Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Elzenga

Citaat van: Strata op 17/06/2014 | 14:30 uur
Waar baseer jij op dat het een betere kandidaat zou zijn?? Puur omdat het breed Europees ingevoerd is? Dat is de Eagle ook. Hawkei veel COTS onderdelen  en overeenkomsten met de buma. Dus snap jou stelligheid niet.

...
Mix van zaken. In gesprekken elders begrepen dat het een prima voertuig is... plus dat meerdere EU landen hem invoeren (als ook Rusland tot voor kort) lijkt me ook een positief signaal. 

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 17/06/2014 | 13:52 uur
Ik mag toch hopen van niet. De Iveco LMV lijkt me een betere kandidaat..Europees breed ingevoerd..

Waar baseer jij op dat het een betere kandidaat zou zijn?? Puur omdat het breed Europees ingevoerd is? Dat is de Eagle ook. Hawkei veel COTS onderdelen  en overeenkomsten met de buma. Dus snap jou stelligheid niet.

Mijn shortlist (willekeurige volgorde):
KMW/Rheinmetall AMPV
BAE RG Outrider (RG32)
Thales/ADI Hawkei
GDELS/MOWAG Eagle V

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 17/06/2014 | 14:00 uur
Dingo  :heart:

Ook handig als we toch als bunderslander Niederlande op gaan treden.
Dat is weer een aparte categorie. Interessant als we weer een stapje hoger moeten in de IED-bescherming. Belgen hebben die naast de LMV. Goede mix lijkt mij.

dudge

Citaat van: Elzenga op 17/06/2014 | 13:52 uur
Ik mag toch hopen van niet. De Iveco LMV lijkt me een betere kandidaat..Europees breed ingevoerd..

Dingo  :heart:

Ook handig als we toch als bunderslander Niederlande op gaan treden.

Elzenga

Citaat van: Strata op 17/06/2014 | 00:39 uur
Thales ADI doet een poging.
Eurosatory: Hawkei positioned for export
"Alex Cresswell, executive VP of Thales Land and Air Systems, said: 'We would certainly consider the UK as a possible export market for the Hawkei, alongside the Dutch and maybe two or three other European interests.'"

http://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/eurosatory-hawkei-positioned-export/
Ik mag toch hopen van niet. De Iveco LMV lijkt me een betere kandidaat..Europees breed ingevoerd..

DvdW

Citaat van: Strata op 17/06/2014 | 00:39 uur
Thales ADI doet een poging.
Eurosatory: Hawkei positioned for export
"Alex Cresswell, executive VP of Thales Land and Air Systems, said: 'We would certainly consider the UK as a possible export market for the Hawkei, alongside the Dutch and maybe two or three other European interests.'"

http://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/eurosatory-hawkei-positioned-export/
Is er al wat meer bekend over de verwerving van het 12Kn voertuig? Mogelijke kandidaten, aantal, tijdspad, etc?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

StrataNL

Citaat van: ridivek op 26/10/2013 | 00:19 uur
...
Ra RA RA wat wordt het 12kN voertuig?!  :hrmph:

Thales ADI doet een poging.
Eurosatory: Hawkei positioned for export
"Alex Cresswell, executive VP of Thales Land and Air Systems, said: 'We would certainly consider the UK as a possible export market for the Hawkei, alongside the Dutch and maybe two or three other European interests.'"

http://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/eurosatory-hawkei-positioned-export/
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

Als het MAN wordt zijn we DAF kwijt voor de komende decennia.

ridivek

'k zat net het antwoord op de vragen van de kamer over het 'materieelprojectenoverzicht 2013 te lezen.
Deze is hier te downloaden: http://www.defensie.nl/_system/handlers/generaldownloadHandler.ashx?filename=/media/Antwoorden%20op%20vragen%20rmaterieelprojectenoverzicht2013_tcm46-208999.pdf

De vragen 107 en 108 op bladzijde 24 bevatten interesante informatie over DVOW.
De tekst gecopieerd:

"
107
Wat zijn de tijdslijnen van de individuele projecten van het programma Defensiebrede vervanging operationele wielvoertuigen? Door welke factoren is er vertraging opgelopen ten opzichte van de initiële planning?

Voertuig 7,5kN: De aanbestedingsprocedure voor dit voertuig is inmiddels voltooid. Voorbereidingen voor het tekenen van het leverings- en onderhoudscontract worden getroffen.
• Voertuig 12kN & Remotely Controlled Weapon System (RCWS): de DMP-brief met de resultaten van de marktstudie wordt naar verwachting begin 2014 aangeboden aan de Kamer. Daarna begint de verwervingsvoorbereidingsfase.
• Voertuig 50/100kN (middelzware- en zware vrachtwagens) & Ladingdragers: de DMP-brief wordt halverwege 2014 aangeboden aan de Kamer. Daarna begint de verwervingsvoorbereidingsfase.
De vertraging is ondermeer te wijten aan de herijking van de behoefte om deze passend te maken binnen het budget, de actualisering van het project naar aanleiding van de reorganisaties als gevolg van de beleidsbrief 2011, de nota In het belang van Nederland waarvan nu de consequenties inzichtelijk worden gemaakt, een herfasering van de budgetten als gevolg van de nota en intensief en tijdrovend onderzoek naar de instandhoudingskosten in het kader van sourcing.

