangen van bedrijven en werknemers nu het de deur voor de concurrentie van de F-35 Joint Srike Fighter (JSF) heeft opengezet. Dat verwijt komt van de Nederlandse vliegtuigindustrie.

Ondernemingen die onderdelen maken voor de beoogde opvolger van de F-16 voorzien dat de keuze voor een alternatief gevechtsvliegtuig desastreus uitpakt voor de werkgelegenheid; binnen twee jaar verdwijnen dan 650 banen omdat producent Lockheed Martin alleen samenwerkt met firma's uit landen die participeren in het project.

Momenteel werken 1100 mensen binnen het Nederlandse bedrijfsleven aan de JSF, van wie de helft direct.

Onbetrouwbaar

Commercieel directeur Reinout Siezen van Aeronamic uit Almelo, dat onderdelen voor de airco van het nieuwe toestel bouwt, kenschetst de Nederlandse overheid als 'onbetrouwbare partner'. ,,We hebben de afgelopen tien jaar veel investeringen gedaan in de wetenschap dat Nederland voor de JSF gaat. De verantwoordelijke politici, te beginnen bij toenmalig PvdA-premier Kok, waren daar weinig dubbelzinnig over."

Volgens Siezen zal het huidige aantal van 25 werknemers dat bij zijn firma aan de JSF werkt snel verdubbelen. Maar als het kabinet een ander toestel kiest, verdwijnen die betrekkingen als sneeuw voor de zon. Hij acht het onverantwoord dat concurrenten hun toestellen nu weer mogen aanprijzen in de Tweede Kamer, terwijl ons land eerder twee JSF-testtoestellen kocht: ,,Je kunt als politiek en overheid niet op deze manier sollen met bedrijven en hun werknemers".

Massaontslagen

Ook Fokker, dat onder meer vleugeldelen, het landingsgestel en de volledige bedrading voor de JSF levert, voorziet massaontslagen als ons land alsnog een ander toestel kiest. Vicepresident Michel van der Maat: "De F-35 zorgt momenteel voor 500 werkplekken bij vestigingen in Hoogeveen, Helmond, Woensdrecht en Papendrecht. Zodra die opdracht verdwijnt, lopen we een kennisachterstand op. Dan zijn we ook de civiele luchtvaart kwijt als klant, hetgeen nog meer arbeidsplaatsen kost."

Volgens Yves Robin van de Franse vliegtuigbouwer Dassault, fabrikant van de Rafale, betekent stoppen met de JSF geenszins dat Nederland voor niks miljoenen in het JSF-project heeft gestopt. ,,De kennis blijft. Bovendien kunnen wij ook een prima aanbod doen voor de Nederlandse industrie."

Aanbod

Pierre Farkas van Saab, gisteren eveneens in de Tweede Kamer voor een presentatie, doet een soortgelijk aanbod: ,,Als Nederland 4,5 miljard euro uitgeeft om Gripens te kopen, zorgen wij voor hetzelfde bedrag aan orders voor het Nederlandse bedrijfsleven." Volgens Fokker-directeur Sjoerd Vollebregt kunnen Saab en Dassault dat nooit waarmaken.

Onderzoeksbureau SEO becijferde vorig jaar dat de Nederlandse deelname aan het JSF-project op korte termijn 1350 extra arbeidsjaren oplevert en op lange termijn €24 tot €38 miljard aan extra omzet voor Nederlandse bedrijven. fsleven. De JSF niet aanschaffen, zou 12 tot 20 miljard minder omzet betekenen. Op de lange termijn voorziet SEO overigens geen extra werkgelegenheid door deelname aan het JSF-project.

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/21488735/___Kabinet_solt_met_JSF-bedrijven___.html