Sporen naar het front: treinen veranderen de oorlogsvoering radicaal

Gestart door Ace1, 11/08/2013 | 02:07 uur

dudge

Citaat van: Laurens op 12/08/2013 | 17:21 uur
Gebruik van het spoor zag je ook terug in de Frans-Duitse oorlog. Duitse legers waren hierin veel beter georganiseerd en het spoor was ook veel beter ingericht voor mobilisatie, dit in tegenstelling tot de Franse spoorwegen. Hierdoor waren Duitse beroeps en reservisten veel sneller aan het front. Overigens was de bewapening, opleiding en organisatie van de Duitse legers ook een stuk beter, maar de logistieke lijn speelde een enorme rol.

En iets recenter, de eerste eenheden die in de week voorafgaand aan het Georgië conflict naar Abchazië werden gestuurd waren de spoortroepen.

Ace1

Citaat van: A.J. op 12/08/2013 | 17:42 uur
Zo ook veel transportbedrijven welke hun voertuigen ten tijde van oorlog ter beschikking van defensie moesten stellen. Het materiaal werd ook eens in de zoveel tijd gekeurd.

Niet alleen transportbedrijven maar elk bedrijf wat de beschikking heeft over vrachtwagens of een bestelbus/

A.J.

Citaat van: Nikehercules op 11/08/2013 | 16:21 uur
Ten tijde van de koude oorlog was van de twee parate divisies (1e, 4e) slechts één brigade permanent in Duitsland gelegerd, dit tot ergernis van de NAVO.  De Landmacht zou dan ook grote moeite hebben om 1 Legerkorps binnen 48 uur in het Nederlandse verdedigingsvak te krijgen. Deze 48 uur behelsde niet enkel de verplaatsing maar ook de mobilisatie van de complete 5e divisie en het aanvullen van de parate divisies met reserve personeel.

De NAVO zag graag dat Nederland haar aanwezigheid in Duitsland zou uitbreiden tot een divisie, hier is vanaf gezien. Wel zijn er een aantal maatregelen genomen om de reactietijd te verkorten, dit omvatte onder meer de aanschaf van grote aantallen flatcars. De KL had al 25 van deze platte treinwagons in dienst en deze werden in '69 aangevuld tot 100. Later, in begin 80, zou men het aantal flatcars uitbreiden met 378 waarmee het totale aantal op 478(!) kwam te liggen. De NS had de verplichting om in geval van oorlog personeel, spoor en materieel ter beschikking te stellen om de flatcars naar Duitsland te trekken, hiervoor beschikte de NS in die jaren over een complete oorlogsdienstregelening. Saillant detail is dat het in die jaren voor NS goederenmachinisten niet mogelijk was in dienst te treden bij de Nationale Reserve, in geval van oorlog zouden zij dan een dubbele taak hebben.

Om het beladen te versnellen was de bedoeling dat de flatcars permanent opgesteld werden op vier locaties in Nederland. Door het vallen van de muur is slechts één van deze locaties daadwerkelijk opgeleverd, het  spoorweg emplacement bij 't Harde. Wanneer de rupsvoertuigen van 1 legerkorps (de wielvoertuigen gingen over de weg) in Duitsland afgeleverd waren zouden de flatcars tot taak krijgen om over zee aangevoerde Britse en Amerikaanse versterkingen naar het front te brengen. Kortom, het spoor was cruciaal binnen de algemene verdedigingstaak.

Zo ook veel transportbedrijven welke hun voertuigen ten tijde van oorlog ter beschikking van defensie moesten stellen. Het materiaal werd ook eens in de zoveel tijd gekeurd.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 12/08/2013 | 05:16 uur
Overigens zal zo'n ciws op een trein waarschijnlijk moeite hebben met bovenleiding en tunnels.

In nederland wel maar in andere landen van Europa bv de alpenlanden gebruikt men alleen maar dieseltreinen.
En een tunnel kan goed gebruikt worden om jezelf te verstoppen.

Laurens

Gebruik van het spoor zag je ook terug in de Frans-Duitse oorlog. Duitse legers waren hierin veel beter georganiseerd en het spoor was ook veel beter ingericht voor mobilisatie, dit in tegenstelling tot de Franse spoorwegen. Hierdoor waren Duitse beroeps en reservisten veel sneller aan het front. Overigens was de bewapening, opleiding en organisatie van de Duitse legers ook een stuk beter, maar de logistieke lijn speelde een enorme rol.

michielnr

Gisteren naar het museum geweest. Helaas camera vergeten, maar het is best een interesssante collectie met een hoop info, foto's en veel mooie diorama's.
NR

dudge

Overigens zal zo'n ciws op een trein waarschijnlijk moeite hebben met bovenleiding en tunnels.

dudge

Citaat van: Ace1 op 11/08/2013 | 23:33 uur
Hoewel een trein tegenwoordig natuurlijk wel kan voorzien worden van een CIWS. je koppelt aan de voorkant en achterkant een lege wagon aan waarop je deze zet.





