Turkse wapens in opkomst

Gestart door Jooop, 03/05/2013 | 12:26 uur

A.J.

Citaat van: Jooop op 30/04/2019 | 20:11 uur
Onze productlijn is niet alleen militair te verkrijgen dus exportverbod zal geen rol spelen.

Ah zo, maar een combinatie van onderdelen inclusief de ontwikkelde software kan wel degelijk een kritisch systeem opleveren.

Ik weet niet of jij je bv. Delft Instruments nog kan herinneren met de "nachtkijker affaire"?

Citaat
Levering nachtkijkers aan Irak

Tijdens de Golfoorlog van 1990-1991, 'troffen'/legden Amerikaanse militairen, aan het front in Koeweit, op Iraakse stellingen geavanceerde nachtzichtapparatuur van Delft Instruments aan. Bestuursvoorzitter Rinze Kingma erkende dat het bedrijf de nachtkijkers via een Belgische dochter aan Irak had geleverd, maar het had geen Amerikaanse onderdelen in de kijkers mogen verwerken, omdat daarvoor een vergunning van de autoriteiten nodig was. De leveranties aan Irak maakten deel uit van een order van 55 miljoen gulden. De eerste vier nachtzichtkijkers werden geleverd tussen december 1989 en december 1990. Voor de eerste leveringen was een exportvergunning afgegeven door de Belgische autoriteiten, maar bij de laatste levering was al vier maanden een algeheel wapenembargo tegen Irak van kracht. De Verenigde Staten besloten direct tot een boycot van het bedrijf.[1] In de VS maakte Hughes Electronics nachtzichtapparatuur die kwalitatief echter niet kon tippen aan die van waar 'made in Delft' opstond.

Met de boycot mocht Delft Instruments geen essentiële onderdelen meer importeren die in de VS werden gemaakt en ook geen niet-militaire producten leveren aan bedrijven in de VS. De boycot, die later werd afgezwakt en uiteindelijk werd opgeheven, heeft het bedrijf tientallen miljoenen guldens gekost. Nadat het openbaar ministerie, vanwege die grote verliezen, besloot het bedrijf niet te vervolgen voor overtreding van de In- en Uitvoerwet, moest minister Hirsch Ballin onder druk van de Tweede Kamer de beslissing herzien. Vervolgens besloot justitie te wachten op de uitkomst van een Amerikaans strafrechtelijk onderzoek. In de Verenigde Staten leidde de strafvervolging van Delft Instruments uiteindelijk in juli 1992 tot een schikking van 3,3 miljoen dollar of 5,3 miljoen gulden.

Citaat
Kingma werd grijs bij Delft Instruments

Dieptepunt in Kingma's carrière was de nachtkijkeraffaire. In het jaar na zijn aantreden was het bedrijf al een keer gestraft voor het leveren van mist- en nachtzichtapparatuur aan het Iraakse leger. In 1990 was het weer raak. Het Amerikaanse leger had in de Golfoorlog prototypes van warmtebeeldkijkers aangetroffen bij Iraakse stellingen. Het ging om kijkers die Delft Instruments via de dochteronderneming OIP Instrubel in december 1990 had geleverd aan Jordanië. De apparatuur was doorgevoerd naar Irak zonder herexportvergunning. Bovendien was toen tegen Irak een handelsembargo van kracht.

De ontdekking kwam hard aan in de Verenigde Staten, niet zozeer wegens het overtreden van het embargo, maar vooral omdat de nachtkijkers die tegen hen werden gebruikt onderdelen van Amerikaanse makelij bevatten. De Amerikaanse overheid besloot tot een een boycot van Delft Instruments; een harde straf, want het bedrijf was voor 80 procent afhankelijk van defensiewerk. Het kocht verdere strafvervolging in de VS af voor 3,3 miljoen dollar.

Nachtkijkers te discussie

Huzaar1

#215
Citaat van: Jooop op 30/04/2019 | 20:11 uur
Onze productlijn is niet alleen militair te verkrijgen dus exportverbod zal geen rol spelen.

