De EC Tiger

Gestart door dudge, 06/02/2013 | 11:23 uur

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 05/01/2023 | 00:32 uur
En ons onderzoek was 20 jaar geleden.

Tel een kleine 10 jaar erbij op. De keuze voor de AH-64D viel in 1995 en de leveringen in de periode 1998-2002.

Nederland was ook de eerste exportklant van de AH-64D Block 1.

https://boeing.mediaroom.com/1999-03-29-First-AH-64D-Apache-Pilots-From-the-Netherlands-Complete-Training-at-Boeing
https://boeing.mediaroom.com/2002-06-10-Boeing-Delivers-30th-AH-64D-Apache-to-Royal-Netherlands-Air-Force

Citaat van: Thomasen op 05/01/2023 | 00:32 uur
Hoop maar dat die mk3 capable wordt, want daar gaan we als Europa genoeg profit van hebben.

Dat is ook wat Frankrijk en Spanje hopen. Het is hun primaire gevechtshelikopter boven land en zij gaan sowieso voor  MkIII.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: Sparkplug op 04/01/2023 | 13:03 uur
Airbus toont de Tiger MkIII aanvalshelikopter.     2 jan 2023 Categorie: Militair, Nieuwe toestellen / Tests, Nieuws

Bruno Even, CEO van Airbus Helicopters, zei over dit project: "De Tiger MkIII zal geen equivalent ter wereld hebben voor operaties met hoge intensiteit en zal de connectiviteit, precisie en vuurkracht van de huidige Tiger verder verbeteren". Maar Airbus moet dit wel nog waarmaken!

https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=H1E4F1C3&sub=logboek
Geen equivalent ?

In de NL kandidaten evaluatie kwam de Tigre / Tiger op de 4de plaats.  Op 1 de Apache, de AH-1W Cobra op 2, enige afstand ... en daarna op derde plek de Agusta Mangusta.  Feit is dat deze evaluatie naar de Apache toe geschreven werd.  Maar feit is ook dat de Amerikaanse kandidaten ten opzichte van de Euro aanvalsheli's aanzienlijk zwaarder bepantserd waren.  Dat ondanks dat extra gewicht de Apache toch wendbaarder was en beter presteerde in hot & high condities.  Deze betere prestaties bleken boven Korea en Vietnam een primaire voorwaarde voor betere overlevingskansen.  Vooral de Apache had allerlei voorzieningen in haar ontwerp, zoals bijvoorbeeld grotere redundantie en spreiding in boord uitrusting.  De Europese kandidaten waren hiervoor te klein en te licht.
Ook qua bewapening kwantiteit, kwaliteit en flexibiliteit (tegelijk kanon + voldoende ongeleide rockets + voldoende Hellfire's tegen een combi on ongepantserde / licht gepantserde & zwaar gepantserde doelen) waren de Amerikaanse kandidaten superieur.

De Australische landmacht had ook een voorkeur voor de Apache en was onder de indruk van de eveneens 10 tons klasse Rooivalk.
Maar de ARH Tiger werd goedkoper aangeboden dan de AH-64D.  Plus de Aussie politici werd een grotere worst aan nationale werkgelegenheid voor gehouden.
Uiteindelijk bleek in de aanschaf de ARH Tiger duurder dan het AH-64D.  En goedkoop is duurkoop, want de Tandenloze Tiger bleek deficient (gebrekkig).

Alle andere kandidaten hebben zich wel bewezen in het echie.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Airbus toont de Tiger MkIII aanvalshelikopter

2 jan 2023 Categorie: Militair, Nieuwe toestellen / Tests, Nieuws

Begin maart 2022 hebben Frankrijk en Spanje met Airbus het contract ondertekend voor de ontwikkeling, de productie en het initi?le onderhoud en de ondersteuning voor de Airbus Tiger MkIII. Het megacontract met OCCAR (Joint Organization for Armament Cooperation) heeft een waarde van meer dan ? 3,5 miljard voor de upgrade van 60 Tiger-helikopters naar MkIII. 

Het contract omvat de upgrade van 42 Tiger helikopters voor Frankrijk (met de mogelijkheid om nog eens 25 helikopters toe te voegen) en 18 voor Spanje. Bovendien biedt het contract de mogelijkheid voor Duitsland om later toe te treden tot het Tiger MkIII-programma, maar of de Duitsers dit programma zullen volgen is onwaarschijnlijk. De Duitse Defensie zoekt alternatieve oplossingen voor hun aanvalshelikopters en daar staat de Boeing Apache bovenop de keuzelijst.



