Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Sparkplug

Militaire dieselquads voor Defensie

Nieuwsbericht | 06-08-2020 | 14:22

Defensie krijgt 249 militaire dieselquads (MDQ). De firma Defenture BV uit Tiel gaat ze ontwikkelen en produceren. Beide partijen ondertekenden vandaag het contract voor de order. Ook sloten ze een overeenkomst voor onderhoud en de levering van reservedelen. Naar verwachting komen de quads in de jaren 2023 en 2024.


©Dutch Defence Press, Gerard van Oosbree

Defenture ontwerpt en bouwt de quads volgens militaire specificaties. Het betreft dus geen aangepaste civiele variant. De MDQ, die een multi-fuel dieselmotor krijgt, is te vervoeren onder een Chinook-transporthelikopter. Dat maakt de quads zeer geschikt voor gebruik door grondtroepen.

Het nieuwe voertuig was aanvankelijk bestemd voor het optreden van Nederlandse special operation forces in missiegebieden. Defensie breidde de gebruikersgroep inmiddels uit. Ook 11 Luchtmobiele Brigade, het Korps Commandotroepen en het Korps Mariniers krijgen de MDQ.

Voordat de voertuigen in serieproductie gaan, voert de producent intensieve verificatietesten uit op 10 prototypen. Dat gebeurt in samenwerking met specialisten van de Defensie Materieel Organisatie en de eindgebruikers.

Defenture BV produceerde overigens ook de Vector-terreinwagen voor Defensie. Het Korps Commandotroepen ontving onlangs de laatste van de totaal 75 stuks.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/08/06/militaire-dieselquads-voor-defensie
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

DiepFries

Een MTV flatbed met die tactische rollen op het wisselbare achtersteven moet ideaal zijn, nu we daar toch 1275 van gaan aanschaffen. Ietwat zoals de Sherpa Light, JLTV of de Spaanse Vamtac in diverse rollen. Ook direct de 10-12 ton Fennek niet meer expeditionair inzetten met zijn slechte ''automatisering'' van wapensystemen zoals stinger, losse atgms, mortieren enz en bodemvrijheid-nabijheid tov IEDs.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 25/07/2020 | 09:52 uur
Als je kijkt naar het Britse 16 Air Assault Brigade ,dan zijn alleen de Jackal en de Pinzgauer groter dan hun Land Rover.

https://www.eliteukforces.info/16-air-assault-brigade/

Vraag is dus of er een Nederlandse behoefte is aan een voertuig zoals de Unimog Jacam (België), Mungo (Duitsland) of de Jackal (VK).

Daarom, ik kan me voorstellen dat er een (kleine) behoefte is voor een aantal van die zwaardere door de lucht te transporteren ''vrachtwagens'' (C-130).
Niet alleen in de vorm van logistiek maar misschien ook wel voor het gebruik als fire support vehicle, mortier of AT voertuig. Voor de grote logistieke ondersteuning moet je toch terug vallen op de grotere logistieke keten maar in de eerste uren lijkt het mij handig om ''zelfstandig'' te kunnen optreden met enkele voertuigen die ook ingezet kunnen worden onder de vlag van 11 LMB en haar operaties.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 25/07/2020 | 03:01 uur
Even als tussen vraag, we krijgen nu wel die logistieke MB voor LMB maar is er binnen LMB geen behoefte aan grotere transport voertuigen zoals de Unimog van de BE SOF of de Duitse Mungo?

Als je kijkt naar het Britse 16 Air Assault Brigade ,dan zijn alleen de Jackal en de Pinzgauer groter dan hun Land Rover.

https://www.eliteukforces.info/16-air-assault-brigade/

Vraag is dus of er een Nederlandse behoefte is aan een voertuig zoals de Unimog Jacam (België), Mungo (Duitsland) of de Jackal (VK).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Even als tussen vraag, we krijgen nu wel die logistieke MB voor LMB maar is er binnen LMB geen behoefte aan grotere transport voertuigen zoals de Unimog van de BE SOF of de Duitse Mungo?

delarey

Citaat van: Parera op 24/07/2020 | 19:02 uur
Ik heb maar 1 foto kunnen vinden van dit project via VDL Staal.



Jammer genoeg niets meer dan een foto van de rolkooi die ze gebouwd hebben.

Heb buiten de VDL beelden ook niets gezien inderdaad. Volgens artikeltje in de ARMEX (10-2019) zouden er reeds drie prototypen moeten rondrijden, ik heb ze i.i.g. nog niet gespot.

https://onsleger.nl/wp-content/uploads/2019/10/Armex_2019_4_plain.pdf

Parera

Citaat van: delarey op 24/07/2020 | 18:34 uur
Is er inmiddels al wat meer (beeld) bekend van de MB 12kN AirAssault? Uitlevering zou in Q1 2021 al aanvangen volgens de D-brief van okt. 2018

Ik heb maar 1 foto kunnen vinden van dit project via VDL Staal.



