Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Kevon

Op en afbouw betekend letterlijk alleen de uren van monteren. De delen kunnen nog net zo goed uit Polen komen dus er gaan dan zeer weinig uren in NLD verspijkert worden....

Citaat van: Parera op 24/10/2018 | 03:48 uur
Uit de kamer brief:
MBCNL is dus ook een Nederlands bedrijf en niet zoals de eigenaar van Defenture zegt ''Duits'', de chassis worden in Oostenrijk gebouwd maar de gehele op/afbouw vind plaats in Nederland.
Als ik het goed begrijp gaat het nu dus enkel om de voertuigen voor 11 LMB, hoe zit het dan met de andere voertuigen defensie breed?
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

StrataNL

Citaat van: Harald op 24/10/2018 | 16:17 uur
Als nu een MB gekozen is, is het dan niet veel handiger om dan ook een MB te kiezen ?
Vanuit financieel en logistiek oogpunt waarschijnlijk wel, maar voor de rest ligt het aan de eisen die gesteld worden. Hetzelfde kan gesteld worden voor de Hawkei en de Buma, al dan niet in mindere mate.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: StrataNL op 24/10/2018 | 15:57 uur
Dat is het lijstje van Hawkei, Iveco LMV, Eagle V, MB LAPV enz.

Maar welke voertuigen precies meedoen weet ik niet.

Als nu een MB gekozen is, is het dan niet veel handiger om dan ook een MB te kiezen ?

StrataNL

Citaat van: Parera op 24/10/2018 | 14:47 uur
Op die fiets  ;D Zijn daar al kandidaten voor bekend of moet het hele project nog starten?
Dat is het lijstje van Hawkei, Iveco LMV, Eagle V, MB LAPV enz.

Maar welke voertuigen precies meedoen weet ik niet.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Harald op 24/10/2018 | 15:03 uur
Maar volgens mij is het niet de MB MRV 6.2 multirole
https://www.janes.com/article/81179/mercedes-benz-unveils-mrv-6-2-multirole-vehicle
Klopt. Een van de redenen zal zijn dat het voertuig blijkbaar in een Chook moest passen, al heb ik dat de huidige MB's ook niet zien doen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation


Parera

Citaat van: StrataNL op 24/10/2018 | 13:23 uur
Nee, de 12kn voertuigen zijn opgedeeld in een AASLT variant en groter, gepantserd voertuig, welke volgend jaar aanbesteed wordt.

Op die fiets  ;D Zijn daar al kandidaten voor bekend of moet het hele project nog starten?

StrataNL

Citaat van: Parera op 24/10/2018 | 13:07 uur
Nee dat snap ik maar ik ging er vanuit dat het 1 complete aanbesteding was. Iemand op het forum bekend met deze aanbesteding / dit deel van de aanbesteding?
Nee, de 12kn voertuigen zijn opgedeeld in een AASLT variant en groter, gepantserd voertuig, welke volgend jaar aanbesteed wordt.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 24/10/2018 | 12:53 uur
Dat worden natuurlijk andere voertuigen, niet de hele krijgsmacht, of Landmacht hoeft rond te rijden met luchtmobiele voertuigen.

Nee dat snap ik maar ik ging er vanuit dat het 1 complete aanbesteding was. Iemand op het forum bekend met deze aanbesteding / dit deel van de aanbesteding?

Huzaar1

Citaat van: Parera op 24/10/2018 | 03:48 uur
Uit de kamer brief:
MBCNL is dus ook een Nederlands bedrijf en niet zoals de eigenaar van Defenture zegt ''Duits'', de chassis worden in Oostenrijk gebouwd maar de gehele op/afbouw vind plaats in Nederland.
Als ik het goed begrijp gaat het nu dus enkel om de voertuigen voor 11 LMB, hoe zit het dan met de andere voertuigen defensie breed?

Dat worden natuurlijk andere voertuigen, niet de hele krijgsmacht, of Landmacht hoeft rond te rijden met luchtmobiele voertuigen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 24/10/2018 | 08:05 uur
Wist niet dat de gevechtsvariant ook in de Chinook moet passen, de huidige MB's passen toch ook niet?

Hangt van de uitvoering af. Een Land Rover 110/Defender zonder opsmuk past in een Chinook. Een basis uitvoering van de MB G-Klasse past er ook in. Beide types kennen zoveel varianten, waarbij sommige inderdaad niet zullen passen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Parera op 23/10/2018 | 23:43 uur
Via Twitter@ Arie Jan de Waard;
Als ik dit zie snap ik ook wel dat MB de goedkoopste was... opvallend omdat het Duitse Specialkrafte ook met dergelijke Mercedessen rijdt.

Wist niet dat de gevechtsvariant ook in de Chinook moet passen, de huidige MB's passen toch ook niet?

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Uit de kamer brief:
Citaat
De Nederlandse industrie is nauw betrokken bij de ontwikkeling en productie van de voertuigen. Na productie van het chassis van het voertuig door Mercedes Benz, in Oostenrijk, zijn Nederlandse bedrijven verantwoordelijk voor de opbouw van de voertuigen en de beschermende onderdelen (pantser). Daarnaast worden de voertuigen deels onderhouden door de Nederlandse dealernetwerk van MBCNL.

Ik wil het contract met de leverancier, MBCNL, eind 2018 ondertekenen. Vervolgens kunnen de eerste voertuigen in het eerste kwartaal van 2021 worden geleverd. Defensie ontvangt de laatste voertuigen in 2023. Met het oog op de voortgang van het project verzoek ik de Kamer deze brief spoedig te behandelen.

Met dit voertuig beschikt de 11e Luchtmobiele Brigade over een voertuigconcept dat voldoet aan stringente eisen op het gebied van afmetingen, gewicht en luchtwaardigheid waardoor het voertuig van grote meerwaarde is voor het luchtmobiele optreden.

MBCNL is dus ook een Nederlands bedrijf en niet zoals de eigenaar van Defenture zegt ''Duits'', de chassis worden in Oostenrijk gebouwd maar de gehele op/afbouw vind plaats in Nederland.
Als ik het goed begrijp gaat het nu dus enkel om de voertuigen voor 11 LMB, hoe zit het dan met de andere voertuigen defensie breed?

Parera


Huzaar1

Citaat van: A.J. op 23/10/2018 | 22:41 uur
Je gaat me toch niet vertellen dat ze dat idiote rangerconcept weer nieuw leven in hebben geblazen nadat het al lang en breed dood en begraven was?

Zover ik weet zit dat gewoon in de koker totdat er geld is. SF is hot en blijft hot. Ieder KMD wil erin mee pikken en over het KCT heeft het CLAS niet heel veel zeggenschap volgens mij. Heel autonoom.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"