En zo werkt de wereld niet, als jij met zo'n antwoord komt en dat is de Turkse visie op hoe export werkt snap ik wel waarom ze zichzelf nu zo diep in de nesten hebben gewerkt. De verbazing zal groot zijn daar. Kijk naar Duitsland, wilde zelfs geen optiek leveren aan Turkije omdat ze het op hun tanks zouden plakken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Jooop

Onze productlijn is niet alleen militair te verkrijgen dus exportverbod zal geen rol spelen.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 30/04/2019 | 18:56 uur
Die mag je nader gaan uitleggen wmb.

Ik denk dat hij bedoelt dat alle onderdelen geen import/export gevoeligheid kennen.
Dan heeft hij de politieke wereld niet helemaal begrepen.

Zelfs de Merkava en nu ook de AbramsM1a2 zitten in die categorie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Jooop op 30/04/2019 | 15:13 uur
Onze producten bevatten geen kritische componenten, het zijn OEM producten op military specs.

Die mag je nader gaan uitleggen wmb.

Huzaar1

Citaat van: Jooop op 30/04/2019 | 15:13 uur
Onze producten bevatten geen kritische componenten, het zijn OEM producten op military specs.

Zo werkt het natuurlijk niet, als het zo doorgaat gaan we gewoon tegen export/import bans aankijken.
Daarom wil Turkije dit ook, dit is een al lang en breed uitgezet pad. Ze snappen ook wel dat de wapenkraan dichtgaat als dit zo doorgaat.
De Turken lopen decennia achter in R&D op de bekende producenten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

#210
Citaat van: Parera op 30/04/2019 | 11:48 uur
oke, duidelijk.

Ik ben het met je eens dat de Turken heel hard aan het timmeren zijn aan hun defensie industrie maar op dit moment is een groot deel nog licentie werk en/of reverse engineered materiaal. Sids 2 jaar komt er wel wat van eigenbodem maar dat zijn dan voornamelijk dingen afkomstig uit de reverse engineering afdelingen waar nu ''een Turks tintje'' aangegeven word.

Het gevaar voor NAVO landen is bij de Turken nu echt dat ze heel erg hangen aan de kant van Moskou en dan moet je daar niet te veel afhankelijk van willen zijn.

Ik denk ook dat de Turken alleen exporteren naar andere Arabische landen  geen enkel land uit de Westerse wereld gaat nu wapens kopen in een land wat onstabiel is.

Ace1

#209
Citaat van: Jooop op 30/04/2019 | 00:19 uur
8) Ik heb de bril opgezet maar zie niet echt een gelijkenis

Wat ik bedoel is de bovenbouw van de brug deze komt van de Gowind korvetten van Naval Group en de radarmast lijkt gekopieerd te zijn van de I mast die op de Opv's van de Holland klasse staan. Ik heb de Turken nog niet met een eigen ontwerp gezien op wapengebied ze kopiëren alleen maar.

Jooop

Citaat van: Parera op 30/04/2019 | 12:03 uur
Ik heb het niet direct over anti-turk of anti-erdogan maar op dit moment zijn beide een risico voor de Nederlandse defensie industrie, de NAVO en de EU en moeten we daar heel voorzichtig in zijn met wat we eventueel aankopen. Je wilt straks niet dat bij een conflict met de Russen alle info word doorgespeeld vanuit Ankara naar Moskou.

Onze producten bevatten geen kritische componenten, het zijn OEM producten op military specs.

Jooop

Citaat van: Huzaar1 op 30/04/2019 | 12:05 uur
Ja maar wij niet, waarschijnlijk komt dat omdat wij iets niet op waarde schatten zodra ergens plaatjes van zijn of onder de vlaggen geplakt zit.


Ervaring leert dat ervaring veel belangrijker is.

De echte wapens komen gewoon uit Rusland, GB, Fra, Du en de VS. Turkije kijkt mee , plakt her en der er een Toerkije1111!!!!11einz!!! Sticker op, doet alsof ze het uitgevonden hebben en maken er een feestnummer van.

Echte wapenleveranciers hebben dat allemaal niet nodig.

Dat je je ogen dichtknijpt is natuurlijk aan jouw.

Maar kijk eens voor de grap naar hun producten catalogus en daar staan de nieuwe ontwikkelingen niet eens in:   https://www.ssb.gov.tr/urunkatalog/en/

Huzaar1

Citaat van: Jooop op 30/04/2019 | 10:10 uur
Vanaf IDEF in Istanbul
Nou de nieuwe wapens van de Turken zou ik wel graag willen.


