na de amo/mfo overstappen naar de AMOL ??

Gestart door Karim020, 19/03/2013 | 19:45 uur

Ipkiss

@Joey18 & Guest 1400: Ieder militair heeft na de AMO nog een aantal onderwerpen welke bij de eenheid behandeld moeten worden. Voor de infanteristen komt hier nog een extra stukje bovenop: de functietraining MFO. Training, geen opleiding hoewel er zeker nog nieuwe dingen aangeleerd worden. De lengte van dit traject is niet vastgesteld maar kan per eenheid verschillen. Kun je in deze periode uitvallen? Ja, maar voornamelijk dan op fysiek vlak. In principe geldt dat als je de MFO haalt, dat je ook in staat bent dit laatste stukje met goed gevolg af te ronden. Je hoeft dus ook niet nog een diploma ofzo te halen, maar bv wel laten zien dat je bepaalde onderdelen beheerst. Wel zit je nog een tijdje in je proeftijd (6 maanden na aanvang dienst, dus ca 9 weken nog na de MFO van 17 weken) dus men zou als je het heel erg verprutst (wangedrag) kunnen besluiten om het contract te verbreken. Als je met een blessure uitvalt en je kunt niet meer de functie uitoefenen waarvoor je bent aangenomen dan zal men op zoek moeten gaan naar een andere functie.
Het belangrijkste advies wat ik dan ook wil geven is om aan het eind van de MFO goed te kijken of je fit bent en zeker geen blessures verzwijgen om maar snel paraat te kunnen komen! Succes!
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

guest1400

Citaat van: joey18 op 06/04/2013 | 00:24 uur
Naar de MFO krijg je een 8 weekste opleiding bij je paraat eenheid, ik las ergens dat daar viel mensen uitvielen! Als je tijdens je vervolg opleiding uitvalt krijg je dan gelijk ontslag of kun je dan wel een andere functie doen?

Voor zover ik weet niet want dan ben je eenmaal geplaatst bij je eenheid. Het kan wel zo zijn dat een compagnie besluit je op een tijdelijke stoel te zetten omdat je niet functioneert of een blessure hebt maar eenmaal paraat is contract uitdienen.

joey18

Naar de MFO krijg je een 8 weekste opleiding bij je paraat eenheid, ik las ergens dat daar viel mensen uitvielen! Als je tijdens je vervolg opleiding uitvalt krijg je dan gelijk ontslag of kun je dan wel een andere functie doen?

onderofficier

Nee je hoeft niet bang te worden  maar ik ben eerlijk en open wat ik gedaan heb........heb je daar moeite mee? Dat is dan jouw probleem.
Jij hoeft niet bang te zijn aangezien je (net als mij) het eea onder een nickname plaatst.

Nee, ik heb het eea via niet een chauffeur doorgegeven... ik doe geen zaken via, via, zoals jou.  Waarom zou ik het eea met jou bespreken: jij doet ook allerlei uitspraken in het openbaar.....voordat je op onderzoek bent uit gegaan....en bespreekt het eea niet met mij..... wat is het verschil?  Rang? Ook nog eens vragen welke reactie........ hoe dom kan je zijn........

Nee, ik boor niet elke hoop de grond in:  ik geef niet iemand vals hoop   dat is mijn ervaring dat er te veel mensen een valse hoop wordt gegeven. Dat is namelijk wat jij doet. Valse hoop geven, alleen noem je het opeens een kans....... geef het beestje een naam.......


Wat betreft het solliciteren: men solliciteert op de exacte functie.  De administratieve voorselectie gebeurt op  oa diploma's. Je kan het vergelijken met een sollicitatie bij de AH. Ook daar sollicieert men op een functie.  Alleen daar solliciteert men ook op een vestiging.......

Alleen de plaatsing (dus in welke plaats / op welke kazerne)  doet de krijgsmachtsdeel, niet eens defensie.............zelfs daar ben je niet eens duidelijk in.  Alle krijgsmachtdelen hebben  namelijk de eigen afdeling aanstelling.