Dat is inderdaad wel mogelijk, maar dan nog behoud je de kwetsbaarheid van het spoor. Maargoed, dat heb je met (water-)wegen ook natuurlijk.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 11/08/2013 | 22:18 uur
Daarom moet een trein ook niet met raketcontainertjes naar het front, maar in het achterliggende gebied de logistiek doen. Hoewel zeker beperkingen, valt niet te ontkennen dat de trein een ontzettend krachtige logistieke lijn is. En dat achterliggende gebied hoeft niet 100 km bij het front vandaan te liggen, maar kan er ook duizenden kilometers vandaan liggen.

Hoewel een trein tegenwoordig natuurlijk wel kan voorzien worden van een CIWS. je koppelt aan de voorkant en achterkant een lege wagon aan waarop je deze zet.




dudge

Citaat van: Ace1 op 11/08/2013 | 11:41 uur
In de tweede wereldoorlog bleek  dat rails en wissels heel makkelijk konden  vernield worden  of op te blazen door het verzet, verder kan een trein  zich niet verweren als deze vanuit de lucht worden bestookt met met missiles en mitrailleurs van jachtvliegtuigen

Daarom moet een trein ook niet met raketcontainertjes naar het front, maar in het achterliggende gebied de logistiek doen. Hoewel zeker beperkingen, valt niet te ontkennen dat de trein een ontzettend krachtige logistieke lijn is. En dat achterliggende gebied hoeft niet 100 km bij het front vandaan te liggen, maar kan er ook duizenden kilometers vandaan liggen.

dudge

Citaat van: Nikehercules op 11/08/2013 | 16:21 uur
Ten tijde van de koude oorlog was van de twee parate divisies (1e, 4e) slechts één brigade permanent in Duitsland gelegerd, dit tot ergernis van de NAVO.  De Landmacht zou dan ook grote moeite hebben om 1 Legerkorps binnen 48 uur in het Nederlandse verdedigingsvak te krijgen. Deze 48 uur behelsde niet enkel de verplaatsing maar ook de mobilisatie van de complete 5e divisie en het aanvullen van de parate divisies met reserve personeel.

De NAVO zag graag dat Nederland haar aanwezigheid in Duitsland zou uitbreiden tot een divisie, hier is vanaf gezien. Wel zijn er een aantal maatregelen genomen om de reactietijd te verkorten, dit omvatte onder meer de aanschaf van grote aantallen flatcars. De KL had al 25 van deze platte treinwagons in dienst en deze werden in '69 aangevuld tot 100. Later, in begin 80, zou men het aantal flatcars uitbreiden met 378 waarmee het totale aantal op 478(!) kwam te liggen. De NS had de verplichting om in geval van oorlog personeel, spoor en materieel ter beschikking te stellen om de flatcars naar Duitsland te trekken, hiervoor beschikte de NS in die jaren over een complete oorlogsdienstregelening. Saillant detail is dat het in die jaren voor NS goederenmachinisten niet mogelijk was in dienst te treden bij de Nationale Reserve, in geval van oorlog zouden zij dan een dubbele taak hebben.

Om het beladen te versnellen was de bedoeling dat de flatcars permanent opgesteld werden op vier locaties in Nederland. Door het vallen van de muur is slechts één van deze locaties daadwerkelijk opgeleverd, het  spoorweg emplacement bij 't Harde. Wanneer de rupsvoertuigen van 1 legerkorps (de wielvoertuigen gingen over de weg) in Duitsland afgeleverd waren zouden de flatcars tot taak krijgen om over zee aangevoerde Britse en Amerikaanse versterkingen naar het front te brengen. Kortom, het spoor was cruciaal binnen de algemene verdedigingstaak.

Goede aanvulling op het topic!

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 11/08/2013 | 11:34 uur
Maar als wij nu een brigade op Oefening zetten naar Duitsland gaat er een hoop over het spoor

Ten tijde van de koude oorlog was van de twee parate divisies (1e, 4e) slechts één brigade permanent in Duitsland gelegerd, dit tot ergernis van de NAVO.  De Landmacht zou dan ook grote moeite hebben om 1 Legerkorps binnen 48 uur in het Nederlandse verdedigingsvak te krijgen. Deze 48 uur behelsde niet enkel de verplaatsing maar ook de mobilisatie van de complete 5e divisie en het aanvullen van de parate divisies met reserve personeel.

