Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Kevon

Citaat van: Ros op 25/07/2019 | 13:14 uur
En hoe krijg je het ding van de aanhanger af en er weer op ? Daar is al een behoorlijk aantal jaren geleden een betere oplossing voor bedacht waarbij de kooiaap op eigen kracht op de grond kan komen en weer aan de laadbak kan gaan hangen.

Hij schuift zichzelf uit en laat zich door een kantelmechaniek zakken zodat hij op de grond komt.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Kevon

Citaat van: Ace1 op 25/07/2019 | 13:05 uur
Over welke periode spreken we dan?

Ontwikkeld en gebouwd in 1993 maar nog steeds in gebruik bij defensie!!! jaha, spullen van 25 jaar oud!
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Ros

En hoe krijg je het ding van de aanhanger af en er weer op ? Daar is al een behoorlijk aantal jaren geleden een betere oplossing voor bedacht waarbij de kooiaap op eigen kracht op de grond kan komen en weer aan de laadbak kan gaan hangen.

Ace1

Citaat van: Kevon op 25/07/2019 | 11:28 uur
Dit was de kooiaap met aanhangwagen van Aarding Nunspeet

Over welke periode spreken we dan?

Kevon

Citaat van: Kevon op 25/07/2019 | 11:21 uur
Deze was ooit gemaakt door Aarding uit Nunspeet maar was een apparte trailer. Zal is zoeken naar een afbeelding

Dit was de kooiaap met aanhangwagen van Aarding Nunspeet
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Kevon

Deze was ooit gemaakt door Aarding uit Nunspeet maar was een apparte trailer. Zal is zoeken naar een afbeelding

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2019 | 17:38 uur
Volgens mij wel eens gezien, maar weet ik niet zeker. Ben geen logistiekeling ;) geweest.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

StrataNL

Een groot contract open schroeven om 6 extra vrachtwagens van een andere variant aan te schaffen was blijkbaar te ingewikkeld of ongunstig qua levertijd. De eerste Gryphus voertuigen zijn ook lesbakken.

Tatra's zijn prima vrachtwagens en ik neem aan dat ze onderhouden gaan worden door Truckland. Qua kosten zal er niet enorm veel verschil in zitten denk ik.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

Citaat van: Parera op 22/07/2019 | 15:04 uur
Via twitter heeft iemand een vraag gesteld aan admiraal de Waard over de aankoop van de 6 vrachtwagens en er is een antwoord.

Nu zegt ''C-systeem'' mij niets maar het worden dus gewoon simpelweg les voertuigen.

Ik kreeg ook antwoord van @DefensieOnline:

Citaat
Dank voor je vraag, deze zijn aangeschaft als wissellaadsysteem voor de rijopleidingen.

Ik heb daarna meteen de vraag gesteld hoe dat dan zit met Apeldoorn en Breda...

De rijopleiding is nl. al jarenlang gecentraliseerd in Oirschot... Daarbij hebben Apeldoorn en Breda nooit een rijschool gehad.


Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2019 | 00:49 uur
C systeem betekent dat ze ondersteunend worden in bedrijfsvoering. Dingen als heftrrucks vallen daar ook onder. Wls en dus ook.

Heeft defensie ook een systeem zoals de kooi aap? Ook Terberg heeft er een variant van.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Meeneemheftruck

https://www.terbergkinglifter.eu/nl/markten/defensie/

Huzaar1

Citaat van: Parera op 23/07/2019 | 01:21 uur
Ok, duidelijke uitleg bedankt.

Dan nog een keer mijn eerder gestelde vraag in het algemeen : Waarom had dit niet gewoon bij de grotere Scania order ingepland kunnen worden? Ik neem aan dit deze vervanging / verwervering niet uit de lucht is komen vallen. En ik zie niet in waarom een Scania chassis niet gewoon gebruikt had kunnen worden met een haakarm / haakarm + kraan.

Andere behoeftes, andere projecten. Blijkbaar was de behoefte niet goed krijgsmachtsbreed geïdentificeerd en aangelopen. Dat maakt allemaal niet veel uit, als we al zaken doen met die firma zijn contacten en contracten makkelijker aan te passen. In de materieel wereld gaat er vrij weinig volgens het boekje. Het is geen vrije open markt. Het kent monopolies, regulering, boycot, in en uitvoerverboden, restricties, is geen gelijkwaardig speelveld en een bijzondere relatie tussen aanbieder en behoeftesteller.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2019 | 00:49 uur
C systeem betekent dat ze ondersteunend worden in bedrijfsvoering. Dingen als heftrrucks vallen daar ook onder. Wls en dus ook.

Ok, duidelijke uitleg bedankt.

Dan nog een keer mijn eerder gestelde vraag in het algemeen : Waarom had dit niet gewoon bij de grotere Scania order ingepland kunnen worden? Ik neem aan dit deze vervanging / verwervering niet uit de lucht is komen vallen. En ik zie niet in waarom een Scania chassis niet gewoon gebruikt had kunnen worden met een haakarm / haakarm + kraan.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 22/07/2019 | 15:04 uur
Via twitter heeft iemand een vraag gesteld aan admiraal de Waard over de aankoop van de 6 vrachtwagens en er is een antwoord.

Nu zegt ''C-systeem'' mij niets maar het worden dus gewoon simpelweg les voertuigen.

C systeem betekent dat ze ondersteunend worden in bedrijfsvoering. Dingen als heftrrucks vallen daar ook onder. Wls en dus ook.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#560
Citaat van: Kaaskop2 op 22/07/2019 | 18:21 uur
De cabine is gewoon een DAF. Waarschijnlijk uit praktische overwegingen gekozen voor TATRA, bijvoorbeeld levertijd.

Levertijd is inderdaad een van de weinige redenen die ik kan bedenken waarom het een ander voertuig moet zijn. Maar toch zonde dat er weer een extra type voertuig moet worden ingekocht, had tijdelijk een contract afgesloten met scania voor de levering van 6 ''huur'' voertuigen tot dat de 6 van de band afkwamen rollen. Zo ingewikkeld was het toevoegen van die haak arm en kraan toch ook niet op het Gryphus chassis.

Door dit soort dingen kan ik me goed voorstellen dat de politiek soms het idee heeft dat er bij defensie onnodig met geld gestrooid word.

Ik heb nog eens zitten kijken naar de video van defensie rondom de Gryphus, maar die modules die ze nu gaan gebruiken. Hoe gaan ze die plaatsen? De voertuigen hebben niet allemaal een kraan dus moet er dan een aparte kraan mee rijden (op missie) om de modules te vervangen?  :hrmph:


Kaaskop2

Citaat van: Enforcer op 22/07/2019 | 16:26 uur
Je gaat je rij opleidingen toch niet doen als met een ander voertuig als waarmee de operationele uitvoering mee gedaan wordt?!

De cabine is gewoon een DAF. Waarschijnlijk uit praktische overwegingen gekozen voor TATRA, bijvoorbeeld levertijd.