Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Oorlogsvis

IPV tanks ...nu gepantserde vrachtwagens ?

Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Xlimit101 op 02/06/2021 | 10:41 uur
Ik moet zeggen, ik rij nu een tijdje met die Gryphus en het is toch echt wel een oerdegelijk voertuig, ook in het terrein. (ondanks genoemde gebreken)
Heeft iemand al afbeeldingen voorbij zien komen van die gepantserde cabine?

Yes.

Citaat van: StrataNL op 03/05/2018 | 20:54 uur
Centigon gaat de gepantserde cabines voor de nieuwe Scania vrachtwagens leveren, zal er ongeveer zo uit gaan zien:

Info hier: https://www.centigon.com/vehicle/scania/exchangeable-cabin/40-n-a



-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Xlimit101

Ik moet zeggen, ik rij nu een tijdje met die Gryphus en het is toch echt wel een oerdegelijk voertuig, ook in het terrein. (ondanks genoemde gebreken)
Heeft iemand al afbeeldingen voorbij zien komen van die gepantserde cabine?

ridivek

In de laatste editie van Ons Leger; ARMEX, {Jaargang 105, nr.2; mei 2021, blz 4 t/m 7} staat een zeer gedetailleerd artikel over de Scania Gryphus en de bijbehorende containersystemen. In dit artikel staan de aantallen voertuigen die naar welk krijgsmacht onderdeel gaan.
Ik parafraseer deze informatie.

Scania is hoofdverantwoordelijk voor het onderhoud van de Scania Gryphus'en. Op acht locaties gaat defensiepersoneel onderhoud doen: Havelte; Oirschot; Schaarsbergen; Stroe; 't Harde; Vreedepeel; Gilze-Rijen en Doorn (wordt Kamp Nieuw Millingen).
Scania levert de vrachtwagens; laadbakken en personeelsmodules.
Centigon levert 385 gepantserde cabines voor de HO varianten. Scania plaatst deze wanneer nodig.
Marshall Land Systems levert 1630 container modules in zeven varianten;
- Std. Transport containers (ongeconditioneerd)
- Opslag containers
- Werkplaats-containers (varianten Kantoor/Distributie/Herstel)
- Medical & Duikschool containers
- Server container
- Command & Control container
- Command & Control container, uitschuifbaar 36m2 vloeroppervlakte.

In de onderstaande tabel; de te leveren voertuigen aan welk krijgsmachtsonderdeel.

TypeTotaalKLKMKLuKMAROverig| Instroom
Totaal28492394136278635
50kN LO 4x4 Navy64-613--| 1e helft 2022
100kN LO 6x613567-68'--| AL afgeleverd 2019-2020
100kN HO 8x82571227073*191235| Begonnen begin 2021
150kN LO 6x6 (trekker)79572164-| Eind 2021
': Waarvan 26 met DIN montageplaat t.b.v. montage dozerblad voor ijsbestreiding taxi en start/landingsbanen
*: De marine krijgt ook 100kN HO 8x8 in een Navy uitvoering, deze kan 1,5m diep water doorwaden.

Men verwacht extra opties op voertuigen te lichten. Er is ook een optie voor 150kN HO trekkers.

ridivek

Ik geloof dat ze bijna alleen maar de 100kN HO 8x8 aanschaffen. De 100kN LO 6x6 is ongeveer even groot. De 50kN 4x4 zijn maar geschikt voor 10foot containers, dus de helft van de ROPS module.
De Iveco Eurocargo in het caribisch gebied zijn waarschijnlijk kleiner.
https://mobile.twitter.com/harmenbakker/status/881995188507471872

Nikehercules

Citaat van: ridivek op 19/05/2021 | 23:17 uur
Sorry, ff gejat van de linkedin van Jeroen Bakkenes:Scania Gryphus 100kN HO (8x8)

Wat een enorm apparaat. Waarom is er voor deze toepassing gekozen voor een 100kn 8x8?

Huzaar1

Citaat van: Robert2 op 20/05/2021 | 10:30 uur
Ik heb, volgens mij ergens op intranet, gelezen dat er een club was die de defensielocaties afgingen om ter plekke te bekijken hoe en waar al die Scania's gingen staan. Maar dat was volgens mij voor de Scania's die aan de stroom moeten blijven hangen. Het lijkt mij sterk dat ze niet met mensen van onderhoud hebben gepraat, maar dat is een aanname van mijn kant. Nog wel even een serieuze vraag trouwens, hoe trek je een aanhanger achter dat ding door het veld als je stootbalk omhoog staat? Want volgens mij zit die balk dan voor de trekhaak.

Ik heb geen idee. Ik zit niet in dit project, daar heeft de gebruiker vast over nagedacht. Het is niet zo dat DMO iets koopt zonder dat de gebruiker zegt, oke dit willen we.

