British and French attack helicopters build strong partnership

Gestart door dudge, 07/05/2013 | 11:23 uur

dudge

CitaatThe helicopters were taking part in joint training to prepare 16 Air Assault Brigade and the 11th Parachute Brigade, the British and French Army's rapid reaction forces, respectively, to be able to deploy side-by-side on contingency operations ranging from disaster relief to war-fighting.

Nederland heeft met de 11 AMB ook een zeer unieke capaciteit in huis, en zou dus zeker moeten aansluiten bij dit initiatief, als het mag. Maar met een volledige brigade en een sloot apache's doen we zeker mee op dit niveau. Daarbij hebben Nederland, Frankrijk en Groot-Brittannië nog iets gemeen, namelijk dat we overzeese gebiedsdelen hebben. Samenwerking, zowel hier als daar, moet dus m.i. op alle fronten versterkt worden, hoewel deze op sommige punten al sterk is.   

dudge

Citaat van: Chrisis op 08/05/2013 | 11:27 uur
Nee he, toch niet weer een opsplitsing in verschillende soorten? Dat lijkt me helemaal niet handig. Van mij mag die EC645 ook hoor, alleen die is toch minder handig aan boord van schepen. Ik zou toch echt voor 1 type gaan. en ik denk dat samenwerking met de Belgen dan echt wel heel handig is.

btw: http://www.mil.be/def/news/index.asp?LAN=nl&ID=3796&utm_content=buffer5453c&utm_source=buffer&utm_medium=twitter&utm_campaign=Buffer mooie foto's van A109 met NL Apache.

@Lex excuus je hebt helemaal gelijk.

http://www.defensieforum.nl/Forum/defensie_samenwerking_benelux-t18355.0.html
Ben er hier even op ingegaan, omdat dit best off-topic gaat.

Chrisis

Citaat van: Strata op 08/05/2013 | 10:30 uur

Dat is nog helemaal niet zo'n slecht idee. Dan zie ik echter liever opsplitsing, EC645's voor de KLu, armedscout, medevac en kct/lmb utility. En A109 maritieme variant voor bijvoorbeeld OPV's en voor de kustwacht (vervanging ab412?)

Nee he, toch niet weer een opsplitsing in verschillende soorten? Dat lijkt me helemaal niet handig. Van mij mag die EC645 ook hoor, alleen die is toch minder handig aan boord van schepen. Ik zou toch echt voor 1 type gaan. en ik denk dat samenwerking met de Belgen dan echt wel heel handig is.

btw: http://www.mil.be/def/news/index.asp?LAN=nl&ID=3796&utm_content=buffer5453c&utm_source=buffer&utm_medium=twitter&utm_campaign=Buffer mooie foto's van A109 met NL Apache.

@Lex excuus je hebt helemaal gelijk.

StrataNL

Citaat van: Chrisis op 07/05/2013 | 12:14 uur
Tja dat is nog eens een mooi gezicht.

Het zou voor NL helemaal niet verkeerd zijn om een mix van zware Apache en lichte (ik noem het maar even) Light Support Helicopters te hebben. Dit zou volgens mij de gevechtskracht verdubbelen terwijl in verhouding de kosten enorm zullen dalen... (ja je hebt er een extra heli type bij, maar daarentegen wel een helikopter dat voor meerdere doeleinden inzetbaar is en daardoor de algehele kosten zal doen afnemen.

De LSH die doelen aanwijst voor de apache, een soort van scoutfunctie maar ook door kleine omvang en lage geluidsproductie ongezien vijandelijk gebied kan infitreren. Er zijn diverse lowcost opties voor handen met samenwerkingsmogelijkheden alom. denk aan de A109 (die België ook gebruikt, of de EC135/145 die de KLPD gebruikt. (A109 is overigens ook in een handige maritieme variant te krijgen, zelfs met foldingblades en volledig marinisering.) Beide opties hebben mogelijkheden tot het dragen van wapens, sensoren en personeel.

Wellicht A109 samenwerking met Belgen mogelijk? Zij krijgen tenslotte ook de NH90 TTH en NFH varianten. geïntegreerde heli vloot net als de Marine ADBENELUX?