Ja maar wij niet, waarschijnlijk komt dat omdat wij iets niet op waarde schatten zodra ergens plaatjes van zijn of onder de vlaggen geplakt zit.


Ervaring leert dat ervaring veel belangrijker is.

De echte wapens komen gewoon uit Rusland, GB, Fra, Du en de VS. Turkije kijkt mee , plakt her en der er een Toerkije1111!!!!11einz!!! Sticker op, doet alsof ze het uitgevonden hebben en maken er een feestnummer van.

Echte wapenleveranciers hebben dat allemaal niet nodig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Jooop op 30/04/2019 | 11:59 uur
Ik snap de politieke klimaat en anti Turkse (of beter anti Erdogan) gevoelens wel, maar als toeleverancier is Turkije toch wel een heel belangrijk markt voor ons. Nederland exporteert en investeert veel hoor, laat je niet wijs maken door het negatieve pers. Wij kijken naar ons eigen handel.

Ik heb het niet direct over anti-turk of anti-erdogan maar op dit moment zijn beide een risico voor de Nederlandse defensie industrie, de NAVO en de EU en moeten we daar heel voorzichtig in zijn met wat we eventueel aankopen. Je wilt straks niet dat bij een conflict met de Russen alle info word doorgespeeld vanuit Ankara naar Moskou.

Jooop

Citaat van: Parera op 30/04/2019 | 11:48 uur
oke, duidelijk.

Ik ben het met je eens dat de Turken heel hard aan het timmeren zijn aan hun defensie industrie maar op dit moment is een groot deel nog licentie werk en/of reverse engineered materiaal. Sids 2 jaar komt er wel wat van eigenbodem maar dat zijn dan voornamelijk dingen afkomstig uit de reverse engineering afdelingen waar nu ''een Turks tintje'' aangegeven word.

Het gevaar voor NAVO landen is bij de Turken nu echt dat ze heel erg hangen aan de kant van Moskou en dan moet je daar niet te veel afhankelijk van willen zijn.

Ik heb ook nooit begrepen waarom wij onze stinger instalaties van de Fennek's bij de Turken hebben moeten kopen, daar zijn ze toch niet de enigste ter wereld mee?

Ik snap de politieke klimaat en anti Turkse (of beter anti Erdogan) gevoelens wel, maar als toeleverancier is Turkije toch wel een heel belangrijk markt voor ons. Nederland exporteert en investeert veel hoor, laat je niet wijs maken door het negatieve pers. Wij kijken naar ons eigen handel.

Parera

#203
Citaat van: Jooop op 30/04/2019 | 11:47 uur
Ikzelf dit jaar niet, mijn collega's wel. Business!

oke, duidelijk.

Ik ben het met je eens dat de Turken heel hard aan het timmeren zijn aan hun defensie industrie maar op dit moment is een groot deel nog licentie werk en/of reverse engineered materiaal. Sids 2 jaar komt er wel wat van eigenbodem maar dat zijn dan voornamelijk dingen afkomstig uit de reverse engineering afdelingen waar nu ''een Turks tintje'' aangegeven word.

Het gevaar voor NAVO landen is bij de Turken nu echt dat ze heel erg hangen aan de kant van Moskou en dan moet je daar niet te veel afhankelijk van willen zijn.

Ik heb ook nooit begrepen waarom wij onze stinger instalaties van de Fennek's bij de Turken hebben moeten kopen, daar zijn ze toch niet de enigste ter wereld mee?

Jooop

Citaat van: Parera op 30/04/2019 | 11:10 uur
Ik niet  ;D Op dit moment is alles wat met Turkije te maken heeft voor mij een no-go op militair samenwerken, aankopen. Ze zijn daar veel te druk met vrienden maken in Moskou, een risico dus voor een NAVO land.

Jooop,  ben jij zelf aanwezig op deze beurs of komen de foto's van een andere bron? Als je daar zelf aanwezig bent vraag ik me toch af wat je daar te zoeken hebt? :angel:

Ikzelf dit jaar niet, mijn collega's wel. Business!