Land Rover 3/4 ton, hulp nodig m.b.t. (tactische) tekens

Gestart door Arjan Buyserd, 04/06/2013 | 18:48 uur

Ace1

Ziet er goed uit het volgende project wordt hopelijk dan wel maritiem?

dudge


A.J.


Harald

 ;D das leuk bedacht.
Ik ben reuze benieuwd

Bewuste keus voor zo'n opstelling en de kv-2?

Arjan Buyserd

Bedankt mannen! Ik heb inderdaad al een volgend project voor ogen, dit zal een KV-2 tank worden die een beetje schuin achterover in een meer staat geparkeerd. De tank staat er al een tijdje dus groene strepen, vogelstront, roest en zulk soort dingen zullen rijkelijk aanwezig zijn. Vervolgens wil ik er als grapje een scheef bordje in het water voor zetten met 'verboden te vissen' in het Russisch en Engels. Dit leek me wel een leuk idee zo...

Arjan

Elzenga

Mooi geworden hoor!! knap stukje werk...mijn complimenten. Al een volgende project voor ogen?!

Jellington

#21
Dat heb je heel netjes gedaan! Wauw!

Arjan Buyserd

Tot slot kan ik jullie dan ook de echte eindfoto's tonen. Een vriend van me is langsgekomen met zijn camera en hij heeft een mooi stel foto's gemaakt, dus bij deze. Enjoy!













Hopelijk vinden jullie het wat, paps en ik waren er in ieder geval heel tevreden mee, er zijn weer een hoop dienst-verhalen opgerakeld...

Arjan

DvdW

Hey!

Leuk dat je ons wat laat zien van het werk en het ziet er echt heel netjes uit! Complimenten!  :big-smile:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Arjan Buyserd

#18
Hallo mannen.

Een heel tijdje terug heb ik jullie hulp gevraagd voor het ontrafelen van enkel tekens en dergelijke op de LaRo. Inmiddels schiet het bouwen lekker op en dat is maar goed ook, 15 november moet het model af zijn! Nu moet het gelukkig makkelijk lukken. Graag wil ik jullie nog een paar foto's laten zien van de bouw en het verven.

Zo komt het model er hopelijk uit te zien, enkel zullen de camouflagenetten niet aanwezig zijn. Ik vind dit mooier en ik weet dat ze er ook niet altijd oplagen...


Om dit te bereiken heb ik deze doos gekocht, er moet wel het een en ander aan veranderen maar dat moet te doen zijn:


Het begin van de bouw. De onderdelen van de kit zijn lichtgrijs, alles wat dus een alternatieve kleur heeft is zelfgemaakt. Witte delen zijn gemaakt van Evergreen (hier nog niet op de foto), dit is een speciaal soort plastic wat vaak door modelbouwers wordt gebruikt. De koperkleurige onderdelen komen van een spoel af en de groene of andere kleur plastic delen komen uit de reserve bak die ik hier heb staan met van alles en nog wat erin.


Het bouwen is altijd hartstikke leuk, het geeft alleen altijd zo'n rotzooi:


Vervolgens gaan we een heel stuk vooruit. De bouw is hier inmiddels afgerond. Zoals jullie kunnen zien heb ik heel wat onderdelen zelf moeten maken of heb ik onderdelen van de kit aangepast, simpelweg omdat de kit dan op deze punten niet voldoet. Ik ben niet heel precies geweest, alleen de dingen die aan de buitenkant zitten en ik nodig vind pas ik aan, de binnenkant ga je later toch niet zien en laat ik daarom lekker zo. Het grootste werk was het takkenrek voorop, ook deze moest helemaal zelf gemaakt worden. Toen ik klaar was bleek dat ik een foutje had gemaakt met de maten, hierdoor is het rek eigenlijk te laag. Voor dit geval heb ik het zo gelaten, er is waarschijnlijk toch niemand die het gaat zien...