De NAVO zag graag dat Nederland haar aanwezigheid in Duitsland zou uitbreiden tot een divisie, hier is vanaf gezien. Wel zijn er een aantal maatregelen genomen om de reactietijd te verkorten, dit omvatte onder meer de aanschaf van grote aantallen flatcars. De KL had al 25 van deze platte treinwagons in dienst en deze werden in '69 aangevuld tot 100. Later, in begin 80, zou men het aantal flatcars uitbreiden met 378 waarmee het totale aantal op 478(!) kwam te liggen. De NS had de verplichting om in geval van oorlog personeel, spoor en materieel ter beschikking te stellen om de flatcars naar Duitsland te trekken, hiervoor beschikte de NS in die jaren over een complete oorlogsdienstregelening. Saillant detail is dat het in die jaren voor NS goederenmachinisten niet mogelijk was in dienst te treden bij de Nationale Reserve, in geval van oorlog zouden zij dan een dubbele taak hebben.

Om het beladen te versnellen was de bedoeling dat de flatcars permanent opgesteld werden op vier locaties in Nederland. Door het vallen van de muur is slechts één van deze locaties daadwerkelijk opgeleverd, het  spoorweg emplacement bij 't Harde. Wanneer de rupsvoertuigen van 1 legerkorps (de wielvoertuigen gingen over de weg) in Duitsland afgeleverd waren zouden de flatcars tot taak krijgen om over zee aangevoerde Britse en Amerikaanse versterkingen naar het front te brengen. Kortom, het spoor was cruciaal binnen de algemene verdedigingstaak.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 11/08/2013 | 11:34 uur
Beperkte rol?

Haha, dude, nog steeds vormt de trein een belangrijk logistiek middel. De ol van de trein aan het front, ook met een raketcontainertje, zie ik weinig, zeg maar niks, in. Maar als wij nu een brigade op Oefening zetten naar Duitsland gaat er een hoop over het spoor, tot op de dag van vandaag is het gewoon een zeer krachtige logistieke lijn, die vaak niet door wegverkeer vervangen kan worden.

In de tweede wereldoorlog bleek  dat rails en wissels heel makkelijk konden  vernield worden  of op te blazen door het verzet, verder kan een trein  zich niet verweren als deze vanuit de lucht worden bestookt met met missiles en mitrailleurs van jachtvliegtuigen

dudge

Citaat van: Ace1 op 11/08/2013 | 11:03 uur
Ik ben zelf helaas niet in gelegenheid om deze  tentoonstelling  maar misschien kan een van de andere leden naar het spoorwegmuseum gaan en wat foto's maken? Overigens zie ik voor de trein nog wel een beperkte rol weggelegd in toekomstige oorlogen door een container met missiles erop te zetten


Beperkte rol?

Haha, dude, nog steeds vormt de trein een belangrijk logistiek middel. De ol van de trein aan het front, ook met een raketcontainertje, zie ik weinig, zeg maar niks, in. Maar als wij nu een brigade op Oefening zetten naar Duitsland gaat er een hoop over het spoor, tot op de dag van vandaag is het gewoon een zeer krachtige logistieke lijn, die vaak niet door wegverkeer vervangen kan worden.

Je bent nogal van de plaatjes en filmpjes, dus bij deze:


Ace1

Ik ben zelf helaas niet in gelegenheid om deze  tentoonstelling  te bezoeken maar misschien kan een van de andere leden naar het spoorwegmuseum gaan en wat foto's maken? Overigens zie ik voor de trein nog wel een beperkte rol weggelegd in toekomstige oorlogen door een container met missiles erop te zetten


Ace1

DE TENTOONSTELLING

In het kader van 300 jaar Vrede van Utrecht organiseert Het Spoorwegmuseum de tentoonstelling 'Sporen naar het front'.

De tentoonstelling laat zien welke invloed de spoorwegen hadden op de manier van oorlog voeren en hoe de verschillende treinen werden ingezet bij gewapende conflicten. De expositie omvat een groot aantal internationale bruiklenen, waaronder enkele oorlogslocomotieven, leger- en pantsertreinen.



THEMAJAAR »

300 jaar Vrede van Utrecht

In 2013 is het 300 jaar geleden dat de Vrede van Utrecht werd gesloten. Bij dit vredesverdrag werden de nieuwe machtsverhoudingen binnen Europa vastgelegd. De stad Utrecht viert dit belangrijke moment in de geschiedenis van de diplomatie met diverse feestelijkheden, culturele manifestaties en tentoonstellingen.