Opco betaald er zelf ook voor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robert2

Citaat van: Huzaar1 op 19/05/2021 | 21:21 uur
Grote kans dat behoeftestelling niet goed is gegaan, of dat behoeftesteller zijn eigen garage niet eens heeft opgemeten. Er gaat vaak veel lost in communication met de twee, maar DMO koopt echt niets zomaar.
Ik heb, volgens mij ergens op intranet, gelezen dat er een club was die de defensielocaties afgingen om ter plekke te bekijken hoe en waar al die Scania's gingen staan. Maar dat was volgens mij voor de Scania's die aan de stroom moeten blijven hangen. Het lijkt mij sterk dat ze niet met mensen van onderhoud hebben gepraat, maar dat is een aanname van mijn kant. Nog wel even een serieuze vraag trouwens, hoe trek je een aanhanger achter dat ding door het veld als je stootbalk omhoog staat? Want volgens mij zit die balk dan voor de trekhaak.

ridivek

Sorry, ff gejat van de linkedin van Jeroen Bakkenes:
CitaatWe are very proud to release the first picture of our ProTEK rollover protection structures (ROPS) with our ProTEK Light seats, installed on the...
Scania Gryphus 100kN HO (8x8)

ridivek

#1057
In het kader van plaatjes zeggen meer dan 1000 worden. Niet alleen bij de vrachtwagens is meer ruimte nodig.
Daf 4 en 10 tonner => Scania Gryphus  100kN HO 8x8 ~ Scania WLS
De meeste bergingsvrachtwagens zijn toch DAF YBZ-3300 (op basis DAF 10tonner)



Mercedes G => Iveco MTV 12kN



Zelfs de Amarok is groter dan de Mercedes Benz G290 7,5kN

Huzaar1

Citaat van: ridivek op 19/05/2021 | 21:54 uur
Sorry, maar een normale vrachtwagen is ~4m hoog, dus de stallingen en werkplaatsen moeten >4m hoge toegangen hebben. De werkhoogte in een werkplaats moet >5m hoog zijn. Dit is blijkbaar bij veel voertuig stallingen en werkplaatsen van defensie (nog) niet het geval. Dan kan je gaan kloten met lage voertuigen, of Defensie/Financiën doen wat nodig is: de voertuig- stallingen & -werkplaatsen op hedendaagse standaard brengen.
Dit is volgens mij gewoon een probleem van zwaar verouderde infrastructuur; of ze hebben op een domme manier bezuinigd bij de aanleg van de infrastructuur.
Maar volgens mij ligt de infra ligt buiten de scope van het DVOW project.
Als het echt niet werkt op een bepaalde locatie, zal men daar langer met de DAF 4 en 10 tonners werken (als ik de DVOW2 brieven goed begrepen heb).
Het onderhoud is toch uitbesteed, dus is een nieuwe onderhoudsloods nodig?
Alle DVOW voertuigen zijn groter dan hun voorgangers; dus er is gewoon behoorlijk wat meer voertuigstalling ruimte nodig. Had men kunnen voorzien.
zinnig verhaal, goed mogelijk. Infrastructuur is ook zwaar verouderd en een onderkend probleem, was net nog op nieuwsuur onderkent als een knelpunt opgemerkt door de rekenkamer.
Citaat
Ik kan me zo voorstellen dat de top van defensie hierop aangestuurd heeft, omdat er gewoon ~5mjd geïnvesteerd moet gaan worden in defensie vastgoed. Wat buiten het Materieel InvesteringsFonds valt, naar mijn mening.

En het ging net zo goed...
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ridivek

#1055
Sorry, maar een normale vrachtwagen is ~4m hoog, dus de stallingen en werkplaatsen moeten >4m hoge toegangen hebben. De werkhoogte in een werkplaats moet >5m hoog zijn. Dit is blijkbaar bij veel voertuig stallingen en werkplaatsen van defensie (nog) niet het geval. Dan kan je gaan kloten met lage voertuigen, of Defensie/Financiën doen wat nodig is: de voertuig- stallingen & -werkplaatsen op hedendaagse standaard brengen.
Dit is volgens mij gewoon een probleem van zwaar verouderde infrastructuur; of ze hebben op een domme manier bezuinigd bij de aanleg van de infrastructuur.
Maar volgens mij ligt de infra ligt buiten de scope van het DVOW project.
Als het echt niet werkt op een bepaalde locatie, zal men daar langer met de DAF 4 en 10 tonners werken (als ik de DVOW2 brieven goed begrepen heb).
Het onderhoud is toch uitbesteed, dus is een nieuwe onderhoudsloods nodig?
Alle DVOW voertuigen zijn groter dan hun voorgangers; dus er is gewoon behoorlijk wat meer voertuigstalling ruimte nodig. Had men kunnen voorzien.

Ik kan me zo voorstellen dat de top van defensie hierop aangestuurd heeft, omdat er gewoon ~5mjd geïnvesteerd moet gaan worden in defensie vastgoed. Wat buiten het Materieel InvesteringsFonds valt, naar mijn mening.
Financiën zal hier extra budget beschikbaar voor moeten stellen.

Huzaar1

Citaat van: Robert2 op 19/05/2021 | 21:16 uur
Wil hem ook nog wel voor je signeren  :-*

Grote kans dat behoeftestelling niet goed is gegaan, of dat behoeftesteller zijn eigen garage niet eens heeft opgemeten. Er gaat vaak veel lost in communication met de twee, maar DMO koopt echt niets zomaar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"