Vervanging huidige F-16's, deel 9

Gestart door KapiteinRob, 18/04/2013 | 21:47 uur

dudge

Citaat van: jurrien visser op 09/10/2013 | 21:56 uur
Ook in de jaren zeventig het zelfde gemekker maar geen eerste kamer

De PvdA schaft F16's aan

http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/28188/de-pvda-schaft-f16-s-aan.html

Maar een wet moet toch door de eerste kamer.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 09/10/2013 | 21:42 uur
Een snelle check op google leert mij dat bijvoorbeeld kamerbrieven over het project update Apache ook naar de Eerste Kamer worden gestuurd. Dus ik weet nog niet of dit inderdaad geen onderwerp is dat ook de Eerste Kamer moet passeren.

Ook in de jaren zeventig het zelfde gemekker maar geen eerste kamer

De PvdA schaft F16's aan

http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/28188/de-pvda-schaft-f16-s-aan.html

dudge

Citaat van: jurrien visser op 09/10/2013 | 21:33 uur
M.i. is dit geen onderwerp voor de eerste kamer en aangezien het hier geen wetvoorstel betreft lijkt mij dit eerder wishful thinking van de F35 tegenstanders.

Al zou het natuurlijk als wisselgeld misbruikt kunnen worden, in dat geval kan je net zo goed de eerste kamer opdoeken.

Elke begroting is een wet in formele zin. En die moeten dus door de 1e kamer heen.

Lex

Citaat van: Telegraaf op 09/10/2013 | 19:00 uur
Nederland gaat in december met JSF vliegen  
Ik kan de minister geen ongelijk geven. Er zijn een tweetal testtoestellen aangeschaft en die moet je niet laten verstoffen.
Daarnaast is er reeds gedurende lange tijd een transitieteam aanwezig gekoppeld aan dit project.
De minister geeft ook aan dat het geen onomkeerbare stap is. Wat is dus het probleem?
In het verlengde hiervan, en vreselijk off-topic. Het JSS wordt van de hand gedaan, maar toch gaat het MARDET Karel Doorman verder met haar werk en opleidingen/cursussen om tenminste de proefvaart(en) te volbrengen.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 09/10/2013 | 21:33 uur
M.i. is dit geen onderwerp voor de eerste kamer en aangezien het hier geen wetvoorstel betreft lijkt mij dit eerder wishful thinking van de F35 tegenstanders.

Al zou het natuurlijk als wisselgeld misbruikt kunnen worden, in dat geval kan je net zo goed de eerste kamer opdoeken.
Een snelle check op google leert mij dat bijvoorbeeld kamerbrieven over het project update Apache ook naar de Eerste Kamer worden gestuurd. Dus ik weet nog niet of dit inderdaad geen onderwerp is dat ook de Eerste Kamer moet passeren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 09/10/2013 | 21:08 uur
Klopt maar de  oppositie partijen maken handig gebruik van het feit dat het kabinet Rutte II geen meerderheid heeft in de eerste kamer en kunnen zo iets tegenhouden als ze dat willen.

M.i. is dit geen onderwerp voor de eerste kamer en aangezien het hier geen wetvoorstel betreft lijkt mij dit eerder wishful thinking van de F35 tegenstanders.

Al zou het natuurlijk als wisselgeld misbruikt kunnen worden, in dat geval kan je net zo goed de eerste kamer opdoeken.

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 09/10/2013 | 20:02 uur
Ik kan me vergissen en ik laat me graag corrigeren maar de aanschaf van de F35 heeft m.i. niets met wetgeving te maken.

http://www.eerstekamer.nl/begrip/taken_en_positie_eerste_kamer

Klopt maar de  oppositie partijen maken handig gebruik van het feit dat het kabinet Rutte II geen meerderheid heeft in de eerste kamer en kunnen zo iets tegenhouden als ze dat willen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 09/10/2013 | 19:40 uur
Jazeker zoals je weet heeft het kabinet Rutte II geen meerderheid in de eerste kamer en de kans is vrij groot dat men voor de aanschaf van de JSF geen meerderheid in de eerste kamer kan krijgen en daardoor de aankoop van de JSF moet uitstellen.