Vervolgens ging het geheel in de grondverf. Bij dit model heb ik daar bewust voor gekozen omdat er zoveel verschillende materialen en verschillende kleuren aanwezig zijn. De kans is groot dat je dit later anders terug gaat zien.


Vervolgens was het tijd voor de kleur. Hiervoor heb ik Olive Drab gebruikt. In principe is deze kleur iets te licht en te groenig maar verderop zul je zien dat het allemaal nog heel wat donkerder wordt. Ook heb ik de achterste twee staanders van de huif nog vervangen omdat de andere krom waren. Eerst spuit ik de randen van de vlakken om vervolgens het geheel in te kleuren.




Dit doe ik met een airbrush, een speciaal verfpistool waarmee je een hele mooie, dunne laag verf aan kan brengen. Zelf gebruik ik de Harder en Steenbeck Ultra van Duitse makelaarij, werkelijk een heerlijk spuitje. Zo'n ding kost ongeveer €100,- maar is als modelbouwer zijnde een van de beste investeringen die je kan doen. Dit is de H&S Ultra:


Vervolgens was het tijd om de huif te maken. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van servetjes. Eerst knip ik deze globaal op de goede maat en dan breng je ze aan met verdunde houtlijm. Door ze hier mee nat te maken wordt de huif uiteindelijk behoorlijk hard. Sorry voor de slechte kwaliteit foto's, deze zijn namelijk met een mobiel gemaakt.




De huif is vervolgens ook in de kleur gezet, net als enkele andere kleine deeltjes. Let niet op de nummerborden, dit was een eerste poging. Deze zijn later verbeterd.








Wat betreft de kleur van de spanband: aan de hand van de volgende foto leek het alsof deze lichtblauw was. Op het modelbouwforum wezen ze me er op dat het toch echt een khaki kleurige band moest zijn, het blauwige kwam door de foto...


De band is dus snel in een andere kleur geverfd:


Nu valt het jullie misschien wel op dat de LaRo zo verschrikkelijk glimmerig is. Gelukkig is dat ook de bedoeling. Nu begint het echte werk eigenlijk pas. Zoals ik al schreef was de oorspronkelijke kleur wat licht en zou dat vanzelf donkerder worden. Dat gebeurt nu dus. De volgende stap is het zogenaamd weatheren ofwel verweren en verouderen van het model. Een model dat eruitziet alsof het net uit de fabriek komt is natuurlijk leuk, maar een vies model wat ergens in de bagger staat zal vaker voorkomen en wordt over het algemeen toch als 'mooier' beschouwd. Dit is het model voor het verweren:


Vervolgens breng ik olieverf aan op de randen van de vlakken. Dit laat ik vervolgens een uur drogen voordat ik het effect gaat verminderen. Met grote kwasten ga je de verf namelijk uitstrijken naar beneden. Dit is het resultaat na de eerste keer strijken:


Het lijkt nu nog nergens op en is natuurlijk veel te zwaar aanwezig. Daarom nog een tweede keer strijken:


Om na een derde keer strijken een mooi resultaat te krijgen:


Nu is het niet zo dat iedere keer strijken 1 haal is maar meer 1 sessie. Na iedere sessie maak je de kwasten schoon of pak je andere kwasten.

Vervolgens gaf ik al aan dat de kentekens nog vervangen moesten worden. Ik heb de kentekens op de PC ontworpen en ze vervolgens uitgeprint. Na een paar laagjes blanke lak waren ze klaar om aan te brengen:


Het kenteken wat hier achterop is bevestigd zat nog niet goed vastgelijmd toen de foto werd gemaakt, vandaar de bolling:


Zoals jullie misschien wel hebben gezien zijn er een aantal dingen niet op het model te vinden die wel op de echte LaRo te vinden zijn. Helaas heb ik nog niet de expertise om sommige hele kleine dingen na te maken en aan te brengen. Gelukkig komt er nog wel een behoorlijke laag modder op te zitten waardoor er nog het een en ander niet op zal vallen.

Tot zo ver mijn praatje. Ik hoop het model af te bouwen en dan zal ik jullie nogmaals me laten kijken met de foto's. Mocht je dit nou interessant vinden dan ben ik ook hier op het Modelbrouwers-forum te vinden, daar zijn nog meer foto's te vinden en soms wat uitgebreidere uitleg over sommige zaken. Daarnaast kan je daar ook het commentaar van andere bouwers vinden.

Hier staat het topic op het MB-forum: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=41035

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om even mee te kijken. Reacties en commentaar zijn altijd welkom, ook als er misschien iets niet duidelijk is.
Vriendelijke groet,

Arjan

Arjan Buyserd


A.J.

Citaat van: Arjan Buyserd op 05/06/2013 | 19:40 uur
Top, bedankt! Maar ik kan hieruit opmaken dat er alleen aan de linkerkant van de LandRover zulke aanduidingen aanwezig waren?

Correct, alleen de linkerkant.

Citaat
Bedankt! Nu weet ik dus behoorlijk zeker dat er inderdaad ATO op de wielkasten stond.

Maak daar maar zeker van... Heb hier nog een bak gevonden waar het dubbel op staat, zowel ato als kPa:


Arjan Buyserd

Komt goed, al zal het nog wel even duren voor dat 'ie af is. Ik weet hoe of er interesse is maar anders zal ik tussendoor ook foto's plaatsen, als dat ook toegestaan is tenminste...

Arjan

DvdW

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, post eens een foto'tje als die klaar is  ;)  (allen als je het zelf wilt natuurlijk  ;D)
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Arjan Buyserd

Citaat van: wegmann
De bandenspannigsaanduiding in kPa was een tijd lang (jaren 80+/-) de standaard binnen de Kl, later werd dat weer Ato ....  Atü is duitsch....

1 Ato (atm )=100kPa dus de 2,5 Ato = 250kPa

Bandenspanningsaanduiding hoort eigenlijk alleen boven het linker voor- en achterwiel en in kPa. Achter moet er nog boven de verlichtingskabelaansluiting 24V staan.  De 1ste legerkorpssticker hoort in het midden wit te zijn zoals op de foto van de KX-43-71.
De bestickering van de foto's KX-43-71 ziet er volgens voorschrift uit.

Top, bedankt! Maar ik kan hieruit opmaken dat er alleen aan de linkerkant van de LandRover zulke aanduidingen aanwezig waren?


Citaat van: A.J.
Bij mijn weten zijn we eind jaren 80 begin 90 over gegaan van atmosfeer (verouderde aanduiding) naar pascal. En als ik diep in mijn geheugen graaf stond er idd altijd ATO boven de wielkasten.

Hier wordt bv ook gesproken over "ATO" (gegevens YA328, dikke Daf)

Bedankt! Nu weet ik dus behoorlijk zeker dat er inderdaad ATO op de wielkasten stond.


Citaat van: A.J.Waarom KL niet in het midden staat is omdat het een "colonnenummer" sticker is... Als je in colonne gaat verplaatsen krijg je een colonenummer toebedeeld, er komt dan bv op die sticker te staan: "28NLX12A" waar de 28 de dag van de maand is van de verplaatsing en het nummer achter NL is het toegewezen nummer en de laatste A is de pakketaanduiding. Op de linkerkant van de sticker voor NL komen maximaal twee getallen te staan en rechts naast NL meer, daarom staat NL niet in het midden.

Bedankt voor de uitleg, interessant om te weten!


Citaat van: A.J.Toevoeging: Ik begrijp dus dat hij bij 48 painfbat heeft gezeten, hij weet van ouwestomp.nl?

Ik denk het haast niet, maar dat kan ik pas na z'n verjaardag vragen om mezelf niet verdacht te maken, anders komt 'ie er misschien achter. Als hij jarig is geweest (15 november, is nog even weg) zal ik het eens vragen.


Allemaal super bedankt voor de hulp en uitleg, ik heb de kit besteld dus hopelijk kan ik binnenkort langzaamaan beginnen.

