Natres uitrusting

Gestart door nard_v, 18/01/2013 | 23:16 uur

ZitStuk

Citaat van: Bobber op 03/06/2014 | 14:27 uur
In de reinigingsinstructie van de baas staat dat je de wax max één keer per halfjaar mag gebruiken. Hier werd bij verteld dat je deze eigenlijk alleen meot gebruiken bij scheurtjes etc in de kisten en niet om ze mooi te laten glimmen.

Glimmende kisten is verleden tijd.

Schoonmaken moet 'gewoon' met een borstel, doek en stromend water. Daarmee krijg je het vuil er wel af. :)

Als je scheurtjes in je kisten krijgt ben je te laat. Dan is het leer al uitgedroogd... Wanneer je ze dagelijks draagt (en wel eens buiten komt voor iets anders als appel) moet je wel meer zorg besteden aan je kisten om ze inzetbaar te houden.
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

dudge

Citaat van: Bobber op 03/06/2014 | 14:27 uur
In de reinigingsinstructie van de baas staat dat je de wax max één keer per halfjaar mag gebruiken. Hier werd bij verteld dat je deze eigenlijk alleen meot gebruiken bij scheurtjes etc in de kisten en niet om ze mooi te laten glimmen.

Glimmende kisten is verleden tijd.

Schoonmaken moet 'gewoon' met een borstel, doek en stromend water. Daarmee krijg je het vuil er wel af. :)

En evt babydoekjes om het af te maken, als je echt netjes voor de dag wilt komen. Maar heb nooit moeite gehad met schoonmaken van die dingen.

Bobber

Citaat van: ZitStuk op 02/06/2014 | 21:38 uur
Natte lap er over en wax er op. Wax ongeveer 1 keer per maand. Anders smeer je ze alsnog dicht

In de reinigingsinstructie van de baas staat dat je de wax max één keer per halfjaar mag gebruiken. Hier werd bij verteld dat je deze eigenlijk alleen meot gebruiken bij scheurtjes etc in de kisten en niet om ze mooi te laten glimmen.

Glimmende kisten is verleden tijd.

Schoonmaken moet 'gewoon' met een borstel, doek en stromend water. Daarmee krijg je het vuil er wel af. :)

ZitStuk

Alleen behandelen als je dat echt nodig acht. Anders niet. En ik zou gewoon het spul van de baas gebruiken. Staat ook gewoon meindl op dus is gewoon goed.
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

Janssen

Citaat van: ZitStuk op 02/06/2014 | 21:38 uur
Natte lap er over en wax er op. Wax ongeveer 1 keer per maand. Anders smeer je ze alsnog dicht

Ook met wax insmeren als je ze niet intensief hebt gebruikt ? Bijvoorbeeld, je hebt in een maand
alleen een paar theorie avonden gehad in gvt, moet je ze dan ook waxen, of alleen als je zeg maar
een weekend in het veld hebt gelegen ?

Ik zag laatst ook onderhoudsmiddelen zoals een poets spray etc. Deze krijg je niet verstrekt
maar heeft iemand heer ervaring mee ? Handiger dan onderhoudsmiddelen die verstrekt worden ?

ZitStuk

Natte lap er over en wax er op. Wax ongeveer 1 keer per maand. Anders smeer je ze alsnog dicht
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

Janssen

Betreffende het onderhouden van de Meindl's. Ik kreeg bij de kisten ook een speciale wax verstrekt om de kisten mee te
behandelen. Na een week in het veld te hebben gelegen zagen mijn kisten er erg stoffig en sjofel uit en ze waren ook niet
meer schoon te krijgen. Ik kreeg van mijn wachtmeester instructeur de tip om de kisten met een natte borstel schoon te schrobben en even een tijd te laten drogen.Om vervolgens de kisten behandelen met de speciale wax. Door deze wax gaan je kisten ook een beetje glimmen. Toen ik bij mijn eenheid kwam kreeg ik gelijk een paar complimenten voor mijn glimmende kisten ;-). Ik zal eens een foto uploaden van
de met wax behandelde kisten en het 2e paar kisten die nog niet behandeld is, ter vergelijking.

Misschien dat hier nog meer mensen zijn die de kisten hebben behandeld met die wax ? Want hoe moet je kisten daarna schoon krijgen, ook weer schrobben met natte borstel, of is dat niet goed voor de wax ?

EVU

Citaat van: Nikehercules op 19/01/2013 | 19:57 uur
Binnen 13mechbrig is formeel bekend gesteld dat de Natres gelijk getrokken wordt met de beroepseenheden wat PGU betreft.

