Spanningen in de Centraal Afrikaanse Republiek

Gestart door Lex, 23/03/2013 | 21:09 uur

Jellington

#51
Citaat van: Elzenga op 06/12/2013 | 22:46 uur
Dat is helaas wel de indruk die ik krijg als ik de twitter berichten van CU en SGP-kamerleden volg. Maar even als ergens christenen in de knel zitten komen zij in het geweer. Syrie...Midden-Oosten algemeen. Maar nu rond CAR is het opeens stil. Zelfs na enige twitter-prikkeling mijnerzijds. ;) En dat vind ik opvallend. Want het is in CAR gewoon oorlog nu tussen christenen en moslims. Met al vele doden en gewonden en duizenden vluchtelingen.  

Het gaat mij meer om de duizenden vluchtelingen, of ze nu moslim of christen zijn maakt me niks uit. Geloof sowieso niet in God wie of wat dat ook mag zijn, en als er een is boeit het hem waarschijnlijk niks of je nu moslim of christen ben, maar ik ga offtopic.

Lex

Aangezien dit topic veel overeenkomsten vertoont met het topic "Spanningen in de Centraal Afrikaanse Republiek" zullen deze twee topics ineengeschoven worden.

Lex
Algeheel beheeerder

Elzenga

Citaat van: Jellington op 06/12/2013 | 22:36 uur
Als de ChristenUnie alleen maar om andere christenen geeft en alleen maar wil helpen als het om christenen gaat dan is dat waarschijnlijk het meest idiote wat ik ooit gehoord heb. Maar zou vast wel niet zo zijn.
Dat is helaas wel de indruk die ik krijg als ik de twitter berichten van CU en SGP-kamerleden volg. Maar even als ergens christenen in de knel zitten komen zij in het geweer. Syrie...Midden-Oosten algemeen. Maar nu rond CAR is het opeens stil. Zelfs na enige twitter-prikkeling mijnerzijds. ;) En dat vind ik opvallend. Want het is in CAR gewoon oorlog nu tussen christenen en moslims. Met al vele doden en gewonden en duizenden vluchtelingen. 

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 06/12/2013 | 22:29 uur
Hoe zie je dat eigenlijk in relatie tot het in andere topic bepleiten van niet afhankelijk willen zijn van onbetrouwbare (EU) bondgenoten?
onbetrouwbaar is een groot woord...maar geen 100% vertrouwen nee. En dat vind ik ook normaal (zie ook afluister-praktijken tussen "trouwe bondgenoten"). Nederland heeft denk ik alle middelen in huis (ook nu) om 40 commando's over te brengen en in voldoende mate te ondersteunen in beide landen (en in mijn opzet waar je op doelde.. al helemaal). Toch?

Jellington

Citaat van: Elzenga op 06/12/2013 | 22:02 uur
Maar wel willen wel graag meespelen...noemen Afrika belangrijk...en hebben de benodigde eenheden in huis. En ook in het kader van een evenwichtig buitenlands beleid lijkt me dit een goede zaak.

Maar het blijft weer ijzig stil in politiek Den Haag...zelfs de CU zwijgt..terwijl het hier toch ook om christenen gaat in CAR...

Als de ChristenUnie alleen maar om andere christenen geeft en alleen maar wil helpen als het om christenen gaat dan is dat waarschijnlijk het meest idiote wat ik ooit gehoord heb. Maar zou vast wel niet zo zijn.

dudge

Citaat van: Elzenga op 05/12/2013 | 22:26 uur
ik denk meer aan 40+ commando's...en dan 40+ naar Mali. Laten we LMB en Marns maar "bewaren" voor problemen in het Midden-Oosten. Daar brandt ook een lont bij een veel groter kruitvat...

Hoe zie je dat eigenlijk in relatie tot het in andere topic bepleiten van niet afhankelijk willen zijn van onbetrouwbare (EU) bondgenoten?


Elzenga

Citaat van: DvdW op 06/12/2013 | 22:24 uur
Dat je niets hoort betekend niet dat er niets gebeurd ;-) Maar ik had inderdaad ook wel wat geluid verwacht...  :glare:
Ja ook dat is belangrijk...laten weten wat je doet...goed voor beeldvorming. En inderdaad...dit soort snelle missies zullen we vaker gaan zien...en dat was nu juist de insteek van o.a. de vorming van de LMB...

DvdW

Citaat van: Elzenga op 06/12/2013 | 22:02 uur
Maar wel willen wel graag meespelen...noemen Afrika belangrijk...en hebben de benodigde eenheden in huis. En ook in het kader van een evenwichtig buitenlands beleid lijkt me dit een goede zaak.
Citaat
+1, er is ook niets verkeerds aan om de skills en drills ook in de praktijk te testen/toetsen en zo nodig bij te schaven. Dit soort conflicten (en daaropvolgende interventies) gaan wij naar alle waarschijnlijkheid nog wel vaker meemaken.
Citaat
Maar het blijft weer ijzig stil in politiek Den Haag...zelfs de CU zwijgt..terwijl het hier toch ook om christenen gaat in CAR...
Dat je niets hoort betekend niet dat er niets gebeurd ;-) Maar ik had inderdaad ook wel wat geluid verwacht...  :glare:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 06/12/2013 | 21:45 uur
Hallo we zijn geen USA of la France
Maar wel willen wel graag meespelen...noemen Afrika belangrijk...en hebben de benodigde eenheden in huis. En ook in het kader van een evenwichtig buitenlands beleid lijkt me dit een goede zaak.

Maar het blijft weer ijzig stil in politiek Den Haag...zelfs de CU zwijgt..terwijl het hier toch ook om christenen gaat in CAR...

Ace1

Citaat van: Elzenga op 06/12/2013 | 21:39 uur
Lijkt me een goede zaak. Nederland springt ook op deze trein?

Hallo we zijn geen USA of la France

Elzenga

Lijkt me een goede zaak. Nederland springt ook op deze trein?

Lex

Er is melding gedaan van het feit dat op het Parijse vliegveld Le Bourget een groot aantal regeringsvliegtuigen staan, met registraties uit Afrikaanse landen.
De reden:


Speciale interventiemacht voor Afrika

De plannen om een speciale Afrikaanse interventiemacht op te zetten komen goed op gang en de Franse regering heeft ingestemd met het leveren van materieel, logisitieke ondersteuning en advies. Dat heeft de Franse ministerie van defensie Jean-Yves le Drian vrijdag gezegd op een top waar veel Afrikaanse regeringsleiders aanwezig zijn. De troepenmacht kan al in 2015 operationeel zijn.

Frankrijk levert niet alleen ondersteuning, maar gaat de komende vijf jaar ook jaarlijks twintigduizend Afrikaanse militairen opleiden. De Afrikaanse Unie wil al langer een speciale interventiemacht, die snel in actie kan komen, zodat de Afrikanen zelf conflicten kunnen oplossen en niet afhankelijk zijn van westerse landen.

Eerder dit jaar greep het Franse leger in Mali in toen in het noorden van het land een opstand uitbrak. Het ingrijpen van Frankrijk maakt de noodzaak van de interventiemacht nog eens duidelijk. Franse militairen hebben ook in de nacht van donderdag op vrijdag een troepenmacht naar de Centraal-Afrikaanse Republiek gestuurd.

Novum
6 dec 2013 20:39

Freggel

Het is het plan van de BV Nederland om actiever te worden in Afrika
Niet van een afzonderlijk krijgsmachtdeel

Elzenga


Lex

Is/was het niet het plan/voornemen van de KL om actiever te worden in Afrika?