Jammer genoeg niets meer dan een foto van de rolkooi die ze gebouwd hebben.

delarey

Is er inmiddels al wat meer (beeld) bekend van de MB 12kN AirAssault? Uitlevering zou in Q1 2021 al aanvangen volgens de D-brief van okt. 2018

DiepFries

CitaatVector-arsenaal voor commando's compleet

(Eind April)

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/07/10/vector-arsenaal-voor-commando%E2%80%99s-compleet

CitaatDefenture BV sluit binnenkort bovendien een overeenkomst met Defensie voor de levering van militaire dieselquads.

De ''Scorpion'' van Defenture/W-tec? De Suzuki is benzine, toch?

Parera

Via

Citaat
De allereerste 'legertruck' is @ScaniaProdNL van de lijn gerold! Dit is 1 van de ruim 2000 trucks die de komende jaren worden afgeleverd aan Defensie.




In een reactie staat ook deze foto en tweet:
Citaat
@ruud_je
Volgens mij is dit redelijk oud nieuws! We hebben hem al enige tijd!


Oorlogsvis


Parera

#847
Citaat van: Harald op 28/05/2020 | 10:48 uur
Zal de basis van het nieuwe voortuig niet gaan liggen bij de MUV ?  een doorontwikkeling ervan en de Anaconda ?


https://www.joint-forces.com/defence-equipment-news/24046-muv-4x4-iveco-military-utility-vehicle

Op dit moment zijn het enkel speculaties en is dat ook mogelijk. Het Eurocargo verhaal komt voornamelijk omdat Iveco een 4x4 12kn chassis zou hebben.

Citaat van: Huzaar1 op 28/05/2020 | 11:12 uur
Je bedoelt de onlangs aanschafte MMR waarvan ze al lang geleden hebben aangekondigd die op een voertuig te willen plaatsen? Dat gerucht;) ?
Waarschijnlijk is het Italiaanse gerucht daarop wel gebaseerd. Stond dat ding niet op een BuMA in een tekening?

Toevoeging:

Hier op een BuMa chassis inderdaad
http://tda-armements.com/sites/default/files/asset/document/datasheet_mmr-v01.pdf


Huzaar1

Je bedoelt de onlangs aanschafte MMR waarvan ze al lang geleden hebben aangekondigd die op een voertuig te willen plaatsen? Dat gerucht;) ?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Parera op 28/05/2020 | 10:18 uur
Dat betekend dat Iveco inzet op extra orders naast de NL voertuigen. Ik begreep overigens via het Italiaanse defensie forum dat men er daar vanuit gaat dat de basis een Eurocargo vrachtwagen is, andere denken dan weer aan een Iveco Trekker of aangepast LMV2 ontwerp. De Italianen spreken ook over een mogelijkheid voor een 6x6 variant van de MTV voor Nederland met daarop een luchtdoel radar, waarschijnlijk is dit een gerucht of minder.

De productie zou ook plaatsvinden in Bolzano volgens de Italianen.

Overigens heb ik de afbeelding van de Iveco website kunnen vinden in een betere resolutie en groter bestand. Misschien kunnen we beter de details zien.


Zal de basis van het nieuwe voortuig niet gaan liggen bij de MUV ?  een doorontwikkeling ervan en de Anaconda ?


https://www.joint-forces.com/defence-equipment-news/24046-muv-4x4-iveco-military-utility-vehicle

Parera

Citaat van: Sparkplug op 28/05/2020 | 09:31 uur
De Iveco MTV - Medium Tactical Vehicle krijgt een eigen pagina op de Iveco website. Echter wel met de melding "Stay tuned".

https://www.ivecodefencevehicles.com/our-products

Dat betekend dat Iveco inzet op extra orders naast de NL voertuigen. Ik begreep overigens via het Italiaanse defensie forum dat men er daar vanuit gaat dat de basis een Eurocargo vrachtwagen is, andere denken dan weer aan een Iveco Trekker of aangepast LMV2 ontwerp. De Italianen spreken ook over een mogelijkheid voor een 6x6 variant van de MTV voor Nederland met daarop een luchtdoel radar, waarschijnlijk is dit een gerucht of minder.

De productie zou ook plaatsvinden in Bolzano volgens de Italianen.

Overigens heb ik de afbeelding van de Iveco website kunnen vinden in een betere resolutie en groter bestand. Misschien kunnen we beter de details zien.