Belang van zwemmen bij Luchtmobiel

Gestart door Alex-LUMBL, 04/02/2013 | 21:05 uur

P

Goed filmpje laat lui hier hun voordeel meedoen.

LLH



kijkdit filmpje en haal je info eruit

onderofficier

Citaat van: Ros op 11/02/2013 | 12:51 uur
Het ging mij om de vermogen van helicopters om ondanks niet functioneren motoren toch redelijk veilig aan de grond te komen.

Dan is het ook niet logisch dat de piloten het zelf wel beoefenen......   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ros

Citaat van: guest1400 op 11/02/2013 | 11:24 uur
brace brace brace redt je leven wel  :P

Als de heli door vijandelijk vuur uit de lucht word gehaald is iedere beoefende scenario waardeloos...... Het ging mij om de vermogen van helicopters om ondanks niet functioneren motoren toch redelijk veilig aan de grond te komen.


guest1400

Citaat van: Ros op 10/02/2013 | 16:12 uur
Dit is ook niet te oefenen, als we het tenminste hebben over het gebruik van de Chinook. De inzet van LMB zal niet kilometers uit de kust plaats vinden waar niet uitgeweken kan worden naar een "veilige" plaats om in geval van nood te landen. Een heli met motorpech kan in heel veel gevallen nog gecontroleerd naar de grond worden gestuurd of naar de wal.

brace brace brace redt je leven wel  :P

Ros

Citaat van: onderofficier op 10/02/2013 | 15:14 uur
Te lezen aan Guest1400 niet.  De Klu zorgt alleen voor haar eigen personeel?  Of heeft daar niemand aangedacht? 

Dit is ook niet te oefenen, als we het tenminste hebben over het gebruik van de Chinook. De inzet van LMB zal niet kilometers uit de kust plaats vinden waar niet uitgeweken kan worden naar een "veilige" plaats om in geval van nood te landen. Een heli met motorpech kan in heel veel gevallen nog gecontroleerd naar de grond worden gestuurd of naar de wal.

Flyguy

Citaat van: ZitStuk op 10/02/2013 | 15:04 uur
En heli's kunnen ook crashen boven water. Dan is het toch wel wenselijk dat je je eigen kunt redden ipv dat je met de kist verzuipt
Een van de vele scenarios waarbij je, ook als luchtmobiel zijnde, in het water kan raken in Nederland waterland.  ;)

onderofficier

Citaat van: ZitStuk op 10/02/2013 | 15:04 uur
En heli's kunnen ook crashen boven water. Dan is het toch wel wenselijk dat je je eigen kunt redden ipv dat je met de kist verzuipt

Dan gaan we al een stap verder en dan komt de volgende vraag bij mij op:
Luchtmacht crew (dus ook de verpleegkundige en arts van de SAR) gaan naar het zwembad van Gilze-Rijen om bovenstaande senario te beoefenen. (volgens mij is dit 1x per jaar verplicht)
Lui van Luchtmobiel?  Deze zitten ook vaak in heli en dan is het inderdaad toch wel wenselijk dat je weet hoe je te redden.

Te lezen aan Guest1400 niet.  De Klu zorgt alleen voor haar eigen personeel?  Of heeft daar niemand aangedacht? 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

ZitStuk

En heli's kunnen ook crashen boven water. Dan is het toch wel wenselijk dat je je eigen kunt redden ipv dat je met de kist verzuipt
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

onderofficier

Citaat van: guest1400 op 08/02/2013 | 11:07 uur
ik heb in mijn hele AMOL tijd maar 1 keer gezwommen, dus zou ik me niet al te veel zorgen over maken. Waren wel 2 gasten die totaal niet konden zwemmen en zelfs moeite hadden met drijven maar ook die hebben uiteindelijk hun petje gefikst.

Waarschijnlijk zijn door de voorbeeld die je aangeeft de eisen verscherpt.  Men is er achtergekomen dat dit eigenlijk niet kan. Dat lui die een oversteek moeten doen die amper/niet kunnen zwemmen is levensgevaarlijk. 

Ik geloof je best dat je maar 1x heb moeten zwemmen maar ik mijn tijd ging ik het water in, meerdere malen  in de opleiding stond op zwemmen op het programma wel in het zwembad met overall aan, wapen e.d.  Maar ook een pop opduiken..e.d.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

guest1400

Citaat van: Alex-LUMBL op 04/02/2013 | 21:05 uur
Hallo, ik doe de opleiding vrede en veiligheid met als uitstroom richting luchtmobiel.
ik weet dat bij luchtmobiel een zwem diploma verreist is maar toch zou ik van iemand met ervaring of veel kennis erover willen weten hoe belangrijk het is bij Luchtmobiel, ga je het veel doen in de AMOL? en later in de verdere opleiding etc. etc. ik heb een zwemdiploma en ik kan wel zwemmen, maar ik ben er wat dat betreft geen ster in dus afhankelijk van hoe het echt zit, ga ik zelf oefen met vrij zwemmen of les nemen om er beter in te worden. Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.
Alvast hartstikke bedankt!

Mvg. Alex

ik heb in mijn hele AMOL tijd maar 1 keer gezwommen, dus zou ik me niet al te veel zorgen over maken. Waren wel 2 gasten die totaal niet konden zwemmen en zelfs moeite hadden met drijven maar ook die hebben uiteindelijk hun petje gefikst.

Ipkiss

Weet niet zeker meer of het voor iedereen (AMO) of de gevechtsfuncties (MFO) was.. Zoek het nog even uit.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

onderofficier

Citaat van: Ipkiss op 04/02/2013 | 21:58 uur
Zwemmen wordt binnenkort (of nu al?) verplicht voor iedereen. Niks bijzonders, je moet je 200m zwemmend kunnen verplaatsen. Dit is erin gekomen omdat het gebleken is dat je ook tijdens inzet in een enkel geval wel eens een riviertje of iets dergelijks over zou moeten kunnen zwemmen.

Binnenkort, denk ik, als bij de functie eisen kijkt zie ik inderdaad bij een functie van de luchtmobiele brigade dat een zwemdiploma is vereist.
Bij een logisitieke functie zie ik die eis niet staan.  Het lijkt me vreemd dat als men solliciteerd (via werkenbijdefensie.nl) dat opeens er een eis bij komt.

Op zich zou het inderdaad logisch zijn dat men zou kunnen zwemmen. 

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Citaat van: Alex-LUMBL op 04/02/2013 | 21:05 uur
Hallo, ik doe de opleiding vrede en veiligheid met als uitstroom richting luchtmobiel.
ik weet dat bij luchtmobiel een zwem diploma verreist is maar toch zou ik van iemand met ervaring of veel kennis erover willen weten hoe belangrijk het is bij Luchtmobiel, ga je het veel doen in de AMOL? en later in de verdere opleiding etc. etc. ik heb een zwemdiploma en ik kan wel zwemmen, maar ik ben er wat dat betreft geen ster in dus afhankelijk van hoe het echt zit, ga ik zelf oefen met vrij zwemmen of les nemen om er beter in te worden. Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.
Niet voor het een of ander. Als je kijkt naar de taakstelling/inzet van LMB irt tot "natte ops" dan ben ik de mening toegedaan dat je mag verwachten dat een zwem diploma toch wel gewenst is.

Ipkiss

Zwemmen wordt binnenkort (of nu al?) verplicht voor iedereen. Niks bijzonders, je moet je 200m zwemmend kunnen verplaatsen. Dit is erin gekomen omdat het gebleken is dat je ook tijdens inzet in een enkel geval wel eens een riviertje of iets dergelijks over zou moeten kunnen zwemmen.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj