Spanningen in de Centraal Afrikaanse Republiek

Gestart door Lex, 23/03/2013 | 21:09 uur

Lex

Citaat van: Elzenga op 06/12/2013 | 16:15 uur
En Nederland?...en Nederland?!!?
NL is via het EATC betrokken bij de vliegtuigplanning.  :silent:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 06/12/2013 | 16:15 uur
De eerste Britse C-17 is onderweg naar Frankrijk.

En Nederland?...en Nederland?!!?

:lol: wat denk je zelf.... het is zo goed als weekend bijna gevolgd door het kerstreces

Elzenga

Citaat van: Lex op 05/12/2013 | 18:12 uur
Inmiddels vindt er druk overleg plaats tussen Frankrijk en het VK, omtrent logistieke ondersteuning aangevraagd door de Fransen; dit aldus France 24.
De eerste Britse C-17 is onderweg naar Frankrijk.

En Nederland?...en Nederland?!!?

dudge

Depuis le 4 décembre, fuyant les combats, près de 2000 centrafricains se sont réfugiés sur l'aéroport de M'Poko, recherchant la protection des forces françaises qui sécurisent ce site.

Sinds 4 december vinden er gevechten plaats in de CAR. Zo'n 2000 burgers hebben bescherming gezocht bij de Fransen op het vliegveld van M'poko.








Elzenga

Citaat van: DvdW op 06/12/2013 | 11:09 uur
Offtopic: Ik ben erg benieuwd naar de rol die jij ziet voor NL in het M-O? Of heb ik ergens overheen gelezen?
Ontopic: Ik ben voor ingrijpen in CAR, maar of hier nu specifiek een rol voor Nederland is weggelegd? Ik zou liever zien dat in CAR de EU als geheel een bijdrage levert aan de vredesmacht, ieder lid naar vermogen...
offtopic: Ik denk dat Nederland een belangrijke rol kan spelen bij het stabiliseren of indammen van een breder uitgebroken conflict in M-O.
Ontopic: Ik zou erg voor een EU inzet zijn in deze. Maar nu is een coalition of the willing voldoende. Nederland kan daarin bijdragen. Niet afwachten zoals tav Mali en dan met veel getrommel alsnog een missie uitschrijven....

Elzenga

Citaat van: BadMuts op 05/12/2013 | 23:36 uur
Met alleen 40+ KCT ben je er niet....het hele logistieke dan wel verbindingsplaatje er nog bij.....
Inderdaad...dat komt er dan nog bij. Dus gaat wel richting 200 m/v.

DvdW

#30
Citaat van: Thomasen op 06/12/2013 | 11:51 uur
Of toch eens die EUBG de deur uittrappen. Is in Mali niet gebeurt, hier kans 2.
De BG van de UK, Zweden, Letland en Litouwen staat nog 2 weken klaar, en wordt dan overgenomen door een Grieks, Bulgaars, Roemeens en Cypriotische Battlegroup. (voor beide periodes is de 2e BG vacant).

In het 2e semester staan wij weer in de lijn, samen met de Belgen en Italianen, tenzij dat is veranderd.
Maar wij zitten toch ook in de huidige BG die paraat staat (de British Battlegroup) ? Wij leveren een "AATV Troop 2013" waarbij AATV staat voor "armoured all-terrain vehicle", maar wat houdt dat precies in? Een eenheid mariniers, maar welke grootte?

Maar het zou wel eens een mooie testcase zijn voor de BG's, want ze hebben tot nu toe geen actie gezien, toch?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

dudge

#29
Citaat van: DvdW op 06/12/2013 | 11:09 uur
Offtopic: Ik ben erg benieuwd naar de rol die jij ziet voor NL in het M-O? Of heb ik ergens overheen gelezen?
Ontopic: Ik ben voor ingrijpen in CAR, maar of hier nu specifiek een rol voor Nederland is weggelegd? Ik zou liever zien dat in CAR de EU als geheel een bijdrage levert aan de vredesmacht, ieder lid naar vermogen...

Of toch eens die EUBG de deur uittrappen. Is in Mali niet gebeurt, hier kans 2.
De BG van de UK, Zweden, Letland en Litouwen staat nog 2 weken klaar, en wordt dan overgenomen door een Grieks, Bulgaars, Roemeens en Cypriotische Battlegroup. (voor beide periodes is de 2e BG vacant).

In het 2e semester staan wij weer in de lijn, samen met de Belgen en Italianen, tenzij dat is veranderd.

DvdW

Citaat van: Elzenga op 05/12/2013 | 22:26 uur
ik denk meer aan 40+ commando's...en dan 40+ naar Mali. Laten we LMB en Marns maar "bewaren" voor problemen in het Midden-Oosten. Daar brand ook een lont bij een groot kruitvat...
Offtopic: Ik ben erg benieuwd naar de rol die jij ziet voor NL in het M-O? Of heb ik ergens overheen gelezen?
Ontopic: Ik ben voor ingrijpen in CAR, maar of hier nu specifiek een rol voor Nederland is weggelegd? Ik zou liever zien dat in CAR de EU als geheel een bijdrage levert aan de vredesmacht, ieder lid naar vermogen...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

BadMuts

Citaat van: Elzenga op 05/12/2013 | 22:26 uur
ik denk meer aan 40+ commando's...en dan 40+ naar Mali. Laten we LMB en Marns maar "bewaren" voor problemen in het Midden-Oosten. Daar brand ook een lont bij een groot kruitvat...

Met alleen 40+ KCT ben je er niet....het hele logistieke dan wel verbindingsplaatje er nog bij.....

dudge

Citaat van: jurrien visser op 05/12/2013 | 20:05 uur
5 December 2013

France is doubling its troop numbers in Central African Republic "immediately", President Francois Hollande has said, after more than 100 people died in fresh fighting on Thursday.

A French contingent of 650 troops in CAR will be "doubled within a few days, if not a few hours," Mr Hollande said.

Earlier the UN Security Council voted to allow French troops to join an African peacekeeping force in CAR.

Violence there has raised fears of mass killings along sectarian lines.

"I have decided to act immediately, in other words, this evening," Mr Hollande said.

http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-25247258#TWEET976586

Maar ehm, die Hollande is flink bezig.

dudge

Citaat van: jurrien visser op 05/12/2013 | 21:35 uur
We hebben nog luchtmobiel en Marns... ik zeg doen (en dat het dan financieel de "bietenbrug" op gaat is alleen maar mooi, zolang het niet van het defensiebudget afgaat zal het pluche met de billen bloot moeten).

Ja, wat infanterie eenheden hebben we nog wel vrij.
Betwijfel of de Fransen zitten te wachten of 40 van die commando's van ons. Zeker als daar een 3 delig boekwerk 'Caveats' bij komt.

Een Compagnie Luchtmobiel of Mariniers is prima te doen. Als Ploumen maar met geld komt, maar die is natuurlijk te druk met geld uitgeven aan.....(laat ik het maar niet voor de 4de keer op het forum zetten) en ander Afrikaans land.

Elzenga

#24
Citaat van: jurrien visser op 05/12/2013 | 21:35 uur
We hebben nog luchtmobiel en Marns... ik zeg doen (en dat het dan financieel de "bietenbrug" op gaat is alleen maar mooi, zolang het niet van het defensiebudget afgaat zal het pluche met de billen bloot moeten).
ik denk meer aan 40+ commando's...en dan 40+ naar Mali. Laten we LMB en Marns maar "bewaren" voor problemen in het Midden-Oosten. Daar brandt ook een lont bij een veel groter kruitvat...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 05/12/2013 | 21:11 uur
Ik zie liever Nederland twee kleinere missies uitzenden naar Mali en nu Centraal-Afrikaanse republiek samen met de Fransen...dan 1 grotere in Mali en niks in CAR. De missie in Mali "met vertraging"...en die in CAR nu eens "op tijd"....

We hebben nog luchtmobiel en Marns... ik zeg doen (en dat het dan financieel de "bietenbrug" op gaat is alleen maar mooi, zolang het niet van het defensiebudget afgaat zal het pluche met de billen bloot moeten).

Elzenga

#22
Ik zie liever Nederland twee kleinere missies uitzenden naar Mali en nu Centraal-Afrikaanse republiek samen met de Fransen...dan 1 grotere in Mali en niks in CAR. De missie in Mali "met vertraging"...en die in CAR nu eens "op tijd"....