Arjan

A.J.

Citaat van: wegmann op 04/06/2013 | 22:58 uur
De bandenspannigsaanduiding in kPa was een tijd lang (jaren 80+/-) de standaard binnen de Kl, later werd dat weer Ato ....  Atü is duitsch....

1 Ato (atm )=100kPa dus de 2,5 Ato = 250kPa

Bij mijn weten zijn we eind jaren 80 begin 90 over gegaan van atmosfeer (verouderde aanduiding) naar pascal. En als ik diep in mijn geheugen graaf stond er idd altijd ATO boven de wielkasten.

Hier wordt bv ook gesproken over "ATO" (gegevens YA328, dikke Daf)

Citaat van: Ros op 04/06/2013 | 22:27 uur
Zowel kPa als ATü hebben met drukl te maken. Ik meen mij te herinneren dat er ATO stond maar dat net zo goed ATü kunnen zijn. ATO staat nergens voor als afkorting dus   ATü. (het is een Duitstalige aanduiding dus met umlaut).
Het is een voertuig behorend tot de staf van een compagnie van 48 PAINFBAT. De vraag is dan nog welke Alpha, Bravo of Charly ?. Of was de structuur anders dan een standaard PAINFBAT ?.

Nee, wat dat tactische teken zegt is: stafcompagnie van 48 painfbat. Omdat er maar 1 stafcie in een bataljon zit is A,B of C nvt. Als het het teken voor de A-cie van 48 painfbat zou zijn, zou de "ST" op die sticker vervangen worden door een A.


Waarom KL niet in het midden staat is omdat het een "colonnenummer" sticker is... Als je in colonne gaat verplaatsen krijg je een colonenummer toebedeeld, er komt dan bv op die sticker te staan: "28NLX12A" waar de 28 de dag van de maand is van de verplaatsing en het nummer achter NL is het toegewezen nummer en de laatste A is de pakketaanduiding. Op de linkerkant van de sticker voor NL komen maximaal twee getallen te staan en rechts naast NL meer, daarom staat NL niet in het midden.

Da het nummer "51" waar je het over had. Die 51 is idd de voertuigaanduiding van de eenheid, meestal is het 1e cijfer het peloton, bv het stafvoertuig van het 1e peloton zal de 10 zijn, de 20 is het stafvoertuig van het 2e peloton. En zo nummert dat door met 11, 12, 13 etc. Hoe die indeling precies is hangt van de eenheid af, die "51" zal niet het 5e peloton zijn maar de aanduiding voor de stafcie om meer onderscheid te krijgen.


Toevoeging: Ik begrijp dus dat hij bij 48 painfbat heeft gezeten, hij weet van ouwestomp.nl?




wegmann

De bandenspannigsaanduiding in kPa was een tijd lang (jaren 80+/-) de standaard binnen de Kl, later werd dat weer Ato ....  Atü is duitsch....

1 Ato (atm )=100kPa dus de 2,5 Ato = 250kPa

Bandenspanningsaanduiding hoort eigenlijk alleen boven het linker voor- en achterwiel en in kPa. Achter moet er nog boven de verlichtingskabelaansluiting 24V staan.  De 1ste legerkorpssticker hoort in het midden wit te zijn zoals op de foto van de KX-43-71.
De bestickering van de foto's KX-43-71 ziet er volgens voorschrift uit.

Ros

Zowel kPa als ATü hebben met drukl te maken. Ik meen mij te herinneren dat er ATO stond maar dat net zo goed ATü kunnen zijn. ATO staat nergens voor als afkorting dus   ATü. (het is een Duitstalige aanduiding dus met umlaut).

Citaat van: DvdW op 04/06/2013 | 20:54 uur
Het teken op de achterkant is inderdaad een eenheidsidentificatieteken.
De rechthoek met de doorkruiste cirkel staat voor pantserinfanteriebataljon
Het verticale streepje aan de bovenkant staat voor 'compagnie'
Het getal rechts staat voor de 48ste pantserinfanteriebataljon
De letters ST links staan voor .... (gokje: Staf?)
Het is een voertuig behorend tot de staf van een compagnie van 48 PAINFBAT. De vraag is dan nog welke Alpha, Bravo of Charly ?. Of was de structuur anders dan een standaard PAINFBAT ?.

Flyguy

Citaat van: Arjan Buyserd op 04/06/2013 | 19:39 uur
"In 1966 werd het 48e Pantser Infanterie Bataljon (Painfbat) opgericht. Het 48e Painfbat van Heutsz maakte deel uit van de 4e divisie met een verdedigingstaak in de Noord-Duitse laagvlakte in West-Duitsland."

Ik zou het natuurlijk graag zeker weten, maar een beetje gokken kan geen kwaad,

Arjan
In de tijd dat jouw vader bij de landmacht zat (jaren 80 gok ik) was het 48 painfbat deel van de 11e painfbrigade, en die weer een deel van de eerste divisie "7 december".

En ja, de 1e divisie had een verdedigingstaak in Noord-Duitsland, sterker nog de 1e en 4e divisies kregen als eerste te maken met de russen, de 5e divisie was reserve.



Arjan Buyserd

Bedankt voor de hulp. KPA lijkt me alleen niet heel erg logisch, dat lijkt totaal niet op wat er staat. ATU is tot nu toe de beste optie, ik hoop alleen dat er iemand is die dit voor me kan bevestigen...

Arjan

DvdW

Ik kwam op internet deze foto tegen:
http://2.bp.blogspot.com/-JhQk3lcf044/TmXuFwvCeMI/AAAAAAAABf8/Zb8J7dJDGi4/s1600/IMG_0317.JPG
Hier staat "KPA" boven de wielkast
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

DvdW

Het teken op de achterkant is inderdaad een eenheidsidentificatieteken.
De rechthoek met de doorkruiste cirkel staat voor pantserinfanteriebataljon
Het verticale streepje aan de bovenkant staat voor 'compagnie'
Het getal rechts staat voor de 48ste pantserinfanteriebataljon
De letters ST links staan voor .... (gokje: Staf?)
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Arjan Buyserd

Via een ander forum kreeg ik deze opmerking:

CitaatMisschien dan atm, de afkorting van "atmosfeer" (luchtdrukeenheid)? Of anders wellicht atü, maar dat is een Duitse afkorting.

Vooral die tweede optie lijkt me nog behoorlijk aannemelijk, 1 atü is ongeveer 0,98 bar, en op Wikipedia vond ik dit:

"In 1966 werd het 48e Pantser Infanterie Bataljon (Painfbat) opgericht. Het 48e Painfbat van Heutsz maakte deel uit van de 4e divisie met een verdedigingstaak in de Noord-Duitse laagvlakte in West-Duitsland."

Ik zou het natuurlijk graag zeker weten, maar een beetje gokken kan geen kwaad,

Arjan

Flyguy

Citaat van: Arjan Buyserd op 04/06/2013 | 19:31 uur
Dank je wel, dat zijn al weer twee puntjes van het lijstje af. Ik ben via iemand anders al te weten gekomen dat ik het eenheidsidentificatieteken inderdaad zo kan aanpassen met ST en 48. Enkel de tekens boven de wielen op de spatborden/wielkasten blijven een vraag, persoonlijk denk ik dat het iets te maken heeft met de bandenspanning. De vraag is alleen, staat er inderdaad 2,5 ATO? En zo ja, wat mag ATO zijn?

Arjan
Helaas kan ik je daarbij niet helpen. Succes met je zoektocht.  ;)

Arjan Buyserd

Dank je wel, dat zijn al weer twee puntjes van het lijstje af. Ik ben via iemand anders al te weten gekomen dat ik het eenheidsidentificatieteken inderdaad zo kan aanpassen met ST en 48. Enkel de tekens boven de wielen op de spatborden/wielkasten blijven een vraag, persoonlijk denk ik dat het iets te maken heeft met de bandenspanning. De vraag is alleen, staat er inderdaad 2,5 ATO? En zo ja, wat mag ATO zijn?

