Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Flyguy

Als het MAN wordt zijn we DAF kwijt voor de komende decennia.

ridivek

'k zat net het antwoord op de vragen van de kamer over het 'materieelprojectenoverzicht 2013 te lezen.
Deze is hier te downloaden: http://www.defensie.nl/_system/handlers/generaldownloadHandler.ashx?filename=/media/Antwoorden%20op%20vragen%20rmaterieelprojectenoverzicht2013_tcm46-208999.pdf

De vragen 107 en 108 op bladzijde 24 bevatten interesante informatie over DVOW.
De tekst gecopieerd:

"
107
Wat zijn de tijdslijnen van de individuele projecten van het programma Defensiebrede vervanging operationele wielvoertuigen? Door welke factoren is er vertraging opgelopen ten opzichte van de initiële planning?

Voertuig 7,5kN: De aanbestedingsprocedure voor dit voertuig is inmiddels voltooid. Voorbereidingen voor het tekenen van het leverings- en onderhoudscontract worden getroffen.
• Voertuig 12kN & Remotely Controlled Weapon System (RCWS): de DMP-brief met de resultaten van de marktstudie wordt naar verwachting begin 2014 aangeboden aan de Kamer. Daarna begint de verwervingsvoorbereidingsfase.
• Voertuig 50/100kN (middelzware- en zware vrachtwagens) & Ladingdragers: de DMP-brief wordt halverwege 2014 aangeboden aan de Kamer. Daarna begint de verwervingsvoorbereidingsfase.
De vertraging is ondermeer te wijten aan de herijking van de behoefte om deze passend te maken binnen het budget, de actualisering van het project naar aanleiding van de reorganisaties als gevolg van de beleidsbrief 2011, de nota In het belang van Nederland waarvan nu de consequenties inzichtelijk worden gemaakt, een herfasering van de budgetten als gevolg van de nota en intensief en tijdrovend onderzoek naar de instandhoudingskosten in het kader van sourcing.

108
Wordt er bij de 7,5 kN voertuigen van het project Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen gekozen voor samenwerking met de industrie bij het onderhoud? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waar bestaat de samenwerking uit?
Ja, bij dit project is gekozen voor een volledige uitbesteding van onderhoud en reservedelenvoorziening aan de leverancier van het voertuig. De reden hiervoor is dat het voertuig wordt ingezet in de vredesbedrijfsvoering en niet bij missies. Derhalve hoeft Defensie voor dit voertuig geen eigen militaire monteurscapaciteit aan te houden.
"

Ik haal meerdere interessante dingen uit deze tekst:
- De datums wanneer meer bekend wordt over de projecten wordt bij vraag 107 beantwoord.
- Bij vraag 108 wordt aangegeven dat het 7,5kN voertuig alleen tijdens vredesoperaties (in Nederland + Caribisch gebied) wordt ingezet. Daarom kan het onderhoud worden uitbesteed. .
- Verder vind ik het een duidelijk signaal dat de behoeftestelling voor de 12kN voertuigen en de RCWS's in dezelfde behoeftestelling staan.
De 7,5kN werden Volkswagen Amarok (van onbevestigde bronnen, Intraweb) deze worden alleen in het koninkrijk gebruikt.
[Ik voorspel dat het bedrijf 'PON' deze aanbesteding inclusief het onderhoud gewonnen heeft]
Rheinmetall en MAN leveren gemodificeerde VW Amarok's die voor militaire operaties geschikt zijn. En Rheinmetall levert ook RCWS's.
Ra RA RA wat wordt het 12kN voertuig?!  :hrmph:

Flyguy

Citaat van: Nikehercules op 24/10/2013 | 00:34 uur
Interessant, heb je hier een bron van?
Nope, ik kan het nu niet 123 meer vinden, maar een tijdje geleden las ik dat DAF, volgens geruchten, bezig zou zijn met een vrachtwagen naar "uitzonderlijke specificaties". Ik trok hieruit zelf mijn overhaaste conclusie die hoogstwaarschijnlijk toch niet waar is. Jammer.

Ik hoop nogsteeds dat DAF de order krijgt.

Nikehercules

Citaat van: Flyguy op 25/09/2013 | 23:48 uur
Ik hoop persoonlijk dat DAF de order krijgt, deze zijn op het moment bezig met een YA-4442 vervanger

Interessant, heb je hier een bron van?

ridivek

'k zat een paar dagen geleden wat te googelen over defensie materieel, en toen kwam ik het volgende tegen.

Op de website van VDL Defence Technologies staat dat zij een nieuwe Shelter hebben ontworpen voor het DVOW project.
De link: http://www.vdldefencetechnologies.nl/?news/1528492/NIDV+beurs+in+in+Rotterdam.aspx
ik denk dat er veel informatie bekend wordt gemaakt over defensie materieel projecten op de NIDV Beurs (Nederlandse Defensie Beurs).

