Defensie gaat mitrailleurs vervangen

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/02/2013 | 20:31 uur

Tanker

Is de M240L niets ? paar kg lichter als de oorspronkelijke MAG...

Oorlogsvis

Citaat van: Nikehercules op 25/02/2013 | 20:34 uur
Interessant! Ik verwacht dat de MAG door de MAG vervangen zal worden. Maar welk wapen komt er in de plaats van de .50? Een nieuw wapen of weer een M2 versie?
Denk ook dat je de MAG door een MAG moet vervangen, en de .50 door een .50 kan je alles bij dezelfde fabrikant kopen ook leuk ivm met de korting op de aanschafprijs. De MAG is een fantastische mitrailleur, en de .50 is gewoon door niets anders te evenaren.

Ros

Het zou wat de MAG betreft gelet op het kostenplaatje, beter zijn vast te houden aan de bestaande munitie....7,62 mm ?.

dudge

Citaat van: Nikehercules op 25/02/2013 | 23:59 uur
Precies. En in de kamerbrief is ook duidelijk te lezen dat beide huidige systemen aan het einde zijn van hun technische en operationele levensduur zijn. Daarnaast wordt vermeld dat de wapens voldoen aan de huidige operationele eisen en naar verwachting ook aan de toekomstige.

Deze beweringen lijken ondersteund te worden door de gedeelde gebruikers ervaringen hier en elders. M.a.w. het zijn gewoon prima wapens! (maar versleten) Waarom risico lopen door ons in allerlei onbekende projecten te storten? Zowel operationeel, logistiek als financieel lijkt mij veruit het beste om gewoon nieuwe exemplaren van de huidige systemen aan te schaffen.

Misschien omdat er wat te winnen is? De kans is klein natuurlijk, maar als ik zie wat zo'n H&K bied, een MAG die je in een halve minuut ombouwt naar een formaatje minimi, welke het niet erg vind om te zwemmen, en met geluidsdemper uitgerust kan worden, dan zie je dat er aardig wat ontwikkelingen zijn geweest, en dat daar misschien ook wel van geprofiteerd kan worden. En dan bedoel ik niet persee dat die 121 gekocht moet worden, maar een goede marktoriƫntatie kan geen kwaad.

StrataNL

#17
Citaat van: Ace1 op 25/02/2013 | 23:16 uur
Omdat jij de fabrikant niet ken wil het niet zeggen dat ze slechte wapens maken, overigens maakt IWI ook de UZI misschien heb je daarwel eens van gehoord dit wapen? En de feiten spreken dat van dit wapen er wereldwijd ook duizenden in gebruik zijn.

Beetje jammer, waarom zou ik nooit van uzi en imi gehoord hebben? Puur omdat ik mijn voorkeur uitspreek voor Duits materiaal? IMI maakt ook prima wapens, Uzi en tavor goed voorbeeld.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 25/02/2013 | 23:21 uur
Sowieso gaat er helemaal geen keuze zijn vwb kaliber!

Precies. En in de kamerbrief is ook duidelijk te lezen dat beide huidige systemen aan het einde zijn van hun technische en operationele levensduur zijn. Daarnaast wordt vermeld dat de wapens voldoen aan de huidige operationele eisen en naar verwachting ook aan de toekomstige.

Deze beweringen lijken ondersteund te worden door de gedeelde gebruikers ervaringen hier en elders. M.a.w. het zijn gewoon prima wapens! (maar versleten) Waarom risico lopen door ons in allerlei onbekende projecten te storten? Zowel operationeel, logistiek als financieel lijkt mij veruit het beste om gewoon nieuwe exemplaren van de huidige systemen aan te schaffen.

dudge

Citaat van: Ace1 op 25/02/2013 | 23:16 uur
Heckler & Koch maakt voor assaultwapens het kaliber vaak te licht en en IWI heeft voor assaultwapens vaak een zwaarder kaliber en ook IWI weet wel hoe men MG in elkaar moet zetten. Omdat jij de fabrikant niet ken wil het niet zeggen dat ze slechte wapens maken, overigens maakt IWI ook de UZI misschien heb je daarwel eens van gehoord dit wapen? En de feiten spreken dat van dit wapen er wereldwijd ook duizenden in gebruik zijn.
Wat meer info over de landen waar de  NEGEV LMG  familie in gebruik is.

http://en.wikipedia.org/wiki/IMI_Negev

Waar heb jij het nou weer over, ga je links eens lezen!
Sowieso gaat er helemaal geen keuze zijn vwb kaliber! Als die er wel zou zijn heb je met die Negev van je ook alleen keuze uit NATO kalibers (5.56/7.62).