Qua PGU uitrusting zijn wij (C Compagnie gelegerd te Oirschot) inmiddels gelijk met beroeps.

d.w.z. opsvest, 60L ruza, Colt etc.

1989Albergen

#98
Morgen moet ik mijn PGU ophalen om 08:00. Hierover heb ik een mail gehad van de kapitein AZ van 10 natres. In deze mail stond ook dat ik een brief thuisgestuurd zou krijgen (welke ook in de bijlage van de mail stond). Nou heb ik deze brief alleen nog niet ontvangen en ik vroeg me dus af of je perse deze brief mee moet nemen naar het ophalen. Weet iemand hier het antwood op?

Al opgelost, brief is toch nog binnengekomen :angel:

samthegreat4

Citaat van: LLH op 22/02/2013 | 16:29 uur
voor zover ik vandaag heb gehoord :

onderhoudsset bestaat uit borstels en meindl vet/nubuck vet / wax .
deze is voorradig loods 5 mob cplx oirschot maar adviseer je dit via organieke lijnen aan te vragen.
zoals thomasen al zei : OPC , Delta (fourier) daar is dit te verkrijgen
Hartelijk dank  8)

LLH

voor zover ik vandaag heb gehoord :

onderhoudsset bestaat uit borstels en meindl vet/nubuck vet / wax .
deze is voorradig loods 5 mob cplx oirschot maar adviseer je dit via organieke lijnen aan te vragen.
zoals thomasen al zei : OPC , Delta (fourier) daar is dit te verkrijgen

samthegreat4

Citaat van: Thomasen op 21/02/2013 | 21:39 uur
Citaat van: samthegreat4 op 21/02/2013 | 21:36 uur
Omdat je kisten alleen een beetje borstelen niet zo veel soeps is.
Die kisten hebben goretex linings, daarvoor krijg je speciale nanopore spray die de Meindls laat ademen.
Daarbij heb je nog Meindl Sportwax wat het leer voedt en soepel houdt.

Ik heb alleen 4 borstels, nou: Shoop de whoop.
http://www.meindl.de/download/deutsch/meindl_trekking_care.pdf

Je kan ze in ieder geval schoonmaken. En spray en wax zijn verbruiksartikelen, moet je aanvragen bij de OPC/AF, hebben ze wel bij je ehd.
Tja, veel schoner/glimmender worden ze er niet van hoor. Maar je hebt gelijk, ik kan iig het groffe vuil eraf borstelen.
Vind het persoonlijk wel jammer dat je deze kisten niet gewoon kan poetsen zodat ze er fatsoenlijk en glimmend uitzien. In plaats daarvan loop je met stoffige kisten rond.

Wist het trouwens niet van die verbruiksartikelen, thanks daarvoor. Ik zal wel de eerste zijn met Meindls bij m'n eenheid. Dus weet niet zo zeker of ze bij de kisten passende spullen zullen hebben.

dudge

Citaat van: samthegreat4 op 21/02/2013 | 21:36 uur
Omdat je kisten alleen een beetje borstelen niet zo veel soeps is.
Die kisten hebben goretex linings, daarvoor krijg je speciale nanopore spray die de Meindls laat ademen.
Daarbij heb je nog Meindl Sportwax wat het leer voedt en soepel houdt.

Ik heb alleen 4 borstels, nou: Shoop de whoop.
http://www.meindl.de/download/deutsch/meindl_trekking_care.pdf

Je kan ze in ieder geval schoonmaken. En spray en wax zijn verbruiksartikelen, moet je aanvragen bij de OPC/AF, hebben ze wel bij je ehd.

samthegreat4

Citaat van: Thomasen op 21/02/2013 | 20:55 uur
Citaat van: samthegreat4 op 21/02/2013 | 19:34 uur
Ja, inderdaad raar. Ik heb alleen een paar borstels gekregen met foudraal. Maar handig als je dat zou kunnen doen  8)

En waarom zou dat niet je onderhoudsset zijn?
Omdat je kisten alleen een beetje borstelen niet zo veel soeps is.
Die kisten hebben goretex linings, daarvoor krijg je speciale nanopore spray die de Meindls laat ademen.
Daarbij heb je nog Meindl Sportwax wat het leer voedt en soepel houdt.

Ik heb alleen 4 borstels, nou: Shoop de whoop.
http://www.meindl.de/download/deutsch/meindl_trekking_care.pdf

dudge

Citaat van: samthegreat4 op 21/02/2013 | 19:34 uur
Ja, inderdaad raar. Ik heb alleen een paar borstels gekregen met foudraal. Maar handig als je dat zou kunnen doen  8)

En waarom zou dat niet je onderhoudsset zijn?