Ik kan me vergissen en ik laat me graag corrigeren maar de aanschaf van de F35 heeft m.i. niets met wetgeving te maken.

http://www.eerstekamer.nl/begrip/taken_en_positie_eerste_kamer

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 09/10/2013 | 19:30 uur
Vandaar de vraag of er binnen afzienbare tijd een LCF naar de West gaat?

Zo niet dan lijkt het mij een prima gelegenheid voor een oefenreis voor een LCF of een eskader.
Volgens mij niet. Doe maar een oefenreis zoals in 2005!

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 09/10/2013 | 19:24 uur
Kan mij iemand uitleggen wat de eerste kamer met de F35 aanschaf te maken heeft?

Jazeker zoals je weet heeft het kabinet Rutte II geen meerderheid in de eerste kamer en de kans is vrij groot dat men voor de aanschaf van de JSF geen meerderheid in de eerste kamer kan krijgen en daardoor de aankoop van de JSF moet uitstellen.

Harald

Citaat van: jurrien visser op 09/10/2013 | 19:24 uur
Kan mij iemand uitleggen wat de eerste kamer met de F35 aanschaf te maken heeft?
Dat wordt steeds gezegd.
Maar even los daarvan.    Is de kogel door de kamer?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 09/10/2013 | 19:23 uur
Ik dacht dat we de lc fregatten weer gingen gebruiken voor het echte werk. Stuur dan apart een LCF naar Amerika voor o.a. tests met de nieuwe software upgrade en dus ook met de F-35.


Vandaar de vraag of er binnen afzienbare tijd een LCF naar de West gaat?

Zo niet dan lijkt het mij een prima gelegenheid voor een oefenreis voor een LCF of een eskader.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 09/10/2013 | 19:19 uur
is dit niet iets voorbarig ?? ... volgens mij moet er nog e.e.a. besproken worden overde definitieve aanschaf in de 1ste en 2de kamer !!

Kan mij iemand uitleggen wat de eerste kamer met de F35 aanschaf te maken heeft?

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 09/10/2013 | 19:16 uur
Tot eind volgend jaar in Florida..., dat biedt natuurlijk interessante test mogelijkheden voor een LCF.

Wanneer gaat het eerst volgende LCF als stationsschip in de west?
Ik dacht dat we de lc fregatten weer gingen gebruiken voor het echte werk. Stuur dan apart een LCF naar Amerika voor o.a. tests met de nieuwe software upgrade en dus ook met de F-35.

Zeewier

Citaat van: Mourning op 08/10/2013 | 10:31 uur
Met alle respect maar ik vond het een degelijk artikel. De auteur is duidelijk geen defensie expert, maar dat hoeft ook niet om een aantal kritische noten te plaatsen in dezes.

Hennis had het afgelopen jaar moeten nemen om met een gedegen visie te komen en de middelen die daarvoor nodig zijn te benadrukken, dat heeft zij volledig nagelaten. Ze heeft geen echte keuzes gemaakt en heeft m.i. laffe "keuzes" gemaakt. Het wordt ontkend maar het is overduidelijk dat de kaasschaaf onverminderd doorgaat.

En de woorden in haar vodje met de naam "visie" zijn er, maar de balans van dat papiertje met de werkelijkheid aan middelen, mensen en investeringen is volledig verdwenen.

De Minister heeft wat mij betreft een papieren werkelijkheid gecreëerd en het gevolg daarvan is dat Nederland definitief een papieren krijgsmacht zal krijgen.
Waar het stuk in tekort schiet is dat het geen botsing van twee visies zijn. Het is puur cynisme. Er valt niets te kiezen tussen wat Hennis-Plasschaert doet of wat ze had moeten doen. En ja, ze houdt zover ze kan alle ballen in de lucht maar van visie is geen sprake. Dat de Nederland met F-35 ook mee wilt kunnen blijven doen in het hogere geweldsspectrum kwam nota bene eerst van Frans Timmermans.