Spanningen in de Centraal Afrikaanse Republiek

Gestart door Lex, 23/03/2013 | 21:09 uur

andré herc

In de Centraal Afrikaanse Republiek (CAR) is afgelopen weekend een Congolese VN-militair gedood door christelijke milities.

Volgens een anonieme functionaris is de militair in Bossangoa op barbaarse wijze met hakmessen om het leven gebracht. Het lichaam van de militair is overgebracht naar Congo.

De aanval maakt duidelijk dat het steeds moeilijker is om vrede te brengen in het chaotische land. Op dit moment zijn er 6000 blauwhelmen van de Afrikaanse Unie in de CAR. Frankrijk is met 1600 man vertegenwoordigd.

nos.nl

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 17/12/2013 | 20:34 uur
Nederland heeft er denk ik wel (strategisch) belang bij. Allereerst gezien de dreiging ve genocide. Nederland herbergt belangrijke volkenrechtelijke instituten en is altijd snel met haar morele oordeel...dan dus ook in actie komen bij dreiging genocide. En de Fransen helpen zal zeker positief terug komen op de samenwerking in Mali. Ook Nederlands belang. Ook is het goed om eens een snelle inzet ver weg te testen. En dan neemt het ook nog eens het beeld van twijfelende en trage politieke besluitvorming (even) weg. Wat andere landen wel of niet doen vind ik in dit kader niet belangrijk.

Kerstreces en euro's.... daar gaat de snelle actie, al ben ik het de je eens dat dit een prima gelegenheid is voor LMB en dat een ondersteuning zich terug betaald.

Elzenga

Citaat van: Oorlogsvis op 17/12/2013 | 12:27 uur
We hoeven natuurlijk ook niet overal aanwezig te zijn ...de wereld telt genoeg landen die allemaal iets kunnen doen. Wat sturen bijvoorbeeld Duitsland/Engeland/Spanje/Polen/zweden/ Finland/Noorwegen/Italie/Turkije/Griekenland/Oekaraine  naar CAR ?....JUIST !
Nederland heeft er denk ik wel (strategisch) belang bij. Allereerst gezien de dreiging ve genocide. Nederland herbergt belangrijke volkenrechtelijke instituten en is altijd snel met haar morele oordeel...dan dus ook in actie komen bij dreiging genocide. En de Fransen helpen zal zeker positief terug komen op de samenwerking in Mali. Ook Nederlands belang. Ook is het goed om eens een snelle inzet ver weg te testen. En dan neemt het ook nog eens het beeld van twijfelende en trage politieke besluitvorming (even) weg. Wat andere landen wel of niet doen vind ik in dit kader niet belangrijk.

Oorlogsvis

We hoeven natuurlijk ook niet overal aanwezig te zijn ...de wereld telt genoeg landen die allemaal iets kunnen doen. Wat sturen bijvoorbeeld Duitsland/Engeland/Spanje/Polen/zweden/ Finland/Noorwegen/Italie/Turkije/Griekenland/Oekaraine  naar CAR ?....JUIST !

jurrien visser (JuVi op Twitter)

'Missie Centraal-Afrika brug te ver voor Defensie'

Door Thijs Baas

16 december 2013

Defensie heeft simpelweg te weinig capaciteit om behalve naar Mali ook Nederlandse troepen naar de Centraal Afrikaanse Republiek te zenden. Dat meldde minister Timmermans vandaag.
 
Rob de Wijk: "Als je naar de laatste nota van minister Hennis kijkt, moet je constateren dat er naast de huidige inzet zeker nog andere inzet moet kunnen plaatsvinden op het niveau van een bataljon - een paar honderd man inclusief de ondersteuning die erbij hoort."

Een begrijpelijk standpunt, vindt Rob de Wijk, directeur van het Haags Centrum voor Strategische Studies. Al zou het op papier wel moeten kunnen. "Als je naar de laatste nota van minister Hennis kijkt, moet je constateren dat er naast de huidige inzet zeker nog andere inzet moet kunnen plaatsvinden op het niveau van een bataljon - een paar honderd man inclusief de ondersteuning die erbij hoort."

Een hele belangrijke reden om het niet te doen is volgens Van Wijk dat Defensie nog niet helemaal bekomen is van de recente reorganisatie. "Het is meer een toekomstambitie dan dat je het op dit moment echt kunt doen. Maar als je kijkt naar de recente enquête van Maurice de Hond, moet je constateren dat eigenlijk driekwart van de Nederlanders het niet ziet zitten. Als je dan ook nog eens een soortgelijke missie gaat doen in de CAR, wordt het buitengewoon lastig om daar in de Tweede Kamer steun voor te krijgen."

