Spanningen in de Centraal Afrikaanse Republiek

Gestart door Lex, 23/03/2013 | 21:09 uur

DvdW

Citaat van: Elzenga op 16/12/2013 | 17:42 uur
het lijkt me dat in CAR niet een lange missie nodig is door Nederland. Het gaat nu nog om in te grijpen..stabiliseren.
En laat NL daar nu net eens schromelijk in te kort schieten. Want voor snel ingrijpen is snelle besluitvorming nodig... Voel je 'm ?  :cute-smile:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Citaat van: Harald op 16/12/2013 | 12:20 uur
We kunnen wel troepen sturen, dat zal het probleem niet zijn
en misschien extra materieel ook niet, maar ....

De continuïteit kunnen we niet waarborgen/garanderen, dat is het probleem (denk ik)
Meerdere missies langer dan 4 a 6 maanden worden een probleem, waarbij je nieuw aflossingspersoneel nodig bent.

1 groep op missie
1 groep opwerken
1 groep R&R
het lijkt me dat in CAR niet een lange missie nodig is door Nederland. Het gaat nu nog om in te grijpen..stabiliseren.

DvdW

Citaat van: Thomasen op 16/12/2013 | 11:53 uur
Natuurlijk niet. De beperking is gewoon geld. En ja, erg ruim is het allemaal niet natuurlijk, maar als ze willen kan er ook naar de CAR het nodige gestuurd worden. Maargoed, naar Mali sturen we een Niche capaciteit, die ook voor ons een niche is, zoveel hebben we er niet van.

Maar we hebben ook nog 250 pax in Turkije, de Nodige bij Somalië (LPD is net terug, maar ook VPD's) enz. Volgens Defensie gaat het om momenteel:
Als 'ze' willen kunnen we ook troepen naar de CAR sturen. Maargoed, of we dat moeten willen?
Met gehak en geschaaf doelde ik op de steeds doorgaande bezuinigingen. Geld (of beter gezegd, het gebrek daaraan) is het knelpunt. En ik had mij wat duidelijker moeten uitdrukken over die 400 max. Ik weet dat 'wij' meer doen op dit moment, maar ik reageerde op het artikel. Mea culpa
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

Extra mensen sturen zal het probleem niet zijn.......ik denk eerder dat het een financieel "probleem" is of zal worden.

De mogelijke genocide in de CAR zal niemand wakker van liggen. Er zijn meerdere landen waar dat aan de orde is of kan gebeuren, slapen wij ook niet minder door.

Harald

We kunnen wel troepen sturen, dat zal het probleem niet zijn
en misschien extra materieel ook niet, maar ....

De continuïteit kunnen we niet waarborgen/garanderen, dat is het probleem (denk ik)
Meerdere missies langer dan 4 a 6 maanden worden een probleem, waarbij je nieuw aflossingspersoneel nodig bent.

1 groep op missie
1 groep opwerken
1 groep R&R

dudge

Citaat van: DvdW op 16/12/2013 | 10:37 uur
Zie hier het gevolg van eindeloos gehak en geschaaf op het MinDef... 400 pax uitzending is de max  :sick:
Natuurlijk niet. De beperking is gewoon geld. En ja, erg ruim is het allemaal niet natuurlijk, maar als ze willen kan er ook naar de CAR het nodige gestuurd worden. Maargoed, naar Mali sturen we een Niche capaciteit, die ook voor ons een niche is, zoveel hebben we er niet van.

Maar we hebben ook nog 250 pax in Turkije, de Nodige bij Somalië (LPD is net terug, maar ook VPD's) enz. Volgens Defensie gaat het om momenteel:
CitaatNederland levert 914 functies voor missies in het buitenland (stand op 11 december 2013). Het daadwerkelijk aantal uitgezonden militairen kan hiervan afwijken in verband met roulaties en verlof.

Als 'ze' willen kunnen we ook troepen naar de CAR sturen. Maargoed, of we dat moeten willen?

Elzenga

Tja..ik had niet anders verwacht. Alles inzetten op Mali...en dan niks meer over hebben voor andere missies. Terwijl die...gezien dreiging van genocide in CAR..misschien wel een stuk noodzakelijker is. Jammer jammer jammer...

DvdW

Citaat van: jurrien visser op 16/12/2013 | 10:27 uur
16 december 2013 10:18

Geen Nederlandse troepen naar CAR

Nederland zal geen troepen sturen naar de Centraal-Afrikaanse Republiek (CAR). Mogelijk dat Nederland wel de missie van Frankrijk en de Afrikaanse vredesmacht in het Afrikaanse land met transport ondersteunt.

Dat zei minister Frans Timmermans (Buitenlandse Zaken) maandag in Brussel voorafgaand aan overleg met zijn EU-collega's.