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ipkiss

@Onderofficier: welke reactie van mij en aan wie, de chauf van C-OTCO?
Misschien even handig om dat vooraf met mij te bespreken, aangezien ik zelf ook even op onderzoek uitgegaan ben? Je mag doorsturen wat je wil en moet ik nu bang worden van de opmerking "men was niet blij"?  :annoyed:

Als ik TS mij een PB wil sturen dan zal ik mijn best doen om hem te helpen/de juiste weg te wijzen.

JIJ boort alle hoop van betrokkene direct de grond in, terwijl ik (op basis van mijn ervaringen binnen de OCIO wereld) wel mogelijkheden zie. TS weet prima dat dit geen beloftes zijn, maar een mogelijke kans.

VWB het solliciteren; hier heb je voor het grootste deel wel gelijk; je solliciteert op een vrij nauwe omschrijving van een functie, maar de exacte functie & plaatsing bepaalt defensie (nog steeds). Daar had ik duidelijk moeten zijn.

Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

ZitStuk

Het gaat hier ook niet om de VAKOL maar om de VAGOL/VAMOL. Als manschap hoef je niet de vakol training en intest te doen maar solliciteren op stoel bij LMB. Dan stroom je in in de VAGOL/VAMOL en kun je je rode pet halen.
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

onderofficier

Citaat van: Ipkiss op 27/03/2013 | 12:25 uur
Ik zeg niet dat het wel kan maar ik zou TS zeker de mogelijkheden laten onderzoeken aangezien de AMOL en MFO inderdaad erg dicht naar elkaar toe gekropen zijn.

dan zie ik nog wel kansen.

Zo te lezen doe je deze uitspraken op persoonlijke titel  met woorden als kunnen mogelijk e.d.
Nadeel van deze uitspraken zijn dat eea een eigen leven gaan leiden.   Hopelijk realiseer je dit.  Mensen geloven wat hen uitkomt. Vandaar dat je nu een PB hebt...............
Door dit soort uitspraken hoor je allerlei verhalen op bijv. verjaardagsfeestjes..............dat "defensie" allerlei "beloftes" heeft gedaan.

Citaat van: Ipkiss op 27/03/2013 | 12:25 uur
Als ik naar lumbl zou willen overstappen hoef ik ook geen kennismakingsdagen te volgen, slechts de (sterk in eisen verlaagde) VAKOL!
Je moet wel aan bepaalde eisen voldoen voordat je de VAKOL gaat doen.....  voor het gemak even vergeten??


Normaal ben ik niet van het doorgeven maar ik heb deze reactie doorgegeven aan verschillende functionarissen binnen het LMB / OCIO / Werving. Men was niet blij, dat kan ik nog wel meegeven
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Diesel

@Ipkiss; Zie inbox van je Prive Berichten.  ;)

onderofficier

#11
Citaat van: Ipkiss op 27/03/2013 | 12:25 uur
NB men solliciteert niet op een functie maar op een cluster

Kijk eens op www.werkenbijdefensie.nl, dan zie je dat men op een vacature,dus op een functie, solliciteert. En men solliciteert dus niet op een cluster. 

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ipkiss

#10
@Diesel; nee ik zit niet bij het OCIO maar heb er wel een sterke functionele band mee. Dus stel gerust je vraag per PB en ik zal kijken of ik er wat mee kan. (ben hiet niet heel veel dus gun me wat tijd).

@Onderofficier; je stelde in je eerste post hard dat het niet kan. Ik zeg niet dat het wel kan maar ik zou TS zeker de mogelijkheden laten onderzoeken aangezien de AMOL en MFO inderdaad erg dicht naar elkaar toe gekropen zijn.

NB men solliciteert niet op een functie maar op een cluster; aan het OCIO in samenwerking met de brigadeplanners om vervolgens te kijken waar iemand geplaatst wordt. Als er dan bij luchtmobiel een plek vrijkomt bv door uitval en de kerel komt met een goede beoordeling naar School lumbl dan zie ik nog wel kansen. Of wellicht is er een leerling bij lumbl welke wil switchen of moet 'watervallen' naar een minder zware opleiding, dat geeft vaak ook nog wel mogelijkheden. Vaak valt of staat het met de welwillendheid van anderen om even hun best voor je te willen doen, maar dan moet je dat wel verdienen!