Dat is nog helemaal niet zo'n slecht idee. Dan zie ik echter liever opsplitsing, EC645's voor de KLu, armedscout, medevac en kct/lmb utility. En A109 maritieme variant voor bijvoorbeeld OPV's en voor de kustwacht (vervanging ab412?)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Chrisis op 07/05/2013 | 12:14 uur
geïntegreerde heli vloot net als de Marine ADBENELUX?
Het dient ABNL te zijn.  ;)  (Admiral BeNeLux)

Chrisis

Tja dat is nog eens een mooi gezicht.

Het zou voor NL helemaal niet verkeerd zijn om een mix van zware Apache en lichte (ik noem het maar even) Light Support Helicopters te hebben. Dit zou volgens mij de gevechtskracht verdubbelen terwijl in verhouding de kosten enorm zullen dalen... (ja je hebt er een extra heli type bij, maar daarentegen wel een helikopter dat voor meerdere doeleinden inzetbaar is en daardoor de algehele kosten zal doen afnemen.

De LSH die doelen aanwijst voor de apache, een soort van scoutfunctie maar ook door kleine omvang en lage geluidsproductie ongezien vijandelijk gebied kan infitreren. Er zijn diverse lowcost opties voor handen met samenwerkingsmogelijkheden alom. denk aan de A109 (die België ook gebruikt, of de EC135/145 die de KLPD gebruikt. (A109 is overigens ook in een handige maritieme variant te krijgen, zelfs met foldingblades en volledig marinisering.) Beide opties hebben mogelijkheden tot het dragen van wapens, sensoren en personeel.

Wellicht A109 samenwerking met Belgen mogelijk? Zij krijgen tenslotte ook de NH90 TTH en NFH varianten. geïntegreerde heli vloot net als de Marine ADBENELUX?

dudge

British and French attack helicopters build strong partnership

The working relationship between the British and French Army's attack helicopters has taken off during a major military exercise.

Apaches from the Army Air Corps and Gazelles from the French Army have forged an operational partnership during demanding training on Exercise Joint Warrior in the West Freugh area of Scotland.

The helicopters were taking part in joint training to prepare 16 Air Assault Brigade and the 11th Parachute Brigade, the British and French Army's rapid reaction forces, respectively, to be able to deploy side-by-side on contingency operations ranging from disaster relief to war-fighting.

Two missions tested the ability of the attack helicopters to work together. Under British command, Apaches and Gazelles escorted helicopters carrying troops from 2nd Battalion The Parachute Regiment. The attack helicopters then hit targets on the ground with cannon and missiles to clear the way for the infantry to assault a position.

A similar escort mission under French leadership saw targets identified and marked by Gazelles for the Apaches to strike, and vice-versa.

Gazelle pilot Captain Pierre-Alain Goujard said:

    To be appointed as the air mission commander for such a huge air assault was both an honour and a challenge. How would we deal with target handovers, troop-lifts and relief in place all at once?

    But what could have seemed either over-ambitious or tentative proved to be efficient. Our procedures are near identical, our aircraft have complementary capabilities and, last but not least, language hasn't been a factor.

    This training has shown that joint working between French and British attack helicopters is a hard fact, not just politics.

An Apache and a Gazelle helicopter
An Apache from the Army Air Corps and a French Army Gazelle in action [Picture: Corporal Obi Igbo, Crown copyright]

The Apaches were flown and maintained by soldiers from 656 Squadron, 4 Regiment Army Air Corps, which is based at Wattisham in Suffolk.

Officer Commanding 656 Squadron, Major Piers Lewis, said:

    This is the first time we have worked alongside French Gazelles and we've really taken forward the integration of our aviation forces. To fly side-by-side on missions and exchange targets between us on our first attempt at joint operations is a fantastic achievement.

    There's a natural affinity between pilots and we speak the same vocabulary in the air, which has really enabled us to work together fluently. This exercise has put us in a good place if we are called on to do a joint operation.

https://www.gov.uk/government/news/british-and-french-attack-helicopters-build-strong-partnership