Several countries interested in buying ex-Spanish Navy Aircraft Carrier Principe

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 27/05/2013 | 10:09 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 30/05/2013 | 17:50 uur
De Saab Sea Gripen heeft voldoende aan 24000 ton dus de Enforcer 24000 voldoet daaraan.

If ever...

Ace1

Citaat van: IPA NG op 28/05/2013 | 23:57 uur
Maar een slagje groter en je kunt hem ook als STOVL carrier gebruiken...

De Saab Sea Gripen heeft voldoende aan 24000 ton dus de Enforcer 24000 voldoet daaraan.

ARM-WAP

Citaat van: Elzenga op 30/05/2013 | 13:57 uur
Turkije is wel 1 van de landen die de F35 op zijn verlanglijstje heeft staan. Het schip zal toch de benodigde gevechtsvliegtuigen moeten krijgen.
ALS Turkije al voor een carrier gaat die gevechtsvlieguigen accommodeert...
Maar ook... een vaartuig zoals de Juan Carlos, of dergelijke - met een ski-jump,
is dan enkel goed voor de... F-35B... Dan zitten de Turken in hetzelfde bootje als
het USMC, de Britten,... Niet een positie die te benijden valt...

Het wordt dus ofwel een F-35B, en anders heli's... Een andere optie is  en zal er niet (meer) zijn.

Elzenga

Citaat van: Jooop op 29/05/2013 | 11:22 uur
Wat is het grote verschil tussen een LHD (Juan Carlos type) en een kleine carrier? Ik denk eerder dat Turkije een LHD van het type Juan Carlos kiest.
Turkije is wel 1 van de landen die de F35 op zijn verlanglijstje heeft staan. Het schip zal toch de benodigde gevechtsvliegtuigen moeten krijgen.

Zeewier

Citaat van: Jooop op 29/05/2013 | 11:22 uur
Wat is het grote verschil tussen een LHD (Juan Carlos type) en een kleine carrier? Ik denk eerder dat Turkije een LHD van het type Juan Carlos kiest.
De functie's van LHD's en kleine (escort) carriers lopen tegenwoordig behoorlijk door elkaar heen. Vooral omdat landen hun LHD zo veelzijdig mogelijk willen inzetten. Toch blijft een LHD een helikopterdrager met transport kwaliteit en de escort carrier een fixedwing-drager met offensieve taken. Dat verschil drukt zich ook uit in de keuze van opslagkwantiteit: veel transport (manschappen) of veel kerosine, hoge of lage hangaarhoogte, diep nat dok of groter munitiedepot. Voor een carrier is een lange afstand radar en behoorlijke zelfverdediging (ESSM) wenselijk.

ARM-WAP

Er zijn wel degelijk al voelers uitgestoken door Turkije naar Navantia ivm het Juan Carlos ontwerp.
Turkije heeft dus zeker interesse in "carriers" - LHD's...
Maar zal de PdA laten voor wat ze is, denk ik.
Zoals eerder aangegeven: oud ontwerp, niet veel geintegreerd, lokale wapen (Meroka)...

Jooop

Wat is het grote verschil tussen een LHD (Juan Carlos type) en een kleine carrier? Ik denk eerder dat Turkije een LHD van het type Juan Carlos kiest.

Elzenga

Citaat van: ARM-WAP op 29/05/2013 | 10:39 uur
Turkije acht ik best mogelijk. Daar worden immers de Britse carriers (Invincible en Ark Royal) en Type-42's verschroot.
Turkije kan de kennis die men er zo mee opdoet omzetten naar de plannen zelf carriers te gaan bouwen. Voorlopig staan LHDs op het programma...maar waarom geen kleine carrier?!

En ook Maleisië is bezig zijn marine te versterken...en heeft daar ook geld voor. 

ARM-WAP

Citaat van: Elzenga op 29/05/2013 | 10:19 uur
Turkije?
of Maleisië...
Turkije acht ik best mogelijk. Daar worden immers de Britse carriers (Invincible en Ark Royal) en Type-42's verschroot.

Elzenga

Turkije?

of Maleisië...

ARM-WAP

Brazilie gooit geld weg door de Sao Paulo nog te verbouwen (met wat?).
Beter te investeren in nieuwbouw dan in een oude carrier... Zolang het ding vaart en vliegtuigen kan lanceren en laten landen is het al goed.

Zuid Afrika heeft al jaren zware investeringsproblemen wat defensie betreft. Haar schepen doen niet veel vaardagen, er zijn problemen met personeelstekorten in bepaalde (technische) branches.
Nog niet zo lang geleden gelezen dat veel van hun Gripens aan de grond staan wegens... geldtekort...
Dus tussen droom (LHA/LHD) en werkelijkheid gaapt een enorme (geld-) kloof :)

Zeewier

Brazilië leek mij ook het meest concreet met de ontwikkeling van een compleet nieuw (Frans) vliegdekschip. En waarom duurt de verbouwing van de Sao Paulo (ex-Foch) toch zo lang? Ze beweren een opkomend industrieel land te zijn, bewijs dat dan. Welke systemen zijn er besteld? Dan hadden we dat wel van Thales gehoord neem ik aan. En competitie voor zowel land als maritieme jachtvliegtuigen loopt ook al lang. Is het dan toch alles grootspraak?

Ook concreet is Zuid-Afrika. Zij zoeken een LHA/LHD en hebben daarvoor een competitie uitgeschreven. De Mistral klasse en Juan Carlos I zijn publicitair het meest favoriet en het duurst. Denk ook aan het aantal te plaatsen helikopters. De economische groei valt dit jaar voor Zuid-Afrika wat tegen (+0,9) en zo groot is de Zuid Afrikaanse marine (nog) niet dat ze een Mistral LHA kan bemannen. Dus wie weet kan een Joint Support Ship nog eens met het contract vandoor gaan.

IPA NG

Citaat van: Harald op 28/05/2013 | 22:29 uur
thanks, even alle versie's bekeken en ik denk dat we voor een 24000 LHD moeten gaan ...  :big-smile:

Maar een slagje groter en je kunt hem ook als STOVL carrier gebruiken...

Op zijn tijd de Rotterdam vervangen met een Enforcer 30000 zou geen gek idee zijn.
Mocht het budget nog eens naar een verstandig niveau gaan (ik denk richting de 11 miljard) dan kunnen we nog eens wat nuttigs doen met onze JSF investering.

Met 1 LHD, 1 LPD, 1 JSS en 1 AOR heb je wat mij betreft een mooie oppervlaktevloot voor wat betreft de niet-surface combatants.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

ARM-WAP

Citaat van: Thomasen op 28/05/2013 | 22:47 uur
Kanloos. Bedenk wel, een dergelijk schip is echt een fikse investering. Het is een capital ship, en Bolivia heeft niet eens een eigen haven, laat staan een maritieme traditie (kennis) met fregatten en andere escorte schepen. Gaat echt niet gebeuren.
Bolivie is idd zeker geen kandidaat koper...

Ik vrees dat de PdA verschroot zal worden...
De fixed wing toestellen worden zeer schaars (en nieuwe zullen zeer duur zijn) waardoor het enkel nog goed is voor heli's en dan zouden ze beter af zijn zonder die ski-jump (maar dat kost ook weer)

dudge

Citaat van: Ace1 op 28/05/2013 | 22:35 uur
En Bolivia, wat nu gebruik mag maken van een haven in Peru en bezig is met een nieuwe marine aan het opbouwen?

Kanloos. Bedenk wel, een dergelijk schip is echt een fikse investering. Het is een capital ship, en Bolivia heeft niet eens een eigen haven, laat staan een maritieme traditie (kennis) met fregatten en andere escorte schepen. Gaat echt niet gebeuren.