Bruno Even, CEO van Airbus Helicopters, zei over dit project: "De Tiger MkIII zal geen equivalent ter wereld hebben voor operaties met hoge intensiteit en zal de connectiviteit, precisie en vuurkracht van de huidige Tiger verder verbeteren". Maar Airbus moet dit wel nog waarmaken!

Airbus heeft nu een eerste video vrijgegeven (zie onderaan) over het belangrijke Tiger MkIII project. 

De upgrade naar Tiger MkIII omvat het volgende:

  • Safran Strix NG-vizieren,
  • Thales FlytX-avionics-suite (een volledige glas cockpit)
  • Topowl DD-helm-gemonteerde vizierdisplay,
  • Indra IFF-upgrade,
  • Thales GNSS
  • Navigatiesysteem van Safran
  • Electro-optical sensor ? Safran?s Euroflir 510 
  • System to team with unmanned assets
  • Thales Contact/Synaps-radio
  • Datalinks voor bemande/onbemande samenwerking
  • Voor Spanje extra Link16- en SATCOM-functionaliteiten 
  • Extra bewapening:
  • Frankrijk: de MBDA MAST-F (Future Tactical Air-to-Surface Missile) en Mistral 3 lucht-luchtraket.
  • Spanje: 70 mm geleide raketten en de een nieuwe lucht-grondraket (Rafael Spike ER2)


https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=H1E4F1C3&sub=logboek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Umbert op 29/06/2022 | 10:10 uur
Denk ik ook omdat ze volgens de filmpje die ik in de loop der jaren op Youtube heb gezien de Duitsers toch wel een positief beeld hadden over hoe wij als Nederlanders met onze transport en aanvals helicopters omgingen en dan valt ook het puzzel stukje keus Chinook met vulbuis weer op zijn plaats want ze krijgen ook C130J tankers maar dan valt onze keuze voor de C390 dan weer uit de toon of zit er per ongeluk toch nog iets in de hoge hoed,  En worden de uitrusting van het DSK zowel aan de Duitse als Nederlandse kant min of meer gelijk?

Verwacht dat het waar mogelijk qua materieel gelijk wordt. De KC-/C-130J's zijn een aanvulling op hun A400M's.

De Duitse Tiger variant (enige zonder boordkanon) naar Mk3 niveau brengen zal toch ook wel een klap geld gaan kosten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: Sparkplug op 29/06/2022 | 09:55 uur
Als zij overgaan op de AH-64E, dan is dat wel gunstiger voor de samenwerking met Nederland.

Denk ik ook omdat ze volgens de filmpje die ik in de loop der jaren op Youtube heb gezien de Duitsers toch wel een positief beeld hadden over hoe wij als Nederlanders met onze transport en aanvals helicopters omgingen en dan valt ook het puzzel stukje keus Chinook met vulbuis weer op zijn plaats want ze krijgen ook C130J tankers maar dan valt onze keuze voor de C390 dan weer uit de toon of zit er per ongeluk toch nog iets in de hoge hoed,  En worden de uitrusting van het DSK zowel aan de Duitse als Nederlandse kant min of meer gelijk?

Sparkplug

Citaat van: Harald op 29/06/2022 | 09:16 uur
Deadline looms for German decision to join 'cost-effective' Tiger MkIII programme    ( Airbus probeert Du er nog bij te trekken, maar zal dat lukken ?? ... of gaat Du wel voor Apache's )

Als zij overgaan op de AH-64E, dan is dat wel gunstiger voor de samenwerking met Nederland.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Deadline looms for German decision to join 'cost-effective' Tiger MkIII programme    ( Airbus probeert Du er nog bij te trekken, maar zal dat lukken ?? ... of gaat Du wel voor Apache's )

The head of Airbus Helicopters in Germany has warned the country's government that it is running out of time to opt in to the Tiger MkIII upgrade programme alongside France and Spain.

https://www.flightglobal.com/helicopters/deadline-looms-for-german-decision-to-join-cost-effective-tiger-mkiii-programme/149176.article

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 19/11/2021 | 13:28 uur
Absoluut. Maar daar zijn de Duitsers zelf ook behoorlijk schuldig aan. De reden dat hun Tiger zonder kanon rond vliegt bijvoorbeeld. Maar denk ook aan het doorontwikkel pad van de Typhoon, waar ze opeens de funds uit trokken. Frankrijk en Italië hebben, gek genoeg, een effectief industrieel beleid. Maar zeker als het aankomt op de aansluiting met centraal/oost Europa móeten de Duitsers daar een grote rol in spelen. En dat is voor een groot deel politiek, niet alleen de industrie.