Arjan

Flyguy

De vlag is gewoon Nederlands.

CitaatHier is te zien dat het NL inderdaad niet gecentreerd staat. Daarnaast is er een soort rood-wit wapenschild te zien met daarin een witte ruit. Weet iemand wat dit is? Het is op de voor en achterkant zichtbaar:

Dat is het embleem van het machtige eerste legerkorps.  (1st Dutch army corps) ;)

Alle 3 divisies waren daar onderdeel van.

Mooie landrover, ik had er net zo een begin jaren '80.  :big-smile:

Arjan Buyserd

Hallo allemaal,

Allereerste hoop ik dat dit in het goede onderdeel staat, ik kan zo gauw niks anders vinden (misschien het oudgedienden-deel?) waar ik dit anders zou moeten plaatsten, maar als dat wel zo is kan het verplaatst worden.

Ten tweede, zoals de titel al aangeeft heb ik hulp nodig bij het ontrafelen en vinden van de tactische tekens op een Land Rover 3/4 ton. Mijn vader heeft vroeger in militaire dienst gereden in dit voertuig en is er nog steeds een beetje (heel erg) gehecht aan, daarom wilde ik deze voor zijn aankomende 50e verjaardag nabouwen in 1/35. Italeri heeft onlangs een mooie kit uitgebracht die hier volgens mij goed dienst voor kan doen, het gaat om de Land Rover 109' LWB:



Er zal wel het een en ander aangepast moeten worden maar de grote lijnen komen aardig overeen. Uiteindelijk zal het een Land Rover moeten worden van het 48e pantserinfanteriebataljon van Heutsz, en om precies te zijn deze Land Rover:



Als ik er soms wel eens over begin raak ik altijd een gevoelige snaar dus leek dit me een bijzonder cadeau voor een bijzondere leeftijd. Ik heb wel wat hulp nodig bij het ontrafelen van de tekens. Allereerst het teken wat er boven de banden staat, wat staat hier? De foto is niet heel scherp maar volgens mij staat er iets van 2.5 ATO, heeft dit met de bandenspanning te maken toevallig? Het staat namelijk op alle wielkasten. Het NL-teken heb ik ook omcirkeld aangezien deze mij niet gecentreerd leek maar dat wordt bevestigd door de volgende foto. Daarnaast leek het blauw in de Nederlandse vlag mij lichter, meer richting de kleuren van Luxemburg, of is dat gezichtsbedrog?



Hier is te zien dat het NL inderdaad niet gecentreerd staat. Daarnaast is er een soort rood-wit wapenschild te zien met daarin een witte ruit. Weet iemand wat dit is? Het is op de voor en achterkant zichtbaar:







Hier zijn we nog een tweede onderdeel omcirkeld. Deze heb ik inmiddels (volgens mij) gevonden, dit is het eenheidsidentificatieteken. Klopt dit? Dit is niet alleen op deze pantserwagen zichtbaar maar ook op de Land Rover is dit zichtbaar. De 51 die we telkens zien wordt hier ook uitgelegd als het volgnummer binnen de eenheid, klopt dit?







Dit is ook voor boven het rood-blauwe wapenschild zichtbaar maar dat is niet te zien op de foto's. Ik vond deze foto op het internet:



Is het gewoon een kwestie van de A omwisselen voor ST en de 45 voor 48? Dan kan ik dat zelf wel Photoshopppen, of is dit te kort door de bocht?


Even concreet, ik zoek dus:
-Het rood-blauwe wapenschild
-Informatie over het eenheidsidentificatieteken
-Informatie over de kleur van de vlag
-Het kleine stukje tekst boven de wielen op de wielkasten



Hopelijk kunnen jullie me hier bij helpen, dus hopelijk weten jullie meer dan mij! Laat maar horen,

Arjan