Syrië
Bovendien, benadrukt De Wijk, wil Defensie niet al zijn kruit verschieten voor een mogelijke VN-operatie in Syrië. "Op een gegeven moment houdt die oorlog daar toch op, en dan zal er een stabilisatie- of vredesmacht moeten komen. Voor de hand ligt om de VN dat te laten doen en daar zal Nederland zeker aan mee willen doen, omdat Syrië toch dichter bij het Navo-grondgebied ligt. De Nederlandse belangen zijn daar veel sterker in het geding dan in Centraal-Afrika."

Ook een nieuw verzoek voor een Nederlandse bijdrage aan een mogelijke vervolgmissie in Afghanistan sluit De Wijk niet uit. "Er wordt op dit moment gesproken over het voortzetten van trainingsmissies om het hele veiligheidsapparaat van politie tot leger en grenswachten te gaan trainen en daar zijn troepen voor nodig. Hoeveel dat er moeten zijn, hangt ervan af of Karzai zijn handtekening zet onder een overeenstemming om ook na 2014 troepen te houden. Als dat gebeurt, lopen de schattingen uiteen van tussen de achtduizend en vijftienduizend troepen die dan nog nodig zijn."

http://www.bnr.nl/nieuws/politiek/460154-1312/missie-centraal-afrika-brug-te-ver-voor-defensie

Elzenga

Citaat van: DvdW op 16/12/2013 | 18:43 uur
Die waren toch nodig in het midden-oosten, als het daar zou losbarsten..?  :angel:
klopt...maar Mali roept klaarblijkelijk geen verzet meer op in de politiek..wat ik nog even hoopte. Dus dan houdt het op met die 40 + 40 commando opzet. En komt de LMB in beeld..zij het compagnie-size.

DvdW

#120
Citaat van: jurrien visser op 16/12/2013 | 18:46 uur
Ach als  het in het M.O. los barst dan hebben we altijd nog een paar LCF's , onderzeeboten, het Korps Mariniers een LPD en een handje vol F16's.
Ik doelde op de volgende uitspraak van Elzenga:
Citaat van: Elzenga op 05/12/2013 | 22:26 uur
ik denk meer aan 40+ commando's...en dan 40+ naar Mali. Laten we LMB en Marns maar "bewaren" voor problemen in het Midden-Oosten. Daar brandt ook een lont bij een veel groter kruitvat...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

dudge

Citaat van: Lex op 16/12/2013 | 18:15 uur
Ik weet niet wie de langste hierin zal hebben, maar als je de nota "In het belang van NL" erop naleest, dan moet het idd mogelijk zijn.

Buza heeft de pot met geld. En het is geen vrijwilligerswerk.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 16/12/2013 | 18:43 uur
Die waren toch nodig in het midden-oosten, als het daar zou losbarsten..?  :angel:

Ach als  het in het M.O. los barst dan hebben we altijd nog een paar LCF's , onderzeeboten, het Korps Mariniers een LPD en een handje vol F16's.

DvdW

Citaat van: Elzenga op 16/12/2013 | 18:34 uur
Compagnie LMB die kant op..met ondersteuning.
Die waren toch nodig in het midden-oosten, als het daar zou losbarsten..?  :angel:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Compagnie LMB die kant op..met ondersteuning.

Lex

Ik weet niet wie de langste hierin zal hebben, maar als je de nota "In het belang van NL" erop naleest, dan moet het idd mogelijk zijn.

Elzenga

Citaat van: Lex op 16/12/2013 | 18:07 uur
Volgens Minbuza kan NL geen nieuwe missie in Afrika meer aan; maar Mindef hoorde ik hedenochtend op de radio aangeven dat het wel mogelijk is.  ;D
het is dus geen kwestie van kunnen, maar van willen ;)..de PvdA heeft nu haar missie in Mali...dus alle deuren kunnen weer dicht. Kortzichtige selectieve politiek. Heeft Nederland mijns inziens niets aan.

Lex

Volgens Minbuza kan NL geen nieuwe missie in Afrika meer aan; maar Mindef hoorde ik hedenochtend op de radio aangeven dat het wel mogelijk is.  ;D

Elzenga

Citaat van: DvdW op 16/12/2013 | 17:48 uur
En laat NL daar nu net eens schromelijk in te kort schieten. Want voor snel ingrijpen is snelle besluitvorming nodig... Voel je 'm ?  :cute-smile:
tuurlijk ;)...maar dat neemt niet weg dat er steeds weer op gehamerd moet worden...anders verandert er nooit iets.