Technische opleidingen naar erfprins?

Gestart door no problem, 06/02/2003 | 15:51 uur

Marcel

Erfprins is HET opleidingskamp van de Koninklijke marine. Hier vinden alle technische opleidingen plaats voor personeel van de vloot.

HET enige en echte studeerkamp van de marine.

Goede zaak dat al de technische opleidingen eindelijk eens gecentraliseerd gedoceerd worden in een kamp.


speedysh464

Nog een klein vraagje tussendoor gaat het hierbij ook om de communicatieve banen? Dus werken met communicatie apparatuur en dergelijke. ??

Marcel

Lars,

Goede zaak, heel de WD en TD-opleidingen naar Erfprins (HET studeerkamp).

Slechte slaapplaatsen??????????? Met hoeveel man slaap je tegenwoordig op een kamer?...., vier?????? (max!)
Dat is dus helemaal niet slecht. Daarbij, op Erfprins loop je als student geen wacht en dus heb je tijd genoeg om te studeren.
Nee, alles naar Erfprins, goede zaak. Centraliseren.

Lars

Dit is zeker geen zaai-praat. sinds 4 weken zijn de eerste evo klassen gaan draaien op erfprins, de vvo gaat ook weg uit amsterdam dit is te merken aan burger docenten die geen zin hebben om mee te verhuizen en dus nu al een andere baan zoeken. ik weet alleen niet wanneer dit moet gebeuren. zo mogen dan eerst wel een s wat aan de slaapaccomodatie gaan doen die is in de eerste plaats ondermaats en ten tweede als alle td/wd opleidingen daar gaan draaien is er nooit genoeg plek

Marcel

Reinaart, ten eerst ben ik absoluut GEEN PVDA aanhanger, absoluut niet. En ten tweede, echt, de enige oorlog die zou kunnen ontstaan waar Nederland ook maar iets van mee zou kunnen krijgen is een politieke oorlog. Dat bijvoorbeeld Frankrijk in haar grootheidswaanzin Nederland buitensluit aan de EDVB of dat Duitstland en Frankrijk samen gaan en de rest van Europa zich aan hen moeten aanpassen. Iets dat overigens allang is gebeurd door oa de invoering van de (vreselijke) Euro.

Geloof mij, Nederland zal NOOIT aangevallen worden met wapens, hoogstens met economische sancties.

Onze defensie is enkel goed voor inzet als de oorlog al voorbij is en dan nog maar in beperkte mate omdat wij en niet voldoende materieel hebben en personeel. Eigenlijk steld de Nederlandse defensie niets voor en dat doet mij al meer dan genoeg pijn. En maar bezuinigen en maar weer mens en materieel afstoten maar ondertussen wel verwachten dat de militair steeds maar weer voor de politiek klaar staat.

Allemaal heel triest. Waar zijn de bonden nu?

D819

Het is wel grappig om te zien, hoe iemand in al zijn jeugdig enthousiasme een bewering staaft door te zuchten ;)

Welaan, ik ben van een generatie die in de eerste plaats nooit begrepen heeft hoe de holocaust mogelijk was, onze ouders wilden het niet vertellen! (Zwaar doordenkertje!)
Vervolgens kwamen we er achter door wat er in Yougloslavië gebeurde. Geloof me, ik wist vanaf het eerste moment dat het daar gigantisch uit de klauwen ging lopen.

En van tevoren wilde echt niemand geloven dat het daar mis zou gaan!

Brabant en België ?
Jij praat gemakkelijk van achter een paar stevige rivieren...
Ik schat de politieke situatie in België heel wat minder stabiel in.
Mag ook wel, als ik er tegen aan woon ?

Verder hebben we nu soms al incidenten met grof wapengebruik.
Overvallen op geld transportauto's en dergelijke.
Brabant is heel gemakkelijk toegankelijk vanuit het buitenland, en het is vragen om moeilijkheden als er niet grove militaire middelen aanwezig zijn. Helicopters van Gilze Rijen leveren op aanvraag steun aan de Marechausse of de Politie.