Ace1

#14
Citaat van: Strata op 25/02/2013 | 23:00 uur
Ik zeg dat de MAG en MG3 behoren tot de beste lmg's. Het feit dat er wereldwijd duizenden van in gebruik zijn zegt genoeg.

Heckler & Koch weet nmm wel hoe ze een mg in elkaar moeten zetten.


Heckler & Koch maakt voor special force wapens het kaliber vaak te licht en en IWI heeft voor special force wapens vaak een zwaarder kaliber en ook IWI weet wel hoe men MG in elkaar moet zetten. Omdat jij de fabrikant niet ken wil het niet zeggen dat ze slechte wapens maken, overigens maakt IWI ook de UZI misschien heb je daarwel eens van gehoord dit wapen? En de feiten spreken dat van dit wapen er wereldwijd ook duizenden in gebruik zijn.
Wat meer info over de landen waar de  NEGEV LMG  familie in gebruik is.

http://en.wikipedia.org/wiki/IMI_Negev

Info over de UZI

http://www.israel-weapon.com/?catid={8467A522-0011-4073-9D68-67727076A3DD}

http://en.wikipedia.org/wiki/Uzi#cite_note-mcnab2002-34


dudge

Citaat van: Strata op 25/02/2013 | 22:09 uur
Misschien de HK121 als MAG vervanger?? Als de beste lmg's op deze aardbol (MAG en MG3) een kind zouden krijgen is dat de hk121
inderdaad wel een bruut ding, zeker met geluidsdemper ;D Redelijk watervast, ja, mooi ding.

Citaat van: Strata op 25/02/2013 | 22:09 uur
Maar ik denk dat de kans vrij groot is dat er gewoon nieuwe .50 's en mag's gaan komen...
Die kans is vrij groot ja.


StrataNL

Citaat van: Ace1 op 25/02/2013 | 22:29 uur
Strats wie zegt dat de HK212 de beste lmg is?

Ik zeg dat de MAG en MG3 behoren tot de beste lmg's. Het feit dat er wereldwijd duizenden van in gebruik zijn zegt genoeg.

Heckler & Koch weet nmm wel hoe ze een mg in elkaar moeten zetten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

onderofficier

Citaat van: ANP op 25/02/2013 | 20:31 uur
De nieuwe wapens worden van de plank gekocht.

Had dat voor andere wapentuig ook niet gekund...... :devil: Dit projectje kost "maar" 50 en 100 miljoen   

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ace1

Citaat van: Strata op 25/02/2013 | 22:09 uur
Misschien de HK121 als MAG vervanger?? Als de beste lmg's op deze aardbol (MAG en MG3) een kind zouden krijgen is dat de hk121

Strats wie zegt dat de HK212 de beste lmg is?

Ik ga voor de NEGEV LMG  familie deze is combat proof.

http://www.israel-weapon.com/default.asp?catid=%7B961053C3-242F-42C0-90DA-7E3FE7754685%7D




StrataNL

Misschien de HK121 als MAG vervanger?? Als de beste lmg's op deze aardbol (MAG en MG3) een kind zouden krijgen is dat de hk121



En de .50? tja, misschien een m3, of Dragon M50  :big-smile:



Maar ik denk dat de kans vrij groot is dat er gewoon nieuwe .50 's en mag's gaan komen...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

Citaat van: ARM-WAP op 25/02/2013 | 20:53 uur
.50 in M2 Quick Change Barrel uitvoering?
Kan je op je eentje de loop wisselen en ben je meteen van dat checken van Timing en Headspace af bij elke loopwissel.

QCB hebben we al lang, drama wapen, onderdelen niet meer onderling uitwisselbaar, vaste lopen per wapen etc. En door slijtage en niet af kunnen stellen een reƫel gevaar op explosie buiten de kamer (persoonlijk meegemaakt, wapen bol, deksel 5 meter verderop), Geef mij de M2HB maar, kun je ook prima alleen loop wisselen en afstellen stelt geen fluit voor.

Nikehercules

Citaat van: oberhausen op 25/02/2013 | 20:57 uur
Zorg er eerst maar eens voor dat iedere parate eenheid met de Colt wordt uitgerust.

Ik zie niet in waarom dit project niet gewoon opgestart kan worden terwijl de uitlevering van de Colt doorgaat.