Ik zou me kunnen voorstellen dat de schoolcommandant van lumbl hem dan ook de kennismakingsdagen wil laten doorlopen om vooral mentaal te bezien of deze kerel geschikt is. Aan de andere kant zijn de kennismakingsdagen een middel nog voor de daadwerkelijke keuring, bedoeld om grootschalige uitval tijdens de opleiding te voorkomen (fysiek/mentaal/onjuist beroepsbeeld). Deze vent is inmiddels gekeurd en fysiek/mentaal in staat bevonden om de MFO te volgen. Dan zou lumbl ook binnen de mogelijkheden kunnen liggen.
Als ik naar lumbl zou willen overstappen hoef ik ook geen kennismakingsdagen te volgen, slechts de (sterk in eisen verlaagde) VAKOL!
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

onderofficier

Citaat van: Ipkiss op 21/03/2013 | 21:13 uur
Ik zou er niet zo zeker van zijn, aangezien de MFO en AMOL tegenwoordig erg dicht tegen elkaar aanliggen. Ik zou het zeker navragen. Nog beter zou zijn als je nog tijdens de MFO zou mogen overstappen. Bij de AMOL valt nog wel eens iemand uit.. Zolang je nog onder de vlag van het OCIO valt (straks KMS) kan er vaak veel mits je de juiste personen aanspreekt.

Dat betwijfel ik want men solliciteert namelijk op een functie.  Er wordt rekening gehouden met uitval maar als er nog mensen gaan overstappen voordat zij hun dienverplichting hebben vervult is het end zoek.

Het lijkt mij niet dat de OCIO /  KMS kan bepalen dat iemand die aangenomen is op een functie bij de PAINF naar de LMB gaat.

Daarnaast heeft de LMB verplichte kennismakingsdagen waarbij er gekeken wordt of iemand wel of niet geschikt is voor de LMB.
Wat je nu zegt is dat als men deze dagen niet haalt, dan naar de PAINF gaat de MFO doet en dan vervolgens naar de LMB switch terwijl er een negatief advies is afgegeven / deze verplichte kennismakingsdagen niet gehad heeft.
Lijkt me krom dat de OCIO/KMS kan bepalen dat deze persoon wel geschikt is / deze verplichte dagen niet hoeft te doorlopen.........

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Diesel

@Ipkiss; Zit je ergens bij het OCIO? Zoja, zou ik je dan even wat vragen kunnen PB'en?

Karim020

Dus als ik het goed begrijp, is er tegenwoordig weinig verschil tussen de MFO en de AMOL? ik ga 22 april beginnen, en dan zal ik zeker even navragen wat mijn opties precies.

Ipkiss

Min of meer wel ja, de opzet is hetzelfde. Vandaar dat ik zeker zou adviseren om het te proberen.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

DannyE

Ik heb gehoord dat LMB tegenwoordig ook een MFO heeft..

Ipkiss

Ik zou er niet zo zeker van zijn, aangezien de MFO en AMOL tegenwoordig erg dicht tegen elkaar aanliggen. Ik zou het zeker navragen. Nog beter zou zijn als je nog tijdens de MFO zou mogen overstappen. Bij de AMOL valt nog wel eens iemand uit.. Zolang je nog onder de vlag van het OCIO valt (straks KMS) kan er vaak veel mits je de juiste personen aanspreekt.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Karim020

Citaat van: onderofficier op 19/03/2013 | 20:22 uur
Nee, dat is niet mogelijk.
Na drie jaar kan je solliciteren naar een andere functie. Dan kan je dus eventueel doorstromen naar LMB.


Oke, ik weet voldoende. bedankt voor je reactie ;)

onderofficier

Nee, dat is niet mogelijk.
Na drie jaar kan je solliciteren naar een andere functie. Dan kan je dus eventueel doorstromen naar LMB.

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Karim020

Ik vroeg mij af of het mogenlijk was om direct na je AMO of MFO opleiding, in te stromen bij een AMOL lichting. Ik wou namenlijk naar LMB gaan, maar helaas zat de opleiding vol. Dus ik heb voor PAINF gekozen. Weet iemand hier iets over?