Over het algemeen is centralisatie een typisch PvdA credo, wat alleen de zaken nog duurder en onoverzichtelijker maakt.
Hoe hoger de piramide, des te breder de basis, en de inhoud neemt zelfs nog meer toe!
Oftewel 10 kleine piramides zijn veel goedkoper dan 1 hele grote.

En als je je argument probeert luister bij te zetten, om aan te dragen WIE in Gods Hemels naam Nederland toch wel aan zou kunnen vallen, dan is dat het beste argument om Land- en Luchtmacht maar meteen af te schaffen ;)

De Marine heeft van oudsher nu eenmaal een offensieve taak ;)

Wout

Wat dacht je dat ze in 1935 dachten? Of zelfs in 1938 nog? Pas in 1939 begon het te dagen dat er heel misschien wel eens een kans van 0.001% in zat dat Nederland in oorlog zou komen. Dus ging men voorzichtig proberen wat wapens in te slaan. Maar dat was al te laat.

Een oorlog zie je niet decennia van tevoren aankomen, hooguit een jaar van tevoren zie je dat er misschien iets staat te gebeuren maar vaak heb je nog minder de tijd. En dan moet je gaan decentraliseren, wapens inslaan, personeel werven en trainen. Dat gaat niet zo makkelijk. Je moet ten alle tijden ervoor zorgen dat het land verdedigd kan worden.

Marcel

ZUCHT!..., wat een ongelooflijke kortzichtigheid. WIE moet nu ooit Nederland binnen vallen? WAT is er hier te halen waar een ander iets aan heeft?

Centraliseren, ons defensie-apparaat telt nu zo'n 35.000 man en daarmee kunnen wij echt niet veel hoor. Onderbezet als ieder krijgsmachtdeel is.

Centraliseren zal doel hebben, zeker op het financiele vlak.
En, dat is NU de issue en niet of de burgerij het leuk vindt dat de KL weg trekt uit Brabant of weet ik veel waar, of dat heel Den Helder straks vol zit met marine (overigens MAAR 8000 man personeel).

Dus......, nee, uw kortzichtigheid over een eventuele aanval op Nederland is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ver gezocht en eigenlijk te absurd voor woorden.


D819

Citaat van: Wout op 28/04/2003 | 10:27 uur
Hupsalakee, 3 moabs en de oorlog is over voor hij begonnen is...

En Brabant staat er op, een deftig contingent Land- en Luchtmacht op haar gebied te hebben. Die fout van mei 1940 vergeten we niet gauw meer.  :(

De staat is altijd al bezig geweest om eenheden te decentraliseren.
Dat had natuurlijk ook puur militaire redenen zoals Wout ook aangaf.
Maar daarnaast is het ook een politiek gevaar als veel materieel in één regio verzameld is. We hebben dat wel in Yougoslavië gezien, waar traditioneel de Serviërs het merendeel van het militaire apparaat bemanden. Met alle gevolgen van dien.

Centralisatie is een heel slecht idee!
Ik zou eerder nog opteren naar een Zwitsers model, waarbij iedereen een korte training krijgt, en minstens 1 keer per jaar een week op herhaling moet. Mannen en vrouwen !

Wout

Hupsalakee, 3 moabs en de oorlog is over voor hij begonnen is...

Marcel

De KL heeft een kazerne in Den Helder voor miljoenen laten opknappen en nu wordt deze gesloten. Dus, het argument van cetraliseren kan niet want defensie is her en der aan het opknappen gaat niet op.

Centraliseren is gewoon een hele goede stap. Dat de opleiding in Amsterdam was, was heel leuk maar niet rendabel. De schepen liggen nog steeds in Den Helder en dus moet je daar je opleiding hebben. Theorie en praktijk dicht bij elkaar.

En, ja, dankzij Napoleon zit de marine in Den Helder, dat zal nooit veranderen. En, is het echt zo ver van de beschaafde wereld? Amsterdam is nog geen uur rijden, dus het valt wel mee.

Centraliseren. Marine in Den Helder, KLu in Soesterberg, KL op de Ginkelse heide.