Nou ja, als je het budget bekijkt van DU snap ik wel waarom ze zich terugtrokken uit typhoon project funding etc.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

OCCAR gives go-ahead for Tiger MkIII upgrade, with deliveries from 2029   ( Duitsland doet niet mee !!,  gaan zij toch voor de Apache ? )

Airbus Helicopters has been awarded a development and production contract for the Tiger MkIII upgrade programme, initially covering 42 aircraft for France and 18 for Spain.

https://www.flightglobal.com/helicopters/occar-gives-go-ahead-for-tiger-mkiii-upgrade-with-deliveries-from-2029/147759.article

Parera

Citaat van: Mourning op 19/11/2021 | 11:39 uur
Dat is gewoon aan doorontwikkeling van de Mangusta... toch? Sorry, maar geef me dan maar liever een doorontwikkeling of de opvolger van de Apache...

En natuurlijk is het ontwikkelen van de Tiger als project op zich voor de EU en EU-defensie industrie heel goed omdat je er ontelbaar veel leermomenten in krijgt. Tegelijk... als relatief nieuwe gebruikers EN een van de twee ontwikkelende landen van het toestel nu zelf ook naar de Apache aan het kijken dan kan ik daar moeilijk heel veel positiefs uithalen. Je zou bijv. ook kunnen redeneren dat het naast leer en innovatie momenten ook (veel) reputatieschade heeft gebracht.

Helemaal voor om meer door onze eigen defensie industrieen te laten ontwikkelen en produceren, maar HOE we dat doen moet echt anders denk ik, want vaak: duur, lange ontwikkelings- en productiefase en bij diverse projecten ook lange leveringstijden voor onderdelen e.d..

Het is slechts een antwoord op de reactie dat er geen EU alternatief is naast de Tiger  ;) En nee het is een nieuwe heli op basis van de AW-149's rotoren en aandrijving en het gebruikt alleen de bewezen 20 mm, Toplite targeting system en de SPIKE ATGM van de Mangusta.


Mourning

Dat is gewoon aan doorontwikkeling van de Mangusta... toch? Sorry, maar geef me dan maar liever een doorontwikkeling of de opvolger van de Apache...

En natuurlijk is het ontwikkelen van de Tiger als project op zich voor de EU en EU-defensie industrie heel goed omdat je er ontelbaar veel leermomenten in krijgt. Tegelijk... als relatief nieuwe gebruikers EN een van de twee ontwikkelende landen van het toestel nu zelf ook naar de Apache aan het kijken dan kan ik daar moeilijk heel veel positiefs uithalen. Je zou bijv. ook kunnen redeneren dat het naast leer en innovatie momenten ook (veel) reputatieschade heeft gebracht.

Helemaal voor om meer door onze eigen defensie industrieen te laten ontwikkelen en produceren, maar HOE we dat doen moet echt anders denk ik, want vaak: duur, lange ontwikkelings- en productiefase en bij diverse projecten ook lange leveringstijden voor onderdelen e.d..
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 19/11/2021 | 09:55 uur
Het is niet per definitie goed als iemand een US copter koopt en niet een EU. Ik zou liever ook een gedegen EU model zien om niet zo afhankelijk te zijn van yanks. Was de EC er niet geweest had Europa nul punt nul kennis gehad op dit gebied. Hopelijk biedt de toekomst ruimte voor een EU gevechts copter.

Er is natuurlijk wel een Europees alternatief in ontwikkeling : AW-249

https://www.leonardocompany.com/en/products/aw249


Huzaar1

Het is niet per definitie goed als iemand een US copter koopt en niet een EU. Ik zou liever ook een gedegen EU model zien om niet zo afhankelijk te zijn van yanks. Was de EC er niet geweest had Europa nul punt nul kennis gehad op dit gebied. Hopelijk biedt de toekomst ruimte voor een EU gevechts copter.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

ALS die interesse er echt blijkt te zijn... hoeveel meer bewijs heb je dan nog nodig om gewoon te kunnen concluderen dat de Tiger echt een mislukt project is geworden?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Gaat Duitsland zijn Tigers vervangen ??

Germany shows tentative interest in Apache

Shephard understands that the German federal government has asked its US counterpart for information about the Boeing AH-64 Apache attack helicopter.

Over the years, Boeing has actively promoted the Apache throughout Europe, especially to militaries in Central and Eastern Europe that are acutely aware of the deterioration in relations between NATO and Russia.

Procurement of the Apache would significantly enhance the German Armed Forces' interoperability with US forces stationed in Germany, as well as armed forces of other European countries. Some of these, like Poland or Romania, have already shown interest in the Apache. The Polish MoD requires at least ...

https://www.shephardmedia.com/news/air-warfare/premium-germany-shows-tentative-interest-apache/?utm_source=twitter&utm_medium=shephardnews&utm_content=News&utm_campaign=i3Gen_News