Trein in oorlogstijd

Het is echter wel goed mogelijk om juist de tegenhanger van vrede te belichten, namelijk de trein in oorlogstijd. Daarom zal Het Spoorwegmuseum in de tentoonstelling 'Sporen naar het front' inzichtelijk maken welke invloed de spoorwegen hadden op de manier van de oorlogsvoering in Europa en hoe de trein werd ingezet bij gewapende conflicten.

ONDERWERPEN

Om de rol van de trein bij oorlogsvoering voor de bezoekers op aansprekende wijze voor het voetlicht te brengen, worden er een aantal thema's behandeld. Elk thema wordt met foto's uit heden en verleden, filmpjes, voorwerpen, diorama's en persoonlijke getuigenissen aangekleed. De thema's zijn:

De transportpuzzel
De trein bood veel logistieke voordelen, met name als het ging om het transporteren van materieel, voedsel en paarden naar de frontlinies.

Troepenaanvoer
Niet alleen materieel, ook enorme hoeveelheden soldaten werden in treinen van en naar de frontlinies vervoerd.

Bewapende treinen
Al in de Amerikaanse Burgeroorlog werden pantsertreinen en stukken spoorgeschut ingezet. In de loop van de tijd werden deze afschrikwekkende treinen steeds geavanceerder en efficiënter.

Strategisch staal
Het spoor zelf speelde een strategische rol bij gewapende conflicten. Het kon snel worden aangelegd voor een plotselinge troepenverplaatsing of juist worden gesaboteerd.

Gewondenvervoer
De hospitaaltreinen zorgden ervoor dat gewonden zo snel mogelijk van het front konden worden weggevoerd en dus geen belemmerende factor meer bij de gevechten vormden.

Het thuisfront
Wat waren de consequenties van oorlogsvoering voor de 'thuisblijvers'?



INHOUD

Revolutie in oorlogsvoering
Over de rol die de spoorwegen speelden bij de ontwikkeling van steden, economie en mobiliteit is veel geschreven. Dat de spoorwegen ook een revolutie in de oorlogsvoering veroorzaakten, is veel minder bekend.

Grootschaliger
Veldslagen tussen vijandelijke legers konden door de aanvoer van manschappen, wapens en voedsel veel langer duren, zich op meerdere fronten tegelijk afspelen en een grootschaliger karakter krijgen.

Oorlogen
Aan de hand van een aantal thema's vertelt 'Sporen naar het front' het verhaal over de rol die de trein in oorlogstijd heeft gespeeld, van de Amerikaanse burgeroorlog, de Eerste en Tweede Wereldoorlog tot de Koude Oorlog.

BRUIKLENEN

De tentoonstelling bestaat uit een groot aantal (internationale) bruiklenen, waar onder:

Imperial War Museum, Londen, Engeland
Granaat 'Schwerer Gustav'

Mosely Railway Trust, Engeland
'Tin Turtle'

Museum of the Slovak National Uprising, Banska Bystrica, Slowakije
Pantsertrein

Vojni Muzej, Belgrado, Servie
Schienenwolf

Osnabrucker Dampflokfreunden, Duitsland
Hospitaalrijtuig Bundeswehr

VSM, Dieren, Nederland
Loc 523879

Stichting 162, Nederland
NS162

Genie Museum, Vught, Nederland
Pantserhek

Cavaleriemuseum, Amersfoort, Nederland
Centurion, AMX-13, Leopard-1V tanks

Stichting Historie Koninklijke Nederlandse Veldartillerie
Veldgeschut

HET PANNETJE VAN OLIEMANS

Dries Oliemans werkte als Nederlandse krijgsgevangene aan de Pakan-Baroe spoorlijn. Een van zijn weinige bezittingen was dit blikken pannetje. Een tijd lang was hij ziek en niet tot enige arbeid in staat. Bij wijze van tijdverdrijf kerfde hij tijdens zijn ziekbed 277 namen van medegevangenen in het pannetje. Bruikleen de erven van A. H. Oliemans.

Tentoonstelling Sporen naar het front
30 maart t/m 1 september 2013

Het Spoorwegmuseum
Maliebaanstation
3581 XW  Utrecht

Openingstijden:
10.00 - 17.00 uur (di-zo)
Tijdens schoolvakanties ook op maandag open





http://www.spoorwegmuseum.nl/nieuws__actueel/tentoonstellingen/sporen_naar_het_front.html