-Peter-

in sommige gevallen zal het zeker efficient kunnen zijn om meer dingen op 1 lokatie te centreren. Maar voor een heleboel andere onderdelen zou het helemaal geen verbetering zijn om alles naar 1 lokatie te halen.

Daarnaast moeten we denk ik niet vergeten dan we het naar mijn idee in het geval van Den Helder al niet eens kunnen hebben over centraal gelegen... Want Den Helder ligt in principe in een uithoek van Nederland...

Tot kort geleden zaten de opleidingen in A'dam, wat in mijn ogen toch echt een heel stuk centraler  gelegen is....
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

D819

#8
Citaat van: Marcel op 17/03/2003 | 11:22 uurDat maakt niet uit of het zaai-praat is (kombuispraat) het is gewoon heel goed dat ALLE opleidingen vwb KM naar Den Helder komen/gaan.

Alles centraliseren. Geen gedoe met overplaatsingen door den landen meer.


Ja, heel aardig... Het landelijk ROC bij Oirschot is nog niet klaar of Marcel besluit toch maar weer om rijopleidingen door de straten van Den Helder te gaan doen ;)

Jørgen

Citaat van: Cobra4 op 21/04/2003 | 22:50 uur
Dat zou net zo'n goede beslissing zijn als die de KLu heeft gemaakt met het verplaatsen van alle opleidingen naar Woensdrecht!
Lekker "Centraal" gelegen.  ::)

Maar wel lekker rustig daar!

Marcel

Was dat geen goed idee dan?

Mij lijkt het nu toch wel eens tijd worden. Wie zal ons aan moeten vallen waardoor wij veel van onze defensieplekken zo verspreid over het land hebben liggen?

Waarom niet de KLu in Soesterberg centreren. De KL op de heide en de marine in Den Helder?
Scheelt heel veel geld, je hoeft niet tig kazernes te onderhouden, personeel hoeft niet van Groningen naar Limburg te reizen omdat iemand daar de boel wil inspecteren, drie plaatsen in Nederland gaan er economisch behoorlijk op vooruit en leveren dus werkgelegenheid op en het is allemaal zo veel efficienter.

Waarom alles dan toch nog zo decentraliseren?

Cobra4

Dat zou net zo'n goede beslissing zijn als die de KLu heeft gemaakt met het verplaatsen van alle opleidingen naar Woensdrecht!
Lekker "Centraal" gelegen.  ::)
Peloton 3 602 Sqn

Marcel

How about, Willemsoord? Daar zijn genoeg plaatsen vrij. Sinds de EMMV weg is van Willemsoord staan sommige gebouwen....., leeg, dus.........?

We moeten denken aan efficentie. Om goed bezig te zijn lijkt het mij heel goed alles te centraliseren. Rotterdam en Doorn opheffen en naar Den Helder (Texel) brengen. MKAD naar Den Helder zodat al het maritieme gebeuren gewoon op een plek gehuisvest is. Geen gedonder met overplaatsingen door den lande meer.

Het bouwen van een gebouw kan het probleem niet zijn. De herberging kan geen excuus zijn om niet te centraliseren.

Een vijand hebben wij niet meer dus, waarom alles nog zo gedecentraliseerd houden?


-Peter-

Op zich is het een goede zaak dat alle opleidingen naar 1 centraal pun toegehaald worden, maar het feit is dat momenteel de kazerne erfprins al bijna overvol is. Als het plan doorgaat om ook de EVO's vanuit A'dam erheen te halen, dan moeten ze nog eens zo'n 300 man zien te herbergen. Hoe ze dit willen realiseren is vooralsnog een vraagteken.... ???
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Marcel


Dat maakt niet uit of het zaai-praat is (kombuispraat) het is gewoon heel goed dat ALLE opleidingen vwb KM naar Den Helder komen/gaan.

Alles centraliseren. Geen gedoe met overplaatsingen door den landen meer.



no problem

De laatste tijd gaat het verhaal de ronde dat de EVO's vanuit A'dam verplaatst worden naar erfprins. Het gaat hierbij om de TD en WD opleidingen. Weet iemand of dit echt het geval is, of dat het hierbij om zaai-praat gaat??