Harald

We hebben (volgens mij) tot nu toe altijd nog DAF en Scania gehad

De keuze voor een (nieuw) te ontwikkelen militair voertuig van bovenstaande fabricaat kan natuurlijk, dit levert ook direct banen op in de industrie

Maar als je het wiel niet (opnieuw) uit wil vinden is MB ook een goede keuze, met de Actros en Zetros

http://www.mb-military-vehicles.com/en/logistics.html

SoldaatJan

Autstralie, Nw Zeeland, Denemarken, Duitsland Ierland, Hongarije, Slowakije, Noorwegen en Zweden kiezen MAN. Lijkt me goeie kanshebber.

Flyguy

Citaat van: Diesel op 25/09/2013 | 23:37 uur
Is dit geen Europese aanbesteding geworden? Van de Volkswagen Amarok hebben ze toch ook geen productie in Nederland?
Auto's maken we niet (op Nedcar na), maar we hebben wel productielijnen voor vrachtwagens van o.a. DAF en Scania.

Ik hoop persoonlijk dat DAF de order krijgt, deze zijn op het moment bezig met een YA-4442 vervanger, een vrachtwagen die naar verluid weer hoog op z'n pootjes staat en even stevig is als zijn voorganger.

De enige manier dat we buitenlandse trucks zouden kunnen krijgen is als Mercedes of iveco defensie lekker maakt met een, op het eerste gezicht, geweldige deal waar DAF en Scania niet tegen op kunnen. Maar op die Italianen zit men (hoop ik) niet te wachten.

Diesel

Citaat van: ridivek op 05/09/2013 | 23:06 uur
Voor de vrachtwagens zijn er twee fabrikanten die kans maken, namelijk DAF en Scania, beide hebben namelijk productiefaciliteiten in Nederland.

Is dit geen Europese aanbesteding geworden? Van de Volkswagen Amarok hebben ze toch ook geen productie in Nederland?

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 25/09/2013 | 22:30 uur
Iveco LMV? standaardisatie met de Belgen en Britten?!

Beter gaan we gewoon weer voor Duits spul en anders het kleine broertje van de Bushmaster. Waarom internationaal standaardiseren zolang er geen integratie is/komt?



-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: Diesel op 25/09/2013 | 18:35 uur
De Amarok is een 'vredesvoertuig' en voor O&T dingen, ongepantserd, zal dus niet ingezet worden bij missies.
Voor de gevechtsmomenten is het tweede voertuig;

- een civiele Pickup, met een dragend vermogen van 7,5kN (750 kg vracht kan er mee), voor vier inzittende. (hier is het topic voor onder Natres)
- een militair voertuig voor vier inzittenden met een dragend vermogen van 12kN, met ballistische bescherming. 

Iveco LMV? standaardisatie met de Belgen en Britten?!

ridivek

Even een post met links naar de DMP brieven (Defensie Materieel Proces brieven).

A-Brief: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26396-72.html
B-Brief 7,5kN:   https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26396-88.html
B-Brief geheel:  https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26396-92.html

Als het goed is wordt de C-brief ook dit jaar gepubliceerd.
Voor de 7,5kN voertuigen is het project al in de D-fase (blijkbaar kost dit deel minder dat 50mln. want er is geen D-brief gepubliceerd)

ridivek

#21
Als je de MPO B-brief van dit project leest, dan worden er 1667 voertuigen aangeschaft. Defensie heeft nog een optie op 833 meer.
'k had vorige week al op en ander forum (gericht op hulpverlening) gelezen dat het de VW Amarok geworden was.
Maar ik kon geen publieke informatie vinden (op dat forum stond bij het bericht dat het op 'Intranet' stond.
In het materieel projecten overzicht van 2013 staat dat het contract voor de 7,5 kN voertuigen vergund is, maar er stond niet bij aan welke partij.
(het Materieel projecten overzicht valt hier te downloaden:
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/def/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/09/18/materieelprojectenoverzicht-prinsjesdag-2013.html)

Over het gebruik:
Ik denk dat deze VW Amarok's ook mee gaan met oefeningen en missies zoals de huidige Patriot missie in Turkije.
Omdat dat (nu) geen oorlogs-gebied is, en ze daar practisch op een Luchtmachtbasis (Incirlik) staan. 

Diesel

De Amarok is een 'vredesvoertuig' en voor O&T dingen, ongepantserd, zal dus niet ingezet worden bij missies.
Voor de gevechtsmomenten is het tweede voertuig;

- een civiele Pickup, met een dragend vermogen van 7,5kN (750 kg vracht kan er mee), voor vier inzittende. (hier is het topic voor onder Natres)
- een militair voertuig voor vier inzittenden met een dragend vermogen van 12kN, met ballistische bescherming. 

ZitStuk

Hartstikke leuk natuurlijk zo'n VW onder de kont maar zie alleen maar dichte cabines... komt er ook een softtop variant voor de eenheden die ook nog wat met wapens en oorlogje spelen doen?
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig