Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Harald

De eerste 150 MD zijn verkocht en gaan naar Litouwen

Netherlands started to supply 150 Mercedes-Benz GD light utility vehicle for Lithuania

In late June and early July to Lithuania from Dutch began to arrive off the military used Mercedes-Benz GD light utility vehicle.

In total there will be 150, they will join the fleet of SUVs Lithuanian army.
This vehicles delivered to Lithuania from June 27, the supply will end July 15.

Lithuanian army under a bilateral agreement buys Dutch armed forces used military vehicles – cars, Mercedes-Benz GD various purposes, tractors and trucks DAF, tralee.

http://defence-blog.com/army/netherlands-started-to-supply-150-mercedes-benz-gd-light-utility-vehicle-for-lithuania.html

ridivek

#92
In het radio fragment werd gezegd dat ze mee deden met de aanbesteding in Belgie. maar we weten dat dit naar een concurrent is gegaan (Jackal als ik mij niet vergis). Verder heb ik nog niets vernomen.

Voor de vrachtwagens denk ik aan: Scania, DAF, MAN, Ginaf. Zowel civiele trucks als gepantserde trucks worden verworven. Een beetje zoals bij de Amarok (7,5kN) en de 12 kN. De Luchtmobiel Speciaal Voertuigen worden waarschijnlijk vervangen door Vectors en Quads. (al inbegrepen in de aantallen)
Het L-AMPV verhaal kan trouwens interessant zijn voor de Fennek modernisering (in planning).

Ik denk dat de Fennek's, Bushmasters, Boxers en CV-90 gezamelijk onder de gevechts wielvoertuigen vallen.
Of ook wiel bergingstrucks verworven worden en de tropco's worden vervangen is ook niet bekend. Dit lijkt mij een logische aanvulling.

Elzenga

Zijn er al export-orders voor de Vector? of zijn dichte versie....

ridivek

#90
Waarschijnlijk zijn een groot aantal van de 412 extra Amaroks uitgerust met de Afzetunit van DRV Special Products. Dus een iets andere versie dan de 1667 van de initiële bestelling.
De 12kN Air Assault zijn bijna zeker Defenture Groundforce/ Vector. De Diesel quad waarschijnlijk ook van Defenture (al in gebruik bij het KCT) en de 12kN Overig verwacht ik een hardtop versie van de Vector. (zie de vorige pagina) en hier. PS FB Defenture. Een andere optie is zo'n nieuw Mercedes G Enok die de Duitsers in gebruik hebben.
Het KCT heeft al 50 Vectors besteld, er moesten versneld 25 worden aanbesteed voor Minusma, dus 75 nodig voor Mali en training, of 25 naast de twee demo versies?
In een radio interview (opgenomen en te vinden op internet) hoorde ik dat defenture voertuigen wil ontwikkelen en andere partijen de massa productie wil laten doen. Welke partij denken jullie, VDL / Rheinmetall MAN Military Vehicles Nederland B.V. (hoe ver zijn zij met boxer uitlevering?, een ander Nederlands bedrijf? 

Voor L-AMPV; herinneren jullie je de test van TNO waarbij ze een mijn onder een IPR lieten ontploffen en met explosieven aan de bovenkant van het voertuig het voertuig op de grond wilde houden? (Stond volgens mij in één van de eerste digitale defensie bladen.) Toepasbaar op de Vector & 12kN overig?
Edit: ik ontdek net dat het niet TNO maar TenCate was link (met video) Active Blast Countermeasure System

JvW

Hier een link naar een video van een DAF CF 6x6 militair prototype. Dit is nergens aan de grote klok gehangen worden, maar het lijkt erop dat ze serieus bezig zijn of waren met de opkomende aanbesteding.


StrataNL

Citaat van: JdL op 23/12/2015 | 12:59 uur
Ik hoop dat bij  de 12KN air assault gekozen word voor de vector/groundforce van defenture
Dat is een prima product wat al in gebruik is en het geld blijft in de NL economie

Aangezien er een versnelde procedure is voor 25 voertuigen tbv MINUSMA is dat zeer aannemelijk. Misschien dat de voertuigen van het KCT er ook bij in zitten..?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

Ik hoop dat bij  de 12KN air assault gekozen word voor de vector/groundforce van defenture
Dat is een prima product wat al in gebruik is en het geld blijft in de NL economie
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Citaat van: DvdW op 23/12/2015 | 12:32 uur
Maar de 12kw variant van de MB is de ambulance versie, toch? Lijkt me sterk dat ze alleen voor die versie een compleet nieuw voertuig aanschaffen. En de 'gewone' MB wordt al vervangen door de Amarok.... of zie ik iets over het hoofd?

Voor sommige eenheden is er behoefte aan een voertuig wat beter gepantserd is dan de MB, maar niet weer zo groot en log is als een bushmaster.
Denk dat dat los staat van de verschillende MB varianten. De gewone/civiele MB inderdaad door de Amarok. (7,5 kn project). 12kn verschillende sub-varianten (bijv. air assault) is een zwaarder gepantserd voertuig ter vervanging/aanvulling waar de MB280 nu te licht is.

7,5 kN  - 2.079 stuks (eerst 1667)
12 kN Air Assault - 540 stuks
12 kN overig - 919 stuks
Quad - 217 stuks

CitaatDe voertuigcategorie 12 kN wordt gescheiden in twee varianten. De variant 12 kN Air Assault moet vervoerd kunnen worden in een Chinook-helikopter en kent daarom beperkingen ten aanzien van gewicht en afmetingen. Dit voertuig kan worden voorzien van een lichte bepantsering en is geschikt voor inzet bij luchtmobiele operaties. Een beperkt deel van deze behoefte (25 stuks) moet versneld worden aanbesteed ter ondersteuning van de missie MINUSMA. Door het versneld aanbesteden (vierde kwartaal 2015) van deze voertuigen wordt voorzien in een urgente behoefte. 
De tweede variant 12 kN Overig bestaat uit robuustere voertuigen die voorzien kunnen worden van zwaardere bepantsering. Hiermee zijn ze geschikt voor inzet in het hogere deel van het geweldspectrum.  Het beschermingspakket, voertuigwapenstation en affuit die zijn bestemd voor de 12kN-voertuigen worden gezamenlijk met deze voertuigen aangekocht. Uit kostenoverwegingen zijn de aantallen die daadwerkelijk worden gekocht verlaagd en de optionele aantallen verhoogd.  Om een verdere vermindering van 12 kN-voertuigen te kunnen realiseren, wordt een deel hiervan ingevuld met quads. Deze behoefte zal worden gecombineerd met een reeds bestaande behoefte aan quads.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

DvdW

Citaat van: Strata op 23/12/2015 | 09:49 uur
Nee de MB (niet bij alle eenheden). Vandaar die deelprojecten.
Maar de 12kw variant van de MB is de ambulance versie, toch? Lijkt me sterk dat ze alleen voor die versie een compleet nieuw voertuig aanschaffen. En de 'gewone' MB wordt al vervangen door de Amarok.... of zie ik iets over het hoofd?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Het ontwikkelen van een volledig nieuw voertuig is niet het doel van het project lees ik maar kan een vervolgstap zijn..en dan nog slechts als technical demonstrator. Dan praat je waarschijnlijk over zoveel jaar verder..dat het volgens mij ook de vervanger voor de BM kan worden...als ook de LMV en Eagle..

JdL

Citaat van: DvdW op 23/12/2015 | 09:34 uur
Even voor mijn beeldvorming, welk huidig voertuig gaat er dan eventueel vervangen worden door die LAMPV ? De Bushmaster?
Buma hebben we pas nog een order voor geplaatst voor 20 stuks dus dat lijkt me van niet
De MB280CDI?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Citaat van: DvdW op 23/12/2015 | 09:34 uur
Even voor mijn beeldvorming, welk huidig voertuig gaat er dan eventueel vervangen worden door die LAMPV ? De Bushmaster?

Nee de MB (niet bij alle eenheden). Vandaar die deelprojecten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

DvdW

Citaat van: Strata op 22/12/2015 | 13:08 uur
Denk dat we nu wel zeker kunnen zeggen dat de AMPV ook in de race is voor het 12Kn voertuig

http://www.armyrecognition.com/december_2015_global_defense_security_news_uk/european_defence_agency_plans_to_develop_a_new_european_l-ampv_light_multi-purpose_armored_12212153.html

Het project DVOW bestaat uit zeven deelprojecten:
(1) Voertuig 7,5 kN. - Amarok
(2) Voertuig 12 kN Air Assault. - Meest waarschijnlijk ATTV Vector (moet al gebruikt gaan worden met MINUSMA).
(3) Voertuig 12 kN overig + quad - Meest waarschijnlijk (L-)AMPV of Thales ADI Hawkei, diesel quad van Defenture/GDELS.
(4) Voertuigen 50 kN, 100 kN, 150 kN. - Lichte en zwarevVrachtauto's
(5) Containers.
(6) Brandstofcontainers, en
(7) Containerhefmiddel.
Even voor mijn beeldvorming, welk huidig voertuig gaat er dan eventueel vervangen worden door die LAMPV ? De Bushmaster?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

slaydo

interessant voertuig. is europeesch dus iedereen blij.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.