''Het zou kunnen dat we met transport helpen, maar ook dat is nog niet concreet'', aldus Timmermans. Volgens de minister kan Nederland een nieuwe militaire missie in Afrika niet aan.

''We gaan zeker geen troepen sturen. Dat is te veel voor ons om ook te doen'', zei Timmermans. Nederland stuurt de komende twee jaar al circa vierhonderd militairen naar het West-Afrikaanse Mali.


Door: ANP

http://www.nu.nl/politiek/3655115/geen-nederlandse-troepen-car.html?utm_source=twitter&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=nunl_twitter
Zie hier het gevolg van eindeloos gehak en geschaaf op het MinDef... 400 pax uitzending is de max  :sick:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

16 december 2013 10:18

Geen Nederlandse troepen naar CAR

Nederland zal geen troepen sturen naar de Centraal-Afrikaanse Republiek (CAR). Mogelijk dat Nederland wel de missie van Frankrijk en de Afrikaanse vredesmacht in het Afrikaanse land met transport ondersteunt.

Dat zei minister Frans Timmermans (Buitenlandse Zaken) maandag in Brussel voorafgaand aan overleg met zijn EU-collega's.

''Het zou kunnen dat we met transport helpen, maar ook dat is nog niet concreet'', aldus Timmermans. Volgens de minister kan Nederland een nieuwe militaire missie in Afrika niet aan.

''We gaan zeker geen troepen sturen. Dat is te veel voor ons om ook te doen'', zei Timmermans. Nederland stuurt de komende twee jaar al circa vierhonderd militairen naar het West-Afrikaanse Mali.

Door: ANP

http://www.nu.nl/politiek/3655115/geen-nederlandse-troepen-car.html?utm_source=twitter&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=nunl_twitter

dudge

Citaat van: Lex op 15/12/2013 | 23:40 uur
Ik heb de missies van EUBG niet op mijn netvlies staan [zinsnede die NL-Mindef ook vaak toepast  ;) ] dus de vraag wat zijn die?

Klopt, ik doelde hier niet op de EUBG, maar op multinationaal optreden in het algemeen.
Inzet van de EUBG zou eventuele zwakheden aan het ligt brengen.

Lex

Citaat van: Thomasen op 15/12/2013 | 23:31 uur
Dat is inderdaad de vraag. Maar er zijn meer missies uitgevoerd en met succes. Er zit zeker een noviteit in, maar inzet zou ook direct elke zwakheid aan het licht brengen.
Ik heb de missies van EUBG niet op mijn netvlies staan [zinsnede die NL-Mindef ook vaak toepast  ;) ] dus de vraag wat zijn die?

dudge

Citaat van: Lex op 15/12/2013 | 23:13 uur
Hoe denk je de nationale caveats te behappen?

Dat is inderdaad de vraag. Maar er zijn meer missies uitgevoerd en met succes. Er zit zeker een noviteit in, maar inzet zou ook direct elke zwakheid aan het licht brengen.

Lex

Citaat van: Thomasen op 15/12/2013 | 23:04 uur
De tool is er...
EUBG! Dare to use them!
En dan na maximaal 6 maanden terugtreden en de VN, AU of wat lokale milities de rotzooi over laten nemen.
Hoe denk je de nationale caveats te behappen?

dudge

Citaat van: Al jazeeralink=topic=24889.msg323298#msg323298 date=1387120711
France wants European help in CAR

De tool is er...
EUBG! Dare to use them!

En dan na maximaal 6 maanden terugtreden en de VN, AU of wat lokale milities de rotzooi over laten nemen.

Lex

France wants European help in CAR

Paris to seek support from European nations for the UN mission amid falling support for the intervention at home.

France will ask for more help from its European partners to bolster its peacekeeping mission in the Central African Republic, Foreign Minister Laurent Fabius has said.

The UN-authorised mission has helped restore some calm to the capital Bangui, but Fabius said on Sunday that violence could resume in a worsening humanitarian situation for tens of thousands of refugees.

"That is a real, big problem," Fabius told Europe 1 radio.

"Tomorrow, I'll go to the Council of Foreign Ministers and I will ask (European partners) for stepped-up, more robust aid, including on the ground."

France has deployed 1,600 troops to the African country to prevent escalating bloodshed between largely Muslim Seleka rebels who ousted ex-President Francois Bozize in March and Christian militias fighting against them.

A senior African Union (AU) official told the Reuters news agency on Friday that the AU had authorised an increase in the force deployed to CAR from 2,500 to 6,000 troops.

Falling support

While European nations including Poland, Britain, Germany, Spain and Belgium have provided various forms of assistance, French troops are intervening alone.

Support at home for the French intervention has fallen a poll showed on Saturday, days after two French soldiers were killed in a firefight during a patrol in Bangui.

More than 600 people have been killed and 159,000 displaced in the fighting, according to the UN's refugee agency.

Al Jazeera,
15 Dec 2013 15:06