108
Wordt er bij de 7,5 kN voertuigen van het project Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen gekozen voor samenwerking met de industrie bij het onderhoud? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waar bestaat de samenwerking uit?
Ja, bij dit project is gekozen voor een volledige uitbesteding van onderhoud en reservedelenvoorziening aan de leverancier van het voertuig. De reden hiervoor is dat het voertuig wordt ingezet in de vredesbedrijfsvoering en niet bij missies. Derhalve hoeft Defensie voor dit voertuig geen eigen militaire monteurscapaciteit aan te houden.
"

Ik haal meerdere interessante dingen uit deze tekst:
- De datums wanneer meer bekend wordt over de projecten wordt bij vraag 107 beantwoord.
- Bij vraag 108 wordt aangegeven dat het 7,5kN voertuig alleen tijdens vredesoperaties (in Nederland + Caribisch gebied) wordt ingezet. Daarom kan het onderhoud worden uitbesteed. .
- Verder vind ik het een duidelijk signaal dat de behoeftestelling voor de 12kN voertuigen en de RCWS's in dezelfde behoeftestelling staan.
De 7,5kN werden Volkswagen Amarok (van onbevestigde bronnen, Intraweb) deze worden alleen in het koninkrijk gebruikt.
[Ik voorspel dat het bedrijf 'PON' deze aanbesteding inclusief het onderhoud gewonnen heeft]
Rheinmetall en MAN leveren gemodificeerde VW Amarok's die voor militaire operaties geschikt zijn. En Rheinmetall levert ook RCWS's.
Ra RA RA wat wordt het 12kN voertuig?!  :hrmph:

Flyguy

Citaat van: Nikehercules op 24/10/2013 | 00:34 uur
Interessant, heb je hier een bron van?
Nope, ik kan het nu niet 123 meer vinden, maar een tijdje geleden las ik dat DAF, volgens geruchten, bezig zou zijn met een vrachtwagen naar "uitzonderlijke specificaties". Ik trok hieruit zelf mijn overhaaste conclusie die hoogstwaarschijnlijk toch niet waar is. Jammer.

Ik hoop nogsteeds dat DAF de order krijgt.

Nikehercules

Citaat van: Flyguy op 25/09/2013 | 23:48 uur
Ik hoop persoonlijk dat DAF de order krijgt, deze zijn op het moment bezig met een YA-4442 vervanger

Interessant, heb je hier een bron van?

ridivek

'k zat een paar dagen geleden wat te googelen over defensie materieel, en toen kwam ik het volgende tegen.

Op de website van VDL Defence Technologies staat dat zij een nieuwe Shelter hebben ontworpen voor het DVOW project.
De link: http://www.vdldefencetechnologies.nl/?news/1528492/NIDV+beurs+in+in+Rotterdam.aspx
ik denk dat er veel informatie bekend wordt gemaakt over defensie materieel projecten op de NIDV Beurs (Nederlandse Defensie Beurs).

Harald

We hebben (volgens mij) tot nu toe altijd nog DAF en Scania gehad

De keuze voor een (nieuw) te ontwikkelen militair voertuig van bovenstaande fabricaat kan natuurlijk, dit levert ook direct banen op in de industrie

Maar als je het wiel niet (opnieuw) uit wil vinden is MB ook een goede keuze, met de Actros en Zetros

http://www.mb-military-vehicles.com/en/logistics.html

SoldaatJan

Autstralie, Nw Zeeland, Denemarken, Duitsland Ierland, Hongarije, Slowakije, Noorwegen en Zweden kiezen MAN. Lijkt me goeie kanshebber.

Flyguy

Citaat van: Diesel op 25/09/2013 | 23:37 uur
Is dit geen Europese aanbesteding geworden? Van de Volkswagen Amarok hebben ze toch ook geen productie in Nederland?
Auto's maken we niet (op Nedcar na), maar we hebben wel productielijnen voor vrachtwagens van o.a. DAF en Scania.

Ik hoop persoonlijk dat DAF de order krijgt, deze zijn op het moment bezig met een YA-4442 vervanger, een vrachtwagen die naar verluid weer hoog op z'n pootjes staat en even stevig is als zijn voorganger.

De enige manier dat we buitenlandse trucks zouden kunnen krijgen is als Mercedes of iveco defensie lekker maakt met een, op het eerste gezicht, geweldige deal waar DAF en Scania niet tegen op kunnen. Maar op die Italianen zit men (hoop ik) niet te wachten.