De (speculatieve) contouren van de krijgsmacht visie 2013

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 29/05/2013 | 22:54 uur

Tanker

Een visie verwijst naar het gewenste langetermijnperspectief van een organisatie. 
De missie (wat wil je uitstralen als bedrijf naar buiten toe) en principes (normen en waarden) vormen samen de visie.

Ik zie het langetermijnperspectief niet bij defensie (sterfhuisconstructie), elke nieuwe kabinetsperiode gaat het mes er in.

Nu wordt er geroepen dat samenwerking de oplossing is, hallelujah.
De enige oplossing is geld er bij, dat is echt het enige!

Chrisis

Citaat van: guest1400 op 30/05/2013 | 10:37 uur
de KL is altijd de lul in reorganisaties. Alleen heeft het snijden in operationele eenheden zijn limiet wel bereikt. 11LMB kan misschien nog een bataljon missen maar dat kunnen ze bij de PAINF niet. Daar een bataljon weghalen zal al snel het einde gaan betekenen van een mech-brig aangezien 1 bataljon geen brigade meer waardig is.

Het snijden zal vooral weer uitkomen bij de logistieke dienstverlening en dat raakt heel de krijgsmacht. De OTC's (die cursussen bieden aan de hele krijgsmacht) zullen ongetwijfeld in moeten leveren en OOCL zal ook wel de opdracht krijgen om nog meer FTE'en te schrappen. Maar ook hier is de rek inmiddels wel een beetje uit.

Nog meer bezuinigingen op de KL zal (vrees ik) het einde gaan betekenen van een van de mech-brigs, dit levert een makkelijke 10000 functies op om te schrappen.

Wat als de brigade niet wordt "opgeheven" maar weer mobilisabel wordt gemaakt.... vandaar de groei/belang van reservisten?

Chrisis

Citaat van: Strata op 30/05/2013 | 10:49 uur
Ik vrees voor:
-1 opheffing 1 brigade (13?), 43 wordt wat mij betreft wel versterkt tot 3 painfbataljons en 2 pagnbats
-LMB geïntegreerd met Duitsland
-LPD Rotterdam exit
-Volkel dicht
-F35's en uav's Leeuwarden
-Cougars exit als NH90's geleverd zijn.
-Transportvloot naar België of blijft op Eindhoven.

Hoe kom je aan deze gedachte? Het gaat feitelijk altijd over sluiting Leeuwarden, waarom dan uitgerekend nu Volkel open houden? Hoe kom je bij het "wat jou betreft" versterken tot 3 Painf bat en Pan genie bataljons? Waarom zou men dat willen?

Het wordt wel heel erg gokken en wensen door elkaar zo.

StrataNL

Ik vrees voor:
-1 opheffing 1 brigade (13?), 43 wordt wat mij betreft wel versterkt tot 3 painfbataljons en 2 pagnbats
-LMB geïntegreerd met Duitsland
-LPD Rotterdam exit
-Volkel dicht
-F35's en uav's Leeuwarden
-Cougars exit als NH90's geleverd zijn.
-Transportvloot naar België of blijft op Eindhoven.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

guest1400

de KL is altijd de lul in reorganisaties. Alleen heeft het snijden in operationele eenheden zijn limiet wel bereikt. 11LMB kan misschien nog een bataljon missen maar dat kunnen ze bij de PAINF niet. Daar een bataljon weghalen zal al snel het einde gaan betekenen van een mech-brig aangezien 1 bataljon geen brigade meer waardig is.

Het snijden zal vooral weer uitkomen bij de logistieke dienstverlening en dat raakt heel de krijgsmacht. De OTC's (die cursussen bieden aan de hele krijgsmacht) zullen ongetwijfeld in moeten leveren en OOCL zal ook wel de opdracht krijgen om nog meer FTE'en te schrappen. Maar ook hier is de rek inmiddels wel een beetje uit.

Nog meer bezuinigingen op de KL zal (vrees ik) het einde gaan betekenen van een van de mech-brigs, dit levert een makkelijke 10000 functies op om te schrappen.

dudge

Citaat van: Nikehercules op 30/05/2013 | 00:34 uur
Die kans lijkt mij zo goed als uitgesloten.

Dat lijkt mij ook ja. Aan de andere kant, als je deze taak bij Brussel neerlegt, kun je er zeker van zijn dat er genoeg budget voor beschikbaar is  ;D

Nikehercules

Citaat van: jurrien visser op 30/05/2013 | 00:24 uur
Wat de uitkomst ook is, een van de twee zal, met het aantal te verwerven jachtvliegtuigen, vermoedelijk het onderspit delven.

Die kans lijkt mij bijzonder groot.

Citaat van: Alpha Kilo op 30/05/2013 | 00:29 uur
Ik zie mezelf al werkzaam zijn bij het Europese leger, onder de nieuwe vlag met 52 sterren..

Die kans lijkt mij zo goed als uitgesloten.

Alpha Kilo

Ik zie mezelf al werkzaam zijn bij het Europese leger, onder de nieuwe vlag met 52 sterren..

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 30/05/2013 | 00:17 uur
Het is helemaal niet interessant of er kernwapens op Volkel liggen. Interessant is dat Volkel een kernwapentaak heeft, deze kan gewoon afgestoten worden. Mochten er zich dergelijke wapens op de basis bevinden verdwijnen deze wel weer via de achterdeur.

Wat de uitkomst ook is, een van de twee zal, met het aantal te verwerven jachtvliegtuigen, vermoedelijk het onderspit delven.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 30/05/2013 | 00:14 uur
Ik denk dat de hardste klappen ditmaal niet bij de KL terechtkomen. Ik vrees dat in een volgende bezuinigingsronde vooral de KM kind van de rekening wordt. Exit OZD (speeltje koude oorlog), exit M-fregatten (we hebben tenslotte OPV's), exit 1 LPD (amfibische capaciteit wordt uiteindelijk toch vergroot door de indienststelling van een JSS)

Elke keer weten ze in Den Haag een positieve draai te geven aan volledig financieel ingegeven bezuinigingen. Dus let wel, dit zijn niet mijn redenen, maar de minister zal zich er in kunnen vinden ben ik bang.

De OZD is mijn vrees, al zou het mij niets verbazen dat ze (ook deze keer) de dans weten te ontspringen. De MFF's zitten in de gevarenzone al betekend dit wel een enorm internationaal gezichtsverlies gezien de "intieme" samenwerking met de Belgen.

Het verlies van 1 LPD (de Rotterdam zou mij niet verbazen), mede gezien de komst van het JSS.

Nikehercules

Citaat van: jurrien visser op 30/05/2013 | 00:00 uur
De vraag is of een flut partijtje in de NL politiek tegen Obama gaat vertellen dat hij zijn handel moet komen ophalen (of verplaatsen) (over iets wat we daar officieel niet hebben)

Het is helemaal niet interessant of er kernwapens op Volkel liggen. Interessant is dat Volkel een kernwapentaak heeft, deze kan gewoon afgestoten worden. Mochten er zich dergelijke wapens op de basis bevinden verdwijnen deze wel weer via de achterdeur.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 30/05/2013 | 00:12 uur
Hoezo? Het is juist het Kabinet die de speeltjes ontkent.

Ze zeggen er niets over, dat is heel wat anders.

Zie jij Hennis en/of Rutte al naar Washington DC vliegen om tegen Obama en vrienden te vertellen dat ze hun (niet bestaande) toys moeten gaan ophalen?

Heel slecht voor de carriere planning voor na de politiek (al kunnen ze natuurlijk nog altijd bij een NL gezondheidsinstelling of een NGO terecht)

Nikehercules

Citaat van: jurrien visser op 29/05/2013 | 22:54 uur
Wat denken jullie?

Ik denk dat de hardste klappen ditmaal niet bij de KL terechtkomen. Ik vrees dat in een volgende bezuinigingsronde vooral de KM kind van de rekening wordt. Exit OZD (speeltje koude oorlog), exit M-fregatten (we hebben tenslotte OPV's), exit 1 LPD (amfibische capaciteit wordt uiteindelijk toch vergroot door de indienststelling van een JSS)

Elke keer weten ze in Den Haag een positieve draai te geven aan volledig financieel ingegeven bezuinigingen. Dus let wel, dit zijn niet mijn redenen, maar de minister zal zich er in kunnen vinden ben ik bang.

Lex

Citaat van: jurrien visser op 30/05/2013 | 00:10 uur
Ja/Nee De politieke partijtjes kunnen zeker zeggen: "waar heb je het over", dat kan het kabinet niet.
Hoezo? Het is juist het Kabinet die de speeltjes ontkent.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 30/05/2013 | 00:07 uur
Voor de politiek en de buitenwereld is het simpel. Er liggen geen US speeltjes. Waar heb je het over? :angel:

Ja/Nee De politieke partijtjes kunnen zeker zeggen: "waar heb je het over", dat kan het kabinet niet.